Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt

Den nye Toyota Land Cruiser følger opp en lang og imponerende tradisjon, og er samtidig blitt hakket bedre på veien.

KONGE: Selv om Toyota Land Cruiser kanskje ikke er vårt førstevalg på veien, tar den igjen i terrenget.

KONGE: Selv om Toyota Land Cruiser kanskje ikke er vårt førstevalg på veien, tar den igjen i terrenget. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Terrengegenskaper

+ Tåler-alt-følelse

+ Innvendig plass

- Kjøreegenskaper på vei

- Komfort

- Uraffinert

Det vil alltid finnes mennesker som trenger en bil utenom det vanlige. Noen trenger ordentlige terrengegenskaper, der fremkommelighet under vanskelige forhold er viktigere enn egenskaper på landeveien.

Om du - som undertegnede - er bonde, om du trenger å dra en tung tilhenger, om du skal jobbe på vanskelig tilgjengelige steder, eller om du rett og slett bare vil ha en bil det skal svært mye til før setter seg fast, kan en vanlig kompakt-SUV være for pinglete.

Den aller første Toyota Land Cruiser så dagens lys i 1951, og nå er det tid for utskiftning av den "folkelige" varianten. En bil som har solgt relativt godt her i landet, men med 95 prosents varebilandel.

Konkurrenter er det ikke så veldig mange av, og flere av dem begynner å bli aldrende konstruksjoner. Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Land Rover Discovery, Mercedes-Benz GL-klasse, Ssang-Yong Rexton og Mercedes-Benz G-klasse er vel de nærmeste man kommer hva terrengegenskaper angår. Chevrolet Tahoe, Nissan Pathfinder, Jeep Commander og Hyundai IX55 er også inne på noe av det samme.

Alternativet er for mange en pickup, for eksempel Ford Ranger eller tvillingsøsteren Mazda BT-50, Toyota Hilux, Mitsubishi L200 eller Isuzu D-Max.

Flere av disse bilene er velegnet for videre bearbeiding, for enda røffere terrengegenskaper. Vi har lekt oss i gjørma, og du kan se videoen her.

Her finner du våre tester av 93 firehjulsdrevne biler.

BARSKT: Interiøret preges av noe hardplast, men det er mer eksklusivt enn før - og ikke minst velfungerende.

BARSKT: Interiøret preges av noe hardplast, men det er mer eksklusivt enn før - og ikke minst velfungerende. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 3

Tekniske data Toyota Land Cruiser D-4D

MOTOR, CM3: 2982

EFFEKT, HK VED O/MIN: 173/3400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 410/1600-2800

EGENVEKT, KG: 2155

TILHENGERVEKT, KG: 3000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 476/188,5/189

BAGASJEROM, LITER: 104/621/1151

STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/70-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,81

CO2-UTSLIPP, G/KM: 214

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14,5

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 741 000

PRIS TESTBIL, KR: 969 700

Toyota Land Cruiser er stor, høy og tung. Den er bygd på ramme. Dessuten har den svært gode terrengegenskaper. Alt dette gjør det ikke akkurat enkelt for ingeniørene å få til en svingespisende gledespakke.

Kort sagt minner den i stor grad om forgjengeren, men den er bedre på veien. Toyotas ingeniører har gjort endringer på ramma og hjulopphenget, i tillegg til at bilen er bredere enn før. KDSS-systemet på bilen sørger for at stabstagene strammes og slakkes hydraulisk, automatisk når man kjører. Dette skal begrense krengning, samtidig som det skal bidra til at bilen takler ujevnheter bedre.

Land Cruiser tåler å se svinger, men den er ikke voldsomt glad i det. Der har den også tyngden mot seg, særlig på glatta. Styrefølelsen er så godt som ikke-eksisterende, og tilbakemeldingene såpass få ellers, så over- eller understyring merkes først når vinkelen begynner å bli stor - eller når piggdekkene lager skrenselyder mot isen. ESP-systemet rydder imidlertid kjapt opp.

Understellet har også problemer med å sortere vekk ujevnhetene; det blir lett til at den tramper over humpene.

Dette er en bil man tar det med ro i.

På den annen side må man jo ta bilen for det den er: En terrengbil med veiegenskaper. Og i terrenget er den konge. Firehjulstrekksystemet har en Torsen-senterdifferensial som automatisk fordeler drivkrefter dit de trengs, bilen har lavserie og låsbar senterdifferensial. Testbilen har også luftfjæring, så man kan heise bilen om man har behov for bedre bakkeklaring. Antispinnsystemet skal gi samme funksjon som en diffbrems bak; om et bakhjul spinner, bremses det og kreftene tvinges over på det andre hjulet.

I utgangspunktet er kraftfordelingen 41:59 foran-bak, men dette kan varieres mellom 30:70 og 53:47.

Alt i alt elementer som gjør bilen til en fullblods terrengbil, der det til slutt bare er dekkene og deg selv som begrenser hvor langt oppi bortevekken du setter deg fast.

Testdata Toyota Land Cruiser D-4D aut.

0-100 KM/T, SEK.: 13,7

60-100 KM/T, KICKDOWN: 8,0

80-120 KM/T, KICKDOWN: 11,7

STØY TOMGANG, dBA: 47,3

STØY 50 KM/T, dBA: 62,2

STØY 80 KM/T, dBA: 67,8

STØY 100 KM/T, dBA: 69,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 1,11

Klatre-kontrollen og et firehjulstrekkstyringsprogram der man velger 4x4-oppsett etter terrenget leveres ikke på de norske bilene, siden det ikke kan kombineres med adaptiv cruisekontroll og pre crash-systemet.

Motor: 3

Den tre liter store, firesylindrete dieselmotoren er i bunn og grunn samme motor som satt i forrige generasjon Land Cruiser. Ytelsene er uendret, dessverre gjelder det gangen og støyen i motoren, også. For den høres godt, og oppleves ikke som spesielt raffinert - den gir klare signaler om at den faktisk er et arbeidsverktøy.

Femtrinnsautomaten følger samme stil; den girer verken spesielt kjapt eller spesielt mykt. Lengre utveksling enn på forgjengeren sørger imidlertid for redusert forbruk og utslipp. I tillegg gjorde bilen til tider noen litt rare girvalg.

Ytelser: 3

173 hk og 410 Nm er ikke voldsomt, i hvert fall ikke på Toyota Land Cruiser som veier 2155 kg - og som i tillegg kan trekke tre tonn. 0-100-sprinten klarte den på 13,7 sekunder, mens forbikjøringsintervallene 60-100 km/t og 80-120 km/t tok henholdsvis 8 og 11,7 sekunder ved kickdown. Automatgirkassa kan overstyres manuelt, men holder ikke girene når turtallet blir høyt.

STOR: De avrundete formene minner oss om storesøster Land Cruiser V8. De gjør også at bilen virker noe mindre.

STOR: De avrundete formene minner oss om storesøster Land Cruiser V8. De gjør også at bilen virker noe mindre. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I praksis passer kreftene godt til bilen; dette er ikke noe man vil kjøre hardt med. Og når Land Cruiser-en kjøres mykt, svarer den også med å porsjonere kreftene ut på en behagelig måte.

Eksteriør: 4

Dette er en stor bil. Og det forsøker den til en viss grad å skjule, ved å ta i bruk de samme designelementene som vi har sett på storesøster Land Cruiser V8 - som du kan lese test av her. Formene er rundere enn før, noe som visuelt lurer oss til å tro at bilen er lengre og lavere enn forgjengeren.

Om den er pen eller ei, skal vi ikke legge oss borti her. Meningene hos de vi spurte under testperioden er også delte; noen synes den er tøff, andre synes den er stygg.

ALLVÆRSKONGE: Land Cruiser liker seg best under røffe forhold. Ved kjøring på glatt underlag savner vi styrefølelse.

ALLVÆRSKONGE: Land Cruiser liker seg best under røffe forhold. Ved kjøring på glatt underlag savner vi styrefølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er imidlertid ikke lett å designe en perle når man har med slike dimensjoner å gjøre, særlig ikke når de skal kombineres med heftige terrengegenskaper.

Interiør: 5

Siden Toyota Land Cruiser er en stor bil, er den også rommelig innvendig. Testbilen er en sjuseter, der de to bakerste setene ligger nede i gulvet og settes opp eller legges ned med knappetrykk i bagasjerommet. Selv med alle sju seter i bruk, er bagasjeplassen raus. Og lar du de ligge nede i gulvet, har du veldig mye plass.

Løsningen med seter nede i gulvet - oppå rammekonstruksjonen - gjør riktignok at gulvet i bagasjerommet blir høyt. Kombinert med høy bakkeklaring gir dette en drøy lasteterskel. Den sidehengslete bakdøra er stor, og om du absolutt vil kan du åpne bakvinduet separat.

Innvendig er det som nevnt godt med plass. Ergonomien er fin, og omgivelsene - selv om de fortsatt er preget av en god del hard plast - er røffe. Og hakket mer eksklusive enn i forgjengeren. De rette formene rundt midtkonsollen skal gjøre det enklere å vurdere bilens vinkel i forhold til terrenget, i tillegg til at det gir et barskt preg.

HØYT: Bagasjerommet i sjusetersutgaven av Land Cruiser er stort, men setene i gulvet gjør lasteterskelen høy.

HØYT: Bagasjerommet i sjusetersutgaven av Land Cruiser er stort, men setene i gulvet gjør lasteterskelen høy.

