Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf

VW Amarok er nesten like lettkjørt som en Golf, men kan trekke henger på 3,2 tonn. Vi har testet den med “alt” utstyr og flott motor/gir-kombinasjon.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort

+ Motor/girkasse

+ Ytelser

+ Kjøreegenskaper

+ Trekkevne

+ Har ESP/antiskrens

+ Lavere forbruk enn konkurrentene

- Relativt kostbar

Det selges en god del pickuper i Norge i løpet av et kalenderår. Toyota Hilux har vært med i en årrekke og er kjent for å være udødelig rent kvalitetsmessig - en kjempefordel for folk som er avhengig av at bilen er på veien, ikke står på verkstedet. Ulempen med Hilux er at den er rustikk og lite komfortabel.

Volkswagen har helt klart hatt et litt annet fokus med deres pickup, VW Amarok. Men det betyr ikke at den ikke er robust og tåler en tur i terrenget.

Kjøreegenskaper: 6

Bruker du mange timer i bilen hver dag, og kanskje har bilen som arbeidsplass, er det utrolig viktig med gode kjøreegenskaper. Og det har Amarok, som litt satt på spissen er like lettkjørt som en Golf. Den er bare litt større og tyngre.

Likevel føles den langt mer smidig i trafikken enn mange av de andre pickupene. Vi testet Amarok samtidig som Isuzu D-Max og Toyota Hilux, og forskjellene var åpenbare.

Hilux er et verktøy på hjul i forhold til Amarok. D-Max legger seg et sted midt imellom. Amarok har dessuten antiskrens, i motsetning til Hilux, som ikke har antispinn engang.

Amarok gir helt klart de mest personbilaktige kjøreegenskapene i klassen. Med permanent firehjulsdrift og sperre på bakakselen vil vi dessuten tro at terrengegenskapene er tilfredsstillende.

Hengervekt er et viktig tema ved valg av pickup. Amarok har en oppgitt hengervekt på 3200 kilo.

TØFFE TAK: Vi fikk ikke testet Amarok i terrenget, men med permanent firehjulsdrift og sperre på bakakselen, samt eget offroad-program, ligger det meste til rette for å ta seg fram.

TØFFE TAK: Vi fikk ikke testet Amarok i terrenget, men med permanent firehjulsdrift og sperre på bakakselen, samt eget offroad-program, ligger det meste til rette for å ta seg fram. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 6

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 180/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 420/1500-2250
  • Egenvekt, kg: 1975
  • Tilhengervekt, kg: 3200/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 518/195/183
  • Standard dekkdimensjon: 245/65R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,77
  • CO2-utslipp, g/km: 203
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,9
  • Toppfart, km/t: 179
  • Pris fra, kr: 421 386
  • Pris testbil, kr: 602 554

Testbilen hadde største motor som er å få i Amarok, en toliters biturbodiesel med 180 hestekrefter og åttetrinns automatgir. Det er en herlig kombinasjon.

Tolitersdieselen har vært med i en årrekke og vi kjenner den godt fra andre Volkswagen-modeller. Volkswagen har hele veien vært flinke til å videreutvikle denne motoren, som er blant de beste og oppleves som blant de mest moderne tolitersdieselene på markedet.

I denne utgaven har motoren to turboer. Det gir bredere arbeidsregister og mer effekt.

Den 8-trinns automatgirkassa er kjapp og girer veldig smart, slik at turtallet ligger i det mest effektive området til enhver tid. Også med ekstra belastning (i form av en tung tilhenger) gjorde girkassen en strålende jobb. I motbakker kompenserer den med å gå et trinn eller to ned, og i nedoverbakker bremser den automatisk fint på girene for å holde farten konstant.

Ytelser: 5

Det viktigste med dieselmotorer i biler som skal trekke tungt er dreiemomentet. Nesten like viktig er at det er spredd ut over et bredt register, som gjør motoren mer fleksibel. Biturbo-dieselen yter kraftfulle 420 Newtonmeter allerede ved 1500 omdreininger.

I våre akselerasjonsmålinger gjør Amarok det godt. Med en 60-100 km/t-tid på 6,5 sekunder akselererer den som en normalt motorisert personbil. Girkassen girer dessuten lynkjapt ned, og henger alltid med på notene.

Eksteriør: 4

TYPISK VW: Førermiljøet i Amarok er typisk Volkswagen enkelt og oversiktlig. Samtidig er materialkvaliteten tilfredsstillende og ergonomien god.

TYPISK VW: Førermiljøet i Amarok er typisk Volkswagen enkelt og oversiktlig. Samtidig er materialkvaliteten tilfredsstillende og ergonomien god. Foto: FOTO: Petter Handeland

Å bedømme et nyttekjøretøys design er ikke lett, og spesielt ikke en pickup, der funksjon går foran form. Volkswagen har etter vår mening gjort det beste ut av det. Amarok er både barsk, nøytral og moderne i framtoningen.

Testdata:

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,7
  • Støy tomgang, dBA: 45,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 60,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,77

Testbilen var jålet skikkelig opp med svære, mattsvarte hjul, diger veltebøyle, to skikkelige tusenmetere i grillen, kufanger og solide stigtrinn - elementer som alle har en form for funksjon, men som kanskje mest av alt gir en tøffere look.

Interiør: 5

Du vil nok dra kjensel på en del elementer i interiøret i Amarok om du har kjørt andre Volkswagen-modeller de siste 5-6 årene. Mange vil påstå at det er lite kreativt og lite spennende. Det kan vi til en viss grad være enige i.

Samtidig har tankegangen en stor fordel, for har du først lært en VW å kjenne, så har du det liggende i fingrene. Førermiljøet i Amarok er veldig likt førermiljøet i forrige generasjon Golf. Det er oversiktlig og har god brukervennlighet.

Materialene som er brukt er av den enkle sorten. Dashbordet er for eksempel ikke polstret, men av hardplast. Samtidig framstår hele førermiljøet sofistikert i forhold til det som er å finne i Toyota Hilux.

Skinnsetene i testbilen har godt justeringsmonn, er gode å sitte i og ergonomien for fører er god.

Komfort: 5

Til pickup å være har Amarok veldig god komfort. I vårt testtrekløver er den et hav foran de to andre både på fjæringskomfort, innvendig støy og sittestilling og ergonomi.

GODE SETER: Testbilens skinnseter koster ekstra, men er gir god sittekomfort. Verdt å prioritere dersom du tilbringer mye tid i bilen.

GODE SETER: Testbilens skinnseter koster ekstra, men er gir god sittekomfort. Verdt å prioritere dersom du tilbringer mye tid i bilen. Foto: FOTO: Petter Handeland

At den er så lettkjørt som den faktisk er, og har moderne utstyr som antiskrens og cruisekontroll, bare hever det gode komfortinntrykket.

Sikkerhet: 3

Kollisjonssikkerhet er ikke nyttekjøretøys sterkeste side. Flere enn én gang har vi sett skrekkeksempler på varebiler eller pickuper som nærmest pulveriseres i frontkollisjonstest.

Det gjelder ikke Amarok, som fikk fire av fem stjerner i sin EuroNCAP kollisjonstest.

Kort fortalt gjorde Amarok en god figur i frontkollisjon, men fikk på pukkelen for dårlig beskyttelse for førers brystregion ved påkjørsel fra siden.

Den store fronten er naturlig nok ikke veldig snill mot fotgjengere. Barn er spesielt utsatt, da fremre del av panseret er hardt.

Pris/utstyr: 3

Å bygge en god bil, er ikke gratis. Amarok koster litt mer enn konkurrentene i vår testtrio, men føles på mange måter verdt merprisen.

Billigste Amarok, Singelcab med manuelt gir, 2,0 TDI-motor på 140 hestekrefter og uten permanent firehjulsdrift (innkoblingsbar firehjulsdrift) starter på 326 800 kroner inklusiv moms.

GROVE HJUL: 19-toms hjul er ikke standard. Det er heller ikke tusenmeterne, kufangeren, veltebøylen, stigtrinnene og lokket over planet, men gjør definitivt bilen barskere.

GROVE HJUL: 19-toms hjul er ikke standard. Det er heller ikke tusenmeterne, kufangeren, veltebøylen, stigtrinnene og lokket over planet, men gjør definitivt bilen barskere. Foto: FOTO: Petter Handeland

Testbilen, en Amarok Doublecab Highline med 180 hk, 8-trinns automatgir og permanent firehjulsdrift, koster fra 421 386 kroner inklusiv moms.

Den har også en god dose fabrikkmontert ekstrautstyr: Navigasjon, hengerfeste, parkeringssensorer og ryggekamera, parkeringsvarmer med fjernkontroll, blåtann handsfree, skinnseter, skjerm i dashbordet og 19-toms felger. Totalt 75 000 kroner.

I tillegg har den norskmontert utstyr/styling (bøyler, stigtrinn, kufanger, lakkerte felger, LED-lys i front osv.) til totalt 111 000 kroner. Totalprisen er 602 554 kroner.

Forbruk: 4

Med testbilens motor/gir har Amarok et oppgitt forbruk på 0,77 l/mil og et CO2-utslipp på 203 gr/km. Det høres kanskje mye ut, men så er ikke aerodynamikk pickupens sterkeste side.

I vår faste, tjue mil lange testrunde bruker Amarok akkurat de oppgitte 0,77 l/mil. Det er best i testtrioene og et godt resultat tatt de gode ytelsene i betraktning.

Konklusjon: 5

SÅ GJØRMA SKVETTER: Amarok kombinerer evnen til å være en skikkelig arbeidshest med kvalitetene til en helt vanlig personbil.

SÅ GJØRMA SKVETTER: Amarok kombinerer evnen til å være en skikkelig arbeidshest med kvalitetene til en helt vanlig personbil. Foto: FOTO: Petter Handeland

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Alt-i-alt liker vi VW Amarok veldig godt. Av de tre bilene i vår testtrio er Amarok den bilen som gir best komfort og er mest personbilaktig å kjøre - et særdeles viktig aspekt for en som tilbringer mange timer i bilen hver eneste dag.

Amarok koster litt mer enn konkurrentene, men føles verdt merprisen tatt de gode egenskapene i betraktning.

Les også:

MODERNE: Amarok har ESP/antiskrens, samt programmer for mer krevende underlag

MODERNE: Amarok har ESP/antiskrens, samt programmer for mer krevende underlag Foto: FOTO: Petter Handeland

Så bra er Norges mest populære bruktbiler

Komforten er helt fantastisk i S-klasse

Du får god hjelp på sleipt underlag

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 602554

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Store SUV-er Se flere saker fra: Volkswagen
Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge

Test: Audi Q7 3,0 TDI 272 hk quattro

Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge
Veil. pris: 969 000 kroner

Volvo XC90 eller BMW X5?

Test: Volvo XC90 mot BMW X5

Volvo XC90 eller BMW X5?
Sporty, men det får du liten glede av på glatta

Test: BMW X5 xDrive30d, 2014

Sporty, men det får du liten glede av på glatta
Veil. pris: 913200

Billigutgaven av BMW X5 holder mål

BMW X5 xDrive25d, 2014

Billigutgaven av BMW X5 holder mål
Veil. pris: 774600

Helt overlegen på utstyr

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 Summit 252 hk, 2014

Helt overlegen på utstyr
Veil. pris: 1037900

Herlig luksus-SUV

Range Rover TDV6 2013

Herlig luksus-SUV
Når det først stopper, sitter du veldig godt fast

Range Rover Sport SDV6 2014

Når det først stopper, sitter du veldig godt fast
Veil. pris: 1109000

SUV med hybrid-fryd

Test: Lexus RX 450h, 2012

SUV med hybrid-fryd
Veil. pris: 867900

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Over én million av prislappen er bare avgifter

Prøvekjørt: Mercedes ML63 AMG

Over én million av prislappen er bare avgifter
Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Hva er det med denne Toyotaen?

Test: Toyota Land Cruiser 3,0D-4D (150), 2014

Hva er det med denne Toyotaen?
Veil. pris: 780500

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg

Test: Volvo XC90 D5 AWD aut., 2015

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg
Veil. pris: 781000

Slik er Volvos viktigste bil

Test: Volvo XC90 T6, 2015

Slik er Volvos viktigste bil
Veil. pris: 1010000

Tøff pickup med mye utstyr

Isuzu D-Max, 2014

Tøff pickup med mye utstyr
Veil. pris: 319900

Pickup for de dårlige veiene

Toyota Hilux, 2014

Pickup for de dårlige veiene
Veil. pris: 298700

Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning