Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf

Volkswagen Golf kommer i mange varianter, men dette er den aller beste.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre og underholdende veiegenskape

+ God totalkomfort

+ Svært harmonisk drivlinje

+ Lavt forbruk

+ Høyt sikkerhetsnivå

- Noe dekkstøy på grovt underlag

I kompaktklassen har konkurrentene store problemer med å skubbe seg på VW Golf. Ikke bare er VW Golf overlegen på de fleste områder når det kommer til egenskaper, den er faktisk enda mer ensom i toppen når det gjelder salg.

Pr. juni 2010 har VW Golf en markedsandel på imponerende 6,3 %, mens bilsalgets nummer to etter første halvår - Nissan Qashqai - har forholdsvis beskjedne 3,4 % sammenlignet med Golf. Og vi skal temmelig langt ned på listen for å finne nærmeste direkte klassekonkurrenter. Toyota Auris er nr. 13, Ford Focus nr. 15 og Opel Astra nr. 16.

Det blir neppe noe bedre etter at VW Golf har kommet i en såkalt BlueMotion Technology-versjon (BMT). Kort fortalt beholder man noe av den drivstoffbesparende teknikken fra den rene BlueMotion-utgaven (som start/stopp-anlegg), men hiver over bord det som er mest begrensende for kjøreopplevelsen.

Da tenker vi spesielt på dekkvalg, understellsoppsett og ikke minst begrensingene i utstyrsvalg. Noe vår testbil er et typisk eksempel på. Her er det full Highline utstyrspakke og 7-trinns DSG-kasse, godbiter du må se langt etter om du velger den ekstreme BlueMotion-varianten. Vi snurrer test:

KJØRER BRA: Golf er småsportslig og underholdende.

KJØRER BRA: Golf er småsportslig og underholdende. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500

EGENVEKT, KG: 1340

TILHENGERVEKT, KG: 1400/660

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 420/179/148

BAGASJEROM, LITER: 350-1305

STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/70-15 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,42

CO2-UTSLIPP, G/KM: 109

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,2

TOPPFART, KM/T: 190

PRIS FRA, KR: 263 000

PRIS TESTBIL, KR: 290 000

Ikke overraskende kjører VW Golf BMT som en normal VW Golf. Det betyr en sikker, småsportslig og underholdende kjøreopplevelse. I forhold til mange av konkurrentene er VW Golf litt kjappere og mer direkte i reaksjonene. Dessuten tillater den høye svinghastigheter før den svarer med en lett understyring. I unnamanøvertesten har den ingen problemer. Og bare for ordens skyld: Veigrep og kjørefølelse er langt bedre enn i den rene BM-modellen med sine smale og høye sparedekk.

Motor: 6

VW's nye basisdiesel med 1,6-liters volum har fått mange lovord fra oss i tidligere tester. Det skyldes veldig pen gange og en jevn, harmonisk kraftutvikling over et bredt turtallsregister. Når du kobler en så kultivert motor til bransjens beste manuelle automatkasse - VW 7-trinns DSG - er drivlinjen på vinnersporet. Den girer kjapt, smidig og ikke minst korrekt. Sammen med god manuell overstyringsmulighet gir det en girkasse som kan det aller meste.

Ytelser:5

Sammenlignet med tilsvarende sterke dieselkonkurrenter, sørger de tette stegene i den syv-trinns girkassen at 105 hk og 250 Nm føles litt sprekere enn de egentlig er. Siden motoren alltid får jobbe på et nesten optimalt turtall avhengig av kjøresituasjonen, og dobbeltcluchen girer kjappere enn det du har sjanse til, blir akselerasjonen merkbart bedre enn i tilsvarende motorisert bil med fem-trinns manuell girkasse.

Eksteriør: 5

VELKJENT: Interiøret i Golf er velkjent og velprøvd. Det byr på god nok plass for fire voksne.

VELKJENT: Interiøret i Golf er velkjent og velprøvd. Det byr på god nok plass for fire voksne. Foto: Terje Bjørnsen

VW Golf VI er en av de mest vellykkede Golf-modellene i moderne tid, med rene og skarpe linjer. Samtidig er den tilstrekkelig nøytral og behersket. Dermed tiltaler den et bredt publikum og har en aksept som salgstallene sladrer tydelig om.

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 11,3

80-120 KM/T, 7. GIR: 14,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,2

STØY TOMGANG, dBA: 46,3

STØY 50 KM/T, dBA: 61,9

STØY 80 KM/T, dBA: 66,2

STØY 100 KM/T, dBA: 69,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,48

MISVISNING 50 KM/T 45

MISVISNING 80 KM/T 74

MISVISNING 100 KM/T 93

Interiør: 5

Det finnes tre Golf-versjoner; kombi, stasjonsvogn og den halvhøye Plus. Selv om kombiversjonen er den minste har den fortsatt tilstrekkelig plassforhold til å fungere som familiebil. Bakseteplassen er tilstrekkelig for at to voksne på rundt 180 cm kan sitte godt bak to tilsvarende store voksne foran. De kan også ha med seg brukbart med bagasje i det 350 liter store, relativt lettlastede bagasjerommet. Har du større krav til fleksibilitet og størrelse, anbefaler vi en kikk på stasjonsvognsmodellen.

Komfort: 5

Med en velutstyrt VW Golf følger det også bedre seter som standard, noe som hever kjørekomforten vesentlig i forhold til den rene BM-modellen. Så kan du legge på en vesentlig bedre fjæringskomfort i BMT-modellen, og det blir ikke vanskelig å gjette hvilken Golf vi foretrekker. Også i forhold til andre konkurrenter er VW Golf blant de aller beste komfortbilene i klassen, med en fjæring som har et glimrende kompromiss mellom små og store ujevnheter, lav og høy fart og belastning. Skal vi plukke på noe må det være litt mer hjulstøy enn vi ønsker på motorvei.

Sikkerhet: 5

Ifølge EuroNCAP-testen VW Golf den sikreste de har testet i 2009.

DEN BESTE: Kombinasjonen av kjøregenskaper, forbruk og drivlinje gjør dette til den aller beste Golfen du kan kjøpe.

DEN BESTE: Kombinasjonen av kjøregenskaper, forbruk og drivlinje gjør dette til den aller beste Golfen du kan kjøpe.

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupéen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen.

Sideairbager bak er imidlertid ekstrautstyr og koster 2600 kroner.

Pris/utstyr: 5

En VW Golf 1,6 TDI BMT i Highline-versjon koster 263 000 med fem-trinns manuell girkasse og 284 000 kroner med DSG. En tilsvarende bil med Trendline-utstyr og DSG-kasse ligger på 263 000 kroner pr. juli 2010. Om du velger manuell eller DSG blir en smakssak, men vi er ikke i tvil om at VW Golf 1,6 TDI er mest attraktiv med 7-trinns DSG siden kjøreopplevelsen blir kjapper og mer komfortabel. Bruktverdien på VW Golf er bunnsolid, og med en fin utstyrspakke og lavt forbruk er dette en bil du neppe vil slite med å bli kvitt.

Miljø: 6

I følge VW's normtall skal en VW Golf BlueMotion bruke 0,38 l/mil og slippe ut 99 g/km CO2. For en VW Golf BlueMotion Technology med DSG-kasse er de samme tallene 0,41 l/mil og 109 g/km. Det er langt fra nok til å rettferdiggjøre sparemodellen. I vår testløype klarte BMT-versjonen med DSG seg på 0,48 l/mil, sammen lignet med BM-versjones testforbruk på 0,45 l/mil. Så kan du lure på hvorfor vi gir en sekser på miljø? Fordi vi snakker om en bil med automatgir, noe som regel gir et vesentlig merforbruk. Samtidig som DSG-kassen tar bort en vesentlig sjåførfaktor når det gjelder å oppnå lave forbrukstall. Nå er det bare å kjøre mykt og riktig, så er lavt forbruk tilgjengelig for alle.

LETTFATTELIG: Det oser tysk presisjon av førerplassen. Alt av knapper og brytere er lett tilgjengelig og logisk plassert.

LETTFATTELIG: Det oser tysk presisjon av førerplassen. Alt av knapper og brytere er lett tilgjengelig og logisk plassert. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Når du tar alle de gode og grunnleggende egenskapene til VW Golf, og kombinerer det med en så elegant og forbruksvennlig drivlinje, blir resultatet markedets beste valg i kompaktklassen pr. juni 2010. Ingen over, ingen ved siden - selv innen VW Golfs brede modellutvalg - det er konklusjonen for VW Golf 1,6 TDI BMT med DSG-kasse.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf Se flere saker fra: De beste av de beste bilene
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning