Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum.

KAPASITET: Den nye Toyota RAV4 er stødig og stabil. Kjøreegenskapene er markert bedre enn i forgjengeren. Særlig bra er den når vi simulerer kritiske situasjoner. FOTO: Petter Handeland

KAPASITET: Den nye Toyota RAV4 er stødig og stabil. Kjøreegenskapene er markert bedre enn i forgjengeren. Særlig bra er den når vi simulerer kritiske situasjoner. FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God plass i hele bilen

+ Balanserte kjøreegenskaper

+ Ytelser/forbruk

- Støy fra vei

- Motor og understell

- Fast fjæring i lav fart

- Firehjulsdrift oppleves som lite aktiv

- Sikt bakover

RAV4 har vært en salgsvinner for Toyota, og en bil som har banet vei for SUV-enes popularitet i Norge.

Nå er en helt ny utgave av bilen på markedet. Den følger et trekk vi ser hos alle nye modeller i nisjen som gjerne kan kalles familie-SUV-er: De vokser og får bedre plass.

Toyota RAV4 vokser sågar mer enn de andre. Utvendig handler det om over 20 cm ekstra. Resultatet: Den har best plass av alle familie-SUV-ene i dette prisleiet.

RAV4 skal konkurrere på et marked der det formelig tyter på av nyheter. I løpet av et halvt års tid har vi fått Ford Kuga, Subaru Forester, Mitsubishi Outlander og Honda CR-V.

Våren 2012 kom Mazdas meget gode CX-5. Alle disse må dessuten måle seg mot VW Tiguan, som lenge har vært både kundenes favoritt og en målestokk i klassen.

En oversikt over alle SUV-er vi har testet de siste tre årene, finner du her.

Våre tester av ferske SUV-modeller viser at de tar merkbare steg framover. I tillegg til mer plass har de generelt fått bedre kjøreegenskaper og lavere forbruk. Spørsmålet er om Toyota følger trenden på alle punkter.

Testbilen er av den versjonen Toyota regner med å selge mest av i Norge, med 2,2-liters diesel, firehjulsdrift og manuelt gir.

Kjøreegenskaper: 4

Den forrige utgaven av RAV4 rakk å bli gammelmodig i løpet av tida den var på markedet. Særlig gjaldt det kjøreegenskapene. Tungt og dødt er stikkord for dem.

Den nye RAV4 er veldig mye bedre. Nei, den er ikke sportslig, slik Toyotas hyppig sendte tv-reklamer skal ha oss til å tro. Fortsatt kan den oppleves litt tung målt mot enkelte konkurrenter. Men nyheten er uansett en bil med stor kjøremessig kapasitet:

ELEGANT: Toyota RAV4 er blitt lengre, bredere og lavere. Det er et godt utgangspunkt for å skape en SUV med en viss moderne eleganse. Støydempingen imponerer ikke. FOTO: Petter Handeland

ELEGANT: Toyota RAV4 er blitt lengre, bredere og lavere. Det er et godt utgangspunkt for å skape en SUV med en viss moderne eleganse. Støydempingen imponerer ikke. FOTO: Petter Handeland

Den ordner opp i problemer, er ryddig, forutsigbar og trygg. Hjulene har god kontakt med underlaget, også der veidekket bukter på seg i alle retninger. Styringen er passe presis og står fint til helheten. RAV4 står lenge imot krenging, men "brekker over" når prøvelsene blir store.

I kjøreøvelsene våre på lukket bane (elgtest og slalåm) er den svært god. Så fort sensorene oppdager at grepet er i ferd med å svikte, suger sikkerhetselektronikken bilen pent og veldosert ned i fart, samtidig som det er enkelt å styre dit du skal.

Firehjulsdriftssystemet er av den typen som sender kraft til bakhjulene etter behov. Bilen har en sport-knapp som blant annet skal gjøre firehjulsdriften mer aktiv.

Med knappen aktivert eller ikke, RAV4s firehjulsdriftssystem oppleves ikke som spesielt aktivt. Mens vi i flere andre SUV-er tydelig kjenner at bakhjulene tar tak, er den opplevelsen sjelden i RAV4.

Den nevnte sport-knappen virker for øvrig overflødig. Vi kjenner ingen stor forskjell.

Motor: 3

FAST, MEN FINT: I lav fart er fjæringen vel fast, men oppe i hastighet svelger understellet unna det meste. FOTO: Petter Handeland

FAST, MEN FINT: I lav fart er fjæringen vel fast, men oppe i hastighet svelger understellet unna det meste. FOTO: Petter Handeland

Toyotas 2,2-liter med 150 hk og 340 Nm begynner å bli gammel, og det merkes.

TEKNISKE DATA

Toyota RAV4 2,2

D-4D 4x4 Executive

Motor, cm³: 2231

Effekt, hk ved o/min: 150/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min: 340/2000

Egenvekt, kg: 1680

Tilhengervekt, kg: 2000/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 457/185/166

Bagasjerom, liter: 547-1746

Standard dekkdimensjon: 235/55-18 H

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57

CO2-utslipp, g/km: 149

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,6

Toppfart, km/t: 190

Pris fra, kr: 371 700

Pris testbil, kr: 456 800

Støynivået på tomgang er høyt. Så mye som 52 desibel er det ikke så ofte vi måler når bilen står stille.

Grov i målet er den også oppe i fart. Støybildet er heller ikke jevnt, for det er mange slags lyder som blander seg i en grov graut av diesellyd.

Noe gammelmodig er det også over kraftutviklingen. Faller du under et visst turtall, blir det veldig tomt for krefter. Mange nye dieselmotorer er klart bedre når det gjelder å ha en jevn kraftutvikling.

I praksis betyr dette at man må gire litt oftere i Toyota RAV4.

Automatgir er dessverre bare et alternativ for dem som er i stand til å bruke mye penger på det. 48.000 kroner skal Toyota ha for automatgir til denne motoren; et påslag på grensa til det ufine. Flere konkurrenter nøyer seg med halvparten, eller mindre enn det.

Ytelser: 5

Før var SUV-er merkbart tregere enn noenlunde tilsvarende stasjonsvogner. Slik er det ikke nødvendigvis mer.

RAV4 går til 100 km/t på 10,2 sekunder, fra 60 til 100 km/t på 5,7 sekunder og fra 80 til 120 km/t på 8,0 sekunder. Det er tall som sikrer gode forbikjøringsreserver.

Ytelsene er en liten tanke bedre enn i Subaru Forester 2,0D, men noe tregere enn Mitsubishi Outlander med 2,2-liters diesel og manuelt gir (Outlander er den raskeste familie-SUV-en i dette prisleiet). Tilsvarende akselerasjonstall for Outlander er hhv. 5,2 og 7,5 sekunder.

Målt mot automatgirede familie-SUV-er, er RAV4 noe raskere enn Mazda CX-5 2,2D, og klart raskere enn Ford Kuga og VW Tiguan (begge med tolitersdiesel og 140 hk).

Eksteriør: 4

Med 457 cm er Toyota RAV4 over 20 cm lengre enn forgjengeren. I tillegg er den 3 cm bredere og 2,5 cm lavere.

SÆREGENT: Dashbordet har en langsgående kant i full bredde. Under kanten ligger en knapperekke delvis skjult for sjåførens øyne ¿ en litt merkelig løsning. Kvalitetsfølelsen i interiøret er på middels nivå. FOTO: Petter Handeland

SÆREGENT: Dashbordet har en langsgående kant i full bredde. Under kanten ligger en knapperekke delvis skjult for sjåførens øyne ¿ en litt merkelig løsning. Kvalitetsfølelsen i interiøret er på middels nivå. FOTO: Petter Handeland

Det er et godt utgangspunkt for å unngå det høye og stutte preget noen SUV-er lider under.

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 10,2

60-100 km/t, 3. gir: 5,7

60-100 km/t, 4. gir: 7,3

60-100 km/t, 5. gir: 10,8

80-120 km/t, 4. gir: 8

80-120 km/t, 5. gir: 10,6

80-120 km/t, 6. gir: 13,3

Støy tomgang, dBA: 52

Støy 50 km/t, dBA: 63,4

Støy 80 km/t, dBA: 68,6

Støy 100 km/t, dBA: 71,4

Testforbruk, l/mil: 0,59

Vi synes vår mørkeblå testbil har en slags konservativ eleganse over seg.

Interiør: 4

I interiørkapittelet spriker våre oppfatninger av Toyota RAV4.

På den ene siden fortjener Toyota solide plusspoeng for å ha bygd en mellomstor SUV som har nesten overdådig beinplass i baksetet og et bagasjerom som kan konkurrere med veldig mange familiestasjonsvogner i volum.

Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum (547 liter).

Men det er ikke alt som får tommelen opp hos oss.

I førersetet ønsker de mest langbeinte testsjåførene at det hadde vært mulig å dra rattet enda litt mer ut. Dashborddesignen er særegen - flere i testteamet synes at den ikke er pen - med en langsgående kant som gjør at knapperaden foran girspaken er delvis skjult for sjåføren.

Folke-SUV-ene har sjelden tung, solid kvalitetsfølelse i interiøret som kjennetegn - i hvert fall ikke når en tar prisen med i betraktningen. Slik er det også med RAV4, til tross for at testbilen er påkostet og blant annet har skinninteriør. Skinnet utstråler i seg selv ikke eksklusivitet - det virker å være av en rimelig kvalitet.

Komfort: 3

Også når det gjelder komfort synes vi Toyota RAV4 gir et ujevnt inntrykk.

Fjæringen er SUV-typisk fast i lav fart - faktisk er RAV4 fastere enn flere konkurrenter. Oppe i fart svelger den derimot unna de fleste typer ujevnheter på riktig godt vis. Dette er en av RAV4s beste sider.

OVERFLOD: Beinplassen i baksetet er sjenerøs, større enn i de direkte konkurrentene. FOTO: Petter Handeland

OVERFLOD: Beinplassen i baksetet er sjenerøs, større enn i de direkte konkurrentene. FOTO: Petter Handeland

Den generelle brukskomforten er for det meste også god. De viktigste instrumentene er enkle i bruk, og pekeskjermen er stor og lettbrukt.

Sikten bakover lider under den moderne designtrenden med smale vinduer bakover i bilen. Testbilen har ryggekamera, men vi opplever ofte at kameraet er tildekket av skitt. Barn vil ha store problemer med å se over den høye vinduskarmen i baksetet.

Som antydet blir komfortinntrykket redusert av støynivået. Det er høyere enn i konkurrenter som Subaru Forester og Ford Kuga i alle målinger fra tomgang til 100 km/t.

På ujevn vei er det dessuten ulike lyder fra understellet. Lydene forplanter seg i kupeen og gir et såpass betydelig støyvolum at det til en viss grad påvirker vår oppfatning av hvor forseggjort RAV4 er.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Toyota RAV4 og gitt den fem av fem stjerner som hovedkarakter. Fem stjerner er normalen for nye biler som kommer til det norske markedet, og ikke unntaket.

Ser man på EuroNCAPs underkategorier, får RAV4 89 prosent for voksnes sikkerhet, 82 prosent for barns sikkerhet, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 66 prosent for sikkerhetssystemer.

Særlig på det siste punktet henger RAV 4 etter konkurrenter som Ford Kuga og Mazda CX-5. RAV4 kan for eksempel ikke fås med autobrems. Du kan sjekke EuroNCAPs sikkerhetsvurderingen av RAV4 mot konkurrenter her.

MYE STØRRE: Bagasjerommet er blitt mye større enn i forgjengeren, og kan konkurrere i volum med mange familiestasjonsvogner. Det er med på å gjøre Toyota RAV4 til en god familiebil. FOTO: Petter Handeland

MYE STØRRE: Bagasjerommet er blitt mye større enn i forgjengeren, og kan konkurrere i volum med mange familiestasjonsvogner. Det er med på å gjøre Toyota RAV4 til en god familiebil. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 4

Det er ikke i SUV-klassen du skal lete om du er ute etter mest mulig bil for pengene. En SUV med firehjulsdrift og kraftig motor blir fort dyr.

Frapris med testbilens 2,2-litersdiesel og firehjulsdrift er 371.700 kroner, mens den meget godt utstyrte testbilen koster 456.800 kroner.

Med disse prisene legger Toyota seg på akkurat samme nivå som de nærmeste konkurrentene.

Toyota har meget godt pålitelighetsry i Norge. I tillegg virker nordmenns appetitt på firehjulsdrevne biler å være stadig økende. Dette vil trolig sikre en fornuftig bruktpris for en RAV4 av testbilens versjon.

Forbruk: 5

Vi har sett flere eksempler på at bilprodusentene har gjort en god jobb med å senke forbruket på nye SUV-modeller. Dette gjelder også for Toyota RAV4.

Ifølge de oppgitte tallene har den et EU-forbruk på 0,57 l/mil og et tilhørende CO2-utslipp på 149 g/km.

Selv om bilen veier tett på 1,7 tonn, har firehjulsdrift og skal flytte på mye luft, kommer den seg gjennom vår faste testløype på 20 mil med et gjennomsnittsforbruk på 0,59 l/mil.

Det er i samme område som Subaru Forester, og dermed et av de beste resultatene for en familie-SUV.

HUMMER OG KANARI: Dashborddesignen er særegen. FOTO: Petter Handeland

HUMMER OG KANARI: Dashborddesignen er særegen. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon:

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Slik setter vi karakterer.

Den nye Toyota RAV4 er blitt en klart bedre bil enn forgjengeren. God plass i forhold til konkurrentene er dens fremste styrke. Samtidig viser kjøreegenskapene god kapasitet.

Akkurat dette er det mange nordmenn som ønsker seg i sin SUV. Det gjør dessuten RAV4 til et godt alternativ til den tradisjonelle familiestasjonsvogna.

RAV4 har få viktige svakheter. Fjæringen er vel fast i lav fart, og vi opplever firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter. Men det er først og fremst svak støydemping som stopper oss i å trille til fem på terningen. Fireren er sterk.

Les også:

Slik var den forrige Toyota RAV4

Bruktbilguide: Toyota RAV4 2006-2011

Test deg selv: Hva kan du om Toyota-biler?

De beste og verste bilene

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Så dyr blir VW Tiguan sammenlignet med konkurrentene Se flere saker fra: Her er 10 perfekte biler for barneseter Se flere saker fra: 20 firehjulstrekkere som har én fantastisk ting felles Se flere saker fra: Her er 4x4-bilene vi har testet i år
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning