Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!

VW Touareg er en harmonisk stor-SUV. Putter du en 4,2-liters V8-diesel med 340 hk i motorrommet forvandler den seg til en bøllete råtass.

ULV, ULV: VW Touareg med V8-motor ser snill ut, men går som en kule.

ULV, ULV: VW Touareg med V8-motor ser snill ut, men går som en kule. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kraftig og kultivert motor

+ Svært gode ytelser

+ Meget god komfort

+ God plass

- Høy pris

- Høyt forbruk

De fleste store SUVer som selges i Norge klarer seg utmerket godt med standardmotor. For de fleste modellene dreier det seg om treliters sekssylindrete turbodieseler med 204 til 265 hk. Den nye Mercedes ML klarer seg sågar med en 2,15-liter i sin basisutgave.

Men det er ikke alltid at standardmotorer er godt nok for alle. Og mange av de store SUV-modellene har ytelsessterke motoralternativer. BMW X6 ActiveHybrid med 485 hk er den aller sterkeste vi har testet, godt fulgt av den 380 hk sterke VW Touareg Hybrid.

Men om den 4,2-liters store V8-diesel en mangler noen hester på å matche de to bensinhybridene i ren effekt, kan den skilte med et voldsomt dreiemoment: 800 Nm er godt og vel tre ganger så mye som i en vanlig kompaktbil.

Kjøreegenskaper: 5

VW Touareg er stor og tung. Likevel imponerer den på glatte vinterveier med å være ukomplisert og morsom. Med 2,3 tonn under baken er det ikke en bil du stuper hodeløst inn i svingene med, men vi er gledelig overrasket over hvor fint bilen styrer inn i svingene og hvor gode tilbakemeldinger du får gjennom rattet.

Med litt engasjert rattbruk og forsiktig bruk av det massive dreiemomentet er det fullt mulig å få bilen til å drifte kontrollert før ESP-systemet synes du blir vel dristig. Det slår inn relativt markert, men vi vil heller ha det slik enn en gigant-SUV som skrenser rundt tilsynelatende uten kontroll.

Vi har tidligere kjørt treliters versjonen av VW Touareg på sommerføre og er godt fornøyd med balansen og kjøresikkerhet også på tørre veier.

MUSKELMOTOR: En ordentlig dunderdiesel setter skikkelig fart på VW Touareg V8 TDI

MUSKELMOTOR: En ordentlig dunderdiesel setter skikkelig fart på VW Touareg V8 TDI Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 6

TESTDATA

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,3

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 4,9

80-120 KM/T, 6. GIR: 6,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,3

STØY TOMGANG, dBA: 43,2

STØY 50 KM/T, dBA: 57,8

STØY 80 KM/T, dBA: 61,6

STØY 100 KM/T, dBA: 64,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,94

Den 4,2-liters V8-dieselen er et imponerende byggverk. Vi har tidligere kjørt den i Audi A8 4,2 TDI, men de 340 hestene og dreiemomentet på 800 Nm gjør nesten større inntrykk i VW Touareg.

V8-buldringen er alltid hørbar opp til 40-50 km/t og setter en nydelig lydkulisse når du gir gass.

Kombinasjonen med åttetrinns automatgir gjør at du får det maksimale ut av drivverket til enhver tid. Det blir rett og slett ikke så mye bedre enn dette.

Ytelser: 6

Det kjennes helt uvirkelig når du slipper alle kreftene fri. En så stor og tung bil bruker gjerne litt tid på å komme i gang.

VW Touareg kjennes ut som en jumbojet med etterbrennere. Her går det som en kule fra start.

Vi har nylig kåret årets raskeste biler blant de 100 bilene vi kjørte på test i 2011, og det er vel ganske betegnende at VW Touareg V8 TDI blander seg inn i tetsjiktet.

Med kjappeste resultat fra 60-100 km/t på 3,5 sekunder og 4,3 sekunder fra 80-120 km/t har du krefter i overflod.

Dermed er den også marginalt raskere enn hybridversjonen som har til sammen 380 hk å rutte med.

I praksis betyr det at kun et lett trykk på høyrefoten slipper ut nok damp til å løse de fleste situasjoner. Det er sjelden full gass føles påkrevet med et slikt kraftverk under panseret.

Eksteriør: 4

STILIG: VW Touareg slåss med prestisjemerker som BMW og Mercedes, men holder fint stand innvendig.

STILIG: VW Touareg slåss med prestisjemerker som BMW og Mercedes, men holder fint stand innvendig. Foto: Terje Bjørnsen

VW Touareg er blitt mer kantete i fasongen enn forgjengeren, men ser harmonisk ut og skjuler sine store dimensjoner bra.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 4134

EFFEKT, HK VED O/MIN: 340/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 800/1750-2750

EGENVEKT, KG: 2297

TILHENGERVEKT, KG: 3500/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 480/194/173

BAGASJEROM, LITER: 580-1642

STANDARD DEKKDIMENSJON: 255/55-18 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,91

CO2-UTSLIPP, G/KM: 239

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 5,8

TOPPFART, KM/T: 242

PRIS FRA, KR: 1 375 270

PRIS TESTBIL, KR: 1 582 220

Den er ikke spesielt oppsiktsvekkende eller prangende, men det kan faktisk passe bra for en del av de som kjøper stor SUV.

Interiør: 5

Store SUV-modeller er ikke kjent for å være de mest plasseffektive bilene på markedet. Men med sine relativt rette linjer og store dimensjoner er VW Touareg blant de beste.

Selv med testbilens dominerende soltak i glass er takhøyden tilstrekkelig, mens det er storbildimensjoner over bredde og benplass både foran og bak.

Riktignok taper VW Touareg rundt 20 cm på lengden i bagasjerommet sammenlignet med for eksempel Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro.

Til gjengjeld er den litt høyere under taket og under bagasjeromstrekket enn en typisk stasjonsvogn.

Kvalitetsmessig gir bilen et greit inntrykk og VW har gjort seg flid med at instrumentbord og betjening skal se minst like kostbart ut som i mer prestisjetunge modeller som BMW X5.

Komfort: 6

Med luftfjæring på plass har VW Touareg en fenomenal fjæringskomfort. Det gjelder på alt fra rumperistende holkeføre til de mest terroriserende fartsdumper.

LUFTFJÆRING: Variabel bakkeklaring og ulike fjæringsoppsett gjør VW Touareg til en allsidig SUV.

LUFTFJÆRING: Variabel bakkeklaring og ulike fjæringsoppsett gjør VW Touareg til en allsidig SUV. Foto: Terje Bjørnsen

Du bare sklir over små og store ujevnheter uten at understellet gjør noe nummer ut av det.

I tillegg er støykomforten utmerket, V8-lyden er som øresmør og i 100 km/t på vinterdekk er støynivået svært beskjedne 64 dBA.

Legg til nydelige sportsseter i vår R-versjon og du kan knapt ha det mer behagelig selv med dårlig norsk veistandard.

Sikkerhet: 4

VW Touareg av denne generasjonen er ikke testet av EuroNCAP men forgjengeren gjorde en bra figur.

Vi tviler ikke på at nye Touareg holder en god sikkerhetsstandard i klassen. I tillegg har den alt viktig sikkerhetsutstyr på plass.

Pris/utstyr: 2

Det er selvsagt en stor bakside med VW Touareg V8 TDI. Med en startpris på 1 380 000 kroner koster den skjorta.

Om du som på testbilen legger på 200 000 kroner i utstyr spiller liksom ikke så stor rolle. På den positive siden får du i alle fall en svært velutstyrt bil til denne prisen.

Avstanden til de to treliters dieselversjonene på 204 og 245 hk blir på godt over halvmillionen og da sier det seg selv at V8-opplevelsen blir svært kostbar.

Du behøver neppe være siviløkonom for å skjønne du trenger en velvoksen bankkonto for å takle verditapet.

Miljø: 3

VW oppgir et normforbruk i EU-miksen på 0,91 l/mil og et CO2-utslipp på 239 g/km. Det er relativt ærlige tall, siden vårt testforbruk havner på 0,94 l/mil.

Sett ut fra biltype og ytelser er ikke det ille, men er absolutt på den tørste siden i dagens bilverden.

R-LINE: Sportsseter i skinn sørger for utmerket sittekomfort

R-LINE: Sportsseter i skinn sørger for utmerket sittekomfort Foto: Terje Bjørnsen

Forbruket er for øvrig nøyaktig det samme som vi oppnådde med hybridversjonen, og ikke mye dårligere enn de 0,88 l/mil vi brukte med treliters diesel på 245 hk.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Hvis du først skal kjøpe deg en dunder-SUV med alt av motor og utstyr, kan du like gjerne velge en VW Touareg V8 TDI i denne pris- og motordivisjonen.

Den kiler deg på alle de rette stedene og lever til de grader opp til forventningene når det gjelder ytelser og veiegenskaper på glatt føre.

Samtidig som du undertegner kontrakten kan du også hive fornuften ut av vinduet. Tross alt er selv ikke slike krefter verdt like mye penger som det koster ekstra i forhold til den allerede spreke trelitersversjonen.

Les mer

Her er alle bilnyhetene i 2012

Ti bruktbilvinnere for vinterføre

Spar 100 000 på denne SUVen

LETTKJØRT: Tross høy vekt er VW Touareg presis og forutsigbar på glatt føre.

LETTKJØRT: Tross høy vekt er VW Touareg presis og forutsigbar på glatt føre. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass Se flere saker fra: Test: Volkswagen Touareg
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag