Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi

Med ekstra skyv fra elmotoren blir VW Touareg Hybrid en av de raskeste SUV-modellene vi har testet. Men slett ikke den mest miljøvennlige.

GEDIGEN: Nye VW Toureg er en stor og luksuriøs SUV som har ytelser som en sportsbil.

GEDIGEN: Nye VW Toureg er en stor og luksuriøs SUV som har ytelser som en sportsbil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært gode ytelser

+ Høy motorkomfort

+ Sikre og behagelige veiegenskaper

- Kostbar å kjøpe og eie

- Liten miljøgevinst av hybridløsning

VW Touareg er blant de beste store SUV-modellene på markedet. I likhet med flere av konkurrentene har også VW Touareg nå kommet i en hybridversjon.

Hvordan den klarer seg gjennom vårt testprogram kan du lese her:

Kjøreegenskaper: 5

VW Touareg Hybrid oppfører seg ryddig og pent på veien. Den er ikke like sportslig i veiegenskapene som søstermodellen Porsche Cayenne, men for de aller fleste SUV-kunder klarer Touareg seg lenge.

Du kan trykke på forbløffende mye før tyngden gjør seg gjeldene. I alle fall så lenge veibanen er tørr, blir det glatt lar 2,3 tonn seg vanskelig skjule.

Del

Motor: 6

Det er V6-motoren fra Audi S4 på 333 hk som gjør jobben, ved behov hjulpet av en elmotor på 34 kW og sørger for til sammen 380 hk og 580 Nm. Det hele foregår gjennom en utmerket åttetrinns automatkasse, noe som gir en sømløs og kraftfull kjøreopplevelse. Knurret fra motoren er akkurat passe, og det er bare displayet på dashbordet som sladrer om når elmotoren trer hjelpende inn. Det er kun i svært lave hastigheter at den drar bilen alene, og ellers er det stort sett ved fullgassakselerasjon at den hjelper til.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:2995
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:380
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:580
  • EGENVEKT, KG:2315
  • TILHENGERVEKT, KG:3500/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:480/194/171
  • BAGASJEROM, LITER:493-1555
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55-18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,82
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:193
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,5
  • TOPPFART, KM/T:240
  • PRIS FRA, KR:1 310 000
  • PRIS TESTBIL, KR:1 430 000

Ytelser: 6

Til sammen 380 hk setter sine spor selv om VW Touareg Hybrid er stor og tung. Dette går rett og slett fort unna, både fra stillestående og i de viktigste forbikjøringsområdene. Det viser seg i kickdownakselerasjon; 60-100 km/t går på 3,5 sekunder og 80-120 km/t tar beskjedne 4,5 sekunder. Til sammenligning gjør dieselversjonen med 240 hk de samme øvelsene på 4,2 og 5,5 sekunder. Dermed er VW Touareg Hybrid blant de aller raskeste SUV-modellene vi har testet.

Eksteriør: 4

VW Touareg er blitt mer kantete i fasongen enn forgjengeren, men ser harmonisk ut og skjuler sine store dimensjoner bra. Den er ikke spesielt oppsiktsvekkende eller prangende, men det kan faktisk passe bra for en del av de som kjøper stor SUV.

KRAFTPAKKE: VW Touareg Hybrid har en V6-bensinmotor på 333 hk som hovedmotor.

KRAFTPAKKE: VW Touareg Hybrid har en V6-bensinmotor på 333 hk som hovedmotor. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:7,0
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:9,0
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,5
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:4,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:7,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:11,0
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:14,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:4,5
  • STØY TOMGANG, dBA:46,2
  • STØY 50 KM/T, dBA:60,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,94
  • MISVISNING 50 KM/T:49
  • MISVISNING 80 KM/T:79
  • MISVISNING 100 KM/T:99

Det er gode plassforhold i VW Touareg. I kupeen er det rikelig med rom både foran og bak, dessuten er bagasjerommet stort nok til å romme feriebagasje eller voluminøse gjenstander med volum fra 493-1555 liter. Selve førermiljøet fungerer bra, og VW Touareg gir et godt kvalitetsinntrykk i tillegg til at designet har en påkostet følelse.

Komfort: 6

VW Touareg er meget stillegående med sin hybrid-drivlinje, i tillegg er vei- og vindstøy godt dempet. 66,5 dBA i 100 km/t med store sommerhjul er mer enn godkjent. Fjæringen er blant de mest komfortable i SUV-klassen, og når du legger til svært behagelige seter og en utmerket sittestilling står VW Touareg til toppkarakter i denne øvelsen, og helt i en annen klasse enn eksempelvis BMW X5 med sportsunderstell.

Sikkerhet: 5

PREMIUM: Et snev av klasse omgir føreren i VW Touareg Hybrid

PREMIUM: Et snev av klasse omgir føreren i VW Touareg Hybrid Foto: Egil Nordlien HM Foto

VW Touareg er ikke testet i EuroNCAP-testen, men forgjengeren gjorde det bra i kollisjonstesten i 2004. VW har siden den gang forbedret sikkerhetsstandard og utstyr, og i tillegg er en stor SUV et relativt sikkert sted å oppholde seg i forhold til mindre biler.

Pris/utstyr: 2

Med en pris som starter på 1 310 000 kroner er VW Touareg kostbar, og uforholdsmessig mye dyrere enn de to effektversjonene av den tre-liter store V6-dieselen. Fornuftsmessig er Touareg diesel det eneste gode alternativet i Norge, noe vi også tror vil gi seg utslag i et større prosent- og kronesmessig verditap på hybridversjonen. Testbilen koster 1 430 000 kroner og viser at du må bla opp rundt 100 000 kroner ekstra for å få en godt utstyrt Touareg Hybrid.

Miljø: 3

I følge EU-normen bruker VW Touareg Hybrid 0,82 l/mil ved blandet kjøring og har et CO2-utslipp på 193 g/km. På vår forbruksrunde fordøyer bilen 0,94 l/mil, noe som i seg selv ikke er så verst med tanke på ytelser og biltype. Likevel er det dårligere enn Lexus RS450h og svakere enn 240 hk dieselversjonen som klarte seg med 0,81 l/mil. At elmotoren hjelper så lite til under normal drift gjør at hybridløsningen gjør seg mest bemerket når det kommer til effekt.

GOD PLASS: Plassforholdene er gode i VW Touareg Hybrid

GOD PLASS: Plassforholdene er gode i VW Touareg Hybrid Foto: Egil Nordlien HM Foto

GODE YTELSER: VW Touareg Hybrid er sterk, og klarer seg under liter'n pr. mil i vår forbruksrunde.

GODE YTELSER: VW Touareg Hybrid er sterk, og klarer seg under liter'n pr. mil i vår forbruksrunde. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 1430000

Konklusjon

Det er ingen tvil om at VW Touareg hører med til de aller beste stor-SUVene på markedet i dag. Den kjører sikkert og trygt og har fornuftige plassforhold og ypperlig komfort. Hybridmodellen blir nok en parentes her i Norge, og det er først og fremst ytelser og en enda bedre motor- og støykomfort som skiller den fra bestselgeren med treliters diesel. Men kostnadsmessig blir forskjellen for stor, og hybridløsningen gir ingen miljøgevinst.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Den beste ladbare SUV-en Se flere saker fra: Her er bilene du drømmer om Se flere saker fra: Test: Volkswagen Touareg
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning