Førsteinntrykk: Chausson Exaltis 7017 bobil

Gjennomtenkt franskmann som gir mersmak

Helintegrert, sittegruppe for fem, solid karosseri, enkeltsenger, separat dusj og stor garasje. Argumentene for Chausson Exaltis 7017 er gode

Sist oppdatert

Chausson er et av 15 bobilmerker som inngår i den franske Triganogruppen, som er størst på det europeiske markedet i antall produserte biler per år. Chausson er rundt 165 forhandlere i Europa - foreløpig ingen i Norge.

Exaltis er en helintegrert bobil, og i serien finnes fire modeller med karosserilengder fra 6,96 meter lange Exaltis 6014, 6018 som er 6,99 meter, samt noe lengre 7017 og 7018 som begge måler 7,38 meter. Her skal vi kikke nærmere på 7017.

Den har fire senger, fire sitteplasser med sikkerhetsbelter og plass til fem middagsgjester. Den kan fås i tre ulike vektklasser, 3,5 tonn, 3,65 tonn og 4,25 tonn. Tre motoralternativer er tilgjengelige; 130, 150 eller 180 hk.

Planløsningen er god med senkeseng i taket foran, oppholdsrom i forbindelse med førerhytten, kjøkken og bad i midten av bilen og to enkeltsenger bak.

Lage mat i vinkel

Kjøkken er av typen vinkelkjøkken, og baderommet har separat dusj og toalett. Rett innenfor inngangsdøren finner vi et speil med lys på venstre side. Øverst på speilveggen er det gjort plass til to knagger, en på hver side. Speilet henger på en skillevegg.

På andre siden er kjøleskapet med fryser plassert. Det innebærer at man må lengre inn i bilen for å finne garderoben, som det er to av, under fotenden på enkeltsengene har 1800 watts kolbe.

Kapasiteten er på totalt 6000 watt, og bodelen kan varmes opp ved hjelp av motorens varmeveksler, som i sin tur varmer det vannbårne sentralvarmesystemet.

Les flere førsteinntrykk og tester på Allt om Husvagn & Camping

SOVEROM: Under sengene og i gulvet finnes oppbevaringsrom og klesskap. Under trappen ligger varmtvannstanken.
SOVEROM: Under sengene og i gulvet finnes oppbevaringsrom og klesskap. Under trappen ligger varmtvannstanken.

Smart belteløsning

Chausson Exaltisk 7017

Pris: Norsk pris ukjent, 665 000 kroner i Sverige

Motor: Fiat, 2,3-liter med 150 hk

L/b/h: 738/230/289 cm

Innvendig bredde:

Cirka 218 cm

Totalvekt:

3500/3650/4250 kg

Egenvekt: 3160 kg

Antall plasser

med belte: 4

Antall sengeplasser: 4

Førermiljøet er velkjent for dem som kjenner Fiat Ducato, men sammenlignet med originalen er avstanden fram til frontruten økt med rundt 30 centimeter. Ellers er alt likt.

Døren til førersetet er dog annerledes på Chausson-en og tilpasset karosseriet. Passasjersiden har ikke dør. På undersiden finnes derimot en luke med dør. Der plasseres det store batteriet til bodelens elektriske funksjoner.

Sikten fremover og til sidene er upåklagelig. Det er verre bakover. Som med så mange andre bobiler er sikten bakover dårlig. Vi sitter godt i fører- og passasjersetene der sikkerhetsbeltene er integrert i selve setekonstruksjonen. Alle som har opplevd å skulle snu stolene uten en slik løsning mot bodelen vet hvor trasig det kan være.

Bilen vi har sett på har manuell girkasse, antispinn og antisladd. Den koster fra 665 000 kroner i Sverige. 150-hesters motor, radio med CD og mp3, samt Premium Pack plus-pakke koster 719 000 svenske kroner. Da får man blant annet aircondition, fartsholder, mørkleggingsgardiner i hytta, elektronisk stabilitetskontroll, store buss-speil, parkeringssensor og lys som kan dimmes.

På do i fred

LEKKERT: Baderommet er lekkert med separat dusj og toalett.
LEKKERT: Baderommet er lekkert med separat dusj og toalett.

Baderommet er lekkert med separat dusj og toalett. Døren til toalettet kan enkelt skjerme soverommet fra resten av bodelen, slik at man får et privat rom med både dusj og toalett. Her er også finesser som en sjalusidør, en ekstra dør som gjør at man kan få gå på do i fred.

Soverommet har to enkeltsenger som kan gjøres om til en stor dobbeltseng. Ved fotenden av sengene finnes garderober, nærmere bestemt to klesskap. Tre overskap og sammenhengende åpne hyller finnes også ved sengene. To vinduer og en takluke slipper lyset inn.

Stor garasje under sengene

Under de forholdsvis høye sengene finnes en stor garasje. Den har store lasteluker, en på hver side. Garasjen er utstyrt med skinner på gulvet med justerbare lastekroker, samt sykkelstativ. Garasjen har plass til et par sykler slik at det utvendige stativet kan benyttes til annen last dersom man foretrekker det.

Vi har ikke testet bilen, men førsteinntrykket gir mersmak. Chausson Exaltis 7017 har overraskende bra kvalitet i detaljene og gjennomtenkte løsninger, som for eksempel ekstradøren til toalettet.

Prisen er god. Bilen gjør oss ikke panegyriske i vendingene, men den er absolutt verdt å titte nærmere på om man er på jakt etter en helintegrert bobil

Les også:

Adria Sonic - her får man luksusfølelsen

Bobilenes svar på Volvo

Kjøpe brukt bobil? Les dette først

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også