Test: Volkswagen Touareg 3,0 TDI Offroad

Dette er den beste luksus-SUV-en

Det er lite ved nye Touareg som minner om folkebil.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Billigere enn konkurrentene

+ Komfortabel

+ Luksuriøs

+ Sterk

+ Herlig motor og girkasse

+ Elegant til SUV å være

- Prisen

- Forbruket

Volkswagen Touareg er folkemerkets luksus-SUV, og den dyreste bilen de selger her til lands. Den første generasjonen ble lansert i 2003, og etter faceliften i 2008 ble det en virkelig god bil. Nå har den kommet i ny versjon, og det aller meste er forbedret. Spørsmålet er om den klarer å hamle opp med biler fra BMW, Mercedes og SUV-spesialistene Land Rover.

Kjøreegenskaper: 4

Takket være en vektreduksjon på 200 kilo, kjennes nye Touareg mye mer lettbeint enn forgjengeren. Med luftfjæring (drøye 26.000 kroner ekstra) kan du velge mellom tre forskjellige innstillinger på demperne. Sport-innstillingen stiver opp bilen, og gjør den overraskende stabil i svingene. Ulempen er at hjulene sliter litt med å holde kontakten med underlaget når veien er dårlig.

Bilen vi kjørte var utstyrt med en offroadpakke. Det betyr at den har det Volkswagen kaller et 4xMotion firehjulsdriftsystem. Det innebærer blant annet lavserie og sperrer på både mellom- og bakaksel. En Touareg med denne pakken bør med andre ord være klar for større utfordringer enn de fleste vil utsette en bil i denne prisklassen for.

UTENFOR ALLFARVEI: Offroadversjonen er utstyr med to låsbare differensialer og lavgir.

UTENFOR ALLFARVEI: Offroadversjonen er utstyr med to låsbare differensialer og lavgir. Foto: Andreas Handeland

Motor: 5

Tekniske data:

Volkswagen Touareg V6 TDI Offroad BMT

MOTOR, CM3:2967

EFFEKT, HK VED O/MIN:240/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:550/2000-2250

EGENVEKT, KG:2224

TILHENGERVEKT, KG:750/3500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:480/194/171

BAGASJEROM, LITER:Ikke oppgitt

DEKKDIMENSJON:265/50R19 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,82

CO2-UTSLIPP, G/KM:193

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,8

TOPPFART, KM/T:218

PRIS FRA, KR:829.570

PRIS TESTBIL, KR:1.009.640

Sekserdieseler er som regel herlige, og denne treliteren er intet unntak. Den er kultivert, bjørnesterk og fleksibel.

Forbikjøringer går som en lek, og en hver motbakke blir en demonstrasjon i rå kraft. Forklaringen på det ligger i to tall: 240 og 550. Henholdsvis antallet hestekrefter, og kanskje det viktigste i en bil som dette, dreiemomentet.

En girkasse kan gjøre mye med inntrykket av en motor. En treg og gammelmodig girkasse kan fort ødelegge selv den beste motoren. Det er definitivt ikke tilfellet her. Den nye åttetrinnskassa gjør en glimrende jobb, og skifter både raskt og mykt. Det siste trinnet fører også til at man får et lavere turtall ved motorveikjøring - noe som øker komforten og senker forbruket.

Ytelser: 5

Sprinten til hundre er oppgitt til 7,8 sekunder. Det er imponerende for en bil som veier over to tonn. Det er likevel langt fra det viktigste i en bil som dette. Her er det nemlig mellomakselerasjon som teller. Trykker du høyrefoten ned i teppet, flytter nåla seg fra 60 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Det er kjappere enn både Range Rover Sport med 3-liters diesel og hybrid-SUV-en Lexus RX 450h.

Det er ikke bare tallene som tilsier at bilen er sprek. Når man gir full gass er det ingen eksplosjon, men snarere et jevnt drag som aldri ser ut til å ta slutt - hvertfall ikke før man er langt over det som er grensen for fengselsstraff her til lands.

Det er ingen grunn til å tro at Touareg vil slite med henger på slep heller - selv ikke om man henger alle de 3500 kiloene den er godkjent for på kroken.

Eksteriør: 5

LANGT NOK: Mest sannsynlig er dette det lengste unna veien en gjennomsnittlig Touareg vil befinne seg i løpet av et liv.

LANGT NOK: Mest sannsynlig er dette det lengste unna veien en gjennomsnittlig Touareg vil befinne seg i løpet av et liv. Foto: Andreas Handeland

En del luksus-SUV-er har en tendens til å bli litt vel brautende for manges smak. En del av kjøperne setter kanskje pris på dette, men da er ikke Volkswagen Touareg løsningen. Bilen er naturligvis stor, og det syntes. Likevel har den et mye mer dempet uttrykk enn for eksempel Porsche Cayenne og Audi Q7.

Den er blant de mest elegante SUV-ene på markedet - uten at den er noe regelrett glansbilde av den grunn.

Interiør: 5

Her er det lett å trives. Ja, man kjenner igjen en del elementer fra de billigere bilene til Volkswagen. Likevel sier det mer om de mindre bilene enn om Touareg. Den står ikke tilbake for konkurrentene på noen måte, og den tyske presisjonen er til stede over alt.

