Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks

Går som ei kule og koster ikke skjorta.

Den ser skarp ut, og oppfører seg likedan. VW Golf GTD er fornuftsbil med det store ekstra.
Den ser skarp ut, og oppfører seg likedan. VW Golf GTD er fornuftsbil med det store ekstra. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

VW Golf GTD er 85 000 kroner billigere enn en VW Golf GTI, men gjør det meste like bra. Både sportslige veiegenskaper og ytelser forsvarer GT-betegnelsen.

Litt enkelt forklart er VW Golf GTD en VW Golf GTI med to-liters turbodiesel på 170 hk og 350 Nm.

Det er en motor vi kjenner fra litt større modeller, som for eksempel Audi A4 Allroad og Audi Q5. Og historien viser at når du setter en ytelses- og dreiemomentsterk dieselmotor i en relativt liten og lett bil, kan det bli ordentlig morsomt.

Del

Kjøreegenskaper: 6

Vi kjørte VW Golf GTD rett etter at vi hadde latt oss imponere kraftig av veiegenskapene i den nye Alfa Romeo Giulietta.

Med det svært sportslige og stive understellsoppsettet i VW Golf GTD er bilen velegnet for entusiastiske sjåfører som liker tempo og adrenalin i svingkjøringen.

Aller best trives bilen på fin asfaltvei, da biter det som en ekte sportsbil og er nøytralt langt inn i bøteregisteret.

På ruglete vintervei kan oppsettet bli vel stivt og hjulene vel store, men på glatta nyter du godt av Golfens tendens til å glemme alt som heter understyring og heller slippe lett og kontrollert med hekken.

Dermed blir vinterkjøring en livlig og morsom opplevelse, og ESP-systemet har en fin balanse mellom kontroll og løssluppenhet.

Motor: 5

Interiøret har god kvalitetsfølelse og VW Golf GTD har noen små attributter som skiller den fra standard VW Golf.
Interiøret har god kvalitetsfølelse og VW Golf GTD har noen små attributter som skiller den fra standard VW Golf. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi liker kombinasjonen av kraftig dieselmotor og DSG-gir; VW-konsernets manuelle automatgir som fungerer like bra enten du vil gire selv eller overlate det til hydraulikk og elektronikk.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:170/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:350/1750
  • EGENVEKT, KG:1426
  • TILHENGERVEKT, KG:1500/710
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:420/179/148
  • BAGASJEROM, LITER:350-1305
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55R16V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:147
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,1
  • TOPPFART, KM/T:220
  • PRIS FRA, KR:394 000

Som sportslig dieselmotor kan den ikke bli særlig bedre enn den sterke, kultiverte og samtidig turtallsvillige to-liters 170 hk'en.

Men det er fortsatt slik at en bensinmotor, og da spesielt de nye og sterke små turbovariantene, passer hakket bedre i en lommeracer som dette.

Ytelser: 6

På vinterføre er den største utfordringen å finne et sted der det er grep nok til at du kan utnytte ressursene fullt ut.

Uansett hastighetsområde gufser VW Golf GTD av gårde som om den hadde en ulveflokk i hælene.

Enten du tar en forbikjøring med kickdown, låser bilen i 4/5. gir, eller bare gir et lett trykk på gassen, fyker det i vei med orkan styrke. Og etterlater deg som regel med et litt tåpelig glis om munnen.

Eksteriør: 5

Helt siden VW Golf GTI kom første gang, har en litt diskré karosseristyling gitt kjennere beskjed om at noe spesielt ruller på veien.

Den er gjennomført helt fram til i dag, og det skarpe VW Golf-designet i 6. generasjon blir bare bedre med lett maskuline virkemidler.

Testdata

Ytelser

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:7,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:9,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,0

Støy og forbruk

  • STØY TOMGANG, dBA:45,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:66,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:68,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:70,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,56
  • MISVISNING 50 KM/T:46
  • MISVISNING 80 KM/T:74
  • MISVISNING 100 KM/T:92

Ikke påtrengende, men tøff nok til at du føler det er noe spesielt som venter på parkeringsplassen.

Interiør: 4

Også innvendig er gjennomgangsmelodien VW Golf med et lite machosnitt.

VW-konsernet kan sine småtriks, men det viktigste er at alle de praktiske og kvalitetsmessige godbitene er med fra standard-Golf.

Dermed har fire voksne god nok plass i kupeen til å tåle en langtur, og bagasjerommet på 350 liter svelger unna det meste for daglig bruk. Nå får du langt større biler til denne prisklassen, men kikker du på en VW Golf GTD er du vel klar over hvor mye fint det finnes i sammenleggbare barnevogner.

Komfort: 3

Det straffer seg med stramt understell og 19-tommers dekk, men ikke verre enn at vi skulle ha holdt det ut. Spesielt siden belønningen er så stor når et kurverikt asfaltbånd strekker seg mot horisonten.

Men, du må tåle å bli en smule "shaken and stirred" på små ujevnheter i lav fart, og ørene må venne seg til en god del mer dekkrumling enn på en tilsvarende bil med snillere understell og dekkdimensjon.

Sportsetene er det viktigste bidraget til komfortfølelse i VW Golf GTD.
Sportsetene er det viktigste bidraget til komfortfølelse i VW Golf GTD. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På den annen side har VW Golf GTD utmerkede sportsseter. De støtter utmerket, og er heller ikke for harde.

Sikkerhet: 5

Ifølge EuroNCAP-testen er VW Golf den sikreste de har testet i 2009, og holder en svært god standard også overfor nye konkurrenter.

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupeen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen.

Pris/utstyr: 4

Moroa starter på drøyt 370 000 kroner for VW Golf GTD med sekstrinns manuell girkasse. Skal du ha DSG må du legge på 20 000 kroner. Regn også med 40-50 000 kroner i ekstrautstyr før du er helt fornøyd.

Det er selvfølgelig mye penger for en biltype de fleste betaler 250-300 000 for, men samtidig relativt rimelig om du ser hva du må betale for en bil som gir tilsvarende ytelser og sportslig kjøreglede.

Med fem års garanti og en bruktbilpris som ikke faller altfor bratt, er likevel totaløkonomien tilfredsstillende.

Utvendig er det diskré virkemidler som skiller VW Golf GTD ut som en sportslig modell.
Utvendig er det diskré virkemidler som skiller VW Golf GTD ut som en sportslig modell. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

I EU-miksen skal VW Golf GTD bruke 0,65 l/mil med DSG og 0,59 l/mil med manuell girkasse. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 142 og 135 g/km. Sett opp mot ytelsene bilen tilbyr, er det gode tall.

Desto gledeligere er det å fastslå at bilen i vår testrunde faktisk legger seg 14 prosent under normforbruket og ender på 0,56 l/mil. Det beviser nok en gang at motorsterke og raske biler ikke behøver å være miljøsyndere.

Les mer

VW Golf mot Opel Astra

Slik kjøper du brukt VW Golf 5 GTI

Nå er VW Golf 4 billig som brukt

Tidenes raskeste VW Golf

Totalt sett lykkes VW Golf GTD svært godt med kombinasjon av kjøreglede og fornuft.
Totalt sett lykkes VW Golf GTD svært godt med kombinasjon av kjøreglede og fornuft. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også