Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen

Frekke kjøreegenskaper gir terningkast seks.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Motor/gir-kombinasjon

+ Gode ytelser

+ Frekke kjøreegenskaper

+ Bærer GTI-arven videre

+ Praktisk som en vanlig Golf

- Norske avgiftsregler

Seneste generasjon Golf GTI er et godt eksempel på tysk perfeksjon. Den bærer stolt GTI-arven videre, akkurat som den har gjort siden 1976.

Ja, det stemmer. Det er faktisk 34 år siden den første Golf GTI forlot samlebåndet. Ikke bare ga den navn til klassen vi kjenner som GTI-klassen, den har stort sett tronet på toppen av tronen hele veien.

Siste generasjon Golf, nummer seks i rekken, skuffer ikke. Den er overraskende potent og vekker bilfølelser få andre biler er i nærheten av.

Kjøreegenskaper: 6

Morofaktoren i GTI er meget høy og passer den aktive sjåfør som hånd i hanske. Styrefølelsen er svært god og bilen reagerer lynkjapt på førerens kommandoer gjennom ratt og pedaler.

Det adaptive understellet med innstillingene sport, normal og komfort anbefales på det sterkeste. I sport strammes fjæringen skikkelig til og gir GTI gokartlignende kvaliteter - perfekt om du er typen som faller for fristelsen for å ta med bilen en tur på bane.

Det høres kanskje rart ut, men GTI kjennes faktisk enda mer smidig ut gjennom vår kjeglebane enn kruttønna Golf R med samme motor på 270 hk. Det kan vi takke vekten for, da GTI er over 100 kg lettere enn R.

Over landeveiens telehiv og ujevnheter anbefales komfortmodus, da sport er i stiveste laget. Men tro ikke at komfort gjør GTI myk og kjedelig - oppsettet er stramt og kjøreegenskapene fortsatt sportslige, samtidig som de verste slagene filtreres ut.

RASK: GTI er med sine 210 hk og 280 Nm mer enn rask nok. 0-100 skal ifølge produsenten gjøres unna på 6,9 sekunder.

RASK: GTI er med sine 210 hk og 280 Nm mer enn rask nok. 0-100 skal ifølge produsenten gjøres unna på 6,9 sekunder. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 6

Testdata Golf GTI DSG 2011

  • 0-100 KM/T, SEK.: 7,7
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,4
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 9,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 4,4
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 5,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 9,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 41,6
  • STØY 50 KM/T, dBA: 68,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 71,7
  • STØY 100 KM/T, dBA: 72,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,74

Den firesylindrede bensinmotoren under panseret har økt lungekapasiteten betraktelig ved hjelp av en turbo, som blåser effekten opp i 210 hestekrefter.

Vi vet at Volkswagen henter ut 270 hk av denne motoren i Golf R, så 210 hk høres kanskje ikke så imponerende ut. Men tro meg, det holder lenge. Hestene får nemlig drahjelp av 280 Nm dreiemoment som er på plass allerede fra 1700 o/min.

Det beste med drivlinjen er uten tvil samspillet mellom motoren og girkassa. Dobbeltklutsjkassa (DSG) er ikke bare raskere, men også smartere enn alle andre automatkasser i denne prisklassen. Med padleårer på rattet får man virkelig racerbilfølelsen og kan fort bli smittet av "gire altfor mye-syken". Det herligste av alt; mellomgassen som blafrer i eksosanlegget ved hvert eneste girskift.

Ytelser: 6

GTI er overraskende rask. Toliteren er - takket være dreiemomentet - uhyre effektiv selv på lavt turtall, og det bare øker på etter hvert som hestene tar over på vei opp mot rødmerkingen ved 6000 o/min. Nesten uansett turtall er GTI særdeles kvikk ut av svingene, og differensialen sørger for meget godt bett i framhjulene.

Volkswagen lover 0-100 km/t på kjappe 6,9 sekunder og en toppfart på 238 km/t. I våre akselerasjonsmålinger gjør GTI det veldig bra. 60-100 km/t gjøres unna på raske 3,4 sekunder mens 80-120 km/t blåser avgårde på 4,2 sekunder - kun tre tideler av et sekund dårligere enn Golf R.

Se også: Lyst på GTI men liker diesel? Se vår test av Golf GTD

Eksteriør: 5

SVINGMESTER: Med det adaptive understellet i ""sport"" ligger GTI meget bra på veien.

SVINGMESTER: Med det adaptive understellet i ""sport"" ligger GTI meget bra på veien. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Helt siden VW Golf GTI kom første gang, har en litt diskré karosseristyling gitt kjennere beskjed om at noe spesielt ruller på veien.

Tekniske data Golf GTI DSG 2011

MOTOR, CM3: 1984

EFFEKT, HK VED O/MIN: 210/

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 280/

EGENVEKT, KG: 1414

TILHENGERVEKT, KG: 1400/700

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 421/178/150

BAGASJEROM, LITER: 350

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/50-17 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,74

CO2-UTSLIPP, G/KM: 173

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,9

TOPPFART, KM/T: 240

PRIS FRA, KR: 470 870

PRIS TESTBIL, KR: 508 680

Den er gjennomført helt fram til i dag, og det skarpe VW Golf-designet i 6. generasjon blir bare bedre med lett maskuline virkemidler.

Ikke påtrengende, men tøff nok til at du føler det er noe spesielt som venter på parkeringsplassen.

Interiør: 5

Kjennere finner seg fort til rette i de rutete stoff-sportsstolene. Setene, som ligner de som sto i første generasjon GTI, er gode og gir god støtte i sidene og under lårene.

VW-konsernet kan sine småtriks, men det viktigste er at alle de praktiske og kvalitetsmessige godbitene er med fra standard-Golf.

Dermed har fire voksne god nok plass i kupeen til å tåle en langtur, og bagasjerommet på 350 liter svelger unna det meste for daglig bruk. Nå får du langt større biler til denne prisklassen, men kikker du på en VW Golf GTI er du vel klar over hvor mye fint det finnes i sammenleggbare barnevogner.

Se også: Vi testet den sterkeste Golfen.

Komfort: 4

At GTI er i strammeste laget på dårlig underlag sier seg nesten selv. Den egner seg uten tvil bedre i godt driv gjennom landeveiens svingkombinasjoner enn over byens brostein og trikkeskinner. Det adaptive understellet gjør som sagt en god jobb og gjør at GTI oppleves mer fast enn stump på veien.

LITT RETRO: Det rutete stoffet i setene er inspirert av setene i første Golf GTI som kom på markedet i 1976.

LITT RETRO: Det rutete stoffet i setene er inspirert av setene i første Golf GTI som kom på markedet i 1976. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Brede dekk med lav profil gjør også at en del dekkstøy finner veien inn i kupeen. På en annen side trekker de gode setene og den velkjente Volkswagen-brukervennligheten opp.

Sikkerhet: 5

Ifølge EuroNCAP-testen er VW Golf den sikreste de har testet i 2009, og holder en svært god standard også overfor nye konkurrenter.

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupeen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes fram i testen.

Pris/utstyr: 4

Det koster å være kar her i Norge. Det er Golf GTI et tydelig bevis på med sin frapris på hele 462 370 kroner. Testbilen med DSG, adaptivt understell, 18" felger og litt annet snacks runder så vidt halvmillionen.

Det er selvfølgelig mye penger for en biltype de fleste betaler 250-300 000 for, men samtidig relativt rimelig om du ser hva du må betale for en bil som gir tilsvarende ytelser og sportslig kjøreglede.

KLASSENS BESTE: Totalpakka man får i Golf GTI er per dags dato den beste bilen i GTI-klassen.

KLASSENS BESTE: Totalpakka man får i Golf GTI er per dags dato den beste bilen i GTI-klassen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Med fem års garanti og en bruktbilpris som ikke faller altfor bratt, er likevel totaløkonomien tilfredsstillende.

TYPISK TYSK: Brukervennligheten er like god som i en vanlig Golf. Det samme er materialkvaliteten.

TYPISK TYSK: Brukervennligheten er like god som i en vanlig Golf. Det samme er materialkvaliteten. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Miljø: 5

GTI er oppgitt til et forbruk på 0,74 l/mil i EU-miksen, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 173 gr/km. Sett i forhold til ytelsene er det gode tall, og det er faktisk akkurat hva vi lander på etter vår faste 20 mil lange forbruksrunde.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Ingen over, ingen ved siden. I dagens marked står ikke konkurrentene akkurat i kø, spesielt ikke i Norge. Alternativer som kommende Ford Focus ST og nylig testede Alfa Romeo Giulietta QV er verdt å nevne, men Golf GTI bærer arven videre og regjerer fortsatt på toppen av GTI-tronen.

Les også:

Alle våre Golf-tester

Hyundai med design til terningkast 6

Her kjører vi den kuleste Golf GTI-en

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 508670

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning