Kompaktklassen

I den store kompaktklassen finnes det mange muligheter til å gjøre knallkjøp.

Sist oppdatert

Kompaktbilklassen har i alle år vært veldig stor her i landet - og ellers i bilverdenen. Resultatet er knallhard konkurranse, som igjen har gitt mange gode bilmodeller. Elementer som innvendig plass, funksjoner og teknikk, kjøreegenskaper, sikkerhet og pris er noen av hovedområdene som virkelig er gjennomarbeidet, nesten uansett hvilken bil du ser på.

Resultatet er hyggelig for alle som skal kjøpe en brukt kompaktbil; det er mange gode biler å velge mellom. Og prispresset er knallhardt på bruktmarkedet. Altså er det mange muligheter til å gjøre gode kjøp i denne klassen, kanskje spesielt om du kikker litt utenfor allfarvei.

Med så mange gode biler å velge mellom, er ikke valget enkelt. Grunnen til at vi trekker fram disse tre, er at de tilbyr noe ekstra på hvert sitt vis.

Femte generasjon VW Golf er en veldig god bil, på alle måter. Ford Focus er mer kjøreglad, men jevnt over rangerer vi Golf som en bedre bil. Toyota Corolla er kanskje bedre rent kvalitetsmessig, men ikke så trivelig som Golf - og dessuten opplever vi den som overpriset på bruktmarkedet.

BMW 1-serie er de kjøreglades soleklare førstevalg i denne klassen, og selv om den fortsatt er kostbar, er de mye rimeligere enn nye - særlig når du tenker på hva ekstrautstyret koster - og kostet da bilene var nye.

Peugeot 307 falt mellom flere stoler da den ble lansert, og selv om den aldri gjorde det helt supert, ble det solgt ganske mange. Prisfallet har vært kraftig, og du kan få en bil med mye motor og utstyr for overraskende lite penger.

Denne saken ble første gang publisert 10/08 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også