Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat

Den nye VW Passat er i hovedsak en gjennomgripende facelift. Det hindrer ikke at den fortsatt er blant de aller beste familiebilene.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre veiegenskaper

+ Harmonisk motor/girkasse

+ Høy totalkomfort

+ Godt sikkerhetsnivå

+ Bra plassforhold

- Moderat fornyelsesfaktor

- Noen hull i utstyrspakkene

Tekniske data:

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1581

TILHENGERVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/152

BAGASJEROM, LITER: 603-1731

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52

CO2-UTSLIPP, G/KM: 135

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10

TOPPFART, KM/T: 208

PRIS FRA, KR: 373 500

PRIS TESTBIL, KR: 476 210

Du får ikke høye odds på å tippe VW Passat som bestselger på det norske markedet i 2011. Særlig fordi stasjonsvognversjonen er tilgjengelig fra lanseringsdato, og det er den modellen som utgjør hoveddelen av Passat-salget.

Vi har tidligere gått gjennom den nye VW Passat i detalj. Derfor konsentrer vi oss denne gangen om å teste det som etter importørens mening vil bli en av bestselgerutgavene i den brede modellrekken.

Her kan du se hvordan Vi Menn Bil-redaksjonen gjennomfører biltester.

Vår testbil er en stasjonsvogn med toliters dieselmotor på 140 hk, kombinert med en sekstrinns DSG girkasse. Det er en kombinasjon som starter på 373.500 kroner i Comfortline utstyrsversjon, mens vår testbil er den best utstyrte Highline-versjonen til 395.710 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

VW Passat har ikke vært av de aller mest sportslige familiestasjonsvognene. Da har biler som Ford Mondeo vært hakket hvassere. Derimot har Passat alltid vært blant de mest kompetente, et inntrykk som fester seg enda tydeligere nå i den nye modellen.

Vi kjørte bilen på vinterføre, noe som avslører en kjørevillig og trygg bil. Den har et godt og sikkert bitt i forhjulene, mens styringen har en myk og jevn respons som passer spesielt bra når det er glatt. Dermed inngir bilen tillit, når det først slipper skjer det jevnt, mens ESP-systemet har en passe avveining mellom det sikre og det hysteriske.

Slik vi opplever nye VW Passat er den blant de aller beste familiebilene på veien, med en solid balanse mellom kjøreglede og trygghet.

FIN PÅ VEIEN: VW Passat er både kjørevillig og trygg, men er ikke den mest sportslige i klassen.

FIN PÅ VEIEN: VW Passat er både kjørevillig og trygg, men er ikke den mest sportslige i klassen. Foto: Handeland, Petter

Motor: 5

Testdata: VW Passat

  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:10,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:14,2
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,7
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:8,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:14,0
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,0
  • STØY TOMGANG, dBA:48,4
  • STØY 50 KM/T, dBA:59,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:62,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:65,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,59
  • MISVISNING 50 KM/T46
  • MISVISNING 80 KM/T74
  • MISVISNING 100 KM/T93

Det er den velkjente toliters dieselmotoren med common rail innsprøytning som gjør jobben. 140 hk og 320 Nm er helt normale verdier for klassen. Ved siden av forhjulsdrift og sekstrinns DSG-kasse, kan den også leveres med sekstrinns manuell girkasse som for- eller firehjulsdreven.

VW-motoren er blant de beste i denne klassen, med en jevn kraftutvikling og bredt effektregister. Drivverkskomforten blir enda bedre i kombinasjon med DSG girkasse. Den sjalter umerkelig og korrekt, samtidig er den fin å bruke i manuell modus. Litt dieselknatring i lav hastighet er eneste ankepunkt mot denne drivlinjen.

Ytelser: 4

I daglig bruk har du alle kreftene du trenger med denne motor- og girkassekombinasjonen. Den trekker kraftfullt uten å måtte ty til kickdown, og "halv gass" holder 99 % av tiden. Vår bil var veldig fersk med drøyt 500 km på telleren, noe som kan forklare de middels akselerasjonstallene. 6,7 sekunder fra 60-100 km/t med kickdown og 9,0 sekunder i 80-120 km/t gjør Passat til en normal familiebilsprinter.

Eksteriør: 4

POPULÆR: Dette blir sannsynligvis Norges mest solgte bil i 2011. Nordmenn har tradisjonelt trykket Passaten til sitt bryst.

POPULÆR: Dette blir sannsynligvis Norges mest solgte bil i 2011. Nordmenn har tradisjonelt trykket Passaten til sitt bryst. Foto: Handeland, Petter

Det har vært en vellykket utvendig oppgradering for VW Passat. Kanskje mest fordi den forrige modellen begynte å bli mer enn normalt preget av tidens tann, men også fordi man på en harmonisk måte har integrert VW's nye og skarpere designspråk i umiskjennelig Passat-drakt. Innvendingen går i første rekke på at det blir vel konformt. Men skal man bygge en bestselger i familieklassen nytter det lite å stille med en design som støter bort deler av kundemassen. Altså er pent og moderne et greit kompromiss.

