Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor

Volkswagen Polo Cross med 1,2-liter overbeviser i vår test.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fantastisk motor

+ Lavt forbruk

+ Ser tøff ut

+ Billigere enn diesel

- Dyrere enn Fabia og vanlig Polo

- Litt hard med 17-tommere

Tekniske data:

MOTOR, CM3: R4, 1197

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 175/4100

EGENVEKT, KG: 1145

TILHENGERVEKT, KG: 1200/570

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 399/170/149

BAGASJEROM, LITER: 280/952

STANDARD DEKKDIMENSJON: 175/70R14

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55

CO2-UTSLIPP, G/KM: 128

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,9

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 239 650

Cross er Volkswagens betegnelse på modeller med litt ekstra plaststyling og oppjekket understell. Per dags dato er det kun Polo som selges som Cross-modell, men en ny Golf Cross er på vei - og mest sannsynlig vil også nye Touran vil nok komme i Cross-utgave etter hvert.

De sølvfargede speilene, plaststylingen og det faktum at bilen er 15 millimeter høyere enn en vanlig Polo, er de eneste forskjellene på utsiden. Innvendig er det snakk om seter med Cross Polo-navnet i seteryggen.

Kjøreegenskaper: 5

Polo er en velkjørende bil i standardutførelse. Den lave vekten bidrar til god respons og kvikk styring. Halvannen centimeter høyere bakkeklaring har ikke ødelagt disse egenskapene. Polo Cross er fortsatt en veldig trivelig bil å ratte, og med dekk i dimensjonen 215/40R17 sitter det godt i svingene også.

Til tross for lavprofildekkene, evner bilen stort sett å holde alle fire hjulene på bakken. Det er ikke tilfelle i alle biler med slike dekk, og vitner om et godt oppsatt understell.

Polo byr ikke på noen overraskelser i svingene, og opptrer ryddig når den blir provosert.

KJØRER BRA: Polo har godt veigrep, og den lave vekten bidrar til underholdende kjøreegenskaper.

KJØRER BRA: Polo har godt veigrep, og den lave vekten bidrar til underholdende kjøreegenskaper. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,3

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,4

60-100 KM/T, 6. GIR: 16,9

80-120 KM/T, 3. GIR: 7,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 9,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 19,1

STØY TOMGANG, dBA: 40,1

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 69,1

STØY 100 KM/T, dBA: 72,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Dette er virkelig fremtiden! Under panseret sitter det en 1,2-liter med turbo. Den yter 105 hester og 175 Nm. Takket være overladingen, har motoren en forholdsvis jevn momentkurve. Det betyr at den blir fleksibel, og lett å bruke.

Den drar jevnt fra lave turtall, og den er samtidig herlig turtallsvillig. Når Volkswagen-ingeniørene (eller strengt tatt Skoda-ingeniørene, da det er Skoda som bygger denne motoren for Volkswagen-konsernet.) i tillegg har lagt på et småtøft lydspor, så vil vi påstå at dette er den perfekte motoren for en liten bil.

Ytelser: 5

Bilen er sprek, men det er fortsatt ingen sportsbil. Sprinten til 100 er oppgitt til 9,9 sekunder, og i mellomakselerasjonen er bilen kjappere enn enkelte dieselmotoriserte konkurrenter. For eksempel klarer den 60-100 km/t på 5,9 sekunder, mens Mini Cooper D med 110-hester diesel må ha 6,8 sekunder på å gjennomføre samme øvelse.

Det er ikke bare de faktiske tallene som teller. Bilen føles også overraskende sprek, og det er veldig få som vil tro deg når du forteller at det sitter en 1,2-liter under panseret.

Eksteriør: 5

HØYERE: Polo Cross er 15 millimeter høyere enn den vanlige modellen. Trengs det egentlig?

HØYERE: Polo Cross er 15 millimeter høyere enn den vanlige modellen. Trengs det egentlig? Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den nye Poloen er en tøff bil i utgangspunktet. Cross-stylingen gjør den litt røffere, men om man liker det eller ei er en smakssak.

De skarpe linjene gir bilen et tydeligere uttrykk enn det forgjengeren hadde, men Polo kommer nok ikke til å bli noen fremtidig klassiker uansett.

Vår testbil var rød, og det gjør at den skiller seg litt ut i mengden av sølvfargede og svarte biler på veien. Små biler har lov til å ha skrikende farger - det gjør mye for inntrykket.

Interiør: 4

Polo er tilnærmet lik alle andre Volkswagen-modeller innvendig. Det er ikke negativt, da alt er plassert logisk og lett tilgjengelig samt at den opplevde kvaliteten er svært høy til en småbil å være.

Cross-versjonen har spesielle seter med mønster og Cross Polo i ryggen. De gir god støtte, og er komfortable på lengre turer.

Baksetet rommer også voksne på kortere turer, men over lengre avstander kan det blir en smule trangt. Du kan ha med deg 280 liter bagasje. Det betyr at weekendbagasje for to ikke er noe problem, men skal du på langtur blir du nødt til å legge ned setene.

Komfort: 4

Polo er i utgangspunktet en komfortabel bil, men dekkene som sitter på denne bilen ødelegger litt av dette. Du kjenner skarpe ujevnheter forholdsvis godt, og trikkeskinner og brosteiner finner fort veien opp i ryggen.

VELKJENT: Interiøret er som i de fleste andre VW-modeller: Logisk, solid og komfortabelt.

VELKJENT: Interiøret er som i de fleste andre VW-modeller: Logisk, solid og komfortabelt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Takket være bensinmotoren er støynivået lavt ved normal kjøring, og den gir fra seg et tøft snerr på høye turtall.

Sikkerhet: 5

Fem stjerner med Euro NCAPS nyeste standard. Det betyr at bilen blir ansett som en sikker bil etter dagens standarder (du kan lese mer om de nye standardene her). Den klarer seg ikke så godt som forventet ved kollisjon med stolpe fra siden, og for whiplash-beskyttelse.

Alt man kan forvente av sikkerhetsutstyr er standard. Vi kan nevne blant annet ESP, ASR, sidekollisjonsputer for fører og passasjer, samt hodekollisjonsputer både foran og bak.

Pris/utstyr: 4

Med denne motoren i Cross-utførelse, starter Polo på 239.650 kroner. Det gjør den billigere enn dieselvarianten med 105 hester (243 420 kroner), men en god del dyrere enn billigste versjon med denne motoren (219 450 kroner).

Bilen har noe ekstra utstyr i forhold til det laveste utstyrsnivået, men man betaler likevel en god del for de store felgene (som er en tomme større enn man burde ha) og stylingen. Da er spørsmålet bare om en vanlig Polo med samme motor egentlig er et bedre valg.

GREI PLASS: Også voksne kan bruke baksetet.

GREI PLASS: Også voksne kan bruke baksetet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Skoda Fabia med samme motor starter på snaue 190.000 kroner. Dette er en bil som er veldig lik, og som vi ga en sekser i vår test.

Miljø: 5

Fabrikkens tall sier at Polo Cross skal klare seg med 0,55 l/mil ved blandet kjøring. Det betyr et CO2-utslipp på 128 gram.

Mange biler er umulige å kjøre ned mot dette i vår testrunde - det gjelder ikke denne Poloen. At den klarte seg med 0,57 l/mil i testrunden er intet annet enn imponerende. Det betyr også at dersom man kjører forsiktig, vil det ikke være noe problem å komme under det oppgitte forbruket.

Dette skyldes i all hovedsak at motoren er såpass fleksibel som den er. I motsetning til BlueMotion-varianten, har denne nok krefter til å holde koken i oppoverbakkene. Noe som gjør at man slipper å gi full gass i tredjegir for å holde farten oppe.

INGEN FLYTTEBIL: Skal du handle senger og bokhyller på IKEA, så bør du nok låne en annen bil.

INGEN FLYTTEBIL: Skal du handle senger og bokhyller på IKEA, så bør du nok låne en annen bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Polo med denne motoren er en drømmekombinasjon. Vi har også kjørt Skoda Fabia med samme motor kombinert med DSG - og da blir pakka enda litt bedre.

Det eneste problemet med denne modellen er at den er litt dyrere enn en standard Polo. Man betaler en god del ekstra for de ulakkerte plastfangerne og bedre bakkeklaring. Vi er også usikre på hva sistnevnte er godt for. Det ser ikke bedre ut, og vi tviler på at de potensielle kjøperne kommer til å ha spesielt stor bruk for de ekstra 1,5 centimeterne.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Dieselbiler blir dyrere - sjekk disse bensinbilene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Polo
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning