Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra

Vi stusset da de første SUV-modellene uten firehjulsdrift kom på markedet. Men denne VW Tiguan beviser at en SUV klarer seg fint med drift på to hjul.

OPPTUR: Tommelen går i været for den rimelige, forhjulsdrevne versjonen av VW Tiguan.
OPPTUR: Tommelen går i været for den rimelige, forhjulsdrevne versjonen av VW Tiguan. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tenker man litt lenger enn til noen måneder med snøstorm i det høye nord, skjønner man hvorfor så mange produsenter leverer sine SUV-modeller med drift på to hjul.

Både i Skandinavia og i Mellom-Europa klarer mange seg med for- eller bakhjulsdrift, men vil gjerne ha fordelene en høyere bil gir. Det er ting som oversikt i trafikken, lett inn- og utstigning, samt en ekstra trygghetsfølelse.

Dessuten har mange av modellene beholdt den ekstra bakkeklaringen som kan være vel så viktig for å komme seg frem som firehjulsdriften.

Siden en bil uten firehjulsdrift har færre deler, blir den både billigere, lettere og bruker i de fleste tilfelle mindre drivstoff.

VW Tiguan er en av de mest populære SUV-modellene her i Norge, og vi har nå testet den forhjulsdrevne versjonen.

Kjøreegenskaper: 4

VW Tiguan kjører som de fleste andre moderne forhjulsdrevne biler. Det betyr trygg og forutsigbar oppførsel, uten at den blir spesielt morsom eller inspirerende.

Går det litt for fort, svarer bilen med å ta en litt lengre svingbue (understyring). ESP-systemet fungerer fint, og bremser bilen på rett kurs i kritiske situasjoner.

Siden denne Tiguanversjonen er forhjulsdrevet, mangler du den ekstra fremkommeligheten på glatt underlag, men ellers er forskjellene i veiegenskaper små.

ERKETYPISK: Det er ingen tvil om at det er VW-stil over interiøret. Det sørger for god kvalitetsfølelse og relativt ryddig betjening.
ERKETYPISK: Det er ingen tvil om at det er VW-stil over interiøret. Det sørger for god kvalitetsfølelse og relativt ryddig betjening. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 10,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 17,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 17,3

STØY TOMGANG, dBA: 45,4

STØY 50 KM/T, dBA: 60,1

STØY 80 KM/T, dBA: 64,6

STØY 100 KM/T, dBA: 67,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,59

I den forhjulsdrevne VW Tiguan er det en 110 hk-versjon av VWs toliters common rail-diesel som gjør jobben.

Med et dreiemoment på 280 Nm er den ikke like sterk som motoren i den rimeligste 4WD-versjonen.

Gange og kraftutvikling er behagelig, mens girutvekslingen fungerer greit for norske forhold så lenge du ikke forventer noe særlig akselerasjon i 6. gir.

Ytelser: 3

Du opplever VW Tiguan 2,0 TDI som en greit motorisert bil under de fleste kjøreforhold, men aldri som sprek.

Den veier ca. 120 kilo mindre enn den sterkere 4Motion-versjonen med DSG-gir og 140 hk vi har kjørt på test tidligere.

Med forbikjøringsakselerasjon på 7,4 sekunder fra 60-100 km/t mot 7,0 for 140 hk og 10,2 mot 9,7 sekunder i 80-1 20 km/t, mister du i alle fall ikke mye i ytelse i forhold til 4Motion-modellen.

Eksteriør: 4

GOD PLASS: Baksetet i VW Tiguan har god benplass og uten soltak har bilen også fin takhøyde.
GOD PLASS: Baksetet i VW Tiguan har god benplass og uten soltak har bilen også fin takhøyde. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den lette oppfriskningen av Tiguan tidligere i år har ikke satt store spor i grunnrisset av bilen. Det er fortsatt en typisk SUV-fasong, med linjer som ikke vekker oppsikt.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/2750-4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 280/1750-2750

EGENVEKT, KG: 1543

TILHENGERVEKT, KG: 1800/1750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 443/181/170

BAGASJEROM, LITER: 470-1510

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60-17 S

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53

CO2-UTSLIPP, G/KM: 139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,9

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 287 010

PRIS TESTBIL, KR: 332 560

Her er det sikre VW-trekk som gjelder, en bil som skal behage og i likhet med eierne neppe ønsker å stikke seg for mye ut i omgivelsene.

Interiør: 5

Innvendig gjør VW Tiguan en god figur i klassen for de kompakte SUV-modellene.

Inntrykket er ryddig og med solid kvalitetsfølelse i plast og detaljarbeid. Plassen er mer enn tilstrekkelig både foran og bak, med god bredde, takhøyde og benplass bak.

Innvendig er Tiguan noen viktige centimeter større enn bestselgeren Mitsubishi ASX.

Som vanlig i SUV av denne størrelsen er det bagasjerommet kortere enn i konkurrerende stasjonsvogn, eksempelvis ca. 25 cm kortere enn i VW Passat stasjonsvogn. Det kompenseres delvis med større høyde under bagasjeromstrekket (ca. 15 cm) og til taket (ca. 20 cm).

Så blir det mer et spørsmål om hva du skal ha med deg, hvorvidt lasteplassen i SUV eller stasjonsvogn egner seg best.

Komfort: 5

Helt fra den kom på markedet, har VW Tiguan vært en av de mest behagelige modellene blant de kompakte SUV-modellene.

KORT OG GODT: På SUV-maner er det mer plass i høyden enn i bredden, men ganske bra volum.
KORT OG GODT: På SUV-maner er det mer plass i høyden enn i bredden, men ganske bra volum. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den nye versjonen gjør ikke skam på det inntrykket. Understellsoppsettet går i retning av komfort, noe som passer bilens karakter godt og gjør at du er godt isolert mot dårlig vintervei. I tillegg et setene og sittestillingen av utmerket VW-merke.

Støynivået holder seg på samme nivå som de viktigste konkurrentene, med snaut 68 dBA i 100 km/t. I tillegg går motoren stille og gir fra seg lite diesellyd selv i lav fart.

Sikkerhet: 5

VW Tiguan ble testet av EuroNCAP i 2009 og resultatene er fortsatt gyldige for den lett modifiserte 2011-modellen.

Bilen fikk 87 % for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn, 48 % for beskyttelse av fotgjengere og 71 % for sikkerhetssystemer. Totalresultatet var fem av fem mulige stjerner.

Strukturen er solid og passasjercellen holder seg stabil under kollisjonstestene. Bilen får noe kritikk fordi rattstamme og tenningslåsen utgjør en viss fare for skade på førerens knær og lår.

Den klarer seg bra i sidekollisjonstestene, men i sidekollisjon mot stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som marginal.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 296 310,- er VW Tiguan med forhjulsdrift glatte 100 000 kroner rimeligere enn den billigste versjonen med firehjulsdrift.

Det gjør bilen tilgjengelig for helt nye kundegrupper og får sikkert en del andre til å stille seg spørsmål om hvor ofte man faktisk merker fordelen med firehjulsdrift.

MODERAT: Det er lite oppsiktsvekkende med fasongen til VW Tiguan. I stedet fremstår den som en praktisk bruksbil i de fleste sammenhenger.
MODERAT: Det er lite oppsiktsvekkende med fasongen til VW Tiguan. I stedet fremstår den som en praktisk bruksbil i de fleste sammenhenger. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår bil var moderat, men fornuftig utstyrt og kostet drøyt 330 000 kroner. Noen av hovedkonkurrentene som Kia Sportage og Hyundai ix35 har pakkeløsninger på utstyr som gir deg fullspekkede utfordrere til 310-320 000 kroner, mens du må krysse av mye ekstrautstyr hos VW for å holde følge.

Miljø: 5

Noe av poenget med forhjulsdrevne SUV-modeller er å få ned forbruket i forhold til versjonene med 4WD.

Ifølge normforbruket i EU-mix skal denne VW Tiguan bruke 0,53 l/mil og ha et CO2-utslipp på 139 g/km. I vår faste forbrukstest bruker bilen 0,59 l/mil. Det er et meget bra resultat og merkbart lavere enn VW Tiguan 4Motion som brukte 0,66 l/mil i samme test.

At 4WD ikke nødvendigvis behøver å betyr høyt forbruk, viser imidlertid BMW X1 xDrive 18d som klarte seg med 0,58 l/mil i vår forbrukstest.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Tommelen går i været for den rimelige, forhjulsdrevne versjonen av VW Tiguan.

Om du ikke trenger firehjulsdrift har bilen mange gode egenskaper sett opp mot andre familiebiler i prisområdet 300-350 000 kroner.

FORHJULSDRIFT: Det skal bli ganske røft om du ikke kommer deg frem selv i en forhjulsdreven SUV. Ekstra bakkeklaring er greit å ha.
FORHJULSDRIFT: Det skal bli ganske røft om du ikke kommer deg frem selv i en forhjulsdreven SUV. Ekstra bakkeklaring er greit å ha. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

At VW bevisst har satset på å gjøre bilen komfortabel fremfor sportslig er også en fordel i daglig bruk.

Les også:

10 supre bruktbiler med 4x4

Over 200 nordmenn har kjøpt denne bilen usett

Fire SUV-er du ønsker deg

Denne saken ble første gang publisert 30/12 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også