I noen år nå har SUV-er vært populære, og det er det flere grunner til. Den høye bakkeklaringen kombinert med firehjulsdrift, gjør at framkommeligheten som regel er god. I tillegg setter mange pris på oversikten man får ved å sitte litt høyere enn i en stasjonsvogn.

Populariteten til denne klassen har tatt helt av, og utvalget i dag er mye større enn tidligere. Denne gangen har vi med fire kompakt- SUV-er som vi mener er gode valg. En "folke-SUV" koster rundt 350.000 kroner ny, og derfor har vi lagt grensen ved 200.000 kroner. Bilene er nyere enn 2001.

Vi har lagt vekt på hvordan vi opplevde bilen da den var ny, hvor fornøyde kundene har vært med bilene, samt hvor mange og hvor alvorlige feil de har hatt. Disse dataene er hentet inn fra tyske ADAC og de britiske forbrukernettstedene "Honest John" og "What car?".

Selv om vi anbefaler disse bilene på generelt grunnlag, og gir deg oversikten over de kjente feilene, må du gå over bilen nøye. Alle modeller har sine "mandagsbiler", og oppfølging er et annet kritisk punkt. Det er som oftest bedre å velge en bil som har gått lenger, men som har blitt godt holdt, og fått alle servicer den skal ha.

Det viktigste du kan gjøre er å gå over bilen, gjerne med en bilkyndig venn til stede. Det gjør at du kan oppdage feil og slitasje som kunne kostet deg tusenlapper.

Fire biler- forskjellige grunner

Vi har tatt med fire forskjellige SUVer i denne runden. Tre japanske, og en amerikansk. Du kan lese mer om hver enkelt bil i artiklene under.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!