=

Det er www.bruktbilpris.no som tilbyr tjenesten.

Det er snakk om to tjenester. En for den som vil bruktbilimportere sin bil, og en for den som skal selge (evt. kjøpe) en bruktbil på det innenlandske privatmarkedet. Vi holder oss til sistnevnte.

Dataene som benyttes ved utregning er de samme som bilbransjen bruker (Bruktbilprisboka og Bruktbilpriser Online), men med de nødvendige korrigeringer, siden salg fra privat til privat har lavere priser enn salg via forhandlere.

Enkel å bruke

Tjenesten er enkel og rimelig å bruke. Skal du selge eller kjøpe en privatbil på bruktmarkedet, går du inn på nettsiden og legger inn aktuelle data på den aktuelle bilen. De fleste mulige varianter og utstyrskombinasjoner skal være mulige å finne her.

Så får du etter hvert ut en estimert pris på bilen du skal selge eller vurderer å kjøpe. Dette koster 50 kroner.

Du får også muligheten til å hente nøkkeldata fra Motorvognregisteret (når er neste EU-kontroll, f. eks.), samt informasjon om eventuelle heftelser fra Brønnøysundregisteret.

All informasjon samles i en pdf-rapport, som du for eksempel kan legge ved en salgsannonse på nett.

Den mest detaljerte kalkulatoren

Bruktbilpris.no er på ingen måte den eneste priskalkulatoren som finnes på internett, men ifølge daglig leder Geir Kristoffersen er det ingen andre som er så detaljerte og spesifikke som denne tjenesten.

Blant annet tas det hensyn til hvor i landet du bor, garantier og en rekke andre forhold. Husk likevel på at summen du får er rettledende, og ikke absolutt. Bruk den som en rettesnor.

Dinside.no har en kalkulator hvor du kan sjekke bruktbilverdien gratis. Den søker gjennom dataene på de største annonseringsplassene på nettet.

Bilnorge.no har også en kalkulator hvor du kan finne ut bruktverdien på bestemte bilmodeller.

Er bilen du selger i spesielt god stand, er det lov å ta høyde for det. Og så er det jo slik at en og annen fortsatt skanner landets bilannonser.

Les også:

Slik kjøper du bruktbil

Slik får du solgt bilen

Sjekk bilens historikk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!