Interiør: 5

Et av fortrinnene i forrige VW Passat var elegant interiørdesign med høy finish. Det er videreført og polert i den nye modellen, noe som både kan være et fortrinn og en innvending. Uansett om du ikke får den store nyhetsfølelsen av å sette deg inn i den nye VW Passat, er det fortsatt en cockpit som sørger for en god kvalitetsopplevelse.

Plassmessig er VW Passat blant de større familiebilene, selv om den ikke er i samme klasse som konsernsøsteren Skoda Octavia stasjonsvogn. Det er akseptabel bakseteplass, selv om panoramasoltaket i glass i vår testbil stjeler en god del takhøyde. Bagasjeromsplassen er oppgitt til 603 liter, og vår gjennomgang av det kvadratiske lasterommet gir inntrykk av at det vil duge for de fleste barnefamilier.

Komfort: 5

Vår testbil var utstyrt med sportsunderstell som senker karosseriet med 15 mm. Det forklarer den litt korte og støtete fjæringsbevegelsen i lav fart og små ujevnheter. Ute på landevei legger du i mindre grad merke til dette, men er du opptatt av det behagelige behøver du ikke krysse av her i utstyrslisten.

TYSK KOMFORT: Passat er blant de aller mest behagelige stasjonsvognene på markedet. Sittekomforten i sportssetene er upåklagelig god.

TYSK KOMFORT: Passat er blant de aller mest behagelige stasjonsvognene på markedet. Sittekomforten i sportssetene er upåklagelig god. Foto: Handeland, Petter

Ellers er nye VW Passat blant de aller mest behagelige familiebilene på denne siden av Citroën C5. Støynivået er lavt med snaut 66 dBA i 100 km/t på brede piggfri vinterdekk. Dessuten er sittekomforten utmerket med sportsseter i Nappaskinn (6 650 kroner) og seks-veis elektrisk innstilling av førersetet (standard).

Sikkerhet: 5

Den nye VW Passat er nylig testet i EuroNCAP.

Siden bilens struktur ikke har endret seg vesentlig fra forgjengeren, har man brukt de samme testresultatene som for forgjengeren når det gjelder beskyttelse av voksne og barn, men gjort ny test på fotgjengerbeskyttelse på grunn av ny karosseriutforming. Dermed får VW Passat gode resultater, men med merknader i forhold rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved sidekollisjon med stolpe.

Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, og bilen kan blant annet leveres med moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling og adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsefunksjon ved bykjøring.

Pris/utstyr: 4

I utgangspunktet er VW Passat attraktivt priset opp mot naturlige konkurrenter som Opel Insignia, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Rimeligste versjon med 2,0 TDI 140 hk motor koster fra drøyt 350 000 med manuelt gir. Vår testbil med DSG koster i utgangspunktet snaut 400 000 kroner, og selv i den velutstyrte Highline-versjonen kan du fort putte inn 50-60 000 kroner for å få med deg viktige og hyggelige ting som adaptive cruisekontroll, filvarsler, sidekollisjonsputer bak, navigasjon, skinnseter og en del annet småtteri.

ROMMELIG: Det du ikke får plass til her, trenger du neppe. Litt spøkefullt sagt, men med sine 603 liter er bagasjerommet blant de største i klassen.

ROMMELIG: Det du ikke får plass til her, trenger du neppe. Litt spøkefullt sagt, men med sine 603 liter er bagasjerommet blant de største i klassen. Foto: Handeland, Petter

Dermed koster en VW Passat som dette fort opp mot 450 000 kroner uten at du har fylt godteposen til randen. Vi regner med at VW Passat vil beholde sin populære posisjon også som bruktbil. Bilen har tre år/100 000 km garanti, tre år lakkgaranti og 12 år mot gjennomrusting.

Miljø: 5

Normforbruk ved blandet kjøring tilsier at VW Passat skal klare seg på 0,52 l/mil og slippe ut 135 gram CO2 per kilometer. Det er optimistiske tall, men vår testbil klarer seg likevel relativt bra i testløypa. Vi oppnådde et testforbruk på 0,59 l/mil, noe som sett opp mot andre familiebiler med automatgir er et godt resultat. Bilen har batterilading ved motorbrems og BMT-modellene har start/stoppanlegg.

VELKJENTE FORMER: Men endringene som er gjort bidrar til at Passat visuelt sett holder følge med resten av VW-gjengen.

VELKJENTE FORMER: Men endringene som er gjort bidrar til at Passat visuelt sett holder følge med resten av VW-gjengen. Foto: Handeland, Petter

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er ikke noe oppsiktsvekkende eller særpreget ved den nye VW Passat. I stedet er den nye modellen en konsekvent videreføring, polering og forbedring av de egenskapene som gjorde forgjengeren til en av Norges mest populære biler. Dermed hører nye VW Passat fortsatt til en av våre absolutte familiebilfavoritter.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Her er testene av storselgerne
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag