Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille

VW Golf stasjonsvogn er fornuften selv. Med riktig motor og girkasse blir den forbløffende morsom i tillegg.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3:1390

EFFEKT, HK VED O/MIN:122/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:200/1500-4000

EGENVEKT, KG:1426

TILHENGERVEKT, KG:1300/710

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:453/178/150

BAGASJEROM, LITER:560-1550

DEKKDIMENSJON:205/55R16T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM:139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,9

TOPPFART, KM/T:201

PRIS FRA, KR:270 240

PRIS TESTBIL, KR:308 340

Kjøreegenskaper: 4

VW Golf stasjonsvogn er i likhet med den halvhøye Golf Plus en mellomting mellom den nye VW Golf 6 og den forrige generasjonen. Selv om Golf stasjonsvogn er betydelig oppgradert i forhold til den forrige modellen, har den ikke helt de samme spesifikasjonene som kombimodellen. Det merkes best på veiegenskaper, der Golf stasjonsvogn ikke er like skarp og kjøreglad som Golf 6 i kombiversjon. Sett i forhold til standarden i kompaktklassen, har imidlertid ikke Golf stasjonsvogn mye å skamme seg over. Den kjører sikkert, med en forutsigbar understyring om du presser på mer enn bilen liker. ESP-systemet fungerer bra, og fanger bilen fint opp på glatt underlag.

Motor: 6

Vår testbil var utstyrt med den nydelige 1,4-liters bensinturbo-motoren med 122 hk og 200 Nm mellom 1500-4000 o/m. Det er lett å omvendes fra dieselreligiøs til bensinfanatiker, siden den går nesten lydløst, trekker over et langt turtallsområde og spurter ivrig mot turtallssperren sammenlignet med selv de beste dieselmotorene i samme klasse. Enda bedre blir inntrykket av at bilen er utstyrt med en syv-trinns utgave av VW's DSG-kasse som kombinerer det beste av manuelt og automatgir. Dermed får du det beste ut av motoren i enhver kjøresituasjon, samtidig som betjeningskomforten og lettkjørthet står til toppkarakter.

Ytelser: 5

VW Golf stasjonsvogn med 1,4 TSI sparker langt bedre unna enn man skulle tro på forhånd. Den lineære kraftutviklingen og tettstegete syv-trinns DSG'en har hovedæren for at bilen gjør unna 60-100 på 6,2 og 7,5 sekunder i 3. og 4. gir.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Når vi leter i vår testdatabase, finner vi ut at bilen har lett match mot ulike modeller vi har kjørt med VW's 1,6 TDI med 105 hk og 2,0 TDI med 110 hk. Faktisk må det en Golf med 2,0-liters 140 hk TDI med manuell seks-trinns kasse til for å tukte 1,4 TSI med DSG i mellomakselerasjon. Og selv da er marginene relativt små i den dieselens favør.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,4

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,8

80-120 KM/T, 7. GIR: 18,6

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,4

STØY TOMGANG, dBA: 41

STØY 50 KM/T, dBA: 59,1

STØY 80 KM/T, dBA: 63,4

STØY 100 KM/T, dBA: 66,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,65

Eksteriør: 3

Av grunner vi ikke helt klarer å forstå, får ikke VW til den samme snertne, småelegante designen på stasjonsvognen som de gjør på kombimodellen. Riktignok ser den bedre ut i fronten, nå som den har fått ny optikk mer i stil med dagens VW-design, men fortsatt blir det noe veikt over avslutningen. Hekken gir mer assosiasjoner til Korea på 90-tallet enn Tyskland i 2010.

Interiør: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er mye plass i bagasjerommet på VW Golf stasjonsvogn. 560 til 1550 liter lar seg høre, og i tillegg følger bilen opp med brukbare innvendige plassforhold. Det er selvfølgelig ikke Passat-plass i baksetet, men nok til to voksne eller den jevne barnefamiliens behov. Førermiljøet er ryddig og velkjent i Golf-sammenheng og fungerer godt i daglig bruk.

Komfort: 5

Meget behagelige seter og god sittestilling sørger for at Golf-sjåføren har topp førerkomfort. Fjæringsoppsettet har en passe balanse mellom komfort og følsomhet, du skal være ganske kresen om du lar deg sjenere av litt stussing på korte ujevnheter. Motoren holder seg bensinpent i bakgrunnen, og støynivået på 66 dBA i 100 km/t er meget bra for bilklassen.

Sikkerhet: 5

VW Golf ble testet av EuroNCAP i 2008 som kombimodell, og klarte seg meget bra. Bilen fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. En sterk karosseristruktur og bra funksjon på kollisjonsputene fikk spesielt positiv omtale i testen, mens beskyttelsen av brystregionen i sidekollisjonstesten kunne vært noe bedre.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

I følge VW's forbrukstall, skal DSG-versjonen være ca. 5 % mer sparsom med drivstoffet enn med manuell girkasse. Forbruket oppgis til 0,60 l/mil i EU-miks, og et CO2-utslipp på 139 g/km. Det er meget pene tall for en bensinmotor med så bra fartsressurser, og testforbruk på 0,65 l/mil i vår faste forbruksrunde viser at det er meget godt hold i fabrikkstallene. Riktignok er det fortsatt mer enn de rundt 0,5-0,55 l/mil vi ligger på med sammenlignbare dieselbiler i samme forbruksrunde. Forskjellen er like fullt såpass liten at 1,4 TSI-motoren fremstår som et meget reelt alternativ til selv sparsomme dieselmodeller.

Pris/utstyr: 4

Med 1,4 TSI-motoren starter VW Golf stasjonsvogn på 270 000 kroner, mens DSG-versjonen begynner på 285 000. Det er noe dyrere enn det mest fornuftige dieselalternativet med 1,6 TDI på 105 hk som koster fra 257 000 med manuelt gir og 277 000 med DSG. Både Comfortline og Highline utstyrspakker er bra satt sammen og gjør behovet for tilleggsutstyr relativt lite. Prisene på utstyr er også relativt fornuftige. VW Golf holder verdien godt som bruktbil.

Foto: Egil Nordlien HM Foto
Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 01/01 2010, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også