BMW 120i kabriolet

Stødig, men dyr 1-Serie cab

Da BMW 1-Serie lanserte sin coupé, var det ingen bombe at det også ville komme en kabriolet. Vi har kjørt den på vante veier.

Sist oppdatert

BMW lykkes bra med å gi coupéversjonen av 1-Serie et attraktivt utseende, og like tiltalende er kabrioletversjonen blitt - uten å bli altfor feminin. Nær sagt heldigvis har den fått stofftak, i motsetning til storebror 3-Serie; det gjør at den faktisk har litt bagasjeplass til det mest nødvendige. Modellen trer ikke akkurat inn i noe volumsegment, og vil trolig i første rekke møte konkurranse fra Audis nye A3-kabriolet og den åpne Minien.

Stiv pris

Drøye 400 000 kroner koster den minste bensinversjonen, 120i, før du har begynt å tenke stort på hva slags utstyr du trenger. Det er stivt nok for en bil på denne størrelsen, men også kabrioleten har det beste av 1-Serien i behold.

Kjøreegenskaper: 5

1-Serie kabriolet har en vektfordeling på omtrent 50/50, og oppfører seg ikke merkbart annerledes enn coupéversjonen. Bilen har den utpregede BMW-balansen, godt hjulpet av M Sport-fjæring. Men siden bilen ikke har mer enn tilstrekkelig motorkraft, blir den ikke så overstyrbar som mer sportslige modeller. 120i-utgaven er mest en cruiser, som til tross for størrelsen har den tunge og solide kjørefølelsen. Mye av årsaken er at minsten veier over 1,5 tonn, uten at det går direkte ut over kjøredynamikken.

Motor: 4

170 hestekrefter i en BMW høres ikke voldsomt ut, og i 120i-tilfellet er fordommen lik praksis. Men firesylinderen gjør like fullt en helt anstendig jobb med å sette fart på bilen. Motoren har sin styrke i de høyere turtallsleiene, med makseffekt ved 6700 omdreininger, og egentlig trengs det ikke noe mer i en bil av denne typen. Turtallsviljen erstatter noe av savnet etter noe større under panseret (vi har testet 1-Serie med alle motoralternativer opp til 135i). Girkassa er sedvanlig presis og godt tilpasset.'

Ytelser: 4

Kabrioleten gjør unna de første 100 kilometerne på 8,4 sekunder - et høyst akseptabelt tall. Ved riktig bruk av girene framstår motoren som frisk, mens den i motsatt fall virker en smule sløv. Typisk forbikjøringsturtall finnes i tredje og til dels fjerde gir.

Eksteriør: 4

Hekkpartiet står for den utseendemessige nyvinningen på coupé- og kabrioletmodellene av 1-Serie, siden baklyktene og formen har sin egen profil sammenliknet med vanlige 1-Serieutgaver. Kabrioleten leveres kun, så vidt vi har fått opplyst, med elektronisk stofftak. Forvandlingen til toppløs skjer raskt og greit.

Interiør: 4

Innvendig er det få andre forskjeller enn kabrioletknappen å spore i forhold til øvrige 1-Seriebiler. Ergonomien er BMW-typisk god, selv om interiøret framstår som krympet sett i forhold til større modeller. Plassen til fører og passasjer foran er absolutt godkjent, men baksetet er best egnet for barn - eller tyngre bagasje som ikke blafrer i vinden. Bagasjerommet på 260 liter er nok til en fornuftig pakket helgetur for to.

Komfort: 4

Støy- og vinddrag er vesentlige faktorer når man kjøper kabriolet - så også med BMW 1-Serie. Med taket på oppleves kupeen som vesentlig mer bråkete enn kombi- eller coupéversjonen, men det er likevel ikke noe problem å holde en samtale gående med den bedre halvdelen under kjøring. Med tak og vinduer nede kommer tidvis turbulensen som er så typisk for fireseterskabrioleter. Ulempen fjernes med vindskjerm når bilen kjøres som "toseter". Testbilen var utstyrt med sportsseter som gir god støtte i alle retninger. Varmeapparatet leverte tilfredsstillende blås til norsk vårvær med solfri himmel.

Sikkerhet: 4

Med full pott i EuroNCAPs kollisjonstest i 2004 viste BMW 1-Serie kombi seg som en trygg bil. Verken coupeen eller kabrioleten er testet foreløpig. Av sikkerhetsutstyr skilter kabrioleten med ESP (som BMW kaller DTC), seks airbags og aktive beltestrammere. Ønsker du ISOFIX-fester for barnesete, må du betale ekstra for det.

Pris/utstyr: 3

BMW 120i koster fra 404 400 kroner i kabrioletversjon, omtrent halvparten av den råeste versjonen - med 306 hestekrefter. Når både Dynamic-, Comfort- og Advantage-utstyrspakker er lagt til (M Sport-fjæring følger med her), samt skinn, navigasjon og en rekke mer eller mindre viktige kosmetikkpunkter, får vår testbil en prislapp på 517 540 kroner. Det er stivt, BMW-vanen tro, men til gjengjeld er det heller ikke så mye vi savner. Billigste alternativ, 118 i, koster fra 332 700 kroner, mens toppmodellen 135 i starter på 840 400 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 16/05 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også