Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille

VW Golf stasjonsvogn er fornuften selv. Med riktig motor og girkasse blir den forbløffende morsom i tillegg.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig motor/girkasse-kombinasjon

+ Bra akselerasjon

+ God plass

+ Fin komfort

+ God sikkerhetsstandard

- Intetsigende design

- Noe dyrere enn diesel-alternativet

- Litt høyere forbruk enn med dieselmotor

Tekniske data

MOTOR, CM3:1390

EFFEKT, HK VED O/MIN:122/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:200/1500-4000

EGENVEKT, KG:1426

TILHENGERVEKT, KG:1300/710

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:453/178/150

BAGASJEROM, LITER:560-1550

DEKKDIMENSJON:205/55R16T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM:139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,9

TOPPFART, KM/T:201

PRIS FRA, KR:270 240

PRIS TESTBIL, KR:308 340

Kjøreegenskaper: 4

VW Golf stasjonsvogn er i likhet med den halvhøye Golf Plus en mellomting mellom den nye VW Golf 6 og den forrige generasjonen. Selv om Golf stasjonsvogn er betydelig oppgradert i forhold til den forrige modellen, har den ikke helt de samme spesifikasjonene som kombimodellen. Det merkes best på veiegenskaper, der Golf stasjonsvogn ikke er like skarp og kjøreglad som Golf 6 i kombiversjon. Sett i forhold til standarden i kompaktklassen, har imidlertid ikke Golf stasjonsvogn mye å skamme seg over. Den kjører sikkert, med en forutsigbar understyring om du presser på mer enn bilen liker. ESP-systemet fungerer bra, og fanger bilen fint opp på glatt underlag.

Motor: 6

Vår testbil var utstyrt med den nydelige 1,4-liters bensinturbo-motoren med 122 hk og 200 Nm mellom 1500-4000 o/m. Det er lett å omvendes fra dieselreligiøs til bensinfanatiker, siden den går nesten lydløst, trekker over et langt turtallsområde og spurter ivrig mot turtallssperren sammenlignet med selv de beste dieselmotorene i samme klasse. Enda bedre blir inntrykket av at bilen er utstyrt med en syv-trinns utgave av VW's DSG-kasse som kombinerer det beste av manuelt og automatgir. Dermed får du det beste ut av motoren i enhver kjøresituasjon, samtidig som betjeningskomforten og lettkjørthet står til toppkarakter.

Ytelser: 5

VW Golf stasjonsvogn med 1,4 TSI sparker langt bedre unna enn man skulle tro på forhånd. Den lineære kraftutviklingen og tettstegete syv-trinns DSG'en har hovedæren for at bilen gjør unna 60-100 på 6,2 og 7,5 sekunder i 3. og 4. gir.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Når vi leter i vår testdatabase, finner vi ut at bilen har lett match mot ulike modeller vi har kjørt med VW's 1,6 TDI med 105 hk og 2,0 TDI med 110 hk. Faktisk må det en Golf med 2,0-liters 140 hk TDI med manuell seks-trinns kasse til for å tukte 1,4 TSI med DSG i mellomakselerasjon. Og selv da er marginene relativt små i den dieselens favør.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,4

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,8

80-120 KM/T, 7. GIR: 18,6

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,4

STØY TOMGANG, dBA: 41

STØY 50 KM/T, dBA: 59,1

STØY 80 KM/T, dBA: 63,4

STØY 100 KM/T, dBA: 66,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,65

Eksteriør: 3

Av grunner vi ikke helt klarer å forstå, får ikke VW til den samme snertne, småelegante designen på stasjonsvognen som de gjør på kombimodellen. Riktignok ser den bedre ut i fronten, nå som den har fått ny optikk mer i stil med dagens VW-design, men fortsatt blir det noe veikt over avslutningen. Hekken gir mer assosiasjoner til Korea på 90-tallet enn Tyskland i 2010.

Interiør: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er mye plass i bagasjerommet på VW Golf stasjonsvogn. 560 til 1550 liter lar seg høre, og i tillegg følger bilen opp med brukbare innvendige plassforhold. Det er selvfølgelig ikke Passat-plass i baksetet, men nok til to voksne eller den jevne barnefamiliens behov. Førermiljøet er ryddig og velkjent i Golf-sammenheng og fungerer godt i daglig bruk.

Komfort: 5

Meget behagelige seter og god sittestilling sørger for at Golf-sjåføren har topp førerkomfort. Fjæringsoppsettet har en passe balanse mellom komfort og følsomhet, du skal være ganske kresen om du lar deg sjenere av litt stussing på korte ujevnheter. Motoren holder seg bensinpent i bakgrunnen, og støynivået på 66 dBA i 100 km/t er meget bra for bilklassen.

Sikkerhet: 5

VW Golf ble testet av EuroNCAP i 2008 som kombimodell, og klarte seg meget bra. Bilen fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. En sterk karosseristruktur og bra funksjon på kollisjonsputene fikk spesielt positiv omtale i testen, mens beskyttelsen av brystregionen i sidekollisjonstesten kunne vært noe bedre.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

I følge VW's forbrukstall, skal DSG-versjonen være ca. 5 % mer sparsom med drivstoffet enn med manuell girkasse. Forbruket oppgis til 0,60 l/mil i EU-miks, og et CO2-utslipp på 139 g/km. Det er meget pene tall for en bensinmotor med så bra fartsressurser, og testforbruk på 0,65 l/mil i vår faste forbruksrunde viser at det er meget godt hold i fabrikkstallene. Riktignok er det fortsatt mer enn de rundt 0,5-0,55 l/mil vi ligger på med sammenlignbare dieselbiler i samme forbruksrunde. Forskjellen er like fullt såpass liten at 1,4 TSI-motoren fremstår som et meget reelt alternativ til selv sparsomme dieselmodeller.

Pris/utstyr: 4

Med 1,4 TSI-motoren starter VW Golf stasjonsvogn på 270 000 kroner, mens DSG-versjonen begynner på 285 000. Det er noe dyrere enn det mest fornuftige dieselalternativet med 1,6 TDI på 105 hk som koster fra 257 000 med manuelt gir og 277 000 med DSG. Både Comfortline og Highline utstyrspakker er bra satt sammen og gjør behovet for tilleggsutstyr relativt lite. Prisene på utstyr er også relativt fornuftige. VW Golf holder verdien godt som bruktbil.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om VW Golf stasjonsvogn er en praktisk, velkjørende og plassmessig fornuftig bil, er det testbilens drivlinje som hever den ut fra et jevnt kompaktklasse-nivå. Kombinasjonen av en svært harmonisk, småsprek bensinturbo og velsjaltende, tettsteget syv-trinns DSG gjør underverk med kjøreopplevelsen. Hvis du trenger et påskudd for å bytte bort dieselmotoren, er dette det mest overbevisende argumentet vi har fått på lang tid.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test av 20 stasjonsvogner Se flere saker fra: Dieselbiler blir dyrere - sjekk disse bensinbilene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf Se flere saker fra: Du trenger ikke mer plass enn dette
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag