Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god

Volkswagen Passat begynner å dra på årene, men med 170 hester, DSG og firehjulsdrift er den fortsatt god.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott drivlinje

+ Gode ytelser

+ Gode kjøreegenskaper

+ God komfort

- En smule dyr

- Litt gammelmodig interiør

Tekniske data

MOTOR, CM3:1968

EFFEKT, HK VED O/MIN:170/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:350/1750-2500

EGENVEKT, KG:1676

TILHENGERVEKT, KG:2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:477/182/152

BAGASJEROM, LITER:588/1716

DEKKDIMENSJON: 225/45 R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,64

CO2-UTSLIPP, G/KM:169

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,8

TOPPFART, KM/T:214

PRIS FRA, KR:476 360

PRIS TESTBIL, KR:568 810

Volkswagen Passat har lenge vært en av Norges mest populære biler. Det er ikke vanskelig å skjønne, da bilen kan skilte med både gode veiegenskaper og stor plass. Den begynner å dra på årene, og en ny modell kommer til høsten. Er den fortsatt god, eller begynner den å sakke akterut for mer moderne konkurrenter?

Kjøreegenskaper: 5

Med adaptivt understell og firehjulsdrift er Passat en flott bil på vinterføre. Den oppleves som både trygg og stabil, og det er aldri noe problem å kjøre effektivt.

Firehjulsdriftsystemet er, som på de fleste andre Volkswagen-biler, fra svenske Haldex. I utgangspunktet trekker bilen på forhjulene, men bakhjulene blir med på moroa når det trengs. Det merkes på glatt føre, da bilen må kjøres som en forhjulstrekker for å unngå understyring. Vi har tidligere skrevet om forskjellige firehjulsdriftsystemer, og i den saken går vi nærmere inn på hvordan de forskjellige systemene fungerer.

Det er heller ikke mulig å skru av ESP-systemet. Trykker du på knappen som er merket med "ESP Off" deaktiverer du kun antispinnsystemet. Det gjør at dette ikke er den optimale bilen for den som er ute etter en lekebil. Skal du derimot bruke den til å komme deg trygt og enkelt frem på vinteren fungerer den upåklagelig.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,5

60-100 KM/T, 6. GIR: 14,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,8

80-120 KM/T, 3. GIR: 0,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,3

STØY TOMGANG, dBA: 44,9

STØY 50 KM/T, dBA: 58,6

STØY 80 KM/T, dBA: 62,4

STØY 100 KM/T, dBA: 65,4

Den toliters common rail-motoren på 170 hester er velkjent, og den skuffer ikke under panseret på Passat. Kombinert med DSG og firehjulsdrift er det en svært så trivelig pakke.

Motoren trekker jevnt hele veien, og common rail-teknologien har nærmest eliminert dieselstøyen de gamle pumpedyse-motorene var plaget med.

Ytelser: 5

Med 170 hester og 350 Nm under panseret, så sier det seg nesten selv at bilen får gode ytelser. Med denne motoren under panseret får Passat litt bedre ytelser enn Mercedes E220 CDI, som har like mange ponnier under panseret.

Forbikjøringer går unna uten problemer, og bilen kjennes generelt kvikk. Den sekstrinns DSG-kassen skal nok også ha sin del av æren for dette, da den girer lynkjapt og alltid sørger for at du har nok krefter tilgjengelig.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

"Ikke veldig spennende" er vel i utgangspunktet en grei beskrivelse av Passat. Den har taklet de fire siste årene godt, men man ser at det ikke lenger er noe ny bil.

R-line-stylingen som er en del av Highline-pakken løfter likevel bilen en hel del. Det gjør at bilen blir seende elegant ut, men det er likevel ingen bil man snur seg etter på gata.

Interiør: 4

Også her ser man at bilen begynner å dra på årene. En del detaljer avslører at Volkswagen har endret en del på interiørdesignet sitt de siste årene. Likevel fremstår den ikke som utpreget gammel eller dårlig. Det er bare ikke like bra som vi vet det kunne vært - og sannsynligvis kommer til å bli når det kommer en oppgradering til høsten.

Plassen er det imidlertid ingenting å klage på. Bagasjerommet er gedigent, og burde svelge det meste av feriebagasje for hele familien. Bakseteplassen er også god, og selv høyreiste personer rett under to meter sitter godt.

Komfort: 5

Vår bil var utstyrt med adaptivt understell. Det betyr at du kan velge mellom tre innstillinger: comfort, normal og sport. Vi ble benådet med fantastisk vintervær under testperioden, og det betyr, som de fleste vet, ikke akkurat plan veibane.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med komfort-innstillingen aktivert taklet imidlertid Passaten de aller fleste utfordringer med glans. Både små og store ujevnheter ble filtrert bort i et imponerende tempo, og vi følte aldri at bilen mistet grepet på veien på grunn av ujevn veibane.

Sikkerhet: 5

Passat er en generelt sikker bil. Den fikk skryt for et ekstremt stivt karosseri da den ble testet av Euro NCAP. Dette førte til at det var lite deformasjon under krasjtesten.

Fem stjerner for voksensikkerhet, og fire for barnesikkerhet. Euro NCAP opplyser om at belastningene på et stort barns bryst var litt for store til at bilen kunne få maksimal score på dette punktet.

Av sikkerhetsutstyr er ESP og en hel del airbager standard. I tillegg er det mulig å få bilen med blant annet adaptiv cruise control og lane assist. Sistnevnte holder bilen innenfor feltet på motorveien, og styrer faktisk bilen for deg. Det er verdt å merke seg at dette kun fungerer på bar vei - og dermed bare halve året her til lands.

Pris/utstyr: 4

Billigste Passat-variant koster rett over 300.000 kroner. Vår er derimot den dyreste dieselvarianten du får tak i, og det merkes. Prisen for Highline-utgaven starter på drøye 475.000 kroner, og med det utstyret som trengs runder du fort halvmillionen.

Hvis du vil ha en stasjonsvogn med firehjulsdrift og automat, er det ikke så fryktelig mange varianter å velge mellom. Klarer du deg med manuell girkasse, kan imidlertid Subaru Legacy være et alternativ. Den har et bedre firehjulsdriftsystem, men utseende og interiør er ikke helt på samme nivå som hos Volkswagen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Et annet alternativ er Volkswagen-konsernets billigste merke - nemlig Skoda. Octavia fremstår generelt som mye bil for pengene, og det gjelder også de dyrere modellene. Den får du kun med 140-hester hvis du virkelig må ha diesel. Den leveres imidlertid også med en 1,8-liters turbomotor på 160 hestekrefter i kombinasjon med firehjulsdrift. Du ofrer litt plass sammenlignet med Passaten, men det er likevel tilstrekkelig for de aller fleste.

Miljø: 4

En bil med 170 hester og firehjulsdrift er ikke spesielt miljøsnill uansett hvordan man vrir og vender på det. Volkswagen oppgir et forbruk på 0,64 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet skal være på 169 g/km. Det er ikke avskrekkende, og omtrent på nivå med sammenlignbare biler.

Som en del av vårt testopplegg kjører vi alle bilene gjennom en 20 mil lang og krevende testløype. Der brukte Passat 0,77 liter på mila. Det er et stykke unna det oppgitte forbruket, og er sammenfallende med tidligere observasjoner om at Volkswagens-konsernets toliter er forholdsvis tørst.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 467860

Konklusjon

Passat fremstår fortsatt som en flott bil. Til tross for enkelte aldringstegn, er det er fin bil både å kjøre og å se på.

Interiøret ser ikke fryktelig moderne ut lenger, men er fortsatt bedre enn enkelte av konkurrentene. Kjøremessig gjør DCC-understellet sitt til at bilen takler de fleste forhold norske vier kan by på.

Med firehjulsdrift og DSG er dette en flott pakke som det er vanskelig å finne andre steder. Klarer du deg derimot uten DSG, er det flere andre alternativer som seiler opp som mer fornuftige.

Alle våre Volkswagen-tester finner du her.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: De beste fluktbilene - kanskje Se flere saker fra: Test av 20 stasjonsvogner Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag