Sjekkpunkter

  • Hjuloppheng
  • Bremser
  • Motor/girkasse

Kort sagt:

+ Fleksibelt interiør, praktisk med skyvedører, ryddige veiegenskaper


- Stiv fjæring, umoderne motorer, kort sittepute, lårstøtte foran

Den første utgaven av Mazda5 kan passe godt for deg som gjerne vil ha en rommelig bil, men ikke er interessert i å betale så mye for det.

Totalt sett er ikke Mazda5 den største av flerbruksbilene, særlig ikke om du tenker å bruke de to ekstrasetene mye. Dessuten er midtsetet på andre rad nærmest et ekstrasete.

Men en stor praktisk fordel med Mazda5 er de to skyvedørene bak. Da blir det mye enklere å komme inn og ut på trange steder, som i en garasje eller parkeringshus.

Vi har testet to utgaver av den første Mazda5, en dieselutgave i 2008 og en bensinversjon i 2009. Vi likte godt at bilen er blant de mest personbilaktig å kjøre, med kjapp styring og respons i understellet.

Det går som vanlig noe utover fjæringskomforten, der Mazda5 kjennes stutt over skarpe ujevnheter.

Mazda5=

RETT INN: Skyvedørene gir enkel adgang til baksetet, men den midterste sitteplassen er ikke like god som de to andre.

Kjennes gammel på motorfronten

Dieselutgaven kom i to effektvarianter, en nedtrimmet 110 hk og en 143 hk. Vi kjørte 110 hk-versjonen, den kjennes småslapp uten det store skyvet verken i bunn eller på topp. Men i daglig bruk er det tilstrekkelig.

Bensinmotoren vi testet i 2009 hadde 146 hk og koblet til en femtrinns automat. Med beskjedne 185 Nm ved 4000 o/m må bensinmotoren jobbe en del og automaten stadig gire ned.

Motormessig fremstår dermed Mazda5 av denne generasjonen som ganske gammeldags.

Er det fjæringskomfort, ergonomiske seter og lydløse kjøreturer du er på jakt etter, finnes det vesentlig bedre biler på markedet, for komfort er ikke Mazdaens beste egenskap.

Sittekomforten er helt grei, men setene kunne støttet bedre under lårene og samtidig hatt en lengre sittepute.

Mazda5=

ANONYM: Mazda5 vekker ikke særlig oppsikt og er ganske rimelig som bruktbil. © Foto: Andreas Handeland

En bil som holder?

Hos Dekra er tendensen positiv jo lenger bilen har gått. På gjennomsnitt inntil 100 000 km og bedre enn snittet mellom 100–150 000 km. Vi velger å tro det betyr en bil som holder.

Likevel har Dekra en del gjengangere i den tekniske kontrollen: Feil på støtdempere, og festepunkter i hjulopphenget foran og bak med slark eller skader.

Bruktbilutvalget i Norge er moderat, med en klar overvekt av dieselmodeller. Det er likevel nok biler til at du har valgmuligheter.

Flest finner du med 100–150 000 km på telleren, noe som sammen med fremskreden alder betyr mulighet for en rimelig inngangsbillett.

Prisen for en relativt fornuftig bil starter rundt 70 000 kroner, mens de nyeste går i overkant av 150 000 kroner. Ganske billig, spør du oss.

Mazda5=

BAGASJE: Som de fleste andre syvsetere i denne klassen er bagasjeplassen snau med alle setene i bruk, og stor når du bruker bilen som femseter.

Modellhistorikk

2004: Mazda5 lanseres på bilutstillingen i Paris

2005: Mazda5 introduseres i Norge. 1,8- og 2,0-liter bensinmotorer. 2,0-liters diesel mot slutten av året.

2007: I desember facelift for årsmodell 2008. Designjusteringer inn- og utvendig, nye utstyrsalternativer, samt forbedringer på motor og girkasse.

2010: I oktober lanseres en ny utgave av Mazda5.

Tester av Mazda5

Madza5=

TIDSTYPISK: Førermiljøet er som en tidsreise 7-8 år tilbake i bilmoten. Her er det typiske Mazda-løsninger fra midten av 00-tallet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Mazda
Pris Ca. 70 000-150 000 kroner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!