Prøvekjørt: Toyota C-HR Hybrid

Vi hadde jo sett bildene på forhånd, så vi VISSTE jo at Toyota hadde lagd noe som ikke var helt vanlig for merket

Men å se bilen i virkeligheten, er alltid litt annerledes...

Pluss ikon
VELKJENT DRIVLINJE: Hybridmotoren kjenner vi fra Prius. Den har 122 hk totalt for bensinmotor og elmotor, og bilen prøver å gå elektrisk så lenge den kan når man kjører sakte. En følelse av kraftoverskudd har C-HR ikke. 
VELKJENT DRIVLINJE: Hybridmotoren kjenner vi fra Prius. Den har 122 hk totalt for bensinmotor og elmotor, og bilen prøver å gå elektrisk så lenge den kan når man kjører sakte. En følelse av kraftoverskudd har C-HR ikke.  Foto: Toyota
Sist oppdatert

Vi hadde jo sett bildene på forhånd, så vi visste at Toyota hadde lagd noe som ikke var helt vanlig for merket. Men å se bilen i virkeligheten, er alltid litt annerledes. Designerne har virkelig fått lov til å ta i. De må ha lest seg opp på tegneserier om superhelter i en framtidsverden, deretter drukket veldig mye tran, og så gått til tegnebrettet. Til slutt har eldsterådet i Toyota-konsernet bestemt seg for å la den gå igjennom, i en utgave som faktisk er forbløffende lik den aller første skissen av bilen. Det er sjelden at det skjer.

I den internasjonale reklamen henvender Toyota seg utilslørt mot unge personer med syke solbriller og kule klær. De beskriver den som en bil for et par. I Norge, der bilkjøpere flest er over 50 år, varsler Toyota i Norge at ungdomsfrieriet i reklamen skal dempes. De vil jo ikke skremme eldre kunder som kunne ha lyst på bilen, tross uvant stil fra Toyota.

For uvant er en mild beskrivelse. Her er det designelementer fra front til hekk, og fra tak til dekk. Foran er det så mange linjer, buer og kanter at det fort kunne blitt et salig rot. Men det henger sammen. Det ser annerledes ut, men det går bra.

Sett fra siden er det flere linjer som går i hele eller det meste av bilens lengde. Store hjul (18 tommer i de fleste versjoner) skal tilføre barskhet, og overhengene foran og bak er korte. En frekk bakdørsløsning utmerker seg. Vinduet bak er lite, mens dørsiden tilsynelatende går nesten opp til taket. Dørhåndtak til bakdørene ser ut til å mangle, men det er der, i det lille feltet bakerst oppe ved taket. Silhuetten er coupéaktig, og derav navnet. C-HR står for coupé – high rider.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BYGGER OPP: Dashbordet har flere «lag» og linjer, og midt på troner en stor skjerm. Betaler du ekstra, får du en JBL-stereo med den beste lyden vi har hørt i prisklassen.
BYGGER OPP: Dashbordet har flere «lag» og linjer, og midt på troner en stor skjerm. Betaler du ekstra, får du en JBL-stereo med den beste lyden vi har hørt i prisklassen. Foto: Toyota

Virker trang

Høy coupé, altså, og vi kunne lagt til kompakt. Den er 436 cm, 10 cm lengre enn en VW Golf. Høyden er 155 cm, rundt 10 cm mer enn vanlige kompaktbiler. Det sikrer den høye sittestillingen som mange liker så godt, og som må være en av grunnene til at kompakte crossovere er den biltypen som har størst salgsøkning i Europa.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1798 (+ elmotor)
  • Effekt, total, hk: 122
  • Dreiemoment, total, Nm: Ikke oppgitt
  • Egenvekt, kg: 1525*
  • Tilhengervekt, kg: 725
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 436/180/155
  • Bagasjerom, liter: 377
  • Standard dekkdimensjon: 215/60 R 17
  • Batterikapasitet, kWh 1,3
  • CO2-utslipp, g/km: 0,38
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,0
  • Toppfart, km/t: 170
  • Pris fra, kr: 299 900

Toyota-designerne har ikke glemt innsiden heller. Dashbordet har flere «lag» og linjer, og midt på troner en stor skjerm. Vi tenkte først at den kunne stå litt i veien, men har du noenlunde normal kroppshøyde, gjør den ikke det. Betaler du ekstra, får du en JBL-stereo med den beste lyden vi har hørt i prisklassen.

Så er spørsmålet: Har form gått ut over funksjon? Ikke som par-bilen de sier at de skal selge den som, for disse parene er den passe stor. Men sammenlignet med Nissan Qahqai, som er den første bilen Toyotas folk nevner når de blir spurt om konkurrenter, virker baksetet trangere (dette skal vi sjekke nærmere når vi snart får den til test her hjemme).

Om barn vil trives når de neppe når opp til sideruta, er et åpent spørsmål. Sikt bakover er ofret ved designens alter – uten ren linse på ryggekameraet er utsynet bakover kraftig begrenset.

Artikkelen fortsetter under bildet.

GANSKE STRAM: Plattformen er den samme som i den nyeste Priusen, men understellet er strammet opp. På gode veier i Spania er den behagelig, på en bit grusvei er den stump og hard.
GANSKE STRAM: Plattformen er den samme som i den nyeste Priusen, men understellet er strammet opp. På gode veier i Spania er den behagelig, på en bit grusvei er den stump og hard. Foto: Toyota

Bygget på Prius-plattform

Ellers er C-HR svært lettkjørt. Plattformen er den samme som i den nyeste Priusen, men understellet er strammet opp. Toyota har nemlig oppdaget at europeere kjører raskere i svingene enn japanere og amerikanere, og C-HR var i utgangspunktet ment for Europa (nå sikter Toyota mye bredere).

Firehjulsdrift:

Som hybrid fås C-HR kun med forhjulsdrift. Toyota i Norge venter at den utgaven vil stå for 90 prosent av salget, som de har stipulert til minst 2000 biler neste år. Men C-HR fås også med firehjulsdrift, der det er en lamellkobling som gir bakhjulene kraft ved behov. 4x4-bilen har en ny 1,2-liters bensinturbomotor med 116 hk og 185 Nm. Multidrive S-automat (CVT) er standard. Oppgitte ytelser er i samme område som for hybriden, mens forbruket er oppgitt til 0,63 l/mil. Prisen er fra 356 900 kroner.

På gode veier i Spania er den behagelig, på en bit grusvei er den stump og hard.

Hybridmotoren kjenner vi fra Prius. Den har 122 hk totalt for bensinmotor og elmotor, og bilen prøver å gå elektrisk så lenge den kan når man kjører sakte.

Ved høyere belastning kommer den sedvanlige turtallsrusingen vi kjenner fra andre Toyota-hybrider. Den, må vi få si, har langt lavere kulhetsfaktor enn resten av bilen. En følelse av kraftoverskudd har C-HR ikke. 

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også