Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre

Hele veien et lite hakk foran konkurrentene

Maridalen 17082011 VW Tiguan 20 TDI

Maridalen 17082011 VW Tiguan 20 TDI Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Totalpakken, det lille ekstra

+ Motor/gir-kombinasjonen

+ God plass

+ God komfort

- Kunne vært raskere

- Høy pris på toppmodellen

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1664
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/2200
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 443/181/187
  • BAGASJEROM, LITER: 470-1510
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60-17 T
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 158
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4
  • TOPPFART, KM/T: 187
  • PRIS FRA, KR: 431 590
  • PRIS TESTBIL, KR: 509 790

Volkswagen lanserte kompakt-SUV-en Tiguan i 2007, og den har vært en stor suksess for den tyske bilgiganten. Nå er den endelig avløst av en ny modell. Tyskerne kaller den helt ny, men kjenner vi Volkswagen rett dreier også dette, akkurat som nyeste Passat, heller om en forfining og oppgradering av et allerede veldig godt produkt. Evolusjon, ikke revolusjon.

Kjøreegenskaper: 4

Kun i ekstreme tilfeller kan vi falle for fristelsen å kalle en SUV sportslig. Tyskerne har stort sett hatt mer fokus på selve kjøreopplevelsen enn japanerne, som ofte prioriterer fremkommelighet i sine firehjulstrekkere.

Tiguan er et godt eksempel på en velkjørende SUV, både når det gjelder kjørekomfort og rene veiegenskaper. Kjørekomfort som vi kommer tilbake til senere. Akkurat som sine søsken Golf, Passat osv. er Tiguan lettkjørt og har godt veigrep, men kan ikke kalles utpreget sportslig.

Tiguan gir også god trygghetsfølelse på veien. I våre unna manøver- og slalomtester sklir den kontrollert gjennom og svarer med understyring dersom den presses for langt.

Motor: 6

Om ikke motoren isolert sett er den beste dieselen på markedet - selv om den absolutt er med å krige i toppen, så er kombinasjonen TDI/DSG girkasse den beste motor/gir-kombinasjonen i denne prisklassen per dags dato.

Motoren trekker villig og girskiftene er lynraske, presise og meget godt tilpasset motorens karakteristikk. Motoren har også fin gange og kan sies å være blant de mer turtallsvillige tolitersdieselene.

GODE KJØREEGENSKAPER: Tigaun har trygge, forutsigbare og gode kjøreegenskaper, men er mer komfortabel enn sportslig.

GODE KJØREEGENSKAPER: Tigaun har trygge, forutsigbare og gode kjøreegenskaper, men er mer komfortabel enn sportslig. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 3

Testdata:

  • 0-100 KM/T, SEK.: 12,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,3
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 13,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 14,0
  • 80-120 KM/T, 7. GIR: 19,7
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 46,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,66

Toliteren yter i dette tilfellet 140 hk og 320 Nm, noe som er nok til å gi Tiguan gode nok ytelser. Den kvikke girkassen med syv trinn og fin utveksling gjør sitt til at de 140 hestene er sterke nok til at Tiguan er oppgitt til 10,4 sekunder fra 0-100 km/t.

I våre akselerasjonsmålinger klarer vi ikke samme sprint raskere enn 12,5 sekunder. Litt skuffende, men takket være den raske girkassen, som nærmest lurer deg til å tro at det går fortere enn det det faktisk gjør, så savner vi sjelden mer effekt. I mellomakselerasjon er ikke Tiguan bedre enn snittet blant konkurrentene med tilsvarende sterke motorer. Gir nummer syv skal i tillegg sies å være et rent motorveigir med meget høye utveksling.

Eksteriør: 4

Det er noe rart med Tiguan, som tidligere har fått ris for å være kjedelig og tradisjonell i forhold til de designmessig mer spennende SUVene. Men ting forandrer seg med tiden. Volkswagen har takket endeløs "polering" av et i utgangspunktet godt produkt, nå tatt et steg opp fra å være masseprodusert allemannseie til og tre inn i et mer luksuriøst segment.

Og dette merkes. I løpet av testperioden får jeg flere kommentarer på hvor fin bil jeg har, og det fra folk som definitivt ikke sier dette om andre nybiler. En annen ting er når jeg parkerer bilen hjemme i innkjørselen, der jeg får en merkelig følelse av at naboene blir litt misunnelige. Hvorfor er vanskelig å si, når Tiguan er veldig lik forgjengeren og ikke er veldig nyskapende eller trendy i designen.

Interiør: 5

Også på innsiden er Tiguan fortsatt ganske lik forrige modell, selv om det skal sies at den er blitt hakket mer moderne og litt finere rent estetisk. Som vanlig er Volkswagen blant de beste når det kommer til brukervennlighet, materialkvalitet og ergonomi for fører, samtidig som plassen både foran, i baksetet og i bagasjerommet er meget god.

Komfort: 5

FØLES KVIKK: Den lynkjappe DSG-kassen gir deg inntrykk av at Tiguan er rask. I våre målinger er den ikke bedre enn snittet i klassen.

FØLES KVIKK: Den lynkjappe DSG-kassen gir deg inntrykk av at Tiguan er rask. I våre målinger er den ikke bedre enn snittet i klassen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Bak rattet i Tiguan er trivselsfaktoren høy i de gode skinnstolene der vi vil tro alle vil finne seg godt til rette. Støynivået er forholdsvis lavt, samtidig som brukervennligheten er helt prima og bilen meget lettkjørt.

Nye Tiguan har også bedre fjæringskomfort enn forrige modell, og er totalt sett en meget komfortabel langturkompis.

Sikkerhet: 5

VW Tiguan ble testet av EuroNCAP i 2009 og resultatene er fortsatt gyldige for den lett modifiserte 2011-modellen.

Bilen fikk 87 % for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn, 48 % for beskyttelse av fotgjengere og 71 % for sikkerhetssystemer. Totalresultatet var fem av fem mulige stjerner.

Strukturen er solid og passasjercellen holder seg stabil under kollisjonstestene. Bilen får noe kritikk fordi rattstamme og tenningslåsen utgjør en viss fare for skade på førerens knær og lår.

Den klarer seg bra i sidekollisjonstestene, men i sidekollisjon mot stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som marginal.

Pris/utstyr: 3

Møller, som er norsk importør av blant annet Volkswagen, har ingen ting å være flau over når det gjelder innstegsprisen på Tiguan på 296 000 kroner. Skal man derimot ha full pakke som i testbilen med kraftig dieselmotor, DSG og alt tenkelig utstyr, ja så hopper prisen brått i været og lander på hele 509 700 kroner.

Helt stryk får den dog ikke, da dette er en veldig komplett utstyrt bil med en fot i premiumsegmentet. Andre produsenter kan kanskje skryte av at de tilbyr det samme utstyret og like kraftig motor og automatgir til lavere pris, men sjelden får man den den finslipte og påkostede følelsen som Tiguan gir - en følelse man finner i de mer eksklusive SUVene som BMW X3, Volvo XC60 og Audi Q5, der prisene ofte er enda høyere.

Miljø: 5

Ikke bare jobber turbodieselen og dobbeltklutsjkassa fint på lag, de er veldig gjerrige på forbruket også. DSG-kassa er faktisk en av veldig få automatkasser på markedet som senker forbruk og utslipp i forhold til en tradisjonell manuell girkasse.

LITT PREMIUM: Interiøret er ikke det mest spennende, men alt har tatt et lite steg opp fra forgjengeren. Materialkvalitet og ergonomi er typisk tysk på et meget høyt nivå.

LITT PREMIUM: Interiøret er ikke det mest spennende, men alt har tatt et lite steg opp fra forgjengeren. Materialkvalitet og ergonomi er typisk tysk på et meget høyt nivå. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det er nok til at Tiguan nøyer seg med høyst respektable 0,66 liter per mil i vår faste forbruksrunde på 19 mil, som er blant de aller beste i SUV-klassen. Oppgitt forbruk og CO2-utslipp er enda lavere med henholdsvis 0,60 l/mil og 158 gr/km.

Konklusjon: 5

Tiguan er kanskje ikke den mest spennende SUVen der ute, men få andre tilbyr et like helstøpt produkt som Volkswagen gjør her. Innstegsprisen er god, men utstyret tar Volkswagen seg godt betalt for - men så får man også en bil som for mange er mer premium enn de nærmeste konkurrentene på salgsstatistikken.

Nye Tiguan er derfor der den skal være i forhold til sine konkurrenter i SUV-klassen; et lite hakk over hele veien. Den er meget lettkjørt og trygg på veien, samtidig som motor/girkasse-kombinasjonen er den beste på markedet.

Les også:

Tre veldig gode folke-SUV-er

Vi har testet nesten 600 forskjellige biler

GOD PLASS: Plassen i baksetet er helt ok og setene gode å sitte i. Bagasjerommet rommer gode 470 liter.

GOD PLASS: Plassen i baksetet er helt ok og setene gode å sitte i. Bagasjerommet rommer gode 470 liter. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 509790

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge Se flere saker fra: Test: Volkswagen Tiguan
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag