VW Golf GTI

Vi har plukket ut våre favoritter

Vi Menn Bil Top Gears fagredaktør har kjørt alle Golf GTI-generasjonene. Noen favoritter har han fått.

ARVEREKKA: Syvende generasjon Golf GTI er her. Den har mye bra å slekte på. FOTO: Petter Handeland
ARVEREKKA: Syvende generasjon Golf GTI er her. Den har mye bra å slekte på. FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Siden 1976 har den vært selve symbolet på en rask kompaktbil. Nå er syvende generasjon Golf GTI her, men hvilken av dem er egentlig best?

Nye Golf GTI er den syvende i rekken. Den har dobbelt så mange hestekrefter som den første GTI-en som kom i 1976. Siden den gang har den selvsagt blitt mer moderne på alle mulig. Sikrere, raskere, mer klimavennlig per kilo og mer komfortabel.

Men er noe blitt borte på veien? Svaret er «ja, litt».

VW Golf GTI var en av de første virkelig sportslige bilene jeg kjørte som fersk motorjournalist tidlig på 80-tallet. Da hadde en vanlig Passat 75 hk og gjorde 0-100 km/t på 14 sekunder. Ikke rart en liten og lett VW Golf med 110 hk og 0-100 km/t gjorde stort inntrykk.

Den første GTI-en satte standarden som både etterfølgerne og konkurrentene ble målt mot utover 1980-tallet.

Tiåret var GTI-bilenes glansperiode, lette kompaktbiler fikk sterkere motor, stivere fjæring og sportsligere dekk. En rimelig måte å lukke gapet mellom kjedelige familiebiler og kostbare sportsbiler.

I dag er vi vant til at normale familiebiler har kraftige motorer, det finnes et vell av sportslige mellomklassebiler og selv luksuriøse biler har krutt både i fraspark og veigrep. Slik var ikke like vanlig i GTI-bilenes storhetstid.

THE REAL MCCOY: Første generasjon Golf GTI kom i 1976 og satte standarden for GTI-biler. Eier: Jan Tore Kopperud. FOTO: Petter Handeland
THE REAL MCCOY: Første generasjon Golf GTI kom i 1976 og satte standarden for GTI-biler. Eier: Jan Tore Kopperud. FOTO: Petter Handeland

Utover 80- og 90-tallet ble bilene større og tyngre; det kom strengere miljø og sikkerhetskrav. Det merkes allerede på andre utgave av VW Golf GTI.

Den var ikke like livlig i ytelsene som forgjengeren, og VW svarte med GTI 16V - en kultbil på slutten av 80-tallet med 139 hk og helt annen turtallsvilje enn i den normale GTI.

Jeg husker fortsatt det lille røde «16V»-merket vakte oppsikt og respekt der vi parkerte testbilen.

Også GTI G60 med spirallader med 160 hk og for den epoken enorme 225 Nm var en fantastisk morsom bil å kjøre. Ikke like morsom å eie, siden G-laderen hadde en tendens til å svikte med økende kilometerstand.

Da VW Golf III kom i GTI-versjon i 1992, var den blitt ca. 200 kilo tyngre og omtrent med omtrent samme effekt som originalversjonen.

NUMMER 2: Andre generasjon GTI var ikke like livlig som eneren, men VW svarte med en 16V-versjon med 139 hk. Eier: Morten Korsrud. FOTO: Petter Handeland
NUMMER 2: Andre generasjon GTI var ikke like livlig som eneren, men VW svarte med en 16V-versjon med 139 hk. Eier: Morten Korsrud. FOTO: Petter Handeland

Toliteren var en helt normal familiebilmotor, og det var ikke mange GTI-vibrasjoner igjen.

VW Golf VR6
VW Golf VR6

Det kom også en 16V-versjon med 150 hk, men Golf III var et uinspirert stykke bil, uten de store forutsetningene for å skape kjøreglede.

På ytelsesfronten var det VR6-versjonen av VW Golf som stjal oppmerksomheten, med 2,8-liter på 174 hk. Den modellen var imidlertid aldri påtenkt noen sportslige veiegenskaper.

VW Golf IV var et kvalitetsmessig løft fra for gjengeren da den kom i 1998, og utstyrt med en av de første moderne bensinturbomotorene. 1,8-literen hadde 150 hk i starten, og solid dreiemoment gjorde det lett å gjøre raske forbikjøringer. Vi Menn kjørte denne Golfen og et knippe konkurrenter til test på Nürburgring Nordschleife.

Og mens den var et hurtigtog på Autobahn, var Golf IV for mykt satt opp til å være noen overbevisende modell i en sportslig GTI-tradisjon. Torsjonsakselen bak var utdatert, og Ford Focus ST kjørte sirkler rundt Golf GTI.

