Nyhet: BMWi3

BMW utvider rekkevidden fra 19 til 30 mil

Det har lenge svirret rykter om en ny i3 med vesentlig bedre rekkevidde. Nå er nye i3 offisiell, og ryktene ser ut til å holde vann.

Sist oppdatert

Dagens i3 har en oppgitt rekkevidde på 190 kilometer i henhold til NEDC-normen. I nye i3 utvider BMW rekkevidden med over 50 prosent, til en oppgitt rekkevidde på 300 kilometer. Noe BMW hevder er best i klassen for kompakte elbiler.

Påstanden ser ut til å holde vann. Vi tok nylig en sjekk av elbilenes oppgitte rekkevidde. Tesla Model S troner i ensom majestet på topp med 557 kilometer. Det er over dobbelt så mye som oppgraderte Nissan Leaf og kommende Hyundai Ioniq, som begge har 250 kilometer oppgitt rekkevidde.

Med oppgitt rekkevidde 300 kilometer hopper i3 opp fra en 8. plass til en 2. plass på rekkevidde-topplista. At Tesla Model S har så mye bedre rekkevidde enn de andre, har rett og slett med bilstørrelsen å gjøre. En fem meter lang bil har plass til et større batteri enn en bil på fire meter.

BMW oppgir at rekkevidden i nye i3 vil være opptil 200 kilometer selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt bruk av aircondition. Vi håper det stemmer. Vi opplevde nemlig et stort sprik da vi testet rekkevidde i dagens i3 i kaldt og varmt vær (11 og 17 mil).

Batteriet i nye i3 har en kapasitet på 33 kWh. 1 kWh mer enn Mercedes-Benz B Electric med rekkeviddeforlenger. Motoreffekten er den samme som i dagens i3, som med 170 hestekrefter sprinter i3 fra stillestående til 100 km/t på kun 7,3 sekunder.

Nye i3 kommer med en oppgradert ladeløsning. Med trefaset veggkontakt og inntil 11 kilowatt kapasitet, vil nye i3 lades full på tre timer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ANNERLEDES: i3 ligner ikke på noen annen elbil på markedet. BMW fortsetter med den strategien i nye i3. Rekkevidden øker fra 190 til 300 kilometer.
ANNERLEDES: i3 ligner ikke på noen annen elbil på markedet. BMW fortsetter med den strategien i nye i3. Rekkevidden øker fra 190 til 300 kilometer. Foto: BMW

Også som hybrid

Minst like spennende er at både dagens i3 (60 ampere) og nye i3 (94 ampere) også vil bli tilgjengelige som ladbare hybrider med elektrisk rekkevidde på inntil 150 kilometer.

I likhet med dagens ladbare i3-hybrid vil også disse ha en 2-sylindret hjelpemotor på 0,6 liter. Motoren er ikke koblet til drivlinjen, men fungerer som et aggregat som forsyner batteriet med strøm.

Utvid rekkevidden i din i3 til 300 kilometer

Eier du i3 i dag og trives med det, men vil ha bedre rekkevidde, kan du bytte fra gammelt til nytt batteri og med det utvide rekkevidden til 300 kilometer. Norsk pris for ombyggingen er foreløpig ikke klar, men BMW oppgir at batteriprisen i seg selv er 7000 euro pluss moms, og så kommer arbeidstimene oppå der igjen. 

Denne saken ble første gang publisert 02/05 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også