Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks

Går som ei kule og koster ikke skjorta.

Den ser skarp ut, og oppfører seg likedan. VW Golf GTD er fornuftsbil med det store ekstra.

Den ser skarp ut, og oppfører seg likedan. VW Golf GTD er fornuftsbil med det store ekstra. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kultivert og sterk motor

+ Svært gode ytelser

+ Meget sportslige veiegenskaper

+ Lavt forbruk

+ Golf-fornuften er i behold

- Begrenset fjæringskomfort

- Dekkstøy

- Pris/plassforhold

VW Golf GTD er 85 000 kroner billigere enn en VW Golf GTI, men gjør det meste like bra. Både sportslige veiegenskaper og ytelser forsvarer GT-betegnelsen.

Litt enkelt forklart er VW Golf GTD en VW Golf GTI med to-liters turbodiesel på 170 hk og 350 Nm.

Det er en motor vi kjenner fra litt større modeller, som for eksempel Audi A4 Allroad og Audi Q5. Og historien viser at når du setter en ytelses- og dreiemomentsterk dieselmotor i en relativt liten og lett bil, kan det bli ordentlig morsomt.

Del

Kjøreegenskaper: 6

Vi kjørte VW Golf GTD rett etter at vi hadde latt oss imponere kraftig av veiegenskapene i den nye Alfa Romeo Giulietta.

Med det svært sportslige og stive understellsoppsettet i VW Golf GTD er bilen velegnet for entusiastiske sjåfører som liker tempo og adrenalin i svingkjøringen.

Aller best trives bilen på fin asfaltvei, da biter det som en ekte sportsbil og er nøytralt langt inn i bøteregisteret.

På ruglete vintervei kan oppsettet bli vel stivt og hjulene vel store, men på glatta nyter du godt av Golfens tendens til å glemme alt som heter understyring og heller slippe lett og kontrollert med hekken.

Dermed blir vinterkjøring en livlig og morsom opplevelse, og ESP-systemet har en fin balanse mellom kontroll og løssluppenhet.

Motor: 5

Interiøret har god kvalitetsfølelse og VW Golf GTD har noen små attributter som skiller den fra standard VW Golf.

Interiøret har god kvalitetsfølelse og VW Golf GTD har noen små attributter som skiller den fra standard VW Golf. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi liker kombinasjonen av kraftig dieselmotor og DSG-gir; VW-konsernets manuelle automatgir som fungerer like bra enten du vil gire selv eller overlate det til hydraulikk og elektronikk.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:170/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:350/1750
  • EGENVEKT, KG:1426
  • TILHENGERVEKT, KG:1500/710
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:420/179/148
  • BAGASJEROM, LITER:350-1305
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55R16V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:147
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,1
  • TOPPFART, KM/T:220
  • PRIS FRA, KR:394 000

Som sportslig dieselmotor kan den ikke bli særlig bedre enn den sterke, kultiverte og samtidig turtallsvillige to-liters 170 hk'en.

Men det er fortsatt slik at en bensinmotor, og da spesielt de nye og sterke små turbovariantene, passer hakket bedre i en lommeracer som dette.

Ytelser: 6

På vinterføre er den største utfordringen å finne et sted der det er grep nok til at du kan utnytte ressursene fullt ut.

Uansett hastighetsområde gufser VW Golf GTD av gårde som om den hadde en ulveflokk i hælene.

Enten du tar en forbikjøring med kickdown, låser bilen i 4/5. gir, eller bare gir et lett trykk på gassen, fyker det i vei med orkan styrke. Og etterlater deg som regel med et litt tåpelig glis om munnen.

Eksteriør: 5

Helt siden VW Golf GTI kom første gang, har en litt diskré karosseristyling gitt kjennere beskjed om at noe spesielt ruller på veien.

Den er gjennomført helt fram til i dag, og det skarpe VW Golf-designet i 6. generasjon blir bare bedre med lett maskuline virkemidler.

Testdata

Ytelser

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:7,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:9,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,0

Støy og forbruk

  • STØY TOMGANG, dBA:45,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:66,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:68,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:70,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,56
  • MISVISNING 50 KM/T:46
  • MISVISNING 80 KM/T:74
  • MISVISNING 100 KM/T:92

Ikke påtrengende, men tøff nok til at du føler det er noe spesielt som venter på parkeringsplassen.

Interiør: 4

Også innvendig er gjennomgangsmelodien VW Golf med et lite machosnitt.

VW-konsernet kan sine småtriks, men det viktigste er at alle de praktiske og kvalitetsmessige godbitene er med fra standard-Golf.

Dermed har fire voksne god nok plass i kupeen til å tåle en langtur, og bagasjerommet på 350 liter svelger unna det meste for daglig bruk. Nå får du langt større biler til denne prisklassen, men kikker du på en VW Golf GTD er du vel klar over hvor mye fint det finnes i sammenleggbare barnevogner.

Komfort: 3

Det straffer seg med stramt understell og 19-tommers dekk, men ikke verre enn at vi skulle ha holdt det ut. Spesielt siden belønningen er så stor når et kurverikt asfaltbånd strekker seg mot horisonten.

Men, du må tåle å bli en smule "shaken and stirred" på små ujevnheter i lav fart, og ørene må venne seg til en god del mer dekkrumling enn på en tilsvarende bil med snillere understell og dekkdimensjon.

Sportsetene er det viktigste bidraget til komfortfølelse i VW Golf GTD.

Sportsetene er det viktigste bidraget til komfortfølelse i VW Golf GTD. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På den annen side har VW Golf GTD utmerkede sportsseter. De støtter utmerket, og er heller ikke for harde.

Sikkerhet: 5

Ifølge EuroNCAP-testen er VW Golf den sikreste de har testet i 2009, og holder en svært god standard også overfor nye konkurrenter.

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupeen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen.

Pris/utstyr: 4

Moroa starter på drøyt 370 000 kroner for VW Golf GTD med sekstrinns manuell girkasse. Skal du ha DSG må du legge på 20 000 kroner. Regn også med 40-50 000 kroner i ekstrautstyr før du er helt fornøyd.

Det er selvfølgelig mye penger for en biltype de fleste betaler 250-300 000 for, men samtidig relativt rimelig om du ser hva du må betale for en bil som gir tilsvarende ytelser og sportslig kjøreglede.

Med fem års garanti og en bruktbilpris som ikke faller altfor bratt, er likevel totaløkonomien tilfredsstillende.

Utvendig er det diskré virkemidler som skiller VW Golf GTD ut som en sportslig modell.

Utvendig er det diskré virkemidler som skiller VW Golf GTD ut som en sportslig modell. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

I EU-miksen skal VW Golf GTD bruke 0,65 l/mil med DSG og 0,59 l/mil med manuell girkasse. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 142 og 135 g/km. Sett opp mot ytelsene bilen tilbyr, er det gode tall.

Desto gledeligere er det å fastslå at bilen i vår testrunde faktisk legger seg 14 prosent under normforbruket og ender på 0,56 l/mil. Det beviser nok en gang at motorsterke og raske biler ikke behøver å være miljøsyndere.

Les mer

VW Golf mot Opel Astra

Slik kjøper du brukt VW Golf 5 GTI

Nå er VW Golf 4 billig som brukt

Tidenes raskeste VW Golf

Totalt sett lykkes VW Golf GTD svært godt med kombinasjon av kjøreglede og fornuft.

Totalt sett lykkes VW Golf GTD svært godt med kombinasjon av kjøreglede og fornuft. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om det er litt ujevn score på noen av delvurderingene, er VW Golf GTD et blinkskudd i forhold til oppgaven den er satt til å løse: En svært sportslig, rask og kjøreglad kompaktbil. Som samtidig ikke sprenger husholdningsbudsjettet, verken når det gjelder innkjøpspris og totaløkonomi. Her er "vil ha"-faktoren sterk og klar.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf Se flere saker fra: Her er testene av storselgerne Se flere saker fra: De beste av de beste bilene
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning