Toyota Yaris Hybrid, 2014

En småbil som føles stor

Toyota Yaris Hybrid er den suverent mest populære småbilen i Norge. En facelift skal bidra til å beholde den posisjonen.

Sist oppdatert

Småbilene er det fjerde største segmentet på bilmarkedet, og utgjør per november 2014 10,5 % av det totale bilsalget her i Norge.

Småbilklassen har en krystallklar favoritt: Drøyt hver fjerde småbil som ruller ut på veien er en Toyota Yaris. Like stor favoritt i utvalget av Yaris-modeller er Hybrid-versjonen. Over 85 % av Yaris-kundene velger Hybrid.

For å finne ut hvorfor, kjørte vi den vanlige bensinversjonen og hybridversjonen på sammenligningstest. Hvordan det gikk, kan du se i videoen øverst i saken. Her følger testen av Toyota Yaris Hybrid:

Kjøreegenskaper: 5

De færreste som kjøper småbiler er store entusiaster. Derfor forlanger vi ikke at Toyota Yaris skal være spesielt underholdende eller inspirerende å kjøre. Da kan du heller kjøpe deg en Mini.

Isteden skal den være lettkjørt, trygg og forutsigbar. Særlig på de siste punktene innfrir Yaris Hybrid. Den ekstra vekten i batteriene bak i bilen, gir en bedre balanse enn i de normale versjonene. Og når hjulene begynner å famle etter feste, er stabilitetskontrollen hurtig på plass.

Vi skulle likevel ønske oss en fastere styrefølelse, dessuten kunne svingradiusen gjerne vært mindre. For i et parkeringshus kjennes Yaris ikke så småbilaktig som den burde.

KUNSTSTYKKE: Toyota Yaris står for over 25 % av salget i småbilklassen. En facelift gjør bilen mer attraktiv.
KUNSTSTYKKE: Toyota Yaris står for over 25 % av salget i småbilklassen. En facelift gjør bilen mer attraktiv.

Motor: 5

Hybrid-drivverket i Toyota Yaris er hentet fra første generasjon Prius, og er ikke siste nytt på hybridfronten. Likevel fungerer det fint i daglig bruk, og bidrar til at bilen kjennes svært lettkjørt:

Tekniske data

Toyota Yaris Hybrid

  • Motor, cm3: 1497
  • Effekt, hk ved o/min: 100/4800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200
  • Egenvekt, kg: 1170
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 395/170/151
  • Bagasjerom, liter: 286-768
  • Standard dekkdimensjon: 195/50-16 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,36
  • CO2-utslipp, g/km: 82
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,8
  • Toppfart, km/t: 165
  • Pris fra, kr: 202 100
  • Pris testbil, kr: 202 100

Du setter girspaken i Drive, og tenker ikke noe mer på den saken.

Særlig i by- og nærkjøring er hybridutgaven i sitt ess. Da drar den ofte nytte av den ekstra skyvekraften i elmotoren, og ved bykjøring går den ofte som ren elbil. Det kjennes svært miljøkorrekt ut.

Like stor er ikke fordelen på lande- eller motorvei. Da må bensinmotoren trå til hyppigere og jobbe på høye turtall.

Ytelser: 4

Hybridversjonen er lett og kjapp i frasparket. Samlet effekt og dreiemoment fra bensin- og elmotor er 100 hk og 200 Nm.

Toyota Yaris Hybrid følger fint med i trafikken og føles tilstrekkelig motorisert. Særlig opp til 60-70 km/t merkes det godt at du har ekstra hjelp av elmotoren.

Ser vi på akselerasjonsmålingene, avslører de at Toyota Yaris Hybrid ikke er noe forbikjøringsfenomen. 7,7 sekunder fra 60-100 km/t får du ikke bakoversveis av. Totalt sett er den likevel litt kvikkere enn bensinversjonen med 100 hk.

SER SVART UT: Bensinversjonen utgjør en brøkdel av Yaris-salget. Det er Hybrid småbilfolket vil ha.
SER SVART UT: Bensinversjonen utgjør en brøkdel av Yaris-salget. Det er Hybrid småbilfolket vil ha.

Eksteriør: 4

Det er sjelden at annet enn sportslige spesialutgaver skiller seg ut fra det pyntelige kombikupedesignet typisk for småbilene.

Testdata

Toyota Yaris Hybrid

  • 0-100 km/t, sek.: 12,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 7,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 11,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,49

Faceliften på Toyota Yaris adresserer anonymiteten som preget den forrige versjonen, og lykkes etter vår mening godt. Spesielt fronten med Toyotas tydelige X-fasong er noe helt annet enn tidligere.

Også hekken er strammet opp, der lyktene har fått LED-lamper og ser mer moderne ut enn før faceliften.

Interiør: 5

At småbilene ikke lenger er så små, er Toyota Yaris et godt bevis på. Her er det tilstrekkelig benplass og takhøyde i baksetet til at fire voksne på 180-185 cm kan sitte i bilen på langtur.

De får også med seg en brukbar mengde bagasje: 286 til 768 liter er bagasjeromsmålene. Rene linjer gjør det lettlastet. En plate i gulvet gir et skjult rom til vanlig og tas ut når du trenger full bagasjeplass.

Førermiljøet er bra og lettfattelig. Vår bil hadde stor betjeningsskjerm med navigasjon, og materialkvaliteten er også hevet i forhold til typisk «småbilstandard».

GAMMEL: Hybridsystemet du ser i skjermen på dashbordet er ikke det mest moderne. Men i den relativt lette Yaris Hybrid, gjør det fortsatt nytte for seg.
GAMMEL: Hybridsystemet du ser i skjermen på dashbordet er ikke det mest moderne. Men i den relativt lette Yaris Hybrid, gjør det fortsatt nytte for seg.

Komfort: 4

Også her er Toyota Yaris et bevis på standardløftet vi har fått i småbilklassen. Her har man helt korrekt valgt å prioritere best mulig fjæringskomfort. Det gjør bilen behagelig i dårlige bygater eller på ujevn landevei.

Seter og sittestilling holder god standard, men for personer over 185 cm blir lengdejusteringen av rattet i korteste laget.

Støydempingen av Toyota Yaris er fortsatt på småbilnivå. Selv på snille, piggfri vinterdekk måler vi 71 dBA i 100 km/t.

Hybridfordelen finner du i lav hastighet: I 50 km/t går bilen på elmotor, og vi måler 63,7 dBA, eller 1,5 dBA lavere enn i bensinmodellen.

Sikkerhet: 5

Toyota Yaris ble testet av EuroNCAP da den var ny i 2011 med bra resultat.

Den scorer 89 % for beskyttelse av voksne, 81 % for beskyttelse av barn og 60 % for fotgjengerbeskyttelse.

Bilen gir god beskyttelse i front- og sidekollisjon, mens det er litt tøffere i sidekollisjon med stolpe. Beskyttelsen av brystregionen betegnes som «marginal» – midt på treet i EuroNCAPs karakterskala.

PENERE: Innvendig er småbilene blitt langt hyggeligere de siste årene. Det gjelder spesielt faceliftversjonen av Toyota Yaris.
PENERE: Innvendig er småbilene blitt langt hyggeligere de siste årene. Det gjelder spesielt faceliftversjonen av Toyota Yaris.

Pris/utstyr: 5

Active utstyrsversjon er den mest populære for Yaris Hybrid. Da får du en tilstrekkelig utstyrt bil til 202 100 kroner (uten leveringskostnader). Til den prisen synes vi Toyota Yaris Hybrid er en fin totalpakke.

Vi tror ikke miljøfokuset blir mindre i årene som kommer, og tipper at verditapet blir lavere for en hybridmodell enn for andre drivlinjer.

Toyota tilbyr 5 år/160 000 km nybilgaranti, 12 år mot gjennomrusting og 3 år på lakk. Serviceintervallet er oppgitt til 30 000 km.

Forbruk: 5

Dagens forbruksnorm er dårlig på å fange opp hva hybridbiler faktisk bruker. I følge EU-normen, skal Toyota Yaris bruke 0,33 l/mil og slippe ut 75 g/CO2 per kilometer ved blandet kjøring.

LAVT I BYEN: Hybridsystemet sørger for hyggelig forbruk ved normal by- og nærkjøring. Du kommer sjelden langt opp på 0,5-tallet på kjørecomputeren.
LAVT I BYEN: Hybridsystemet sørger for hyggelig forbruk ved normal by- og nærkjøring. Du kommer sjelden langt opp på 0,5-tallet på kjørecomputeren.

I vår faste forbrukstest på variert landevei, ender den opp med 0,49 l/mil. Vi sjekket også forbruket ved kjøring i og omkring Oslo. Det varierte mellom 0,5-0,6 l/mil.

Nettopp ved by- og småkjøring har Yaris Hybrid sin største forbruksfordel. Mens bensinversjonen nøyde seg med 0,50 l/mil i forbrukstesten, lå forbruket i Oslo-området på ca. 0,7-0,75 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Toyota Yaris Hybrid setter standarden for hvordan en fornuftig småbil skal være. Lettkjørt, nøysom og med plassforhold som gjør at du klarer en langtur i ny og ne.

Et bra komfortnivå og god kvalitet gjør at du er kvitt billigfølelsen.  Denne småbilen kjennes slett ikke liten ut.

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2014, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også