Tyverisikring:

Biltyven holder seg unna denne

Den svenske forsikringsbransjen har testet tyverisikringen i 130 bilmodeller. Kjører du Toyota eller Chevrolet burde du passe ekstra godt på.

SKUDDSIKKER: Citroën C5, og gjerne i toppmodellen Exclusive, er den bilen som den svenske forsikringsbransjen trekker fram som vanskeligst å stjele.
SKUDDSIKKER: Citroën C5, og gjerne i toppmodellen Exclusive, er den bilen som den svenske forsikringsbransjen trekker fram som vanskeligst å stjele. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

- Toyota, Subaru, Chevrolet, Mazda og Suzuki trenger å forbedre tyverisikkerheten i sine bilmodeller, sier Anders Edvardsson, ansvarlig for NVSA-normen (en britisk biltyverisikringsnorm) i Sverige.

I testen er det spesielt en bil som biltyvene burde holde seg langt unna - Citroën C5. Og gjerne da i utstyrsnivå Exclusive. Den er så å si innbruddsikker.

Audi gjør det også veldig godt i testen, sammen med merker som Volvo, Lexus og Volkswagen, foruten New Beetle som scorer dårlig.

God på sikkerhet, dårlig på tyverisikring

Ford gjør det veldig godt i kollisjonstester og tilbyr en rekke aktive sikkerhetsutstyrselementer i sine nye biler. Dette markedsfører de hardt, og spesielt storselgeren Focus er mye eksponert for tiden.

Men tyverisikkerheten er ikke god i Focus, som er blant de ti dårligste på lista sammen med biler som Hyundai i40, Mazda 6 og CX-5, Peugeot iOn, Suzuki Swift, Toyota Auris, GT86, RAV4 og Yaris Hybrid og Chevrolet Captive, Cruze og Spark.

LETT BYTTE: Toyota har flere modeller på listen over de bilene som det er lettest å stjele. Sportsbilen GT86 er en av dem.
LETT BYTTE: Toyota har flere modeller på listen over de bilene som det er lettest å stjele. Sportsbilen GT86 er en av dem. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Enkelte merker holder tilbake

Flere bilprodusenter valgte ikke å stille med sine bilmodeller til testen - BMW, Mercedes, Kia, Nissan og Honda.

- Vi har forståelse for at ulike merker velger å prioritere andre elementer ved en ny bil i høyere grad enn tyverisikring, men det er et høyst rimelig krav å gi konsumentene et så likt som mulig bedømmingsgrunnlag når de skal kjøpe ny bil. Spesielt når man tar i betraktning at enkelte av bilmerkene som ikke stilte sine modeller til test, er blant de mest stjålne bilmodellene i tyveristatistikken, sier Anders Edvardsson til svenske Auto Motor och Sport.

Les også:

Glem alt du trodde om Mercedes og komfort

Her står UP i sommer

- Nei, dette er ikke skadelig for motoren

Denne saken ble første gang publisert 21/06 2013, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også