Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

2012-versjonen av den legendariske Bobla har blitt mer retro og fått etternavnet Coupé, også har den blitt vesentlig bedre enn forgjengeren.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Pris, pigg og gjerrig motor, freshere og mer retro innvendig og utvendig, sikkerhet, sporty og lettbeint

- Takhøyde bak, bagasjeplass, stiv på brå ujevnheter

Golf koster fra 235 800 kroner med 1,2 TSI på 85 hk, mens Beetle koster fra 229 080 kroner med 105-hesteren. Vil man ha samme motor i Golf koster den fra 276 000 kroner. Beetle er med andre ord en god del rimeligere enn plattformbroren Golf. Løp og kjøp? Tja.

La oss ta litt historie først: Bobla er tross alt et ikon og kanskje verdens mest kjente bil?

Wikipedia skriver: I 1933 møtte Adolf Hitler Ferdinand Porsche for å diskutere utviklingen av en «Volks-wagen» («Folkets bil»), en enkel bil som skulle kunne transportere to voksne og tre barn i en fart av 100 km/t, og som ikke skulle koste mer enn 990 tyske riksmark.

Det la grunnlaget for at Type 1 - også kalt Käfer (bille på tysk) og Beetle (bille på engelsk), og etter hvert Boble - solgte som varmt hvetebrød. 5. august 1955 rullet bil nummer én million av samlebåndet, den gang med en toppfart på 115 km/t og 0-100 km/t på barske 27,5 sekunder. I 1973 passerte produksjonen 16 millioner eksemplarer totalt av Type 1, Type 2, og Type 3.

New Beetle ble lansert i 1998 og fikk en facelift i 2005. Begge ble bygget på samme plattform som storselgeren Golf.

Kjøreegenskaper: 4

Plattform er viktig når det gjelder kjøreegenskapene til den nye Bobla, som er bygget på en plattform kombinert mellom dagens Golf og Jetta. Det er viktig fordi begge disse modellene allerede er velutviklet og ikke minst velkjørende biler, og som danner solid basis for Beetle.

Ved siden av motoren er kjøreegenskapene noe av det overrasker oss mest ved Beetle, som har fått et veldig fast og sportslig fjæringsoppsett. Resultatet er godt veigrep, fin balanse og en ganske så underholdende kjøreopplevelse.

COUPÉ: Det er ikke vanskelig å kjenne igjen Bobla. Den har vokst litt i lengden, litt i bredden og taklinjen er blitt mer kupeformet.

COUPÉ: Det er ikke vanskelig å kjenne igjen Bobla. Den har vokst litt i lengden, litt i bredden og taklinjen er blitt mer kupeformet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 5

Testdata VW Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,5
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 7,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 17,9
  • STØY TOMGANG, dBA: 38,0
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61

Vi har mer å si om ytelsene enn selve motoren i vår Beetle, som er en 1,2-liters firesylindret bensinmotor med turbo på 105 hk og 175 Nm. Fullt dreiemoment er på plass ved lave 1550 o/min, så vi kan trygt si at motoren har bredt arbeidsområde tross sitt lave sylindervolum.

Beetle leveres i tillegg med 1,6 TDI 105 hk som vi kjenner fra Golf, eller hissigproppen 1,4 TSI med 160 hk kjent fra f.eks. Scirocco.

Ytelser: 5

1,2-liters bensinmotor i en så stor bil som Beetle høres kanskje spett ut, men tro om igjen. Dreiemomentet i 1,2-literen gjør den sterk nok på lavt turtall, mens hestene på høyere turtall gir Beetle et snev av gammeldags GTI- følelse. Volkswagen lover 0-100 km/t på 10,9 sekunder og toppfart på 180 km/t.

I våre GPS-baserte målinger presterer Beetle godt i forhold til tilsvarende motoriserte biler. Takket være lavere vekt er den blant annet vesentlig raskere i mellomakselerasjon enn Golf Cabriolet med samme motor.

Den er også raskere enn Hyundai Veloster med 1,6 bensin og på nivå eller raskere enn kompaktklassebiler med 1,6-liters dieselmotorer.

Eksteriør: 4

LITT RETRO: Uten å ta den for langt kjenner vi tydelig igjen visse elementer fra den gamle Bobla. Det hvitmalte dashbordet og spesielt hanskerommet er ikke vanskelig å kjenne igjen.

LITT RETRO: Uten å ta den for langt kjenner vi tydelig igjen visse elementer fra den gamle Bobla. Det hvitmalte dashbordet og spesielt hanskerommet er ikke vanskelig å kjenne igjen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Den nye Bobla ser uten tvil mye bedre ut enn forrige generasjon med sin mer coupéformede taklinje, brede hjulhus og totalt sett mer maskuline design.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1197
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/5000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 175/1550-4100
  • EGENVEKT, KG: 1349
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 428/181/149
  • BAGASJEROM, LITER: 310-905
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55-17 V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 137
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9
  • TOPPFART, KM/T: 180
  • PRIS FRA, KR: 229 080
  • PRIS TESTBIL, KR: 262 720

Den har blitt 15 centimeter lenger, blitt litt bredere og litt lavere, og har fått en hekk litt mer lik nye Porsche 911, og ser rett og slett mer sporty ut nå.

Interiør: 4

Retrofaktoren står høyt i kurs i nye Beetle, og det er lett å kjenne igjen elementer fra den opprinnelige Bobla.

Det hvitlakkerte dashbordet og hanskerommet er som hentet rett ut fra 70-tallsmodellene, akkurat som håndstroppene på b-stolpen som gjør det enklere for baksetepassasjerene å komme inn og ut.

Ellers er interiøret veldig typisk Volkswagen med helt ok materialkvalitet, god brukervennlighet samt fin ergonomi for fører og passasjerer.

Fire personer sitter helt greit i Beetle, men takhøyden kan bli i knappeste laget for lange personer i baksetet. Bagasjerommet er oppgitt til respektable 310 liter, men det er en ganske høy og lang terskel eventuell bagasje må over for å komme inn.

Komfort: 3

Muligens har Volkswagen prøvd å gi Beetle et mer sportslig preg enn Golf ved å gi den litt strammere fjæringen.

FOR TO: To personer i baksetet har helt ok benplass, men på grunn av den lave taklinjen burde man synke litt godt ned i setet.

FOR TO: To personer i baksetet har helt ok benplass, men på grunn av den lave taklinjen burde man synke litt godt ned i setet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Vår erfaring er at den ikke nødvendigvis er så mye mer sportslig, men at den heller er litt mer stump på ujevnt underlag.

På hålkeføre og over byens trikkeskinner og brustein klarer den seg rett og slett ikke like godt som Golf.

På plussiden kan det nevnes at den høye og romslige kupeen er tilfredsstillende støydempet og sittestillingen er god i stoffsetene.

Sikkerhet: 5

Bobla er en sikker bil å ferdes i. Mot slutten av 2011 ble den sendt i veggen av EuroNCAP og kom ut av det hele med meget god score. Fem av fem stjerner og meget god beskyttelse av voksne i både front- og sidekollisjon, sistnevnte med full score.

Maksimal score fikk den også for beskyttelse av barn i bilen, tross bedre score i side- enn frontkollisjon, og Beetle får godkjent for mengden sikkerhetsutstyr som er standard.

Pris/utstyr: 5

Enda morsommere enn motor og kjøreegenskaper er definitivt prisen. Golf koster fra 235 800 kroner med 1,2 TSI på 85 hk, mens Beetle koster fra 229 080 kroner med 105-hesteren. Vil man ha samme motor i Golf koster den fra 276 000 kroner. Beetle er med andre ord en god del rimeligere enn plattformbroren Golf.

Testbilen har helt greit utstyrsnivå som standard og har fått litt i tillegg. Korsryggstøtte foran, teknikkpakke, lyspakke, navigasjon, 17 toms felger, multifunksjonsratt i skinn, telefonforberedelse og et skikkelig soundsystem fra Fender er med på å øke prisen til 262.720 kroner.

TØFFERE: Beetle Coupé er mye tøffere enn tidligere og har faktisk visse likheter med nye Porsche 911.

TØFFERE: Beetle Coupé er mye tøffere enn tidligere og har faktisk visse likheter med nye Porsche 911. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Miljø: 4

Bensin kan ikke sies å være helt på nivå med diesel når det kommer til forbruk og utslipp, men våre erfaringer tilsier at 1,2 TSI er blant bensinmotorene som kommer aller nærmest. Beetle er oppgitt til 0,59 l/mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 137 gram per kilometer.

I vår faste 20 mil lange forbruksrunde sklir vi gjennom med et forbruk på 0,61 l/mil, og det på forholdsvis krevende snøføre. Det borger for at tallene Volkswagen oppgir er innenfor rekkevidde, og er man lett på foten sniker man seg under halvliteren per mil ved pen kjøring på landeveien.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Vi har sett mer enn én gang at bilprodusenter har gravd seg litt for mye ned i selve retrotankegangen og kanskje lagt mindre vekt på de praktiske egenskapene. Volkswagen mestrer begge deler i Beetle, som er mer retro, men også enda bedre.

Friskere kjøreegenskaper, sprek og gjerrig motor, god sikkerhet og ikke minst et mer spennende indre og ytre er dens sterkeste salgsargumenter, men har man ofte folk i baksetet eller mye bagasje med seg på tur er nok en Golf eller en annen bil fra kompaktklassen et mer fornuftig valg. Og når man snakker om fornuft; prisen med testbilens motor er nok en positiv overraskelse.

Les også:

Her er fotoboksene som kniper flest råkjørere

Hver kilometer i denne koster 1062 kroner

Denne familiebilen blir 60.000 kroner billigere

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 262720

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag