Testfavoritter stasjonsvogn

De beste stasjonsvognene under 300.000 kroner

God plass og fin kjøreopplevelse trenger ikke være dyrere enn dette.

300.000 KRONER: For den summen kan du få en fullverdig familiebil. Noen ganger må du rett nok prioritere, eksempelvis om du ønsker en sterkere motor eller litt mer utstyr. Skoda Octavia kan innfri uansett hva du velger.
300.000 KRONER: For den summen kan du få en fullverdig familiebil. Noen ganger må du rett nok prioritere, eksempelvis om du ønsker en sterkere motor eller litt mer utstyr. Skoda Octavia kan innfri uansett hva du velger. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

300.000 kroner er for mange en grense for hva de kan betale for en bil. For den summen kan du faktisk få en splitter ny fullverdig familiebil.

Grunnen er en utvikling som har gitt norske bilkjøpere flere muligheter. For det første har stasjonsvognene i kompaktbilklassen (VW Golf & co.) vokst så mye at mange av dem i dag har like stort bagasjerom som biler i klassen over (mellomklassen).

For det andre har kombinasjonen av nye motorer og avgiftsendringer ført til at disse bilene kommer seg gjennom møtet med avgiftssystemet uten at prisen tar helt av.

Motorene, som i noen tilfeller har sylindervolum på ned mot 1,0 liter, har ytelser man tidligere trengte en langt større motor for å få.

Her er fem stasjonsvogner som har gjort det godt i våre tester. Vi har lagt vekt på at frapris for utgaven vi har valgt (uten leveringsomkostninger, som varierer) skal ligge under 300.000 kroner, men vi har godtatt at totalpris med utstyr i noen tilfeller tipper litt over denne prisgrensa.

PEUGEOTS BESTE: 308 SW er i vårt hode utvilsomt Peugeots beste bil. 1,2-litersmotoren i utgaven med 130 hk passer perfekt.
PEUGEOTS BESTE: 308 SW er i vårt hode utvilsomt Peugeots beste bil. 1,2-litersmotoren i utgaven med 130 hk passer perfekt. Foto: Terje Bjørnsen

Peugeot 308 SW 1,2 PureTech 130 hk

Peugeot 308 SW er så voksen at den gjør storebror 508 SW overflødig. Stasjonsvognutgaven har lengre akselavstand enn kombikupeen, og det gir god beinplass i baksetet og masse plass til bagasje. Med 308 SW har Peugeot funnet tilbake til en moderne form for fransk komfort med smidig fjæring. Motoren gjør bilen rask og er gjerrig nok til å konkurrere med mange dieselmotorer. Under prisgrensa får du en pent utstyrt bil med manuelt gir eller en enklere utstyrt bil med automatgir.

Pris: 308 SW 1,2 PureTech man. 130 hk fra 274.000 kroner; 308 SW 1,2 PureTech aut. 130 hk fra 292.000 kroner. Les test av 308 SW med manuelt gir her. Les test av 308 SW med automatgir her.

ALLSIDIG: Skoda Octavia er god i alle versjoner vi har testet den. Med pris under 300.000 kroner er 1,4 TSI et godt valg.
ALLSIDIG: Skoda Octavia er god i alle versjoner vi har testet den. Med pris under 300.000 kroner er 1,4 TSI et godt valg. Foto: Terje Bjørnsen

Skoda Octavia 1,4 TSI stv.

Det faller seg lett å anbefale Skoda Octavia stasjonsvogn. Enten du velger den med liten eller stor motor, får du mye bil for pengene. Plassutnyttelsen er svært god, og ekstrautstyr har rimelige priser. Kjøreopplevelsen er lett og moderne. Under 300.000 kroner får man motorversjonene 1,2 TSI, 1,4 TSI og 1,6 TDI. Av dem velger vi 1,4 TSI, for bensinturboen passer svært godt i bilen. (De to andre motorversjonene kan gi deg automatgir under prisgrensa.)

Pris: Octavia 1,4 TSI stv. man. fra 289.800 kroner. Les test her. Obs: Testet bil har automatgir, som gir høyere frapris. Testet bil har dessuten «kun» 140 hk, i år er motoren oppgradert til 150 hk.

VELKJØRENDE: Bagasjerommet er ikke fullt så stort som i enkelte andre alternativer, men kjøreopplevelsen i Ford Focus er på høyt nivå. Både 1,5 diesel og 1,0 bensin er gode motorer til Focus.
VELKJØRENDE: Bagasjerommet er ikke fullt så stort som i enkelte andre alternativer, men kjøreopplevelsen i Ford Focus er på høyt nivå. Både 1,5 diesel og 1,0 bensin er gode motorer til Focus. Foto: Terje Bjørnsen

Ford Focus 1,5 TDCi stv.

Focus har alltid vært blant de mest kjøreglade kompaktbilene, og det er den også som stasjonsvogn. Sist vinter fikk den en ganske omfattende facelift. Nå har den et dashbord med langt færre taster og knapper, og den har fått Fords nye familiefjes. Den nye dieselmotoren er gjerrig, og samtidig rask – motoren er i dieselsammenheng svært fleksibel. Bagasjerommet er ikke like stort som i enkelte konkurrenter, men du kan få ganske mye utstyr for pengene.

Pris: Focus 1,5 TDCi stv fra 253.000 kroner. Les om Focus 1,5 TDCi, og om alternativet med 1,0 bensinturbo, her.

RASK OG GJERRIG: Honda Civic med 1,6-liters dieselmotor bruker svært lite drivstoff og har stort bagasjerom.
RASK OG GJERRIG: Honda Civic med 1,6-liters dieselmotor bruker svært lite drivstoff og har stort bagasjerom. Foto: Petter Handeland

Honda Civic 1,6 i-DTEC stv.

Honda Civic 1,6 i-DTEC er ufortjent oversett av bilkjøperne. Den har nemlig to spissegenskaper. Den har en svært god dieselmotor, som i tillegg til å være rask for sin størrelse også bruker veldig lite drivstoff (Civic har det laveste forbruket i vår forbrukstest). Dessuten har den et bagasjerom der det er plass til virkelig mye. Resten av bilen er på godt kompaktbilnivå, selv om det er litt mer hard plast i interiøret enn i noen av konkurrentene.

Pris: Civic 1,6 i-DTEC stv. fra 263.000 kroner. Les test her.

TURBO VS. HYBRID: Toyota Auris stv. er bedre med den nye bensinturbomotoren enn som hybrid, synes vi. Bildet viser hybriden.
TURBO VS. HYBRID: Toyota Auris stv. er bedre med den nye bensinturbomotoren enn som hybrid, synes vi. Bildet viser hybriden. Foto: Terje Bjørnsen

Toyota Auris 1,2 Turbo stv.

De fleste som forbinder noe med navnet Auris, vil tenke hybrid. Versjonen vi liker best, har imidlertid en ny 1,2-liters bensinturbomotor med 120 hk. Med denne motoren i stedet for hybridsystemet kjennes Auris lettere og kvikkere, og den bruker ikke veldig mye mer drivstoff enn hybriden. Auris har nylig fått en midtlivsoppgradering med ny front og pyntet dashbord. Fås også med automat under prisgrensa.

Pris: Auris 1,2 Turbo stv. fra 281.000 kroner. Les test her. (Obs: Testet bil er en kombikupé, ikke stv.)

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også