Utenlandsk bil i Norge

Bilturer som kan ruinere deg

Hvis du låner tantes svenske bil, kan du bli nødt til å betale hundretusener i avgifter.

NORSK VEI: Da vi kjørte Ford Focus RS500, hadde vi fått tillatelse fra Tollvesenet. Har du ikke det, risikerer du å måtte betale engangsavgift.
NORSK VEI: Da vi kjørte Ford Focus RS500, hadde vi fått tillatelse fra Tollvesenet. Har du ikke det, risikerer du å måtte betale engangsavgift. Foto: Petter Handeland
Sist oppdatert

Det kan kanskje virke fristende å ta seg en biltur på et par timer østover for å handle bil. Men hva risikerer man egentlig ved å kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge?

Det er en del kriterier som må oppfylles dersom du skal ha lov til å sette deg bak rattet i en bil med utenlandske skilter. De er forholdsvis kompliserte, men som en tommelfingerregel kan man si at ingen som er registrert i folkeregisteret kan kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge.

- En persons faste oppholdssted avgjør i utgangspunktet om han eller hun er berettiget til avgiftsfritak. Dersom en person anses å ha fast oppholdssted i utlandet etter midlertidigforskriften, kan vedkommende innføre og bruke sin utenlandsregistrerte motorvogn her i landet. En person som anses å ha fast oppholdssted i Norge kan som hovedregel ikke innføre og bruke utenlandsregistrert motorvogn i Norge, får vi opplyst fra underdirektør Laila Bolstad i motorvognavgiftseksjonen i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Ikke for utenlandsstudenter

Det betyr at utenlandsstudenter som mottar støtte fra lånekassen, og dermed er registrert i folkeregisteret, og pensjonister som bor i utlandet ikke kan kjøre sine utenlandske biler her til lands.

Unntaket er dersom en person som har lov til å kjøre bilen er med, om man har søkt på forhånd eller om det er snakk om en leiebil.

Sistnevnte unntak ble innført i år, og innebærer at man har mulighet til å leie en bil i for eksempel Sverige, og bruke denne i opptil 42 dager i løpet av ett år. Om man leverer leiebilen ved en norsk avdeling av selskapet eller ikke spiller ingen rolle.

Risikerer krav om engangsavgift

Tar man likevel risikoen, og ratter en utenlandskregistrert privatbil i Norge, uten at noen som har lov til det er med, så risikerer man å måtte punge ut med både moms og engangsavgift. Avhengig av biltype vil dette kunne beløpe seg til mange hundre tusen kroner.

- Dersom en person som ikke oppfyller vilkårene i midlertidigforskriften bruker utlandsregistrert motorvogn i Norge, må han eller hun som hovedregel betale avgifter på motorvognen. Vi har ikke noen statistikk over antall overtredelser av midlertidigforskriften, men vi behandler regelmessig saker tilknyttet dette regelverket, sier Bolstad.

Som hovedregel må man altså betale avgift, men det kan gjøres unntak. Da får man krav om at bilen skal gjenutføres. Disse tilfellene kan for eksempel være hvis det er snakk om kortvarig bruk, en nødssituasjon eller at vedkommende har fått feil informasjon fra kompetent offentlig myndighet.

Inntil ett år

Det skilles i hovedsak ikke mellom norske og utenlandske personer. Det betyr at en del gjestearbeidere fort kan få seg en overraskelse dersom de blir oppdaget med sine utenlandske biler.

Hvis man bor midlertidig i Norge, kan man bruke bilen i inntil ett år uten å søke om tillatelse. Hvis oppholdet blir forlenget, kan man søke om å få bruke den utenlandske bilen i to år.

Dersom man jobber i Norge, men har ektefelle eller barn under 18 år i utlandet, kan man også bruke en utenlandsk bil. Betingelsen er at man besøker utlandet regelmessig. I denne sammenhengen betyr det minst én gang i måneden.

Akkurat den regelen er det nok mange som synder mot!



Les også:

Vi har testet nye Touran

Gjør SUV-kuppet nå

Sjekk om du trenger nye vinterdekk

Så mye slankere blir du av lettmat

Denne saken ble første gang publisert 12/11 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også