Resultatet er en helt spesiell M3 som kun vil produseres i noen svært få eksemplarer. Foreløpig dreier det seg kun om 30 biler til det engelske markedet, men vi tipper BMW også pumper ut noen biler på hjemmebane. Sjansen for at spesialversjonene finner veien til det norske markedet er derfor svært liten.

Bilen, som har fått det klingende navnet "BMW M3 30 JAHRE LIMITED EDITION", bygger på dagens M3 med den såkalte Competition Package. Det betyr blant annet at motoreffekten er oppjustert fra 431 til 450 hestekrefter, som alle finner veien til asfalten gjennom BMW's syvtrinns dobbelklutsj-automatgirkasse.

Det er langt fra alt. Spesialversjonen har også oppgradert hjuloppheng med nye støtdempere og fjærer. Samtidig har de tre kjøremodiene Comfort, Sport og Sport+ omprogrammert og ifølge BMW optimalisert for å gi bedre kjøreegenskaper. Det samme har for øvrig differensialen.

BMW friserer av ett tidel på den oppgitte 0-100 km/t-tiden til fire blank, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SVÆRT RASK: 450 hestekrefter (431 i standard M3) sørger for en 0-100 km/t-sprint på fire blank. De sorte karosseridetaljene er av karbonfiber. © BMW

THE DEVIL IS IN THE DETAILS

20-toms smidde aluminiumsfelger med dekk i dimensjon 265/30R20 foran og 285/30R20 bak, en rekke karbonfiberdetaljer i eksteriøret og sorte eksosendestusser, vitner om at spesialversjonen ikke er en helt vanlig M3.

Det samme gjør de nye setene, setebeltene med innsydde BMW M-logoer, rattet og girkula i alcantara og dørtersklene med "M3 30 Jahre"-logo. De 30 bilene er nummererte med skilt i karbonfiber ved instrumentpanelet og med sømmer i nakkestøttene.

Vi lar bildene tale for seg; M3 er heftig, M3 30 JAHRE LIMITED EDITION er enda heftigere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!