Vår GX-testbil, til nær 970 000 kr, er fullstappet av utstyr. Vi savner egentlig bare en liten detalj: De områdene av rattet som har treverk, blir kalde om vinteren. I testperioden så vi -36 på bilens utetemperaturmåler, og da hadde det vært fint med varme i rattet. Og et dieselvarmesystem hadde heller ikke vært å forakte, selv om bilen blir imponerende raskt varm når ekstravarmefunksjonen er aktivert.

Komfort: 3

Ingeniørene har hatt en vanskelig oppgave med Toyota Land Cruiser; å få en stor og tung, rammebasert bil til å være ordentlig komfortabel ville gitt utslag i ekstremt svømmende veiegenskaper. Resultatet er en bil der du kjenner ujevnhetene, og noen ganger får de bilen til å "sprette" unna. Stort sett, om man kjører i avdempet tempo, takler den veiene godt.

Motoren høres godt, noe som også forsterkes av at bilen har stort innvendig volum. Girkassa girer heller ikke så veldig mykt, noe som begrenser dagligkomforten en smule.

På den annen side er det komfortabelt å kjøre en bil som gir inntrykk av - og faktisk er i stand til - å takle ordentlig røffe forhold.

Sikkerhet: 4

PLASS: En såpass stor bil som Land Cruiser har naturligvis god innvendig plass.

PLASS: En såpass stor bil som Land Cruiser har naturligvis god innvendig plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Toyota Land Cruiser er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Men kombinasjonen av stor tyngde, høy sitteposisjon, rammekonstruksjon, og testbilens omfattende sikkerhetssystem med radarbasert cruisekontroll og pre crash-funksjon, stramt ESP-system, effektivt 4x4-system, et godt knippe kollisjonsputer, adaptive xenonlys, åtte parkeringssensorer og kameraer som viser det som er bak, foran og på høyre side av bilen, vil vi anta gjør dette til en av de sikrere bilene du kan sitte i. Hvor snill den er mot omgivelsene ved en eventuell kollisjon, er vi mer usikre på.

Pris/utstyr: 4

Testbilen, en sjuseters, automatgiret utgave av høyeste utstyrsversjon og med noe ekstrautstyr, koster nær 970 000 kr. Det er veldig mye penger, og penger som kunne gitt deg en veldig fin, annen bil.

Startprisen for personbil med automatgir - du kjøper ikke en slik med manuellgirkasse - er 703 000 kr, mens rimeligste sjuseter koster 847 000 kr. Da får du med skinninnredning og navigasjonssystem på kjøpet.

Prisene er omtrent som hos konkurrentene; det er ikke så veldig mange biler som gir denne kombinasjonen av plass og sitteplasser, utstyr og terrengegenskaper noe særlig billigere.

ROMMELIG: Også i baksetet på Land Cruiser er det god plass.

ROMMELIG: Også i baksetet på Land Cruiser er det god plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

95 prosent av salget antas imidlertid å bli varebiler, og da blir prisene naturligvis helt annerledes: Den rimeligste med automatgir koster 483 500 kr, og for en velutstyrt bil med automatgir, skinninnredning og navigasjon må du ut med 576 500 kr.

Varebilløsningen er utviklet av Toyota Europa, baksetene - du kan til og med kjøpe en "sjuseter" som varebil - følger med på kjøpet, og for å få en vanlig personbil igjen trenger du bare å bytte taktrekket. Altså noe som er enkelt og rimelig å gjøre en vakker dag når avgiftene på omregistrering blir noe mindre fryktelige.

Miljø: 4

PRAKTISK: Terreng- og omgivelseskameraene i Land Cruiser er egentlig ment for kjøring i tett terreng. Men fungerer supert til parkering, også.

PRAKTISK: Terreng- og omgivelseskameraene i Land Cruiser er egentlig ment for kjøring i tett terreng. Men fungerer supert til parkering, også. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her kan man naturligvis si ganske mye; en Toyota Land Cruiser er jo i utgangspunktet ikke akkurat en miljøvenn. På den annen side er snittforbruket oppgitt til 0,81 l/mil, og vår faste forbrukstestrunde - som preges av mer normale, norske forhold som motbakker og slikt, ga 1,11 l/mil som forbruk.

Det er ikke ille for såpass mye bil som skal flytte på seg.

Les også:

Se alle våre biltester her

Les alle våre Toyota-tester her

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 969700

Konklusjon

Totalkarakter: 4

Toyota Land Cruiser har et heftig rykte å ta vare på. Den ferske arvtakeren, med internkode 150, ivaretar ryktet på en god måte. Terrengegenskapene er heftige, og kjøreegenskapene på veien er bedre enn noen gang. Likevel er dette fortsatt en bil for de som trenger den; du mister litt for mye av de dagligdagse egenskapene i bytte mot å være konge når veien ikke lenger er vei.

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass Se flere saker fra: Test: Toyota Land Cruiser
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning