Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten

Verdens beste bil, eller bare nok en utfordrer til VW Golf? Her er vår dom over den nye Volvo V40.

LEKKER: Utseende og design handler selvfølgelig mye om smak. Men selv seks måneder etter at Volvo V40 ble lansert, har vi til gode å høre noen som ikke liker hvordan den ser ut. FOTO: Petter Handeland

LEKKER: Utseende og design handler selvfølgelig mye om smak. Men selv seks måneder etter at Volvo V40 ble lansert, har vi til gode å høre noen som ikke liker hvordan den ser ut. FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre veiegenskaper

+ Høy totalkomfort

+ Førsteklasses sikkerhetsutstyr

+ Elegant betjening og interiørdesign

- For lang girutveksling

- Relativt høy pris

- Snaut bagasjerom

Volvo V40 representerer noe helt nytt fra Volvo. Det er en konsekvent satsing på kunder som gjerne vil ha det lille ekstra når de kjøper en bil i kompaktklassen. Gjerne de som kikker på Audi A3 og BMW 1-serie når de skal handle bil.

Med mange modellvarianter og spennende firehjulstrekker skal Volvo hente kunder fra alle hjørner av kompaktklassen.

Volvos innfallsvinkel i dette bilsegmentet har vært todelt de siste årene. Volvo V50 har vært stødig, konservativ og ikke spesielt spennende. En typisk Volvo, vil mange si. Mens Volvo C30 har vært en særing, langt fra praktisk og uten den karismaen som kreves om du vil lykkes med noe så spesielt.

På Genève-utstillingen i mars 2012 debuterte Volvo V40 samtidig som Mercedes-Benz dro sløret av sin nye A-klasse.

Volvo og Mercedes må ha tenkt svært likt om sin nye tilnærming til kompaktklassen.

Begge er 5-dørs kombicoupé-modeller, med en tykk strek under coupé. Det er ingen forsøk på å lage en praktisk familiedugelig bil, som eksempelvis nye VW Golf eller Ford Focus.

I stedet virker det som om Volvo sikter seg inn mot den viktige gruppen av par eller single med god økonomi. Kanskje ikke så dumt, i og med at mange har solid inntekt og venter lenge med å få barn. Eller ønsker seg noe elegant og halvpraktisk etter at redet er tomt.

Uansett er ikke Volvo beskjedne når de omtaler sin nye V40:

Da bilen ble lansert i Genève, sa Volvo-sjef Stefan Jacoby at V40 ville «endre maktbalansen i C-segmentet», eller det vi i dagligtale kaller kompaktklassen.

Han la spesielt vekt på veiegenskaper, forbruk, sikkerhet og luksusfølelse.

Om Volvos nye stolthet innfrir de høye forventingene de selv skaper, får du svar på i vår første test av Volvo V40

Kjøreegenskaper: 5

Volvo V40 kjører flott. Den har en sportslighet og respons som du ikke normalt forbinder med merket. Vår bil hadde sportschassis og litt større dekk enn standard (225/45-17), noe som forbedrer veiegenskapene noe.

Samtidig er vi ikke i tvil om at den grunnleggende fine balansen er noe du vil oppleve i alle V40-versjoner, og ulike utstyrsopsjoner være med på å aksentuere egenskapene.

Både i de dynamiske prøvene på testbanen og ved aktiv kjøring på landeveien liker vi Volvo V40 meget godt.

Bilen er nøytral med fin balanse, det er bare i ekstremer tilfelle du får kontakt med en liten understyring. Den er godt varslet gjennom en velavveid styring og kontres med litt større rattutslag. Vi setter også pris på en velavstemt stabilitetskontroll og svært effektive bremser.

Om Volvo V40 mangler noe i forhold til de aller beste konkurrentene, så er det en liten dose sportslig livlighet. Den du finner i en riktig utstyrt Ford Focus, eller i en bakhjulsdrevet kjøremaskin som BMW 118i.

Men du må være relativt entusiastisk i kjørestilen om det skal utgjøre et vesentlig argument mot Volvo V40.

LIKES: Vi liker de fine proporsjonene og linjene som alle trekker i samme retning: De får Volvo V40 til å se mer ut som en lekker, sportslig 5-dørs coupé, enn en traust transportmaskin. At det igjen går utover en del praktiske egenskaper, får heller være. FOTO: Petter Handeland

LIKES: Vi liker de fine proporsjonene og linjene som alle trekker i samme retning: De får Volvo V40 til å se mer ut som en lekker, sportslig 5-dørs coupé, enn en traust transportmaskin. At det igjen går utover en del praktiske egenskaper, får heller være. FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Testdata

  • 0-100 km/t, sek.: 8,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,9
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,8
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,9
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 14,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 20,1
  • Støy tomgang, dBA: 40,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,67

Ford eier ikke lenger Volvo, men fortsatt er det en del under V40-skallet som deles med Ford Focus.

Et viktig eksempel er de fine 1,6-liters bensinturbomotorene med 150 eller 180 hk, og et dreiemoment for begge 240 Nm (270 Nm med overboost) mellom 1600-4000 o/m.

Vi kjørte T3-versjonen med 150 hk. Den har en nydelig, jevn kraftutvikling og en stille gange som passer perfekt inn i Volvos plan om å gjøre V40 luksusaktig.

Et skår i gleden er lang utveksling i girkassen, der både 5. og 6. gir er overgir.

Ytelser: 3

Som nevnt over, har T3-versjonen av V40 lang utveksling i girkassen. Det tar mye av snerten fra en ellers livlig motor.

Selv med mer effekt og dreiemoment er Volvo V40 T3 langsommere enn Audi A3 1,4 TFSI og Mercedes A 180, begge med 122 hk.

Det merkes bedre jo høyere gir du kjører i, og skal du ha noe fremdrift som minner om de 150 hk'ene du har betalt for, anbefaler vi deg å bruke 3. gir. Særlig om du vil gjøre trygge forbikjøringer under norske forhold.

Eksteriør: 5

KJØRER BRA: Både i de dynamiske prøvene på testbanen og ved aktiv kjøring på landeveien liker vi Volvo V40 meget godt. FOTO: Petter Handeland

KJØRER BRA: Både i de dynamiske prøvene på testbanen og ved aktiv kjøring på landeveien liker vi Volvo V40 meget godt. FOTO: Petter Handeland

Utseende og design handler selvfølgelig mye om smak. Men selv seks måneder etter at Volvo V40 ble lansert, har vi til gode å høre noen som ikke liker hvordan den ser ut.

Tekniske data

  • Motor, cm3: 1596
  • Effekt, hk ved o/min: 150/5700
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 270/1600-4000
  • Egenvekt, kg: 1368
  • Tilhengervekt, kg: 1300/650
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 437/180/145
  • Bagasjerom, liter: 335-1032
  • Standard dekkdimensjon: 205/55-16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km: 125
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,8
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 344 900
  • Pris testbil, kr: 403 700

Selv om du ikke er noen designekspert, blir du fort betatt av fine proporsjoner og linjer som alle trekker i samme retning:

De får Volvo V40 til å se mer ut som en lekker, sportslig 5-dørs coupé, enn en traust transportmaskin. At det igjen går utover en del praktiske egenskaper, får heller være.

Interiør: 3

Du skal ikke mer enn å åpne bagasjerommet i Volvo V40, før du innser at stilig design har sin pris i praktiske egenskaper.

Vi tviler på at V40s oppgave er å tilfredsstille gamle V50-kunder. Men om noen slike skulle snuble borti en V40, vil de nok klø seg i hodet og lure på hvor barnevognen eller hundeburet skal gjøres av her.

En ting er en begrenset lastekapasitet på 335-1032 liter etter VDA-norm, en annen er den relativt trange baklukeåpningen.

Da er forholdene for persontransport bedre. Her plasserer Volvo V40 seg på standardnivå for biler i kompaktklassen, med et lite pluss for noen centimeter ekstra benplass i baksetet. Det betyr at fire voksne på inntil 185 cm kan sitte i V40 uten at det blir trangt.

Vår testbil hadde det digitale instrumentpanelet med 8-tommers fargeskjerm i midtkonsollen (5 500 kroner). Da kan du forandre fargetema og hva som vises av instrumenter foran føreren.

Mye av betjeningen foregår via skjermen med knapper i midtkonsollen. Det fungerer greit, men ikke like intuitivt som betjeningen i nye Audi A3.

Komfort: 5

Volvo har funnet en fin balanse mellom sportslighet og komfort i oppsettet av V40. Sportschassiet merkes kun sporadisk og mest på skarpe ujevnheter. Ellers samler understellet flittig opp ujevnheter og gir en fredelig stemning i kupeen.

DIGITAL: Vår testbil hadde det digitale instrumentpanelet med 8-tommers fargeskjerm i midtkonsollen (5 500 kroner). FOTO: Petter Handeland

DIGITAL: Vår testbil hadde det digitale instrumentpanelet med 8-tommers fargeskjerm i midtkonsollen (5 500 kroner). FOTO: Petter Handeland

Erfaringsmessig er Volvo flinke på seter og sittestilling. Volvo V40 er ikke noe unntak og helt på høyde med de beste konkurrentene.

FUNKER: Mye av betjeningen foregår via skjermen med knapper i midtkonsollen. Det fungerer greit. FOTO: Petter Handeland

FUNKER: Mye av betjeningen foregår via skjermen med knapper i midtkonsollen. Det fungerer greit. FOTO: Petter Handeland

Skinninteriør er standard i vår Summum utstyrsversjon og hever en ellers god kvalitetsfølelse enda et hakk.

I kompaktklassen merker vi stor forskjell på støydemping av bilene. Spesielt gjelder det på den grove asfalttypen vi dessverre ofte blir konfrontert med på norske veier.

Derfor er det gledelig å registrere at Volvo ikke har skulket unna på dette området. V40 er den mest stillegående av nye og gamle konkurrenter, noe som ytterligere bidrar til en fin komfortopplevelse.

Sikkerhet: 6

I EuroNCAP-testen har Volvo V40 per september 2012 det beste resultatet for kompaktklassen, og får ekstra skryt for fotgjengerbeskyttelsen.

Airbagen for fotgjengere, som løfter panseret og beskytter myke trafikanter ved A-stolpene og frontruten, vekker berettiget oppsikt.

Men Volvo har flere sikkerhetsfunksjoner i ermet. City Safety 2 er standard i V40 og virker nå opp til 50 km/t, mot tidligere 30. En lasersensor overvåker trafikken i front og bremser automatisk om føreren overser at en bil foran stopper eller bremser.

Ifølge Volvo kan en kollisjon unngås om hastighetsforskjellen er under 15 km/t. Mellom 15-50 km/t reduseres omfanget av kollisjonen.

Skal du ha mer av den sikkerhetsmessige godteposen, må du ut i ekstrautstyrslisten. «Driver support pakke» må kombineres med «Introduksjonspakke». I følge Volvos prisliste er veiledende pris på disse 45 950,- kroner, men er i skrivende stund priset til 23 400,- og dermed svært anbefalelsesverdig.

Da har du det du trenger av sikkerhetsutstyr: Ryggesensor, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, kollisjons/fotgjengervarsler med autobrems, varsling for uoppmerksom fører, filvarsler, trafikkskiltinfo, fjernlysassistent, filskiftvarsel, BLIS blindsoneovervåkning og varsel for kryssende trafikk ved rygging.

Pris/utstyr: 4

Volvo har et sinnrikt og tidvis uoversiktlig system av utstyrsvarianter, utstyrspakker og enkeltelementer. Er du interessert i en V40, anbefaler vi deg å ta god tid for å finne de kombinasjonene som passer best for dine bilbehov.

Fra Base til R-design utstyrsvarianter varierer grunnprisen for en T3 fra 306 800 til 359 800 kroner. Og innimellom finner du Kinetic, Momentum og Summum.

SITTER GODT: Erfaringsmessig er Volvo flinke på seter og sittestilling. Volvo V40 er ikke noe unntak og helt på høyde med de beste konkurrentene. FOTO: Petter Handeland

SITTER GODT: Erfaringsmessig er Volvo flinke på seter og sittestilling. Volvo V40 er ikke noe unntak og helt på høyde med de beste konkurrentene. FOTO: Petter Handeland

Vår Summum-versjon koster i utgangspunktet 351 800 kroner. Da har du en godt utstyrt bil, med de viktigste premiumelementene på plass.

På vår testbil var det ekstrautstyr for i underkant av 60 000 kroner. Vi har allerede anbefalt sikkerhetskombinasjonen for 23 800 kroner. Hva du putter på av utstyr derfra blir en individuell affære.

Vår gjennomgang av tilbehørslisten, tyder på at du med 20-30 000 kroner på toppen, får en bil som er attraktiv både mens du har den og når den en dag skal selges.

Da blir Volvo V40 T3 en ganske kostbar kompaktklassebil. På den andre siden er den en relativt rimelig premiumbil. Vi tror Volvo V40 vil bli populær som brukt og dermed ha et prisfall i tråd med de beste i klassen.

Miljø: 3

Kanskje det er på forbruk Volvo vil profitere på lange girutveksling i T3-modellen? 1368 kilo gjør den til en av de tyngre bilene i kompaktklassen og dermed virker normforbruket i EU-miks på 0,54 liter per mil (125 gram CO2 per kilometer) noe optimistisk.

I virkelighetens verden har veiene både svinger, bakker og andre trafikanter. Og når Volvo V40 T3 møter slike realiteter, havner forbruket på et ganske gjennomsnittlig nivå.

I vår faste testrunde bruker den 0,67 liter per mil. Det er midt på treet for tilsvarende biler med bensinmotorer og sammenlignbare ytelser.

PREMIUM: Skinninteriør er standard i vår Summum utstyrsversjon og hever en ellers god kvalitetsfølelse enda et hakk. FOTO: Petter Handeland

PREMIUM: Skinninteriør er standard i vår Summum utstyrsversjon og hever en ellers god kvalitetsfølelse enda et hakk. FOTO: Petter Handeland

Audi A3 1,4 TFSI (0,54 liter per mil) og BMW 116i (0,59) er blant de som gjør det vesentlig bedre enn V40.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Endrer Volvo V40 «maktbalansen i kompaktklassen», slik Volvo-sjefen hevdet da Volvo V40 ble lansert i Genève?

Om man forstår utsagnet dithen at Volvo har laget «verdens beste kompaktbil», så er svaret nei.

På den annen side er det ikke tvil om at den nye Volvo V40 har gode nok egenskaper til å kjempe jevnt med de etablerte premiummerkene BMW, Audi og Mercedes.

TRANGT: Du skal ikke mer enn å åpne bagasjerommet i Volvo V40, før du innser at stilig design har sin pris i praktiske egenskaper. En ting er en begrenset lastekapasitet på 335-1032 liter etter VDA-norm, en annen er den relativt trange baklukeåpningen. FOTO: Petter Handeland

TRANGT: Du skal ikke mer enn å åpne bagasjerommet i Volvo V40, før du innser at stilig design har sin pris i praktiske egenskaper. En ting er en begrenset lastekapasitet på 335-1032 liter etter VDA-norm, en annen er den relativt trange baklukeåpningen. FOTO: Petter Handeland

På noen områder er Volvo best. Det gjelder sikkerhet og totalkomfort.

Men hvor god den nye Volvo V40 virkelig er, får vi først svar på når den nye VW Golf lanseres i Norge 12. november.

Den nye VW Golf blir målestokken for alle kompaktbiler med vinnerambisjoner.

Les mer

Volvo vurderer å sette denne verstingen i produksjon

4x4-bilene du bør kjøpe nå

Quiz: Hva kan du om motorer?

Ufattelig at denne er 23 år gammel

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag