Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo

Holder ikke hva reklamen lover.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God komfort

+ Opplevd kvalitet

+ Sikker

- Ikke så gjerrig som den burde vært

- Veldig treg

- Motorstøy

- Kjedeligere å kjøre enn standardversjonene

- Noe utstyr som ikke er tilgjengelig

Det er kun en minimal besparelse i pris som kan forsvare et kjøp av Polo BlueMotion.

BlueMotion er betegnelsen på Volkswagens miljømodeller. Det nyeste skuddet på miljøstammen er Polo. BlueMotion-varianten har en tresylindret dieselmotor på 75 hester og 180 Nm. Kombinert med en vekt på 1150 kilo, skal denne klare seg med 0,34 liter på mila. Volkswagen bruker det for alt det er verdt i markedsføringen, men er det et reelt tall, og bør du egentlig velge denne fremfor en av de andre modellene?

Kjøreegenskaper: 4

Polo er i utgangspunktet en velkjørende bil. Både versjonen med 1,6-liters dieselmotor og GTI-varianten med 180-hesters bensinmotor er kvikke og underholdende.

BlueMotion-modellen er også kvikk. Det skyldes den lave vekten, men vår testbil var utstyrt med dekk som ødela all gleden ved å kjøre inspirert. Bilen føles litt fremtung, og det virker som om den er mykere satt opp enn enkelte andre Polo-modeller.

SITTER IKKE: Det glipper veldig fort i svingene med Polo BlueMotion. Det ødelegger mye av gleden ved et ellers flott chassis.

SITTER IKKE: Det glipper veldig fort i svingene med Polo BlueMotion. Det ødelegger mye av gleden ved et ellers flott chassis. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 3

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1199

EFFEKT, HK VED O/MIN: 75/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180/2000

EGENVEKT, KG: 1150

TILHENGERVEKT, KG: 900/570

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 397/169/146

BAGASJEROM, LITER: 280

STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/60 R15T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,34

CO2-UTSLIPP, G/KM: 89

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 13,9

TOPPFART, KM/T: 173

PRIS FRA, KR: 195 040

Den tresylindrede dieselmaskinen under panseret gir mer enn nok lyd fra seg. Det er typisk for motorer med tre sylindre, og er spesielt godt hørbart i lav fart - for eksempel i bytrafikk, hvor mange av disse bilene brukes.

Fullt dreiemoment er ikke tilgjengelig før ved 2000 o/min, noe som er en god del høyere enn de fleste andre moderne dieselmotorer. Vanligvis har man fullt moment tilgjengelig fra rundt 1500 o/min.

Det betyr at du må holde bilen på et forholdsvis høyt turtall for å ha krefter tilgjengelig - noe som igjen fører til et høyere forbruk.

Den femtrinns girkassen er også langsteget, og ikke spesielt presis. Femtegir fører stort sett til at turtallet blir for lavt til hastigheter under 90 - og fjerdegir gir deg et turtall som øker forbruket markant.

Ytelser: 2

Det sier seg selv at 75 hester ikke gir de beste ytelsene. 0-100 er oppgitt til ikke spesielt imponerende 13,9 sekunder, og bilen gir seg ved 173 km/t.

Heller ikke i mellomakselerasjonen imponerer BlueMotion. Man må ned i tredjegir for å få akseptable tall på 60-100 og 80-120 km/t.

De femten ekstra hestene som sitter i de fleste andre bilene på denne størrelsen utgjør en hel del når det kommer til både faktisk og opplevd akselerasjon.

Eksteriør: 4

TREG: 1,2-literen under panseret gir ikke Polo noen voldsomme ytelser.

TREG: 1,2-literen under panseret gir ikke Polo noen voldsomme ytelser.

Dagens Polo ser mye mer spennende ut enn den foregående modellen. Den har mange likhetstrekk med de andre Volkswagen-modellene.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 15,1

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 20,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 11,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 13,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 18,6

STØY TOMGANG, dBA: 47,1

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 68,3

STØY 100 KM/T, dBA: 71,0

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,46

BlueMotion-modellen har en del spesielle detaljer for å forbedre aerodynamikken. Blant annet har grillen blitt dekket av et svart plastdeksel, og bilen har fått en større spoiler.

Interiør: 4

Her er det meste som det pleier. BlueMotion er basert på det laveste utstyrsnivået denne motoren leveres med, og dermed er det ingen voldsom luksusfølelse å spore her. Likevel ligger Polo fortsatt et godt stykke foran en del av konkurrentene, slik som for eksempel Peugeots spareversjon av 207.

Foran er det lett å finne seg til rette, og baksetet fungerer for voksne personer på kortere turer. Også bagasjeplassen er tilstrekkelig i de fleste tilfeller, men hvis man skal ha mye bagasje, må man nok belage seg på å legge ned deler av baksetet.

Komfort: 5

Komforten i Polo er på topp blant småbilene. Ettersom denne varianten har dekk i dimensjonen 185/60-15, vil dekksidene fjære mer enn modellene med større felger. Det fører til at denne modellen sluker de fleste ujevnheter på en mer enn tilfredsstillende måte.

SOM NORMALT: Det er ingen tvil om at det er snakk om en Volkswagen, men man merker at den er basert på et lavt utstyrnivå.

SOM NORMALT: Det er ingen tvil om at det er snakk om en Volkswagen, men man merker at den er basert på et lavt utstyrnivå. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det eneste problemet er at motoren støyer en del. Våre støymålinger viser at lydtrykket er betydelig høyere i alle hastigheter enn i samme bil med 1,6-liters dieselmotor.

Sikkerhet: 5

Fem stjerner med Euro NCAPS nyeste standard. Det betyr at bilen blir ansett som en sikker bil etter dagens standarder (du kan lese mer om de nye standardene her). Den klarer seg ikke så godt som forventet ved kollisjon med stolpe fra siden, og for whiplash-beskyttelse.

Alt man kan forvente av sikkerhetsutstyr er standard. Vi kan nevne blant annet ESP, ASR, sidekollisjonsputer for fører og passasjer, samt hodekollisjonsputer både foran og bak.

Pris/utstyr: 4

BlueMotion er, naturlig nok, blant de billigste Polo-modellene. Startprisen på drøye 195.000 kroner inkluderer det meste man trenger. Likevel er det en del utstyr som ikke er tilgjengelig. Blant disse er xenonlys (som virker mye bedre enn de tradisjonelle halogenpærene) og høydejustering på passasjersetet.

Tredørsmodellen har et oppgitt CO2-utslipp på 87 gram, og det er vektreduksjon som står for mesteparten av dette. Der er utstyrsvalget meget begrenset, og ting som større radio eller navigasjon, alarm og parkeringssensor er ikke tilgjengelig.

GREI PLASS: Baksetet byr ikke på noen overflod av plass, men voksne kan sitte her.

GREI PLASS: Baksetet byr ikke på noen overflod av plass, men voksne kan sitte her. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 3

Isolert sett bruker Polo forholdsvis lite drivstoff. Den er likevel et stykke unna de gjerrigste bilene vi har kjørt. Blant annet klarte Mini One D seg med 0,39 l/mil i vår testrunde.

Polo BlueMotion endte opp med et forbruk på 0,46 l/mil i den samme runden. Det er faktisk mer enn den samme bilen brukte med 1,6-liter og DSG.

Grunnen til at forbruket er såpass mye høyere er en kombinasjon av det ekstra lange femtegiret, lite motorkraft og at man ikke har maksimalt dreiemoment tilgjengelig før ved 2000 o/min. Det fører til at man må gi mer gass for å holde en normal fart på norsk landevei - spesielt der det er litt bakker.

280 LITER: Det er bagasjeplassen du har til rådighet. Det holder i de fleste tilfeller, men du må ta i bruk baksetene hvis du har tenkt deg på langtur.

280 LITER: Det er bagasjeplassen du har til rådighet. Det holder i de fleste tilfeller, men du må ta i bruk baksetene hvis du har tenkt deg på langtur. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det oppgitte tallet på 0,34 ved blandet kjøring er umulig å oppnå i praksis. Rett over 0,4 l/mil er innen rekkevidde dersom man holder seg rundt 80 km/t på flatmark. Så fort man beveger seg over dette, eller det er snakk om litt høydeforskjell, vil forbruket fort sprette opp.

LANGT UNNA: Det er umulig å komme ned mot det oppgitte forbruket i praksis. Hvis du kjører uøkonomisk, er dette et mer realistisk tall.

LANGT UNNA: Det er umulig å komme ned mot det oppgitte forbruket i praksis. Hvis du kjører uøkonomisk, er dette et mer realistisk tall. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Polo er i utgangspunktet en av de aller beste småbilene på markedet. BlueMotion er ikke det. Man ofrer rett og slett for mye kjøreglede og komfort i form av nok kraft til å kunne forsvare den potensielle minimale besparelsen i drivstoff.

En Polo med 1,6-liters dieselmotor på 90 hester og laveste utstyrsnivå starter på snaue 213.000 kroner. Den forskjellen er absolutt verdt alle pengene.

Les også:

Langtest av Golf BlueMotion

Miljøbilene lyver

Byttet verksted - sparte 20.000

Har du en eldre bil? Velg piggdekk!

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Skygg unna de verste versjonene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Polo
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag