Toyota Hilux, 2014

Pickup for de dårlige veiene

Toyota Hilux er en pickup du kan stole på når forholdene blir tøffe. Cargo-versjonen er spesialutviklet for håndverkere.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Robust

+ Cargo-versjon for dem som trenger det

- Veiegenskaper

- Støy

- Omstendelig 4WD-innkobling

Den første Toyota Hilux kom i 1968, men det er fra 80-tallets 3. generasjon og fremover til dagens 7. generasjon vi kjenner Hilux best i norsk sammenheng.

Vår testbil er en Toyota Hilux SR5 Cargo. Den har et spesiallaget norsk overbygg, med skuffer og små avlukker i sidene som gjør at den er rettet direkte mot folk i håndverksfagene.

Når du åpner bak kan du trekke ut vareromsgulvet (også det med mange avlukker under) og plassere en europall på inntil 450 kilo. Bilen har også vært innom Arctic Trucks og fått grovere dekk samt større bakkeklaring.

Den aktuelle utgaven av Toyota Hilux kom på markedet i 2005, men fikk en facelift for 2012.

Kjøreegenskaper: 3

Hadde våre testkriterier dreid seg om fremkommelighet utenom allfarvei, ville Hilux med dekk og understell fra Arctic Trucks, sannsynligvis stått til en sekser.

Vi er i verste fall innom dårlig skogsbilvei, og for Hilux er det synd. Jo dårligere vei, dess bedre fungerer bilen.

På normale veier er ikke Toyota Hilux Cargo noe morsomt bekjentskap og tilbygget hjelper ikke. Det gir høyere tyngdepunkt og økt sidevindsfølsomhet. Resultatet er at du ikke ønsker å utfordre bilen i svingkjøring og at ferden foregår i rolig tempo.

Når du sjalter inn 4WD-en er det en manuell jobb og forbindelsen mellom for- og bakhjul er stiv med 50/50 kraftfordeling.

PÅ GRUNT VANN: Et par sølepytter er ikke noe å bekymre seg for i Toyota Hilux.

PÅ GRUNT VANN: Et par sølepytter er ikke noe å bekymre seg for i Toyota Hilux. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 3

TEKNISKE DATA

  • Motor, cm3: 2494
  • Effekt, hk ved o/min: 144/3400
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 343/1600-2800
  • Egenvekt, kg: 1980
  • Tilhengervekt, kg: 2500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 526/184/184
  • Bagasjerom, liter:
  • Standard dekkdimensjon: 285/70R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,73
  • CO2-utslipp, g/km: 194
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,3
  • Toppfart, km/t: 170
  • Pris fra, kr: 298 700
  • Pris testbil, kr: 401 800

I Hilux finner du en ganske typisk pickup-motor, en 2,5-liters turbodiesel på 144 hk med 343 Nm mellom 1600-2800 o/m. En femtrinns manuell girkasse og egen spak for å sjalte mellom høy og lav 4WD hører også med.

Pickup behøver ikke være ensbetydende med gammeldags teknikk på motor og drivlinje, noe VW Amarok er et eksempel på. Samtidig skjønner vi de som vil ha det så enkelt og robust som mulig, men det går utover brukervennlighet i det daglige.

Ytelser: 2

Toyota Hilux veier tett på to tonn og aerodynamikken i Cargo-påbygget bidrar neppe til at bilen blir raskere oppe i fart. I alle fall er akselerasjonsresultatene svake.

Full spurt fra 60-100 km/t i 3. gir tar 9,2 sekunder. Det er merkbart langsommere enn Isuzu D-Max som gjør samme øvelse på 7,7 sekunder.

Bilen flytter seg også ytterst moderat i 5. gir med 60-100 km/t på 22,4 sekunder. Skal du holde følge på motorvei, fordrer det ivrig gasspedalbruk og god planlegging.

Eksteriør: 4

SNEKKER ANDERSEN: Er du på jakt etter verktøyskrin på firehjuls, er Cargo-modellen rett bil for deg.

SNEKKER ANDERSEN: Er du på jakt etter verktøyskrin på firehjuls, er Cargo-modellen rett bil for deg. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Toyota Hilux er en vaskeekte pickup-klassiker. En fin, ren grunnform som bare blir tøffere med store hjul og økt bakkeklaring med Artic Trucks-pakke. Selve Cargo-påbygget er ikke spesielt pent, men svært praktisk for en håndverker.

TESTDATA

  • 0-100 km/t, sek.:
  • 60-100 km/t, 3. gir: 9,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 13,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 22,4
  • Støy tomgang, dBA: 48,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 65,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 72,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 76,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,86

Interiør: 4

Toyota Hilux følger preget fra andre pickup-modeller vi har testet. Her er design og løsninger som minner om fem-seks år gamle personbiler. Funksjonelt er det ikke noe å utsette, men stilen blir enklere og røffere. Akkurat det kler Hilux godt.

Cargo-modellen har et spesiallaget norsk overbygg, med skuffer og små avlukker i sidene som gjør at den er rettet direkte mot folk i håndverksfagene.

Når du åpner bak kan du trekke ut vareromsgulvet (også det med mange avlukker under) og plassere en europall på inntil 450 kilo. Uten at vi er i målgruppen, virker det som en velfungerende løsning. Er du ikke interessert i Cargo-påbygget, blir bilen billigere og sannsynligvis bedre å kjøre.

Komfort: 3

Sittestillingen er helt fin og setene holder bra standard. Dermed er vi egentlig ferdig med skrytet i komfortkapittelet.

Nei, vi forventer ikke at en pickup skal konkurrere med en normal familiebil på dette området. Men selv etter pickupstandard er Toyota Hilux mer enn normalt slitsom.

Det gjelder spesielt støynivået, der verken hjul eller påbygg hjelper Hilux. I 100 km/t måler vi 76 dBA. Det er 5- 6 dBA mer enn typiske pickup-konkurrenter, noe som ikke er en arbeidsplass verdig.

Sikkerhet: 4

Toyota Hilux er ikke testet av EuroNCAP, men av ANCAP (Australasian New Car Assessment Program). Testmetodene hos ANCAP er harmonisert med EuroNCAP.

TYPISK: Innvendig har Toyota Hilux kjente designelementer fra andre Toyotamodeller, men de er ikke hentet fra de siste årsmodellene.

TYPISK: Innvendig har Toyota Hilux kjente designelementer fra andre Toyotamodeller, men de er ikke hentet fra de siste årsmodellene. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Hilux klarer seg bra i testen, men beskyttelsen av brystregionen kunne vært bedre for føreren. På SR+ utstyrsvariant er stabilitetskontroll standardutstyr.

Pris/utstyr: 4

Toyota Hilux spenner over et bredt prisområde, fra snaut 300 000 kroner for den billigste versjonen. Toppmodellen SR+ med fem seter, 3,0-liters diesel på 171 hk og femtrinns automatgir starter på 687 900 kroner. Hilux har et utmerket rykte for soliditet og holder seg godt i verdi.

Forbruk: 3

Ifølge EU-miksen skal Toyota Hilux bruke 0,73 l/mil. Cargo-påbygget bidrar nok til at vårt testforbruk blir på 0,86 l/mil, men kan nok ikke ta hele skylden for det.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er ingen tvil om at Toyota Hilux er en tøffing som tåler mye juling. Men hvis du bruker pickup mest på vanlig vei, kan det bli vel mange kompromisser. Cargo-versjonen vi kjørte, passer best til håndverkere som trenger de spesielle egenskapene. For andre går påbygget for mye utover bilens egenskaper og vi ville nok like Hilux bedre som ren pickup.

GROVT: Dekkene gir gode egenskaper på dårlig underlag, men gjør ikke Toyota Hilux noen tjeneste når det kommer til støyutvikling.

GROVT: Dekkene gir gode egenskaper på dårlig underlag, men gjør ikke Toyota Hilux noen tjeneste når det kommer til støyutvikling. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Les også:

Barskere bil enn dette får du ikke i Norge

Slik gjør du bobil av pickup-en

Pickup-galskap fra Australia

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 298700

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Store SUV-er
Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge

Test: Audi Q7 3,0 TDI 272 hk quattro

Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge
Veil. pris: 969 000 kroner

Volvo XC90 eller BMW X5?

Test: Volvo XC90 mot BMW X5

Volvo XC90 eller BMW X5?
Sporty, men det får du liten glede av på glatta

Test: BMW X5 xDrive30d, 2014

Sporty, men det får du liten glede av på glatta
Veil. pris: 913200

Billigutgaven av BMW X5 holder mål

BMW X5 xDrive25d, 2014

Billigutgaven av BMW X5 holder mål
Veil. pris: 774600

Helt overlegen på utstyr

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 Summit 252 hk, 2014

Helt overlegen på utstyr
Veil. pris: 1037900

Herlig luksus-SUV

Range Rover TDV6 2013

Herlig luksus-SUV
Når det først stopper, sitter du veldig godt fast

Range Rover Sport SDV6 2014

Når det først stopper, sitter du veldig godt fast
Veil. pris: 1109000

SUV med hybrid-fryd

Test: Lexus RX 450h, 2012

SUV med hybrid-fryd
Veil. pris: 867900

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Over én million av prislappen er bare avgifter

Prøvekjørt: Mercedes ML63 AMG

Over én million av prislappen er bare avgifter
Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Hva er det med denne Toyotaen?

Test: Toyota Land Cruiser 3,0D-4D (150), 2014

Hva er det med denne Toyotaen?
Veil. pris: 780500

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg

Test: Volvo XC90 D5 AWD aut., 2015

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg
Veil. pris: 781000

Slik er Volvos viktigste bil

Test: Volvo XC90 T6, 2015

Slik er Volvos viktigste bil
Veil. pris: 1010000

Tøff pickup med mye utstyr

Isuzu D-Max, 2014

Tøff pickup med mye utstyr
Veil. pris: 319900

Pickup for de dårlige veiene

Toyota Hilux, 2014

Pickup for de dårlige veiene
Veil. pris: 298700

Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning