Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke

Med sterk dieselmotor, herlig girkasse, firehjulsdrift og så å si alt utstyr som er å få, så er Passat en kjempegod bil. Men det koster å være kar.

DRØMMEBIL: Norges mest solgte stasjonsvogn, uttsyrt med 170 hk, DSG-gir og 4Motion, er sikkert mange nordmenns drømmebil. Men med alt utstyret blir den altfor dyr her til lands.

DRØMMEBIL: Norges mest solgte stasjonsvogn, uttsyrt med 170 hk, DSG-gir og 4Motion, er sikkert mange nordmenns drømmebil. Men med alt utstyret blir den altfor dyr her til lands. Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert

Siden siste generasjon VW Passat ble lansert i Norge sent på året 2010, har den vært under lupen mer enn én gang her i Vi Menn Bil. Vi la blant annet over 6000 km bak oss på jakt etter hva som egentlig var feil med nye Passat, da salget ikke så ut til å nå de høydene vi tippet på forhånd. Konklusjonen etter endt test var at det ikke var noen spesielle feil med Passat. Så om vi ville finne noen feil når vi denne gang skulle teste toppmodellen var derfor høyst tvilsomt.

Kjøreegenskaper: 5

Som erfart i tidligere tester er ikke Passat blant de mest sportslige familievognene, selv om det ikke betyr at den ikke har gode kjøreegenskaper. For det har den. Passat er både presis og lett å kjøre. Dessuten gir den på sin egen måte tysk storbilfølelse, som igjen gjør at den føles meget trygg på veien. Noe firehjulsdriften også bidrar til.

Passat har godt og sikkert bitt i forhjulene, mens styringen har en myk og jevn respons som passer spesielt bra når det er glatt. Dermed inngir bilen tillit, når det først slipper skjer det jevnt, mens ESP-systemet har en passe avveining mellom det sikre og det hysteriske.

Slik vi opplever nye VW Passat er den blant de aller beste familiebilene på veien, med en solid balanse mellom kjøreglede og trygghet.

Motor: 6

Akkurat som vi skrev i vår test av siste generasjon Tiguan, så er ikke motoren isolert sett den beste dieselen på markedet - selv om den absolutt er med å krige i toppen. Kombinasjonen TDI og Volkswagens særdeles flotte dobbeltklutsj automatkasse (DSG) er den beste motor/gir-kombinasjonen i denne prisklassen per dags dato.

Motoren trekker villig og girskiftene er lynraske, presise og meget godt tilpasset motorens karakteristikk. Motoren har også fin gange og kan sies å være blant de mer turtallsvillige tolitersdieselene der ute.

EVOLUSJON: Ingen revolusjon. Passat er veldig lik forrige modell, uten at det nødvendigvis ligger noe negativt i det. Forsøk på designmessige krumspring har tyskerne holdt seg for gode til.

EVOLUSJON: Ingen revolusjon. Passat er veldig lik forrige modell, uten at det nødvendigvis ligger noe negativt i det. Forsøk på designmessige krumspring har tyskerne holdt seg for gode til. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ytelser: 5

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/3000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750
  • EGENVEKT, KG: 1687
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/2000
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/-
  • BAGASJEROM, LITER: 603
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/60R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,57
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 8,7
  • TOPPFART, KM/T: 217
  • PRIS FRA, KR: 303 550
  • PRIS TESTBIL, KR: 583 210

I testbilen yter toliteren i dette tilfellet 170 hk og 350 Nm, noe som er mer enn nok til å sette fart på den romslige stasjonsvognen. 0-100 km/t går unna på 8,7 sekunder og toppfarten er på 217 km/t.

Som forventet oppnår vi ikke helt de samme tallene i våre akselerasjonstester, men vi er jaggu ikke langt unna. 0- 100 på 9,4 sekunder må sies å være godt nok til at vi tror på de oppgitte tallene.

I mellomakselerasjon gjør den det også forholdsvis godt, og er på øvre del når vi sorterer familiebiler med tilsvarende sterk dieselmotor og automat etter hvor raske de er.

Eksteriør: 4

Det har vært en vellykket utvendig oppgradering for VW Passat. Kanskje mest fordi den forrige modellen begynte å bli mer enn normalt preget av tidens tann, men også fordi man på en harmonisk måte har integrert VWs nye og skarpere designspråk i umiskjennelig Passat-drakt.

Innvendingen er det i overkant konformt. Men skal man bygge en bestselger i familieklassen, nytter det lite å stille med en design som støter bort deler av kundemassen. Altså er pent og moderne et greit kompromiss.

Interiør: 5

Et elegant interiørdesign med høy finish, har vært en av fortrinnene til Passat. Det er videreført og polert i den nye modellen, noe som både kan være et fortrinn og en innvending. Uansett om du ikke får den store nyhetsfølelsen av å sette deg inn i den nye VW Passat, er det fortsatt en cockpit som sørger for en god kvalitetsopplevelse.

Plassmessig er VW Passat blant de større familiebilene, dog ikke i samme klasse som konsernsøsteren Skoda Superb stasjonsvogn. Det er akseptabel bakseteplass, selv om panoramasoltaket i glass i vår testbil stjeler en god del takhøyde.

Vi er også blitt spurt av lesere om plassen for barneseter i VW Passat. Fra eksperthold (vår mann med tre barn i barnesetealder) er kommentaren at det varierer med hensyn til utformingen av barnesetene, men at det finnes biler i denne klassen hvor det er enklere å få plass til tre barneseter i baksetet enn i VW Passat.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 603 liter, og vår gjennomgang av det kvadratiske lasterommet gir inntrykk av at det vil duge for de fleste barnefamilier.

Komfort: 5

PÅKOSTET: Toppmodellen Highline, som i dette tilfellet har fått lesset på ca 100 000 kroner i ekstrautstyr, har alt man ønsker og trenger i en familiebil i denne prisklassen.

PÅKOSTET: Toppmodellen Highline, som i dette tilfellet har fått lesset på ca 100 000 kroner i ekstrautstyr, har alt man ønsker og trenger i en familiebil i denne prisklassen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Som sagt er testbilen toppmodell, som Volkswagen selvfølgelig har valgt å foredle ved å slenge på en haug ekstrautstyr. Som for eksempel 18-toms felger med sportsunderstell som senker bilen 15 mm.

Testdata:

  • 0-100 KM/T, SEK: 9,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,9
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 15,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 13,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 50,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 63,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 68,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 70,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,58

Sportsunderstellet har vi gitt kritikk for å være i stiveste laget tidligere, men testbilen henter seg inn takket være det adaptive understellet som gjør at man ved et knappetrykk kan veksle mellom Sport, Normal og Comfort.

Forskjellen er ikke stor, men den er såpass at man merker at bilen blir mer tilgivende i brå ujevnheter når man veksler over til "comfort".

Ser vi bort ifra det småstive understellet er Passat en komfortabel langturkompis. Støynivået er lavt, sittestillingen er riktig, plassen er god og brukervennligheten på knapper og instrumenter er som vanlig i ypperste klasse.

Sikkerhet: 5

Den nye VW Passat er nylig testet i EuroNCAP.

Siden bilens struktur ikke har endret seg vesentlig fra forgjengeren, har man brukt de samme testresultatene som for forgjengeren når det gjelder beskyttelse av voksne og barn, men gjort ny test på fotgjengerbeskyttelse på grunn av ny karosseriutforming. Dermed får VW Passat gode resultater, men med merknader i forhold rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved sidekollisjon med stolpe.

Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, og bilen kan blant annet leveres med moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling og adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsefunksjon ved bykjøring.

Pris/utstyr: 3

I utgangspunktet er VW Passat attraktivt priset opp mot naturlige konkurrenter som Opel Insignia, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

MASSE PLASS: Oppgitt bagasjeromsvolum på 603 liter er blant de aller beste i klassen, og det nyter barnefamilier godt av.

MASSE PLASS: Oppgitt bagasjeromsvolum på 603 liter er blant de aller beste i klassen, og det nyter barnefamilier godt av. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Rimeligste Passat stasjonsvogn, da med 1,4-liters bensinturbo på 122 hk, koster fra 310 310 kr med manuelt gir. Vår testbil, en Highline med 170 hk TDI, DSG og firehjulsdrift, koster i utgangspunktet fra 487 000 kroner, men har fått en haug ekstrautstyr montert og lander totalt på hele 583 210 kroner.

MEGET GODE: Skinnsetene er meget gode å sitte i og har all den støtten man trenger i sidene og under lårene.

MEGET GODE: Skinnsetene er meget gode å sitte i og har all den støtten man trenger i sidene og under lårene. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ved siden av alt utstyret som bor i Highlinepakken er ting som metallic lakk, panorama glasstak, navigasjon med touchskjerm, parkeringsassistent med kamera, sportsseter i skinn, mørktonede ruter, adaptiv cruise kontroll, elektronisk innfellbart hengerfeste, adaptive BI-xenonlys med LED, 18 toms felger og sportsunderstell, adaptivt understell, støyisolerende og tonede vinduer samt Ipod inngang montert. Så her har man alt man trenger og enda litt til.

Vi regner med at VW Passat vil beholde sin populære posisjon også som bruktbil. Bilen har fem år/100 000 km garanti, tre år lakkgaranti og 12 år mot gjennomrusting.

Miljø: 5

Normforbruk ved blandet kjøring tilsier at testbilen skal nøye seg med 0,57 l/mil og slippe ut 149 gram CO2 per kilometer. Det er optimistiske tall, men sannheten er at testbilen presterer meget godt i vår faste forbruksløype.

Vi oppnådde et testforbruk på 0,58 l/mil, noe som sett opp mot andre familiebiler med såpass sterk dieselmotor, automatgir og firhjulsdrift er et meget godt resultat. Bilen har batterilading ved motorbrems og BMT-modellene har start/stoppanlegg.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene i våre tester, men et uttrykk for hvordan bilen står seg mot konkurrentene da testen ble gjennommført.

Toppmodellen vi denne gangen testet er så spesiell en Passat kan bli. Den koster skjorta men gir deg til gjengjeld en meget god totalpakke. Som tittelen sier; mer luksus trenger du ikke.

Det er ikke noe oppsiktsvekkende eller særpreget ved den nye VW Passat. I stedet er den nye modellen en konsekvent videreføring, polering og forbedring av de egenskapene som gjorde forgjengeren til en av Norges mest populære biler. Dermed hører nye VW Passat fortsatt til en av våre absolutte familiebilfavoritter.

Les også:

Test av vinterdekk 2011 2012

Slik fungerer de nye fotoboksene

Mobilen parkerer bilen for deg

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 583210

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning