Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn

Det er in å kjøre lekker stasjonsvogn. Vi har testet Volvo V60.

Volvo V60
Volvo V60 Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Da er det duket for Volvo V60 - stasjonsvognsutgaven av den nye og sportslige premiummodellen fra Volvo. Vi har tidligere kjørt test av sedanmodellen Volvo S60 D3, men i stasjonsvognsgale Norge er det med Volvo V60 det virkelig starter.

Volvo tar i bruk store deler av alfabetet og tallrekken fra 3 til 6 for å gi navn til de ulike motorversjonene av Volvo V60. Bak D3-betegnelsen skjuler det seg en toliters femsylindret dieselmotor med 163 hk og 400 Nm.

I tillegg til D3 er de mest interessante motoralternativene sett gjennom norske avgiftsbriller 1,6-liters bensinversjoner med turbo: T3 har 150 hk, T4 180 hk. Men det er nok DRIVe-versjonen med 1,6-liters dieselmotor på 115 hk og startpris på rett over 320 000 kroner som vil løfte V60-volumet.

Kjøreegenskaper: 5

Volvo V60 D3 er den mest sportslige stasjonsvognen fra Volvo noensinne. Vi kjørte bilen på piggfri vinterdekk, og den går relativt problemfritt gjennom vår unnamanøvertest, riktignok med en langt større hang til understyring enn den sommerskodde Volvo S60 vi kjørte i august 2010.

Ute på veien legger du ikke så godt merke til akkurat det. Volvo V60 D3 er relativt stramt satt opp, og gjør sitt beste for å utfordre de tyske premiumbilene på egen hjemmebane. Bilen kjennes dermed direkte og lettkjørt. Du har god respons fra styringen og bra kontroll med hva som skjer under hjulene, selv om Volvo V60 ikke kjennes fullt så sportslig som BMW 3-serie.

Motor: 4

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1984
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:163/2900
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:400/1400
  • EGENVEKT, KG:1635
  • TILHENGERVEKT, KG:1600/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:463/187/148
  • BAGASJEROM, LITER:430-1241
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:235/45-17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:159
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,2
  • TOPPFART, KM/T:215
  • PRIS FRA, KR:403 000

D3-motoren i Volvo V60 er en toliters versjon av den velkjente femsylindrete dieselmotoren. Den har sitt karakteristiske lydbilde, som gjør at det blir mer motorlyd ved lave og midlere turtall enn det vi er vant med. Legg merke til at vi sier lyd og ikke støy, siden den maskuline femmerbrummingen fortsatt har sine tilhengere.

Vår bil var utstyrt med sekstrinns automatgir. Det gjør en grei jobb med den dreiemomentsterke motoren, men gassresponsen er for brå og girkassen har en småirriterende tendens til å sjalte hit og dit selv ved lavt gasspådrag i fart opp mot 50-60 km/t.

Ytelser: 4

Volvo V60 D3 har akselerasjon omtrent som forventet i forhold til effekt, vekt og konkurrenter. Det gir sikre forbikjøringsegenskaper, og siden mesteparten av kreftene kommer tidlig i turtallsregisteret vil Volvo-sjåføren neppe føle seg undermotorisert. Spesielt sportslig blir ytelsesopplevelsen ikke, siden motoren mister futten straks over 3000 o/m og automatkassen sjalter ved ca. 3500 o/m. At motoren er sterk fremfor sprek ser du på de relativt små avvikene mellom resultatene i de ulike girene i tabellen for testdata. Sammenlignet med for eksempel Mercedes C 200 CDI T er Volvo V60 D3 litt langsommere i forbikjøringsakselerasjon.

Eksteriør: 5

Den nye Volvo V60 ser spennende, sportslig og moderne ut. Den fremstår som lav og ganske slank, noe som også merkes innvendig, mer om det senere. Vi synes den er særlig vellykket når du ser den i profil, eller skrått bakfra og rett bakfra. Fronten er vi litt mer i tvil om, og synes den blir vel rund og "halvsmeltet" i kantene i forhold til de stramme linjene i profil og hekk.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:10,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:5,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,9
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:5,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:7,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:8,2
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:10,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:8,0
  • STØY TOMGANG, dBA:50,5
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,3
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,60
  • MISVISNING 50 KM/T:47
  • MISVISNING 80 KM/T:77
  • MISVISNING 100 KM/T:96

Interiør: 4

Førermiljøet er Volvo-eksemplarisk når det gjelder instrumenter og primærbetjening. Men vi synes knappetettheten kunne vært mindre og merkingen i midtkonsollen bedre. Når det kommer til plassforholdene, er Volvo V60 definitivt i den kompakte delen av premiumsegmentet. Bakseteplassen er akkurat stor nok for to normalvoksne, mens bagasjerommet har mer karakter av weekendtur enn barnefamiliens feriebagasje. Det er nok liten tvil om at Volvo V70 skal spille rollen som fornuftig familiestasjonsvogn i Volvo-stallen fremover, mens V60 skal slåss med biler som Audi A4 Avant.

Komfort: 4

Vi synes fortsatt at Volvo lager noen av bransjens beste seter, og når de kombineres med en fremragende sittestilling og et kompakt "der er her vi holder på" instrumentbord blir førerposisjonen nær perfekt.

EKSEMPLARISK OG TRANG: Volvo V60 har en tett og førerorientert cockpit, men skilter ikke med den største plassen.
EKSEMPLARISK OG TRANG: Volvo V60 har en tett og førerorientert cockpit, men skilter ikke med den største plassen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Da vi kjørte Volvo S60 på store sommerhjul tidligere i år, trodde vi de sto for mesteparten av de markerte støtene som kommer inn i kupeen når du passerer mindre ujevnheter. Men de var også til stede med vinterdekk i normaldimensjon, og forsvinner heller ikke slik normalt er når det blir mer fart på bilen. Andre typer ujevnheter takler Volvo V60 slik du forventer. Støynivået er normalt, bortsett fra at motoren er mer til stede enn hos de beste konkurrentene.

Sikkerhet: 5

Vi er litt forsiktige med å gi femmere på sikkerhet for biler som ikke er testet i EuroNCAP, men med Volvos bevisste sikkerhetsfilosofi og svært gode pakke av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, kommer tvilen tiltalte til gode. Inntil videre, i det minste.

Vi skal ikke ta en detaljert beskrivelse av alle sikkerhetsdetaljene, men du finner en oversikt på Volvos nettsider. En del av det aktive sikkerhetsutstyret er ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 4

Rimeligste måte å bli eier av Volvo V60 D3 er med Base utstyrsversjon og pris på 402 800,-. De fleste vil nok heller starte med Momentum eller Summum utstyrspakker til 432 800 og 447 800,-. Så kan du legge 21 000 kroner i automatgir, og kanskje noen titusenlapper til for å tilfredsstille eventuelle spesialønsker på toppen. Dermed blir ikke Volvo V60 noen storselger før den kommer med 1,6-liters diesel der prisene starter på langt mer folkelige 323 800 kroner. Normalt bør Volvo V60 bli en populær bil på bruktmarkedet.

Miljø: 5

Ifølge EU-normen, skal Volvo V60 med D3-motor og automatgir ha et forbruk i EU-miks på 0,59 l/mil. Det blir et CO2-utslipp på 159 g/km. Gledelig nok følger V60 det opp i vår faste forbruksrunde og ender opp med et testforbruk som er nesten likt med EU-normen på 0,60 l/mil. I forhold til konkurrentene er det pent, særlig siden vår bil var utstyrt med automatgir.

ÅRETS BIL: Volvo V60/S60 er Årets Bil i Norge 2011, med elbilen Mitsubishi i-MiEV og plassmesteren Skoda Superb hakk i hæl.
ÅRETS BIL: Volvo V60/S60 er Årets Bil i Norge 2011, med elbilen Mitsubishi i-MiEV og plassmesteren Skoda Superb hakk i hæl. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 17/11 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også