Tips om brukbil:

Sjekk bilens historikk

Det kan være morsomt å grave i en bruktbils forhistorie. Og lønnsomt.

Sist oppdatert
Bruktbilkjøpere vil helst slippe dette. Vokt deg for _mandagsbiler_ og biler med dårlig rykte.
Bruktbilkjøpere vil helst slippe dette. Vokt deg for _mandagsbiler_ og biler med dårlig rykte. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Har du en bruktbil i kikkerten? Eller er du nysgjerrig på historikken til den du allerede har?

Ved hjelp av registreringsnummeret kan du sjekke hvem som har eid bilen. En forhandler kan opplyse deg om hvilke reparasjoner og endringer den har vært gjennom.

Dette er en billig forsikring mot å bli lurt. Eller et godt salgsargument i forhold til en potensiell kjøper av din egen bil.

Noen telefoner og litt graving er det som skal til. For akkurat som oss mennesker, setter en bil elektroniske spor etter seg.

Slik kjøper du bruktbil

Tidligere eiere

Det første man gjerne er interessert i, er å vite hvem som er tidligere eiere. Er det en relativt ny bil, har den kanskje bare hatt en eier - og vedkommendes navn finnes i det gamle vognkortet.

Men har den etter alt å dømme hatt flere eiere, tar du en telefon til Motorvognregisteret hos en av Vegvesenets Trafikkstasjoner.

Jeg kan bruke en av mine tidligere biler som eksempel. En Audi A6 2,6 Avant 1995-modell, men første gang registrert 31.8.1994.

Vi vet jo at bilprodusentene gjerne starter produksjonen av et "modellår" et kalenderår tidligere.

Jeg kjøpte bilen av en venn. Som på sin side kjøpte den av Møller Skøyen AS i 1998.

Motorvogn-registeret

Men bilen hadde jo hatt en eller flere eiere før den tiden. En telefon til Motorvognregisteret på Risløkka trafikkstasjon ga meg navnet på samtlige eiere, samt registreringsdatoene:

31.08.94:Uni Storebrand

10.06.96:Håvard Nesheim

14.09.98:Møller Skøyen

04.06.99:Frank Outzen

Kjøp nybil på nett!

Audi A6 1995-modell, innkjøpt i 2001. Hva hadde den gått gjennom i disse seks årene?
Audi A6 1995-modell, innkjøpt i 2001. Hva hadde den gått gjennom i disse seks årene? Foto: Svardal, Geir

15.000 km feilvisning

Sjekk bilens historikk, og bli en lykkeligere bruktbileier.
Sjekk bilens historikk, og bli en lykkeligere bruktbileier. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Jeg ville gjerne vite mer om bilens eiere og brukere. Og enda viktigere - hva hadde A6'en min vært gjennom i årenes løp? Hadde det vært mange reparasjoner? Bytte av deler? Kollisjonsskader?

Moderne bilers gjøren og laden er logget i forhandlernes datamaskiner, så lenge eierne bruker forhandlere og verksteder som er godkjente og sertifiserte.

Harald A. Møller AS's forhandlere opplyser normalt om alle data på sine biler (men regn med at personlig oppmøte må til!).

Fire ark med service

Delesjefen fikk i mitt tilfelle frem fire ark med service- og reparasjonshistorikk, i fra tidsrommet 8. september 1994 til 17. august 2000.

- Bilen ble teknisk klargjort 8. september 1994. Samme dag ble alarm og radio montert.

- Bilen har vært gjennom diverse servicer og noen mindre reparasjoner i denne perioden.

- Håndbrekket er fikset for 919 kroner i mai 1996. Fikset igjen i februat 1997, for 642 kroner.

- Instrumentpanel-innsatsen har vært ut- og innmontert. Under dette arbeidet bommer verkstedet på tilbakesettingen av kilometeren på det digitale speedometeret. Du får bare en sjanse, og verkstedet bommet med 15.000 kilometer. Derfor står det bemerket i serviceheftet at A6en har gått 15.000 kilometer lengre enn hva triptelleren viser.

- Venstre hjulbue har fått ny innerskjerm.

- Batteriet ble byttet i 1998. Enda et nytt batteri er satt inn, like før bilen ble videresolgt fra Håvard Nesheim via Møller Skøyen til Frank Outzen i 1999.

- Periodisk kjøretøykontroll er utført 15. oktober 1998.

- Periodisk kjøretøykontroll er utført 14. august 2000.

- Sikringen til bremselyset er skiftet. Alarmen er kodet om. Kostnad: 1242 kroner.

- Kollisjonsputen fikk en ekstra jordingsledning påmontert 17. august 2000. For sikkerhets skyld. Resultatet av en tilbakekallingsaksjon fra fabrikken.

Har Klikk testet bilen? Sjekk her!

Greit å vite i hvilken grad det har vært utført reparasjoner på bilen.
Greit å vite i hvilken grad det har vært utført reparasjoner på bilen. Foto: Lisa F. Young

Praktfull bil

Se det! Alt dette var ukjent for meg. På tide å ringe bilens tidligere eiere. Uni Storebrand (som i dag heter bare Storebrand) var første eier. Der kunne de ikke hjelpe meg noe særlig. Bortsett fra at bilen fantes i forsikringspapirene deres.

Dermed fikk jeg telefonnummeret til Post- og Fordelingsavdelingen hos Storebrand- og If-eide Adviso. Der ble det bråstopp.

"Taushetsplikt", var omkvedet. Jeg måtte skriftlig henvende meg til If for å få vite mer. Og ha en god begrunnelse.

Det skinte gjennom at jeg neppe ville få vite akkurat hvem som ble tildelt Audi A6en som firmabil i tidsrommet fra august 1994 til juni 1996. Men jeg fikk vite det likevel.

- Angrer salget

For da jeg ringte neste eier, Håvard Nesheim, kunne han fortelle at det var akkurat han som brukte A6'en som firmabil i en tid da han var ansatt i Uni Storebrand.

Da Nesheim skiftet jobb, kjøpte han firmabilen av sin tidligere arbeidsgiver.

- Det var en praktfull bil. Jeg angrer faktisk på at jeg solgte den. Brukte den som innbyttebil da jeg kjøpte en ny A6 2,4 i 1999, fortalte Nesheim. Det var mens han hadde bilen at kilometertelleren ble stilt tilbake med 15.000 kilometer, ved et uhell.

- Jeg husker ikke hvorfor de hadde opp instrumentet, men det stemmer at det ble stilt 15.000 kilometer for lite etterpå. Men dette har jo ikke vært hemmelig for noen.

Du kan reklamere på bruktbil lenger enn du tror.

Ble beroliget

Etter en smule research visste jeg nå atskillig mer om DH 38530. Gjennom å kontakte tidligere eiere, og gjennom å sjekke ut bilens verkstedlogg.

Og det jeg hadde fått vite var betryggende, med tanke på hva jeg hadde kjøpt og en gang skulle selge.

Og aller best er det selvsagt å gjøre denne researchen før du handler bil.

Les også: Skrotbil solgt for 1,5 millioner

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også