NUMMER 3: Tredje generasjon er 200 kilo tyngre, men uten særlig mer effekt enn første generasjon. Det kom riktig nok en VR6-utgave med 174 hk, men den var ingen kjøremester. FOTO: VW
NUMMER 3: Tredje generasjon er 200 kilo tyngre, men uten særlig mer effekt enn første generasjon. Det kom riktig nok en VR6-utgave med 174 hk, men den var ingen kjøremester. FOTO: VW

Med ny flerarmet bakaksel, DSG-gir som opsjon og en sinna tolitersturbo på 200 hk satte VW Golf V GTI skapet på plass da den kom i 2005.

Jeg hadde gleden av å kjøre en slik med DSG på en lang Tysklandstur, og kunne med et stort smil om munnen registrere at alle GTI-attributtene igjen var på plass.

Ikke bare gikk bilen som en kule i venstrefil på Autobahn, men motor og avgasslyd var på plass, DSG-kassen var genial og ikke minst: GTI hadde veiegenskaper som sto til emblemet.

NUMMER 4: Nummer fire var et kvalitetsmessig løft sammenlignet med forgjengeren, og kom med moderne bensinturbo. Eier: Morten Korsrud. FOTO: Petter Handeland
NUMMER 4: Nummer fire var et kvalitetsmessig løft sammenlignet med forgjengeren, og kom med moderne bensinturbo. Eier: Morten Korsrud. FOTO: Petter Handeland

Onde tunger vil ha det til at VW Golf VI egentlig er en omfattende facelift av VW Golf V, siden mye av grunnstrukturen er lik under karosseriet.

Uansett - siden teknikken var blant det beste i kompaktklassen, kunne VW fortsatt lede an uten å overanstrenge seg på den fronten.

Og GTI-modellen imponerte langs samme linjer som forgjengeren; i 2009 kom tolitersturboen på markedet med 211 hk.

I likhet med resten av serien en smule mer polert og eksklusiv - et lite forvarsel om hva vi har i vente når VW Golf VII nå gjør sin entré?

NUMMER 5: Med nummer fem var GTI-vibbene ettertrykkelig på plass igjen takket være en tolitersturbo på 200 hk. Det skortet heller ikke på kjøreegenskapene. Eier: Rasmus Wærstad Jørgensen. FOTO: Petter Handeland
NUMMER 5: Med nummer fem var GTI-vibbene ettertrykkelig på plass igjen takket være en tolitersturbo på 200 hk. Det skortet heller ikke på kjøreegenskapene. Eier: Rasmus Wærstad Jørgensen. FOTO: Petter Handeland

Dette er GTI-pallen!

Hvis jeg skulle velge meg tre biler som har båret GTI-emblemet, vile valget falt på disse:

1981 VW Golf GTI 1,6-liter med femtrinns girkasse

1987 VW Golf II GTI 16V

2005 VW Golf V GTI med DSG

NUMMER 6: Nummer seks videreførte de gode taktene fra nummer fem. Eier: Jan Tore Kopperud. FOTO: Petter Handeland
NUMMER 6: Nummer seks videreførte de gode taktene fra nummer fem. Eier: Jan Tore Kopperud. FOTO: Petter Handeland

VW Golf GTI teknisk historikk

Tekniske data

Golf 1 GTi

Golf 2 GTI

Golf 3 GTI

Golf 4 GTI

Golf 5 GTI

Golf 6 GTI

Motor, cm3:

1588

1781

1984

1781

1984

1984

Effekt, hk ved o/min:

110/6100

112/5500

115/5400

150/5700

200/5100

210/5300

Dreiemoment, Nm ved o/min:

137/5000

157/3100

166/3200

210/1750

280/1800

280/1700

Egenvekt, kg:

865

940

1060

1230

1370

1320

L/B/H, cm:

382/163/140

399/168/141

402/171/141

418/174/144

422/176/147

420/178/148

Bagasjerom, liter:

320-1100

345-1145

330-1160

330-1185

350-1305

350-1305

Standard dekkdimensjon:

175/70 HR 13

175/70 HR 13

195/50 VR 15

205/55 WR 16

225/45-17 V

225/45-17 V

Forbruk, l/mil:

0,77

0,8

0,78

0,85

0,84

0,77

0-100 km/t, fabrikk, sek.:

9,1

9,7

10,1

8,8

7,2

6,9

Toppfart, km/t:

182

186

198

216

235

240

Les også:

Volvo S60 Polestar - Svensktopp vi liker

Slik blir den barskeste Skoda Octavia

Det selges ikke bedre kompaktbil enn dette

Prøvekjørt: Mercedes CLA 45 AMG og A45 AMG - Mercedes sin fornøyelsespark

NUMMER 7: Vi har testet syvende generasjon VW Golf GTI. FOTO: Petter Handeland
NUMMER 7: Vi har testet syvende generasjon VW Golf GTI. FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2013, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også