Bakken foran oss ser ut som en vegg. «Det kan ikke gå», tenker vi, men det må jo prøves. Bilen settes i 4x4 lavgir, girspaken dras bak til «D».

Pickupen kryper mot overgangen. Den har klaring nok både foran og bak. Vi gir mer gass. Bilen virker ikke å bry seg med hvor bratt det er i det hele tatt. Den klatrer opp som om den var en edderkopp.

Hvor bratt det virkelig er, kjenner vi når vi går ut. Det er vanskelig å stå, og krevende å komme inn og ut av bilen. De to andre bilene greier prøvelsen like lett.

Dette er en slik ting pickuper kan. De kan også trekke opptil 3,5 tonn, eller få tilleggsutstyr som gjør dem skreddersydd til frakt av sykler, vannscooter eller nærmest hva det måtte være. Samtidig ser interiøret ut som i vanlige personbiler, med naviskjerm, skinnseter og masse utstyr på plass. Pickupene er i ferd med å bli mer enn bare rustikke arbeidsbiler.

Her er det doublecabene Toyota Hilux, Ford Ranger og Nissan Navara vi har til test. Toyota kunne bare låne ut en personbilregistrert bil, men det er vurdert som varebil, og det er varebilprisene som er oppgitt.

Av konsept er de, ikke overraskende, svært like. Også prismessig ligger de i samme område med relativt likt utstyrsnivå. Likevel er det mer enn nok av forskjeller å finne.

Under følger tester av de tre pickupene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!