X5 har alltid vært en fin bil. Det finnes knapt den SUV'en som kan ta opp kampen når det gjelder veiegenskaper og kjørefølelse. Med unntak av Audi Allroad, som kombinerer stasjonsvogn og SUV på sin egen spesielle måte.

Savner ikke V8

En BMW X5 har vesentlig mer for seg på Tynset og i Namdalen enn den har i Stortingsgaten eller på 5th Avenue. Det er når "the going gets tough" at en bil av denne typen viser seg som din virkelige venn. Det er da du har bruk for bakkeklaringen, fjæringsveien, firehjulstrekken, oversikten og ikke minst - motorkreftene.

X5 er ikke offroad-tøff. Det selvbærende karosseriet forteller sitt om den saken. Men den er mye mer onroad-tøff enn en vanlig stasjonsvogn, tåler mer juling og telehiv, samtidig som veiegenskapene for øvrig gjør at du sjelden savner en vanlig bil. Det eneste måtte være styringen, som er mye vagere og mindre direkte enn normalt når du har den blå-hvite propellen i rattnavet.

Firehjulsdriften fordeler kreftene med 38/62% foran og bak, dessuten har du stabilitetskontroll, automatisk differensialsperre og et system som automatisk bremser bilen når du kjører langsomt ned en bratt bakke. Men elektonikken kan tross alt ikke gjemme unna det faktum at X5 er en stor og tung bil som gjør som den vil straks de fysiske lovene vil ha et ord med i laget.

Men til motoren: Med BMWs tre-liters rekkesekser på 231 hk og et dreiemoment på 300 Nm, savner vi ikke V8-maskinen et sekund. Selvfølgelig er det vesentlig mindre grynt i rekkesekseren, men poenget er at det fortsatt er mer enn nok grynt. Selv med last i bilen, har du alle de kreftene du trenger og vel så det til å få jobben gjort innenfor norske hastigheter.

Du kan også glede deg over en av BMWs beste rekkeseksere noensinne, hvilket i praksis betyr at denne tre-liter'n er en av verdens beste og mest kultiverte motorer. Bare legg merke til hvor lett, elegant og turbinaktig den utnytter hele turtallsregisteret for å flytte to tonn bil uten at du merker noe særlig annet enn at det rører godt på seg.

Som standard giroverføring kommer tre-liter'n med en fem-trinns manuell girkasse, men den kan også leveres med fem-trinns automatgir, noe vi tipper blir et ganske hyppig avkrysset punkt i listen over tilleggsutstyr.

VERSJONENE

I tillegg til vår favoritt, den omtalte tre-liters bensinversjonen, får du X5 med tre andre motoralternativer. 3,0l turbodiesel/184 hk og V8 med 4,4 og 4,6l, 286 og 347 hk. Hvis du først skal kline til med åtter, ta verstingen ...

VI MENN BIL MENER

X5 er den mest dynamiske og sportslige av de store og kostbare SUV-modellene. Langtfra noen offroader, men med akseptable veiegenskaper på normal vei og ellers mange av de fordelene bilførere verden rundt opplever med slike biler.

TEKNISKE DATA BMW X5 3,0iA 2002

  • Motor: R6, 2992 ccm
  • Ytelse: 231 hk
  • Dreiemoment: 300 Nm - 3500 o/min
  • Dekkdimensjon: 235/65 R17
  • Egenvekt: 2020 kg
  • Bagasjerom: 465-1550 liter
  • Forbruk EU-mix: 1,29 l/mil
  • 0-100 km/t: 8,8 sek.
  • Toppfart: 202 km/t
  • Pris:823 000
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!