Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo

Holder ikke hva reklamen lover.

Sist oppdatert

Det er kun en minimal besparelse i pris som kan forsvare et kjøp av Polo BlueMotion.

BlueMotion er betegnelsen på Volkswagens miljømodeller. Det nyeste skuddet på miljøstammen er Polo. BlueMotion-varianten har en tresylindret dieselmotor på 75 hester og 180 Nm. Kombinert med en vekt på 1150 kilo, skal denne klare seg med 0,34 liter på mila. Volkswagen bruker det for alt det er verdt i markedsføringen, men er det et reelt tall, og bør du egentlig velge denne fremfor en av de andre modellene?

Kjøreegenskaper: 4

Polo er i utgangspunktet en velkjørende bil. Både versjonen med 1,6-liters dieselmotor og GTI-varianten med 180-hesters bensinmotor er kvikke og underholdende.

BlueMotion-modellen er også kvikk. Det skyldes den lave vekten, men vår testbil var utstyrt med dekk som ødela all gleden ved å kjøre inspirert. Bilen føles litt fremtung, og det virker som om den er mykere satt opp enn enkelte andre Polo-modeller.

SITTER IKKE: Det glipper veldig fort i svingene med Polo BlueMotion. Det ødelegger mye av gleden ved et ellers flott chassis.
SITTER IKKE: Det glipper veldig fort i svingene med Polo BlueMotion. Det ødelegger mye av gleden ved et ellers flott chassis. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 3

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1199

EFFEKT, HK VED O/MIN: 75/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180/2000

EGENVEKT, KG: 1150

TILHENGERVEKT, KG: 900/570

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 397/169/146

BAGASJEROM, LITER: 280

STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/60 R15T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,34

CO2-UTSLIPP, G/KM: 89

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 13,9

TOPPFART, KM/T: 173

PRIS FRA, KR: 195 040

Den tresylindrede dieselmaskinen under panseret gir mer enn nok lyd fra seg. Det er typisk for motorer med tre sylindre, og er spesielt godt hørbart i lav fart - for eksempel i bytrafikk, hvor mange av disse bilene brukes.

Fullt dreiemoment er ikke tilgjengelig før ved 2000 o/min, noe som er en god del høyere enn de fleste andre moderne dieselmotorer. Vanligvis har man fullt moment tilgjengelig fra rundt 1500 o/min.

Det betyr at du må holde bilen på et forholdsvis høyt turtall for å ha krefter tilgjengelig - noe som igjen fører til et høyere forbruk.

Den femtrinns girkassen er også langsteget, og ikke spesielt presis. Femtegir fører stort sett til at turtallet blir for lavt til hastigheter under 90 - og fjerdegir gir deg et turtall som øker forbruket markant.

Ytelser: 2

Det sier seg selv at 75 hester ikke gir de beste ytelsene. 0-100 er oppgitt til ikke spesielt imponerende 13,9 sekunder, og bilen gir seg ved 173 km/t.

Heller ikke i mellomakselerasjonen imponerer BlueMotion. Man må ned i tredjegir for å få akseptable tall på 60-100 og 80-120 km/t.

De femten ekstra hestene som sitter i de fleste andre bilene på denne størrelsen utgjør en hel del når det kommer til både faktisk og opplevd akselerasjon.

Eksteriør: 4

TREG: 1,2-literen under panseret gir ikke Polo noen voldsomme ytelser.
TREG: 1,2-literen under panseret gir ikke Polo noen voldsomme ytelser.

Dagens Polo ser mye mer spennende ut enn den foregående modellen. Den har mange likhetstrekk med de andre Volkswagen-modellene.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 15,1

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 20,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 11,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 13,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 18,6

STØY TOMGANG, dBA: 47,1

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 68,3

STØY 100 KM/T, dBA: 71,0

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,46

BlueMotion-modellen har en del spesielle detaljer for å forbedre aerodynamikken. Blant annet har grillen blitt dekket av et svart plastdeksel, og bilen har fått en større spoiler.

Interiør: 4

Her er det meste som det pleier. BlueMotion er basert på det laveste utstyrsnivået denne motoren leveres med, og dermed er det ingen voldsom luksusfølelse å spore her. Likevel ligger Polo fortsatt et godt stykke foran en del av konkurrentene, slik som for eksempel Peugeots spareversjon av 207.

Foran er det lett å finne seg til rette, og baksetet fungerer for voksne personer på kortere turer. Også bagasjeplassen er tilstrekkelig i de fleste tilfeller, men hvis man skal ha mye bagasje, må man nok belage seg på å legge ned deler av baksetet.

Komfort: 5

Komforten i Polo er på topp blant småbilene. Ettersom denne varianten har dekk i dimensjonen 185/60-15, vil dekksidene fjære mer enn modellene med større felger. Det fører til at denne modellen sluker de fleste ujevnheter på en mer enn tilfredsstillende måte.

SOM NORMALT: Det er ingen tvil om at det er snakk om en Volkswagen, men man merker at den er basert på et lavt utstyrnivå.
SOM NORMALT: Det er ingen tvil om at det er snakk om en Volkswagen, men man merker at den er basert på et lavt utstyrnivå. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det eneste problemet er at motoren støyer en del. Våre støymålinger viser at lydtrykket er betydelig høyere i alle hastigheter enn i samme bil med 1,6-liters dieselmotor.

Sikkerhet: 5

Fem stjerner med Euro NCAPS nyeste standard. Det betyr at bilen blir ansett som en sikker bil etter dagens standarder (du kan lese mer om de nye standardene her). Den klarer seg ikke så godt som forventet ved kollisjon med stolpe fra siden, og for whiplash-beskyttelse.

Alt man kan forvente av sikkerhetsutstyr er standard. Vi kan nevne blant annet ESP, ASR, sidekollisjonsputer for fører og passasjer, samt hodekollisjonsputer både foran og bak.

Pris/utstyr: 4

BlueMotion er, naturlig nok, blant de billigste Polo-modellene. Startprisen på drøye 195.000 kroner inkluderer det meste man trenger. Likevel er det en del utstyr som ikke er tilgjengelig. Blant disse er xenonlys (som virker mye bedre enn de tradisjonelle halogenpærene) og høydejustering på passasjersetet.

Tredørsmodellen har et oppgitt CO2-utslipp på 87 gram, og det er vektreduksjon som står for mesteparten av dette. Der er utstyrsvalget meget begrenset, og ting som større radio eller navigasjon, alarm og parkeringssensor er ikke tilgjengelig.

GREI PLASS: Baksetet byr ikke på noen overflod av plass, men voksne kan sitte her.
GREI PLASS: Baksetet byr ikke på noen overflod av plass, men voksne kan sitte her. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 3

Isolert sett bruker Polo forholdsvis lite drivstoff. Den er likevel et stykke unna de gjerrigste bilene vi har kjørt. Blant annet klarte Mini One D seg med 0,39 l/mil i vår testrunde.

Polo BlueMotion endte opp med et forbruk på 0,46 l/mil i den samme runden. Det er faktisk mer enn den samme bilen brukte med 1,6-liter og DSG.

Grunnen til at forbruket er såpass mye høyere er en kombinasjon av det ekstra lange femtegiret, lite motorkraft og at man ikke har maksimalt dreiemoment tilgjengelig før ved 2000 o/min. Det fører til at man må gi mer gass for å holde en normal fart på norsk landevei - spesielt der det er litt bakker.

280 LITER: Det er bagasjeplassen du har til rådighet. Det holder i de fleste tilfeller, men du må ta i bruk baksetene hvis du har tenkt deg på langtur.
280 LITER: Det er bagasjeplassen du har til rådighet. Det holder i de fleste tilfeller, men du må ta i bruk baksetene hvis du har tenkt deg på langtur. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det oppgitte tallet på 0,34 ved blandet kjøring er umulig å oppnå i praksis. Rett over 0,4 l/mil er innen rekkevidde dersom man holder seg rundt 80 km/t på flatmark. Så fort man beveger seg over dette, eller det er snakk om litt høydeforskjell, vil forbruket fort sprette opp.

LANGT UNNA: Det er umulig å komme ned mot det oppgitte forbruket i praksis. Hvis du kjører uøkonomisk, er dette et mer realistisk tall.
LANGT UNNA: Det er umulig å komme ned mot det oppgitte forbruket i praksis. Hvis du kjører uøkonomisk, er dette et mer realistisk tall. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også