Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre

Hele veien et lite hakk foran konkurrentene

Maridalen 17082011 VW Tiguan 20 TDI
Maridalen 17082011 VW Tiguan 20 TDI Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1664
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/2200
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 443/181/187
  • BAGASJEROM, LITER: 470-1510
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60-17 T
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 158
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4
  • TOPPFART, KM/T: 187
  • PRIS FRA, KR: 431 590
  • PRIS TESTBIL, KR: 509 790

Volkswagen lanserte kompakt-SUV-en Tiguan i 2007, og den har vært en stor suksess for den tyske bilgiganten. Nå er den endelig avløst av en ny modell. Tyskerne kaller den helt ny, men kjenner vi Volkswagen rett dreier også dette, akkurat som nyeste Passat, heller om en forfining og oppgradering av et allerede veldig godt produkt. Evolusjon, ikke revolusjon.

Kjøreegenskaper: 4

Kun i ekstreme tilfeller kan vi falle for fristelsen å kalle en SUV sportslig. Tyskerne har stort sett hatt mer fokus på selve kjøreopplevelsen enn japanerne, som ofte prioriterer fremkommelighet i sine firehjulstrekkere.

Tiguan er et godt eksempel på en velkjørende SUV, både når det gjelder kjørekomfort og rene veiegenskaper. Kjørekomfort som vi kommer tilbake til senere. Akkurat som sine søsken Golf, Passat osv. er Tiguan lettkjørt og har godt veigrep, men kan ikke kalles utpreget sportslig.

Tiguan gir også god trygghetsfølelse på veien. I våre unna manøver- og slalomtester sklir den kontrollert gjennom og svarer med understyring dersom den presses for langt.

Motor: 6

Om ikke motoren isolert sett er den beste dieselen på markedet - selv om den absolutt er med å krige i toppen, så er kombinasjonen TDI/DSG girkasse den beste motor/gir-kombinasjonen i denne prisklassen per dags dato.

Motoren trekker villig og girskiftene er lynraske, presise og meget godt tilpasset motorens karakteristikk. Motoren har også fin gange og kan sies å være blant de mer turtallsvillige tolitersdieselene.

GODE KJØREEGENSKAPER: Tigaun har trygge, forutsigbare og gode kjøreegenskaper, men er mer komfortabel enn sportslig.
GODE KJØREEGENSKAPER: Tigaun har trygge, forutsigbare og gode kjøreegenskaper, men er mer komfortabel enn sportslig. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 3

Testdata:

  • 0-100 KM/T, SEK.: 12,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,3
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 13,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 14,0
  • 80-120 KM/T, 7. GIR: 19,7
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 46,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,66

Toliteren yter i dette tilfellet 140 hk og 320 Nm, noe som er nok til å gi Tiguan gode nok ytelser. Den kvikke girkassen med syv trinn og fin utveksling gjør sitt til at de 140 hestene er sterke nok til at Tiguan er oppgitt til 10,4 sekunder fra 0-100 km/t.

I våre akselerasjonsmålinger klarer vi ikke samme sprint raskere enn 12,5 sekunder. Litt skuffende, men takket være den raske girkassen, som nærmest lurer deg til å tro at det går fortere enn det det faktisk gjør, så savner vi sjelden mer effekt. I mellomakselerasjon er ikke Tiguan bedre enn snittet blant konkurrentene med tilsvarende sterke motorer. Gir nummer syv skal i tillegg sies å være et rent motorveigir med meget høye utveksling.

Eksteriør: 4

Det er noe rart med Tiguan, som tidligere har fått ris for å være kjedelig og tradisjonell i forhold til de designmessig mer spennende SUVene. Men ting forandrer seg med tiden. Volkswagen har takket endeløs "polering" av et i utgangspunktet godt produkt, nå tatt et steg opp fra å være masseprodusert allemannseie til og tre inn i et mer luksuriøst segment.

Og dette merkes. I løpet av testperioden får jeg flere kommentarer på hvor fin bil jeg har, og det fra folk som definitivt ikke sier dette om andre nybiler. En annen ting er når jeg parkerer bilen hjemme i innkjørselen, der jeg får en merkelig følelse av at naboene blir litt misunnelige. Hvorfor er vanskelig å si, når Tiguan er veldig lik forgjengeren og ikke er veldig nyskapende eller trendy i designen.

Interiør: 5

Også på innsiden er Tiguan fortsatt ganske lik forrige modell, selv om det skal sies at den er blitt hakket mer moderne og litt finere rent estetisk. Som vanlig er Volkswagen blant de beste når det kommer til brukervennlighet, materialkvalitet og ergonomi for fører, samtidig som plassen både foran, i baksetet og i bagasjerommet er meget god.

Komfort: 5

FØLES KVIKK: Den lynkjappe DSG-kassen gir deg inntrykk av at Tiguan er rask. I våre målinger er den ikke bedre enn snittet i klassen.
FØLES KVIKK: Den lynkjappe DSG-kassen gir deg inntrykk av at Tiguan er rask. I våre målinger er den ikke bedre enn snittet i klassen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Bak rattet i Tiguan er trivselsfaktoren høy i de gode skinnstolene der vi vil tro alle vil finne seg godt til rette. Støynivået er forholdsvis lavt, samtidig som brukervennligheten er helt prima og bilen meget lettkjørt.

Nye Tiguan har også bedre fjæringskomfort enn forrige modell, og er totalt sett en meget komfortabel langturkompis.

Sikkerhet: 5

VW Tiguan ble testet av EuroNCAP i 2009 og resultatene er fortsatt gyldige for den lett modifiserte 2011-modellen.

Bilen fikk 87 % for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn, 48 % for beskyttelse av fotgjengere og 71 % for sikkerhetssystemer. Totalresultatet var fem av fem mulige stjerner.

Strukturen er solid og passasjercellen holder seg stabil under kollisjonstestene. Bilen får noe kritikk fordi rattstamme og tenningslåsen utgjør en viss fare for skade på førerens knær og lår.

Den klarer seg bra i sidekollisjonstestene, men i sidekollisjon mot stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som marginal.

Pris/utstyr: 3

Møller, som er norsk importør av blant annet Volkswagen, har ingen ting å være flau over når det gjelder innstegsprisen på Tiguan på 296 000 kroner. Skal man derimot ha full pakke som i testbilen med kraftig dieselmotor, DSG og alt tenkelig utstyr, ja så hopper prisen brått i været og lander på hele 509 700 kroner.

Helt stryk får den dog ikke, da dette er en veldig komplett utstyrt bil med en fot i premiumsegmentet. Andre produsenter kan kanskje skryte av at de tilbyr det samme utstyret og like kraftig motor og automatgir til lavere pris, men sjelden får man den den finslipte og påkostede følelsen som Tiguan gir - en følelse man finner i de mer eksklusive SUVene som BMW X3, Volvo XC60 og Audi Q5, der prisene ofte er enda høyere.

Miljø: 5

Ikke bare jobber turbodieselen og dobbeltklutsjkassa fint på lag, de er veldig gjerrige på forbruket også. DSG-kassa er faktisk en av veldig få automatkasser på markedet som senker forbruk og utslipp i forhold til en tradisjonell manuell girkasse.

LITT PREMIUM: Interiøret er ikke det mest spennende, men alt har tatt et lite steg opp fra forgjengeren. Materialkvalitet og ergonomi er typisk tysk på et meget høyt nivå.
LITT PREMIUM: Interiøret er ikke det mest spennende, men alt har tatt et lite steg opp fra forgjengeren. Materialkvalitet og ergonomi er typisk tysk på et meget høyt nivå. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det er nok til at Tiguan nøyer seg med høyst respektable 0,66 liter per mil i vår faste forbruksrunde på 19 mil, som er blant de aller beste i SUV-klassen. Oppgitt forbruk og CO2-utslipp er enda lavere med henholdsvis 0,60 l/mil og 158 gr/km.

Konklusjon: 5

Tiguan er kanskje ikke den mest spennende SUVen der ute, men få andre tilbyr et like helstøpt produkt som Volkswagen gjør her. Innstegsprisen er god, men utstyret tar Volkswagen seg godt betalt for - men så får man også en bil som for mange er mer premium enn de nærmeste konkurrentene på salgsstatistikken.

Nye Tiguan er derfor der den skal være i forhold til sine konkurrenter i SUV-klassen; et lite hakk over hele veien. Den er meget lettkjørt og trygg på veien, samtidig som motor/girkasse-kombinasjonen er den beste på markedet.

Les også:

Tre veldig gode folke-SUV-er

Vi har testet nesten 600 forskjellige biler

GOD PLASS: Plassen i baksetet er helt ok og setene gode å sitte i. Bagasjerommet rommer gode 470 liter.
GOD PLASS: Plassen i baksetet er helt ok og setene gode å sitte i. Bagasjerommet rommer gode 470 liter. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 29/09 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også