Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere

Nå er Toyota RAV4 tilgjengelig med mindre dieselmotor og firehjulsdrift. Det senker prisen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Lavere pris

+ God plass

+ God sikkerhet

+ Lavt drivstofforbruk

+ Kjøreegenskaper

- Støy

- Fast fjæring

- Kraftutvikling motor

- Mangel på xenonlys

- Firehjulsdrift oppleves som lite aktiv

- Sikt bakover

Fram til nå har en sterk 2,2-liters dieselmotor vært eneste vei å gå dersom man vil ha firehjulsdrift i RAV4. Det straffer seg i avgifts-Norge.

Vi sier ikke at RAV4 er dyr, for den er ikke dyrere enn konkurrenter med tilsvarende motorkraft. Men en mer avgiftsgunstig motor gjør bare drømmen om firehjulsdrift mer oppnåelig for mange.

Ved å kombinere tolitersdiesel (til nå kun med forhjulsdrift) og firehjulsdrift, faller prisen med 30 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 4

Den forrige utgaven av RAV4 rakk å bli gammelmodig i løpet av tida den var på markedet. Særlig gjaldt det kjøreegenskapene. Tungt og dødt er stikkord for dem.

Den nye RAV4 er veldig mye bedre. Nei, den er ikke sportslig, slik Toyotas hyppig sendte tv-reklamer skal ha oss til å tro. Fortsatt kan den oppleves litt tung målt mot enkelte konkurrenter. Men nyheten er uansett en bil med stor kjøremessig kapasitet:

2014 har et modifisert ESP-systemet og skal ifølge Toyota kunne ta svinger i større hastighet enn tidligere. Det virker mer meningsløst enn nyttig i en familie-SUV, og ikke merker vi noen forskjell fra 2013-modellen.

KJØRER BRA: Vi synes fjæringen i RAV4 er litt vel stram i lav fart, men den kjører til gjengjeld mye bedre enn forgjengeren.

KJØRER BRA: Vi synes fjæringen i RAV4 er litt vel stram i lav fart, men den kjører til gjengjeld mye bedre enn forgjengeren. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 12,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,9
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 13,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 17,3
  • Støy tomgang, dBA: 47,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 65,1
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,6

I likhet med 2,2-litersdieselen begynner toliteren å bli gammel. Det merkes på gange, støy og ikke minst kraftutvikling.

Motorgangen er grovere og kraftutviklingen umoderne om vi sammenligner med de beste konkurrentene. Under 2000 omdreininger skjer det svært lite, og motoren dør ganske fort ut oppover på turtall.

Smalt arbeidsregister krever flittig bruk av girspaken, og spesielt viktig er det å ha riktig gir inne om du skal foreta en forbikjøring.

Ytelser: 3

Dette kommer tydelig fram i våre akselerasjonsmålinger. På høyt gir og lavt turtall er akselerasjonen rett og slett dårlig.

På det raskeste noterer vi 60-100 km/t på 7,2 sekunder og 80-120 km/t på 10,2 sekunder, noe som er helt greie tall for en så stor SUV med såpass svak motor. Toliteren yter 124 hestekrefter og 310 Newtonmeter.

Eksteriør: 5

MANGLER DYBDE: Vi savner litt bedre dybdejustering av rattet og synes ikke dashbordet er slående vakkert. Brukervennligheten er til gjengjeld på topp.

MANGLER DYBDE: Vi savner litt bedre dybdejustering av rattet og synes ikke dashbordet er slående vakkert. Brukervennligheten er til gjengjeld på topp.

Med 457 cm er Toyota RAV4 over 20 cm lengre enn forgjengeren. I tillegg er den 3 cm bredere og 2,5 cm lavere.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1998
  • Effekt, hk ved o/min: 124/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 310/1600
  • Egenvekt, kg: 1160
  • Tilhengervekt, kg: 1600/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 457/185/166
  • Bagasjerom, liter: 547-1746
  • Standard dekkdimensjon: 235/55R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
  • CO2-utslipp, g/km: 137
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11
  • Toppfart, km/t: 180
  • Pris fra, kr: 333 800
  • Pris testbil, kr: 359 185

Det er et godt utgangspunkt for å unngå det høye og stutte preget noen SUV-er lider under.

Nytt av året er en mørkebrun metallic lakk og tieikede aluminiumsfelger. Det bidrar til å holde RAV4 moderne.

Interiør: 5

I interiørkapittelet spriker våre oppfatninger av Toyota RAV4. På den ene siden fortjener Toyota solide plusspoeng for å ha bygd en mellomstor SUV som har nesten overdådig beinplass i baksetet og et bagasjerom som kan konkurrere med veldig mange familiestasjonsvogner i volum.

Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum (547 liter).

Men det er ikke alt som får tommelen opp hos oss. I førersetet ønsker de mest langbeinte testsjåførene at det hadde vært mulig å dra rattet enda litt mer ut. Dashborddesignen er særegen - flere i testteamet synes at den ikke er pen - med en langsgående kant som gjør at knapperaden foran girspaken er delvis skjult for sjåføren.

Folke-SUV-ene har sjelden tung, solid kvalitetsfølelse i interiøret som kjennetegn - i hvert fall ikke når en tar prisen med i betraktningen. Slik var det med RAV4-en vi testet i fjor, og slik er det også i 2014-modellen.

Komfort: 3

Også når det gjelder komfort synes vi Toyota RAV4 gir et ujevnt inntrykk. Fjæringen er SUV-typisk fast i lav fart - faktisk er RAV4 fastere enn flere konkurrenter. Oppe i fart svelger den derimot unna de fleste typer ujevnheter på riktig godt vis. Dette er en av RAV4s beste sider.

GOD PLASS: RAV4 har vokst med 20 centimeter og blitt betydelig større innvendig. I baksetet kan en person på 190 centimeter sitte ""bak seg selv"".

GOD PLASS: RAV4 har vokst med 20 centimeter og blitt betydelig større innvendig. I baksetet kan en person på 190 centimeter sitte ""bak seg selv"".

Den generelle brukskomforten er for det meste også god. De viktigste instrumentene er enkle i bruk, og pekeskjermen (Toyota Touch 2) er lettbrukt.

Sikten bakover lider under den moderne designtrenden med smale vinduer bakover i bilen. Testbilen har ryggekamera, men vi opplever ofte at kameraet er tildekket av skitt. Barn vil ha store problemer med å se over den høye vinduskarmen i baksetet.

Som antydet blir komfortinntrykket redusert av støynivået. Vi kritiserte dette i 2013-modellen, og visa er fortsatt den samme. Vi måler litt lavere støynivå på tomgang, men mer støy i 50, 80 og 100 km/t i 2014-modellen. Det er høyere tall enn i konkurrenter som Subaru Forester og Ford Kuga.

På ujevn vei er det dessuten ulike lyder fra understellet. Lydene forplanter seg i kupeen og gir et såpass betydelig støyvolum at det til en viss grad påvirker vår oppfatning av hvor forseggjort RAV4 er.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Toyota RAV4 og gitt den fem av fem stjerner som hovedkarakter. Fem stjerner er normalen for nye biler som kommer til det norske markedet, og ikke unntaket.

Ser man på EuroNCAPs underkategorier, får RAV4 89 prosent for voksnes sikkerhet, 82 prosent for barns sikkerhet, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 66 prosent for sikkerhetssystemer.

Særlig på det siste punktet henger RAV 4 etter konkurrenter som Ford Kuga og Mazda CX-5. RAV4 kan for eksempel ikke fås med autobrems. Du kan sjekke EuroNCAPs sikkerhetsvurderingen av RAV4 mot konkurrenter her.

Pris/utstyr: 5

Da vi testet RAV4 i fjor, konkluderte vi med at prisen lå på nivå med de nærmeste konkurrentene. Siden da har prisen gått noe ned (i underkant av 20 000 kroner), men ikke nok til at RAV4 2,2 skiller seg ut som et billigere alternativ enn konkurrentene i SUV-klassen.

Med testbilens motor og firehjulsdrift er visa en litt annen - den er som nevnt enda 30 000 kroner billigere. Startprisen er 323 800 kroner, og testbilen (Active Style), som er tilstrekkelig utstyrt (ikke skinn), koster totalt 369 000 kroner inkl. leveringsomkostninger.

STORT ROM: Den ekstra lengden gir ekstra plass i bagasjerommet. Oppgitt volum er hele 547 liter.

STORT ROM: Den ekstra lengden gir ekstra plass i bagasjerommet. Oppgitt volum er hele 547 liter.

I et land som Norge er gode lys viktig, og velger du tolitersdieselen, er faktisk ikke xenonlys tilgjengelig - hverken på nær- eller fjernlys. Det holder ikke i 2014. Toyota Norge forklarer at Toyota ikke har prioritert dette i biler i såkalte "cold spec land", og at de håper det blir tilgjengelig ved neste modellendring.

Toyota har meget godt pålitelighetsry i Norge. I tillegg virker nordmenns appetitt på firehjulsdrevne biler å være stadig økende. Dette vil trolig sikre en fornuftig bruktpris for en RAV4 av testbilens versjon.

Forbruk: 5

Vi skulle gjerne sett en miljøgevinst av å velge en mindre og svakere motor, men det gjør vi ikke.

I vår 20 mil lange forbrukstest, bruker vi faktisk ørlite mer diesel enn vi gjorde da vi testet 2,2-dieselen. Det skyldes at toliteren er svakere og må presses hardere i motbakkene.

Resultatet er likevel godt. 0,60 l/mil er blant de beste i klassen og mer enn godkjent tatt størrelse og vekt i betraktning.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Toyota gjorde et stort løft da de kom med nye RAV4 i fjor. Mange velger SUV som familiebil, og da kommer den gode plassen veldig godt til nytte.

RAV4 har få viktige svakheter. Vi noterer oss vel fast fjæring i lav fart og at støydempingen kunne vært bedre. Samtidig opplever vi firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter.

GÅR BILLIG:I vår faste forbrukstest endte vi med et gjennomsnittsforbuk på 0,60 l/mil. Det er et godt resultat tatt størrelse og vekt i betraktning.

GÅR BILLIG:I vår faste forbrukstest endte vi med et gjennomsnittsforbuk på 0,60 l/mil. Det er et godt resultat tatt størrelse og vekt i betraktning. Foto: FOTO: Petter Handeland

At prisen har falt med 50 000 kroner for diesel og firehjulsdrift siden i fjor (2013), bidrar til at terningen ruller til fem - ikke en sterk firer, som sist.

Les også:

Her tar Volvo en Tesla

Tre stasjonsvogner fra øverste hylle

El-Golf til under 250.000

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 369000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Så dyr blir VW Tiguan sammenlignet med konkurrentene Se flere saker fra: Vi har testet Norges mest solgte biler Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag