Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse

Volvo V70 er god på mye, men mangler en moderne drivlinje. Det er et stort minus i en ellers ganske god bil. Ny drivlinje er heldigvis like rundt hjørnet.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Plass, interiørkvalitet, komfort, ytelser, sikkerhet

- Gammel motor og girkasse, høyt forbruk, føles tung under aktiv kjøring, kostbart ekstrautstyr

Ok, vi innrømmer det: Vi har ikke testet V70 siden 2009 og henger derfor litt etter i V70-sammenheng. Heldigvis tar det ikke lang tid å komme seg ovenpå igjen, for det er ikke mye som har skjedd siden da. Det holder med å sette seg inn, starte motoren, leke litt med skjermen i dashbordet og kjøre noen meter. Så er du tilbake.

Volvo er midt i det de kaller deres største modelloppgradering gjennom tidene, og i den sammenheng har de gitt V70 et ansiktsløft. Snart kommer også Volvos nye drivlinje. Noe som trengs, for drivlinjen i testbilen er gammel og ikke noe å rope hurra for.

Kjøreegenskaper: 4

Prisen på V70 ligger midt mellom mellomklassebiler som Passat og Avensis og premium-familiebiler som BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Og vi vet at det kan være lurt å finne sin egen nisje.

V70 ikke kan måle seg med de tre tyske premiummerkene når det gjelder kjøreegenskaper. Vi kjørte V70 mot en rimelig BMW 5-serie i vår test, og V70 måtte se seg kraftig frakjørt. V70 kombinerer rett og slett ikke fjæringskomfort og sportslighet like bra som bilene i det tyske premium-trekløveret.

Sett opp mot Avensis og Passat er visa en litt annen. Her henger den greit med på notene, men føles tung og krenger ganske mye når vi kjører unnemanøver- og slalomøvelser. Fjæringskomforten er typisk Volvo veldig god.

GODE YTELSER: Sammenligner vi med tilsvarende store biler med rundt 140 hestekrefter, er ytelsene i V70 bedre enn snittet.

GODE YTELSER: Sammenligner vi med tilsvarende store biler med rundt 140 hestekrefter, er ytelsene i V70 bedre enn snittet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek: 11,5
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 15,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,7
  • Støy tomgang, dBA: 46,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,64

Heldigvis er Volvos nye motorserie like rundt hjørnet. Den gamle femsylindrede tolitersdieselen er rett og slett ikke god nok i 2013. Det samme gjelder for så vidt girkassen også.

Drivlinjen er ikke i nærheten av det som tilbys i de tre premiumkonkurrentene, og den er faktisk ikke god nok til å tukte alternativene fra de billigere volumprodusentene. Fordi:

Motoren har grov gange og støyer mye, har en merkbar effektterskel og føles dau på toppen av turtallsregisteret. I tillegg bruker den mye drivstoff. Girkassen er dessuten treg og har kun seks trinn, mot sju og åtte trinn i mange av konkurrentene.

Åttetrinns automat kommer samtidig med de nye motorene.

Ytelser: 5

Men, motoren er sterk og gir V70 gode ytelser. I våre akselerasjonsmålinger kjører den fra BMW 518d og VW Passat med 140-hesters tolitersdiesel.

0-100 km/t på 11,5 er ikke noe å skryte av, men V70 gjør det godt i typisk forbikjøringsintervall: 60-100 km/t på 6,4 sekunder og 80-120 km/t på 8,7 sekunder er gode resultater for klassen.

Eksteriør: 4

GOD KVALITET: Førermiljøet er ikke veldig spennende. Men brukervennligheten er god og materialkvaliteten helt topp. Vi trives derfor bak rattet i V70.

GOD KVALITET: Førermiljøet er ikke veldig spennende. Men brukervennligheten er god og materialkvaliteten helt topp. Vi trives derfor bak rattet i V70. Foto: FOTO: Handeland, Petter

V70 fikk nylig facelift, men endringene er ikke veldig store. Det er helst i fronten du ser at bilen er ny. Grillen har fått fire tversgående kromlister, og det nedre luftinntaket er trukket ut i frontens fulle bredde.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1984
  • Effekt, hk ved o/min: 136/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1500-2250
  • Egenvekt, kg: 1690
  • Tilhengervekt, kg: 1600/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 481/186/153
  • Bagasjerom, liter: 555/1580
  • Standard dekkdimensjon: 205/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
  • CO2-utslipp, g/km: 134
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,6
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 424 400
  • Pris testbil, kr: 590 100

Krom finner du også bak under lyktene. Formen på baklyktene er lik, men Volvo har flyttet litt på de forskjellige lysene.

V70 ser ellers så solid og staut ut som den alltid har gjort. Den er kanskje ikke like moderne og sportslig i designen som enkelte konkurrenter, men den noe boksete designen har sine fordeler - god innvendig plass og store vindusflater som gir god sikt ut i alle retninger.

Interiør: 5

Volvo er flinke med interiør i sine biler. Sittende bak rattet får du storbilfølelse i en god stol med myk polstring og god støtte under lårene. At du sitter litt høyt i forhold til f.eks. en 5-serie, er en vanesak.

Den opplevde kvaliteten på interiøret er god. Og selv om utformingen er nøktern, føles V70 som en moderne bil på innsiden.

Kanskje viktigst av alt er den innvendige plassen. Noe det er mye av i V70. Bagasjerommet tar 555 liter og kan utvides til 1580 liter dersom du legger ned bakseteryggen. Bakseteryggen er nå tredelt (40/20/40).

Komfort: 5

Det er helt klart at Volvo har hatt større fokus på komfort enn sportslighet med V70, for det er ikke mye å utsette på komforten i V70. Fjæringskomforten er meget god uansett underlag, og vi sitter som nevnt meget godt i de myke skinnstolene. Stolene har for øvrig perforert skinn med både varme- og kjølefunksjon.

GOD PLASS: V70 rommer mye både i bagasjerommet og i baksetet. I nye V70 er det tredelt bakseterygg, som gjør det enklere få plass til både folk og store gjenstander.

GOD PLASS: V70 rommer mye både i bagasjerommet og i baksetet. I nye V70 er det tredelt bakseterygg, som gjør det enklere få plass til både folk og store gjenstander. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Til tross for en motor som oppleves ganske støyende, er faktisk V70 en av bilene vi har kjørt med lavest innvendig støynivå: 66,5 desibel i 100 km/t.

Sikkerhet: 5

Volvo slurver ikke med sikkerheten og er langt framme på aktivt sikkerhetsutstyr. Testbilen hadde blant annet: kollisjonsvarsler med full autobrems, avstandskontroll, fotgjenger- og syklistvarsler med full autobrems, køassistanse, driver alert som sier fra når sjåføren er uoppmerksom/trøtt, filvarsler og blindsonevarsler.

V70 ble kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP tilbake i 2009 med godt resultat.

Forbruk: 3

Testbilens D3-motor med automat skal ifølge Volvo gå på 0,51 l/mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 134 gr/km. Det er gode tall tatt bilens størrelse og ytelser i betraktning.

Dessverre, vil vi nesten si, går ikke V70 på langt nær så billig i vår 20 mil lange forbrukstest. Etter endt runde ligger snittforbruket på 0,66 l/mil, som er dårligere enn snittet for klassen.

BREDERE: Bagasjeromsplass er det nok av i V70. Rommet er ikke så dypt, men bredere enn bagasjerommet i BMW 5-serie, for å ta et eksempel.

BREDERE: Bagasjeromsplass er det nok av i V70. Rommet er ikke så dypt, men bredere enn bagasjerommet i BMW 5-serie, for å ta et eksempel. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 4

Volvo har priset V70 midt mellom de folkelige mellomklassebilene (Avensis, Passat osv.) og storbilene (5-serie, E-klasse og A6). Det føles fornuftig.

V70 er finere og mer påkostet enn mellomklassebilene, men samtidig litt enklere og ikke like "polert" som premiumbilene.

Testbilen, som var toppmodellen Summum med D3-motor og automat, koster fra 447 900 kroner og hadde ekstrautstyr for 108 200 kroner. Den hadde også såkalt "tilbehør" (navigasjon og vinterhjul) til 34 000 kroner. Totalprisen på testbilen var 590 100 kroner.

Det høres kanskje mye ut, men da har du alt du kan ønske deg i en stor familiebil i dag. BMW 5-serien vi kjørte parallelt har til sammenligning en innstegspris som er 85 000 kroner høyere, mens prisen på ekstrautstyr er på samme nivå.

Billigste V70 koster i dag fra 363 300 kroner med D2-motor (1,6-diesel med 115 hk).

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Med priser midt mellom de folkelig prisede merkene og premiummerkene, har Volvo helt klart funnet sin egen nisje. V70 kan på ingen måte utfordre 5-serie, A6 og E-klasse, men kan forsvare merprisen i forhold til merkene med mer folkelig prislapp.

Vi ville uansett ventet litt med å kjøpe V70 grunnet den gammelmodige dieselmotoren og den trege automatkassa. Om ikke lenge er de nye motorene på plass i V70, og da med en helt ny åttetrinns automatkasse.

VENT LITT: Snart er Volvos nye motorer på plass i V70, og det er verdt å vente på. Den nye dieselmotoren er en firesylindret tolitersdiesel som kommer i flere efffektversjoner.

VENT LITT: Snart er Volvos nye motorer på plass i V70, og det er verdt å vente på. Den nye dieselmotoren er en firesylindret tolitersdiesel som kommer i flere efffektversjoner. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves.

Les også:

Vi har prøvekjørt nye BMW X5

Nei, nybilgarantien ryker ikke av dette

1,2-literen yter utrolig

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 590100

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning