Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe

Volvo V60 Plug-in Hybrid går som en kule og bruker lite drivstoff. Men du må betale, både i pris og andre egenskaper.

EGEN STIL: Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid skiller seg ut fra andre V60-modeller på blant annet farge, felger og eksosrør.
EGEN STIL: Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid skiller seg ut fra andre V60-modeller på blant annet farge, felger og eksosrør.
Sist oppdatert

De siste par årene har vi fått en jevn strøm av nye miljøbiler. Nissan Leaf er blitt en av Norges mest solgte biler, Opel Ampera ble Årets bil i Norge 2012 og Tesla S er en av de mest omtalte bilmodellene i 2013.

Nå har Volvo sin første miljøbil på plass. Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid kombinerer en dieselmotor foran, med batteripakke og elmotor bak. Som en bonus får du da firehjulsdrift på kjøpet.

Volvo lover inntil 50 km rekkevidde på elmotor og svært gode ytelser, siden den samlede effekten av diesel- og elmotor ligger på 280 hk.

Kjøreegenskaper: 4

Da vi kjørte Volvo V60 D6 AWD var det en blanding av alt fra tørre og bare asfaltveier, til glatt vinterføre med nysnø på hardt og isete underlag. Testbilen hadde piggfri vinterdekk i standarddimensjon 235/45-17.

Firehjulsdriften i V60 D6 AWD Plug-In Hybrid fungerer annerledes enn i Volvos AWD-modeller med vanlige forbrenningsmotorer, der en Haldexkobling sender motorkraft til bakhjulene via en mellomaksel.

I Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid sitter elmotoren ved bakakselen og driver bakhjulene. Dieselmotoren foran sender bare kraft til forhjulene. Volvo gjør i sin beskrivelse av systemet oppmerksom på at graden av firehjulsdrift avhenger av hastighet, temperatur og batterikapasitet.

Dermed går det klart frem at AWD i plug-in hybrid-sammenheng, ikke handler om å forbedre veiegenskapene, men å skaffe deg ekstra grep ved akselerasjon. Grafikken på dashbordet viser hvordan hybridsystemet virker, og ved kjøring på glatt vei ser du at bakhjulene kobles inn når forhjulene mister grepet.

Trykker du på AWD-knappen, er bakhjulene koblet inn så og si hele tiden. Du merker at bilen understyrer mindre og blir mer stabil ut av svingene på snø og is.

En egenvekt med fører på 1948 kilo gjør Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid til en tung bil. Snaut 250 kilo tyngre enn en firehjulsdreven V60 med samme dieselmotor og 320 kilo tyngre enn den forhjulsdrevne versjonen. Mye av denne vekten havner bak i bilen grunnet batterier og elmotor.

Det merkes når du skal ha med deg bilen gjennom svingene. Den kjennes litt tyngre og tregere enn normalt for en sportslig bil av denne størrelsen.

VIKTIGE KNAPPER: I midtkonsollen finner du tre av knappene som styrer hybrid-driften.
VIKTIGE KNAPPER: I midtkonsollen finner du tre av knappene som styrer hybrid-driften. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data

Volvo V60 Plug-in Hybrid

  • Motor, cm3: 2400
  • Effekt, hk ved o/min: 280/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 640/1500-3000
  • Egenvekt, kg: 1948
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 463/187/148
  • Bagasjerom, liter: 310
  • Standard dekkdimensjon: 235/45-17 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,18
  • CO2-utslipp, g/km: 48
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,2
  • Toppfart, km/t: 230
  • Pris fra, kr: 642 900
  • Pris testbil, kr: 727 450

Foran sitter den velkjente femsylindrete dieselmotoren på 2,4 liter med 215 hk og 440 Nm dreiemoment. En kraftfull pakke i seg selv, men her får den i tillegg elektrisk drahjelp:

Ved bakakselen sitter en elmotor med 50 kW/68 hk og 200 Nm, samt en litium-ion batteripakke med kapasitet på 11,2 kWh. Ladetiden er oppgitt til 7,5 timer og 3,5 timer ved hurtiglading, noe som stemmer bra med våre observasjoner.

Fra cockpit legger du ikke så mye merke til tospannet. Du kobler inn "drive" på det sekstrinns automatgiret og ruller i vei.

Det er først når du setter skjermen i midtkonsollen til å vise hvordan hybridsystemet jobber at du blir oppmerksom på virkemåten.

Det eneste som skiller drivlinjen fra toppkarakter er den småsjenerende knatringen fra dieselmotoren i lav fart og ved hardt gasspådrag.

Som seg hør og bør i en avansert plug-in hybrid har du knapper i midtkonsollen til å velge ulike driftstyper. Standard er "hybrid", der bilen gjør sitt beste for å fordele arbeidsoppgavene mest mulig effektivt mellom fossilt brennstoff og elektrisk energi.

I "pure" heves terskelen for når forbrenningsmotoren skal gjøre en innsats, og bilens systemer (som klimaanlegget) stilles inn for energisparing. Funksjonen til "power" trenger neppe noen ytterligere forklaring. Skal du ha alle hester og kilowatt i galopp er det denne som gjelder.

I tillegg har du altså "AWD" som aktiverer firehjulsdriften, samt "save" som bevarer batterikapasiteten til du faktisk trenger ren elektrisk drift.

Ytelser: 6

MERKET: D6 AWD forteller at det er en ekstra sprek Volvo som kjører foran deg.
MERKET: D6 AWD forteller at det er en ekstra sprek Volvo som kjører foran deg. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid følger ytelsestrenden på hybridsiden. Som med Audi Q5 Hybrid eller Lexus GS450h er det krefter i overflod.

Testdata

Volvo V60 Plug-in Hybrid

  • 60-100 km/t, 5. gir: 4,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 5,6
  • 80-120 km/t, 6. gir: 6,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,3
  • Støy tomgang, dBA: 45,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,5

Samtidig har bilen nok å dra på med sine snaue to tonn. Men våre ytelsesmålinger viser at Volvo-en likevel går så det griner.

Med full blås og kickdown gjør den forbikjøringsakselerasjonen fra 60-100 km/t unna på 3,5 sekunder og 80-120 km/t på 4,3 sekunder. Det er omtrent identisk med BMW 328i Touring vi har kjørt på test tidligere.

Skal du ha full effekt, bør du velge power-knappen. I hybrid-modus var bilen en smule langsommere i kickdownakselerasjon med 3,9 og 5,1 sekunder. Volvo oppgir 0-100 km/t på 6,1 sekunder i power- og 7,9 sekunder i hybrid-modus.

Eksteriør: 4

Volvo V60 ser spennende, sportslig og moderne ut. Den fremstår som lav og ganske slank. Vi synes den er særlig vellykket når du ser den i profil, eller skrått bakfra og rett bakfra.

Fronten er vi litt mer i tvil om, og synes den blir vel rund og "halvsmeltet" i kantene i forhold til de stramme linjene i profil og hekk.

Den spesielle "Electric Silver"-fargen og brede dekk på 17-tommers felger gir Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid særpreg. Spesielle eksosrør og dekor på bakluken er også kjennemerker for denne modellen.

Interiør: 3

Vekt er en av ulempene med plug-in hybrid konseptet. Redusert bagasjeplass en annen. Batterier og elmotor stjeler plass i bagasjerommet og gjør at volumet går ned fra 430 til 310 liter. Dermed har plug-in hybriden plutselig mindre bagasjeplass enn den kompakte Volvo V40.

SKJERMVALG: Ny displayteknikk gjør at du kan skifte visning på instrumentbordet. Hybridvalget gjør det enklere å utnytte drivlinjen riktig.
SKJERMVALG: Ny displayteknikk gjør at du kan skifte visning på instrumentbordet. Hybridvalget gjør det enklere å utnytte drivlinjen riktig. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Passasjerplassen er tilstrekkelig sammenlignet med typiske konkurrenter som Audi A4 Avant eller Mercedes-Benz C-klasse stasjonsvogn. Det kniper først på benplass i baksetet, om personer på over 185 cm skal sitte foran og bak.

Volvo har som vanlig satt sammen et stilfullt interiør med fine materialer og fargevalg. På Volvo-vis er antallet knapper i midtkonsollen høyt og betjeningslogikken for multifunksjonsskjermen ikke av de beste.

Det nye dashborddesignet med mulighet til å velge instrumentgrafikk fungerer meget bra. Særlig i hybrid-visning gir instrumentene nyttig informasjon om hvordan du skal få mest mulig ut av batterikapasiteten.

Komfort: 3

I likhet med tidligere V60-modeller vi har testet, er også Volvo V60 D6 AWD utstyrt med en stram og kontant fjæring. Det merkes spesielt godt på små, skarpe ujevnheter i lav fart, men også oppe i landeveisfart blir det urolig når du passerer korte dumper eller hull i veibanen. I tillegg er det mye lyd fra hjulopphenget når det jobber.

Seter og sittestilling har alltid vært et sterkt punkt hos Volvo, og V60 er ikke noe unntak. Men du sitter like godt i en BMW 3-serie eller Audi A4.

Med strøm på batteripakken og ren eldrift blir bilen mer stillegående i lav fart, men når du kommer opp i 80 km/t, skiller det bare 0,5 dBA med dieselmotoren koblet inn, kontra ren eldrift.

I 100 km/t har vind- og veistøy overtatt hovedrollen, slik at dieselmotoren bare forstyrrer under kraftig akselerasjon.

Sikkerhet: 5

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid ble testet av EuroNCAP i 2012 med godt resultat. Den fikk fem av fem stjerner og scoret 93 % for beskyttelse av voksne, 83 % for barn og 65 % for fotgjengere.

I kommentarene til testresultatene sier EuroNCAP at bilen gir god beskyttelse ved frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere. Også i den mer krevende sidekollisjonstesten mot stolpe klarer bilen seg bra, med tilstrekkelig beskyttelse av brystregionen.

STJELER PLASS: Elmotor og batteripakke tar plass og bagasjeromsgulvet blir høyere enn i en vanlig Volvo V60. Dermed blir det mindre plass til bagasje.
STJELER PLASS: Elmotor og batteripakke tar plass og bagasjeromsgulvet blir høyere enn i en vanlig Volvo V60. Dermed blir det mindre plass til bagasje. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

City Safety er standardutstyr og kan ved hastigheter opp til 50 km/t hjelpe deg å unngå kollisjon eller redusere hastigheten i et eventuelt sammenstøt. I tillegg står flere andre sikkerhetssystemer på lista over ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 3

Når Volvo velger å kombinere plug-in hybrid-teknikken med den kraftigste dieselmotoren, blir dette en relativt dyr bil, tross avgiftsgunstig forbruk. 642 900 kroner er startprisen og vår testbil kostet snaut 730 000 kroner med en solid dose ekstrautstyr.

Du får mye annet fint i denne prisklassen, for eksempel Audi A4 Avant quattro 3,0 TDI med 245 hk. Merprisen i forhold til en vanlig V60 D5 AWD med 215 hk ligger på snaut 40 000 kroner.

Med pionerbiler som Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid, hefter det alltid et lite spørsmålstegn ved verdiutviklingen.

Forbruk: 6

Forbruks- og utslippstall i følge EU-normen er vakker lesning. 0,18 l/mil, CO2-utslipp på 48 g/km og NOx på 35 mg/km. Under ideelle forhold skal batterikapasiteten holde til 50 km CO2-fri kjøring.

Helt urealistisk er forbrukstallene ikke, om du kjører korte strekninger mellom hver oppladning.

Vi tok Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid gjennom tre ulike forbruksscenarier; by og nærkjøring, kjøring i tettbygd strøk med 40-60 km/t-soner og landeveiskjøring med 60-80 km/t-soner.

VOLVO-STANDARD: Setene er gode og interiørdesignet har sin nøkterne, nordiske eleganse.
VOLVO-STANDARD: Setene er gode og interiørdesignet har sin nøkterne, nordiske eleganse. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Da gikk bilen 27, 32 og 28 km på batteri før dieselmotoren koblet inn. Under vår testkjøring var ikke forholdende ideelle for batteridrift, med temperaturer på mellom 7-10 minusgrader.

I vår faste testløype på 20 mil, startet bilen ut med fulladet batteri. Og selv om en langtur ikke henter frem det beste forbrukspotensial i en plug-in hybrid-modell, er resultatet likevel imponerende:

Med et testforbruk på 0,5 l/mil ligger Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid på nivå med kompaktbiler med 1,6-liters dieselmotor. Det er også 0,1-0,15 l/mil lavere enn tilsvarende biler med sammenlignbare ytelser.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid presterer omtrent som forventet. Du får svært gode ytelser og potensial for lavt forbruk i nærkjøring med hyppig lading. Dessuten er langtursforbruket lavere enn ytelsene skulle tilsi.

Drivlinjen er vi godt fornøyd med: Den fungerer sømløst i daglig bruk og har de innstillingsmulighetene som skal til for å utnytte hybridsystemet best mulig.

Firehjulsdriften har sine begrensninger, men holder det Volvo lover. De største innvendingene går på ekstra vekt, høy pris og et lite bagasjerom.

Volvo har sikkert gode markedsmessige og tekniske begrunnelser for å sette elmotoren sammen med den kraftigste dieselmotoren. Med tanke på pris og ytelser, hadde det norske markedet sikkert klart seg med en D3 (136 hk) eller D4 (163) i front og elmotor i hekken. Neste gang, kanskje?

Les mer

Slik sparer du tusenlapper på bilholdet

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

Vi har prøvekjørt Tesla Model S

GÅR BILLIG: Lader du ofte, blir du belønnet med et svært lavt forbruk.
GÅR BILLIG: Lader du ofte, blir du belønnet med et svært lavt forbruk. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2013, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også