Forsetene er ekstremt behagelige, og kan naturligvis justeres elektrisk i alle tenkelige retninger. Også baksetene er behagelige, og det er absolutt ikke noe problem for voksne personer å tilbringe tiden i baksetet.

Bagasjerommet er, som på SUV-er flest, ikke blant bilverdenens største. Likevel skal du pakke fryktelig ufornuftig før du ikke får plass til det du trenger.

Komfort: 6

Med luftfjæringen i komfortmodus er det rett og slett ingen verdens ting å klage på. Touareg sluker alle ujevnheter uten å mukke, og støynivået er imponerende lavt. På lanseringsturen ble bilen kjørt i langt over det som er maksimal tillatt hastighet her til lands - og man kunne fortsatt hviske til passasjeren uten problemer.

LUKSURIØST: Du skal være ekstremt kresen for å mistrives bak rattet i en Touareg.

LUKSURIØST: Du skal være ekstremt kresen for å mistrives bak rattet i en Touareg. Foto: Andreas Handeland

Velger man å bruke normal- eller sportsmodus på fjøringen blir opplevelsen en litt annen. Da går man fra ekstremt komfortabelt, via komfortabelt til noe som er på grensen til ukomfortabelt her til lands. På noe annet enn slett underlag er sportsprogrammet rett og slett for stivt.

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR:4,2

60-100 KM/T, 4. GIR:4,9

60-100 KM/T, 5. GIR:5,8

60-100 KM/T, KICKDOWN:4,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,2

80-120 KM/T, 6. GIR:7,5

80-120 KM/T, KICKDOWN:5,5

STØY 50 KM/T, dBA: 59,4

STØY 80 KM/T, dBA:64,1

STØY 100 KM/T, dBA: 66,7

TESTFORBRUK, L/MIL:0,88

Luftfjæringen er ekstrautstyr, og vi har ikke hatt anledning til å prøve bilen uten. Vår erfaring tilsier at denne vil ligne på normalmodusen i komfortnivå. Da er det ikke like sikkert at den hadde oppnådd en sekser på dette punktet.

Sikkerhet: 4

Ettersom nye Touareg ikke har blitt testet av Euro NCAP enda, velger vi å ikke gi mer enn en firer på dette punktet.

Det er likevel ingen grunn til å tvile på sikkerheten. Forrige generasjon fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne passasjerer, og fire av fem for barnebeskyttelse. Fotgjengere og SUV-er er ingen god kombinasjon. Forrige generasjon fikk kun én stjerne på dette punktet. Dette skyldes hovedsakelig den høye og store fronten.

Ellers har Touareg alt av sikkerhetsutstyr man forventer av en luksusbil i dag. Kollisjonsputer i alle bauger og kanter, elektroniske stabilitets- og antispinnprogrammer samt ISOFIX-fester i baksetet.

Vår testbil var også utstyrt med både svingbare lykter og fire kameraer som hjelper til ved parkering.

Pris/utstyr: 4

Det koster helt klart å være kar. Startprisen på Touareg er på 829.570 kroner, mens offroadversjonen vi kjørte starter på snaue 867.000 kroner. Det er mye penger, men likevel ganske mye billigere enn de viktigste konkurrentene. BMW X5 med 3-liters dieselmotor på 245 hester starter på rett over 940.000 kroner. Hvis du heller vil ha stjerne i grillen, må du punge ut med hele 991.900 kroner for en ML350 CDI - og da kommmer eventuelt en offroadpakke i tillegg.

Vår bil var godt utstyrt, og hadde blant annet noe Volkswagen kaller skinnpakke nappa. De herlige setene, navigasjonssystemet og muligheten for eksterne lydkilder koster 46.500 kroner ekstra.

FUGLEPERSPEKTIV: Kamerasystemet gir deg god oversikt ved parkering.

FUGLEPERSPEKTIV: Kamerasystemet gir deg god oversikt ved parkering. Foto: Andreas Handeland

Av andre gadgets kan vi også nevne Area View-kameraene, som gir deg et fugleperspektiv av bilen ved parkering, til 10.950 kroner og luftfjæring til 26.450 kroner.

Miljø: 4

Som med mange andre store biler med stor motor, kan man argumentere for og imot en god karakter på dette punktet. En bil som bruker nærmere 0,9 liter på mila i vår testløype er ikke spesielt miljøvennlig i seg selv. Likevel er den langt fra noen versting i sin klasse.

Ved hard kjøring eller i byen skal det ikke mye til før forbruket spretter over literen på mila.

GOD PLASS: Det er ikke noe problem å tilbringe tiden i baksetet. Selv undertegnedes 190 centimeter hadde god plass.

GOD PLASS: Det er ikke noe problem å tilbringe tiden i baksetet. Selv undertegnedes 190 centimeter hadde god plass. Foto: Andreas Handeland

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 1009640

Konklusjon

Nye Touareg er den beste bilen med Volkswagen-logo som er å få kjøpt her til lands. Selv med det minste motoralternativet har den krefter i massevis, og med offroadpakke har den terrengegenskaper som få vil klare å sette på prøve. Legger man i tillegg på en uslåelig komfort og en pris som er betydelig lavere enn konkurrentene, får man en miks som kan kalles den beste luksus-SUV-en på markedet.

Det er dyrt, men du verden så deilig det er.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Touareg
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning