VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?

Sjelden vare: En ny Volkswagen som ikke vil selge godt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stort bagasjerom

+ Svært godt automatgir

- Ikke vant VW-kvalitetsfølelse

- Enkelte komfortsvakheter

Visst er VW Jetta tysk - teknisk sett stammer den jo fra en Golf. Men det er ikke til å unngå at vi tenker at den er bygd for amerikanere. Og det stemmer i stor grad.

Selv om Volkswagen satser hardt på å selge Jetta til europeere hver gang den kommer i ny versjon (tidligere har den også hett Bora og Vento i Europa), er det i størstedelen av USA salget skjer.

Der er det sedan som gjelder, og der har forrige generasjon av Jetta vært den mestselgende europeiske bilmodellen.

Dessuten blir den bygd i Mexico - da blir fraktveien kortere til det viktigste markedet. Grovt sagt er den en ekstra lang sedanversjon av Golf stasjonsvogn, som blir bygd på samme fabrikk.

USA-tilpasningen forklarer kanskje hvorfor vi ikke faller for Jetta totalt sett, til tross for gode resultater i flere vurderingsområder. Vi skal prøve å forklare hvorfor.

Del

Kjøreegenskaper: 5

DØR HEN: Fronten til Jetta har VWs konservativtpene fjes. Bak dør designen hen i svært konvensjonelle sedanformer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

DØR HEN: Fronten til Jetta har VWs konservativtpene fjes. Bak dør designen hen i svært konvensjonelle sedanformer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nei, det er slett ikke duvende amerikaner over Jettas kjøreegenskaper. Amerikanerne regner den som en sportssedan, og vi antar at understellet er ytterligere strammet opp i den europeiske versjonen.

For kjøreegenskapene er kanskje Jettas sterkeste side. Har du kjørt en Golf og en Passat, skjønner du hva vi mener når vi sier at slektskapet er nært.

Under normal kjøring har den mye av det trygge og stabile Passaten er så dyktig til å levere. Men utfordrer du den, gir den det meste av Golfens kvikkhet tilbake.

Motor: 5

VW-konsernets 1,6-litersdiesel i kombinasjon med sjutrinns automatisk dobbeltclutchgirkasse (DSG) har vi prøvd i flere modeller bygd på Golf-basis.

NISJE: Sedaner med utspring fra kompaktbilklassen er ikke storselgere i Norge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

NISJE: Sedaner med utspring fra kompaktbilklassen er ikke storselgere i Norge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Blant dem er VW Golf og VW Touran.

Tekniske data og testdata VW Jetta 1,6 TDI DSG

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500
  • EGENVEKT, KG:1415
  • TILHENGERVEKT, KG:700-1400
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:464/178/148
  • BAGASJEROM, LITER:510
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:195/65 R15
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,43
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:113
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,7
  • TOPPFART, KM/T:190
  • PRIS FRA, KR:265 080 (billigste 1,6 TDI), 288 540 (DSG Highline)
  • PRIS TESTBIL, KR:313.600

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:8,5
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:11,3
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:7,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:12,3
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:15,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,9
  • STØY TOMGANG, dBA:45,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:63,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,9
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,51

Dessuten har vi kjørt kombinasjonen i Polo med 90-hestersversjonen av samme motor, .

Vi har aldri hatt stort å utsette på denne kombinasjonen. DSG-giret er det beste automatiske giret du får i normale biler, og det er en ekspert til å få motoren til å levere krefter på effektivt vis.

Blant få og ikke særlig viktige kritikkpunkter er at gassen bør håndteres forsiktig i rushtidskø og at spranget fra tredje til fjerdegir er stort. Hvis dette girskiftet skjer i en snødekt sving, blir kraftendringen uvøren.

Ytelser: 4

De tette stegene i den automatiske dobbeltclutchgirkassen med sju trinn sørger for at 105 hk og 250 Nm føles litt sprekere enn de egentlig er.

Siden motoren alltid får jobbe på et nesten optimalt turtall avhengig av kjøresituasjonen, og dobbeltcluchen girer kjappere enn det du greier selv, blir akselerasjonen merkbart bedre enn i tilsvarende motorisert bil med femtrinns manuell girkasse.

Jetta er litt tyngre enn en Golf, og maksytelsene i våre akselerasjonsmålinger er merkbart svakere enn for Golf med samme motor og gir. Beste resultat for 60 til 100-akselerasjonen er 7 sekunder blank.

VWs 1,6-litersdiesel er dessuten svakere enn tilsvarende motor hos enkelte konkurrenter. Derfor er Jetta langsommere enn for eksempel Citroën C4 med 112 hk og 270 Nm og Ford Focus med 115 hk og 270 Nm.

Eksteriør: 3

Dette er det mest subjektive kapittelet i våre biltester, så du må gjerne bruke artikkelens kommentarfelt til å si deg uenig.

Testpanelet er likevel samstemt: Stort mer tradisjonelt sedandesign enn Jettas er det vanskelig å finne i 2011. At VWs familiefjes (som gjør bilen ganske lik en Passat sedan) er pent, er ikke nok når alt dør ut i en slapp hekk.

RYDDIG, MEN...: Dashbordet er ryddig og logisk. Vi likevel savner den litt mer påkostede følelsen en finner i andre modeller fra Volkswagen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

RYDDIG, MEN...: Dashbordet er ryddig og logisk. Vi likevel savner den litt mer påkostede følelsen en finner i andre modeller fra Volkswagen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

At det stort sett er bare statusmerkene, med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse, som greier å selge sedaner på denne størrelsen i et visst antall, er heller ikke til å komme bort fra.

Andre volummerker har erkjent dette: Ford gidder ikke engang prøve å selge sedanversjonen av den nye Focus i Norge.

Interiør: 4

Vi har allerede vært inne på det: Jetta minner enkelt sagt om en forlenget sedanversjon av Golf stasjonsvogn. Hele 464 cm er den blitt.

Det har gjort det mulig å by Jetta-passasjerer på gode plassforhold, også i baksetet. Fire voksne går ganske så greit.

Testbilen er av utstyrsgrad Highline, som er VWs toppserie. Det pleier å gi en påkostet følelse, men her er det ting som sladrer om USA. Selv om bilene som kommer til Europa er oppgradert i interiøret, synes vi ikke at dette gir fullverdig Highline-følelse.

Selv om en hel del av plasten er polstret, ser den ikke særlig eksklusiv ut. Vi må kjenne på den for å skille den fra hardplast.

Jetta har et i sedansammenheng gedigent bagasjerom. Det er 110 cm på det lengste, 135 cm på det bredeste og har et oppgitt volum på 510 liter. Bakseteryggen kan enkelt felles ned med hendler i bagasjerommet.

Likevel bør ikke det som skal inn i bagasjerommet være særlig stort. Forsøket på å gi Jetta coupéaktige former har ført til at bagasjeromsåpningen er liten.

Komfort: 4

Vi synes Jetta er ujevn når det kommer til komfort.

På den ene siden kan sjåføren nyte godt av VW-konsernets velutviklede ergonomi og betjeningslogikk i et førersete med god støtte (Highline har sportsseter som standard). I tillegg gir DSG-giret komfortfordeler så fort du er ute av køhastighet.

På den annen side er Jetta ikke smidig over skarpe ujevnheter. Dessuten er understellet uvant bråkete til å tilhøre en splitter ny VW-modell. På issprengt asfalt i bygater er det oppsiktsvekkende mye ramlelyd fra understellet.

FIN FOR FIRE: Beinplassen i baksetet er stor nok til at voksne av gjennomsnittshøyde sitter godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FIN FOR FIRE: Beinplassen i baksetet er stor nok til at voksne av gjennomsnittshøyde sitter godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mulig det holder i evigheter, men det høres ikke slik ut.

Sikkerhet: 4

VW Jetta er ikke kollisjonstestet av den uavhengige sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og vi gir derfor standardkarakteren 4 for dette kapittelet.

Modellen har alt det sikkerhetsutstyret en venter å finne i en bil i denne prisklassen som standard, men mindre av sikkerhetsorientert ekstrautstyr (se pris/utstyr under).

Miljø: 5

Ifølge EU-miksen har Jetta 1,6 TDI DSG et forbruk på 0,43 l/mil og et CO2-utslipp på 113 g/km. Begge deler er svært pene tall for en bil på over 4,6 meter.

I vår faste testrunde på 20 mil blir det oppgitte forbruket overskredet med nesten 20 prosent, og resultatet blir 0,51 l/mil.

Fortsatt er dette et godt resultat, bil-, motorstørrelse og automatgir tatt i betraktning. Igjen ser vi at DSG er dyktig til å holde forbruket lavt.

Men fabrikkens oppgitte tall skaper altså forventninger bilen ikke innfrir.

LASTEBILEN: VW Jettas bagasjerom er stort, både i oppgitt mål (510 liter) og ifølge tommestokken vår. Bagasjeromsåpningen er derimot liten. Seteryggen kan legges ned med hendler i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

LASTEBILEN: VW Jettas bagasjerom er stort, både i oppgitt mål (510 liter) og ifølge tommestokken vår. Bagasjeromsåpningen er derimot liten. Seteryggen kan legges ned med hendler i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Pris/utstyr: 4

VW-modeller som Golf og Passat har rike muligheter når det gjelder valgfrihet i utstyr.

Igjen ser vi at Jetta skiller seg fra disse. Her bestemmer fabrikken mye mer for deg. Jetta finnes i to utstyrsserier, Comfortline og Highline. Pussig nok skiller bare 2200 kroner mellom dem.

Ikke så rart, for en titt på spesifikasjonene viser at de er lite som er forskjellig. Highline har sportsseter, tåkelys, multifunksjonsratt, mer omfattende kjørecomputer og enkelte pyntedetaljer.

2200 velbrukte kroner, med andre ord.

Ekstrautstyrslista til Jetta er betydelig kortere enn i søskenbilene, og den handler mye om stereo, navigasjon, telefon og skinn.

Forbløffende nok finnes ikke xenonlys på lista. Det gjør heller ikke blindsonevarsling, filvarsling og annet lignende utstyr som tilbys i stadig flere biler i denne prisklassen.

Like fullt framstår Jetta som en riktig priset bil ut fra størrelse, motor og standardutstyr.

Som brukt er selger langt mer avhengig av å finne den riktige kjøperen til en Jetta enn til for eksempel en Golf. Det gjør bruktprisen usikker. VW har nå fem års garanti/100.000 km.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 265080

Konklusjon

Totalkarakter: 4

Totalkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men brukes for å vise hvordan bilen som helhet er i forhold til konkurrenter på det tidspunktet den ble testet.

Visst byr Jetta på en rekke gode egenskaper, med et suverent automatgir og et sjeldent stort bagasjerom for en sedan som noe av det beste.

Samtidig framstår den som mindre forseggjort enn både Golf og Passat, selv om den deler mangt og mye med dem.

Dessuten er sedaner med utspring fra kompaktklassen en veldig liten nisje i Norge - her er det enten kombicoupé eller stasjonsvogn som gjelder. Vi blir overrasket hvis Jetta blir en storselger.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag