Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert

Nye Toyota Aygo er mer spennende og bedre enn forgjengeren, men vi tror ikke den kommer til å selge noe særlig i Norge.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Fjæringskomfort

+ Eksteriør- og interiørdesign

+ Gode skinnseter

- Motor/girkasse

- Støy fra soltak

- Pris

Grunnen er enkel. Skal du selge minibil i stort antall på det norske markedet i dag, burde du ha elektrisk drivlinje som alternativ til bensinmotor. Et lite dykk i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken viser nemlig at godt over halvparten av minibilene som selges på det norske nybilmarkedet i dag, er elbiler.

Det beste eksempelet er Volkswagen Up!, som dominerer i minibil-klassen med en markedsandel på nesten 50 prosent. 80 prosent av disse er elektriske e-Up!

Samtidig er det ikke bare e-Up! Aygo skal frykte. Den skal også se opp for de større småbilene. Norske bilavgifter gjør minibilene dyrere enn fortjent. Minibilene er langt enklere enn småbilene, uten at prisen gjenspeiler det.

Få vil vel betale mer for mindre.

Kjøreegenskaper: 5

Det er gøy å kjøre minibil rundt omkring i bytrafikken. Den kompakte størrelsen og lave vekten gir en overlegen smidighet, og heldigvis har ikke Toyota falt for fristelsen til å gjøre Aygo sporty.

Fjæringen er myk og fjæringskomforten god, men Aygo henger likevel med på notene når du fortar raske kursendringer. Det kommer godt med over byens trikkeskinner og brustein.

I våre kjøreøvelser (elgtest og slalåm) gjør Aygo en god figur. Den understyrer når farten er for stor, men antiskrenssystemet går kraftig inn og roer gemyttene.

Toyota Aygo test oktober 2014

Toyota Aygo test oktober 2014 Foto: Petter Handeland

Motor: 2

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 16,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 10,7
  • 60-100 km/t, 4. gir: 13,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 9,8
  • 80-120 km/t, 3. gir: 12,6
  • 80-120 km/t, 4. gir: 15,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 13,2
  • Støy tomgang, dBA: 43,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 65,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 73,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,47

Eneste motoralternativ i Aygo, en selvpustende, tresylindret, énliters bensinmotor, oppleves ikke spesielt moderne. Den er rett og slett ikke like fleksibel som de beste småmotorene til dags dato.

Vi er heller ikke over oss av begeistring over MMT-girkassen. Girkassen er automatisk i den forstand at bilen ikke har clutchpedal, men i stedet automatisk clutch, og den girer helt av seg selv. Fordelen med denne løsningen er blant annet at den er rimelig, og det påstås at den skal bidra til lavere forbruk.

Men ikke tro at dette er et automatgir på linje med andre moderne automatkasser og dobbeltclutchautomater på markedet. Mens moderne automatkasser flest ikke gjør noe nummer av girskiftet, er det her tydelige avbrekk i kraftflyten. Særlig merkbart er dette under akselerasjon i motbakke eller hard akselerasjon.

Girkassen har også manuell funksjon, men også da må du løfte foten fra gasspedalen når du girer for ikke å få det markante avbrekket i akselerasjonen.

Vi skulle derfor gjerne sett en elektrisk drivlinje i Aygo. Elmotorenes gode dreiemoment hadde kledd Aygos smidige kjøreegenskaper og gitt bedre ytelser og fleksibilitet.

Ytelser: 3

Motoren yter 69 hestekrefter og gir Aygo langt fra rakettlignende ytelser. Sammenlignet med andre minibiler vi har testet, presterer den helt greit i våre akselerasjonsøvelser. Aygo raskere enn Up! med 60 hestekrefter, men samtidig tregere enn Skoda Citigo med 75 hestekrefter i mellomakselerasjonsøvelsene 60-100 og 80-120 km/t.

I Kia Picanto får du en 1,2-liters motor med 85 hestekrefter for om lag samme pris. Den er vesentlig raskere.

Ser vi til elbilen e-Up!, er den enda kvikkere en Picanto.

Eksteriør: 4

Toyota Aygo test oktober 2014

Toyota Aygo test oktober 2014 Foto: Petter Handeland

Toyota snakker mye om x-faktor i forbindelse med nye Aygo, som er langt mer spennende enn forrige generasjon.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 998
  • Effekt, hk ved o/min: 69/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 95/4300
  • Egenvekt, kg: 935
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 346/162/146
  • Bagasjerom, liter: 168
  • Standard dekkdimensjon: 165/60-15 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
  • CO2-utslipp, g/km: 97
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 15,5
  • Toppfart, km/t: 160
  • Pris fra, kr: 149 900
  • Pris testbil, kr: 204 800

Det er helt klart at Toyota sikter seg inn på en yngre kundegruppe med nye Aygo, som i langt større grad kan skreddersys kjøpernes ønsker i form av forskjellige lakkfarger, forskjellige eksteriørpakker (5 pakker) og eksteriørelementer og hjul

De mange valgmulighetene og en design på langt nær så nøkternt som designet til Up! og Citigo, gjør Aygo til et spennende alternativ i minibilklassen.

Interiør: 3

Også på innsiden har Toyota gitt Aygo et fint løft, med mer spennende dashborddesign og et interiør som kan skreddersys din smak med forskjellige fargede elementer.

Nye seter er et stort pluss, og testbilens skinnseter finner selv undertegnede på 192 centimeter en ok sittestilling med tilfredsstillende ergonomi.

Plassforholdene i Aygo er ikke best i klassen. Våre innvendige mål avslører at Aygo er litt trangere enn både Up!, Citigo og Picanto både foran, i baksetet og i bagasjerommet.

Oppgitt bagasjeromsvolum er kun 168 liter, mot 251 liter i Up! og Citigo og 200 i Kia Picanto.

Komfort: 3

Som nevnt under kjøreegenskaper, setter vi pris på at Toyota har valgt god fjæringskomfort over stram og sportslig fjæring i Aygo. Vi gir også plusspoeng for sittestilling og sittekomfort i testbilens skinnseter (ekstrautstyr 6500 kroner).

Toyota Aygo test oktober 2014

Toyota Aygo test oktober 2014 Foto: Petter Handeland

Dessverre er det enkelte andre ting som trekker ned. Den ene tingen er girkassen, som trenger en god del tilvenning for å unngå de markante avbrekkene i akselerasjonen.

Vi plages også av høyt støynivå innvendig. Testbilen, en x-wave, har stoff-soltak som slipper svært mye støy inn i kupeen. Spesielt i tunneler, men også på landeveien.

Vi måler det innvendige støynivået til nesten 74 desibel i 100 km/t - blant de 20 dårligste av de 450 bilene vi har testet siden 2010.

Sikkerhet: 4

Aygo er nylig kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP med godt resultat. Fire av fem stjerner anses for å være et godt resultat blant minibilene, og i testkommentaren fra EuroNCAP får Aygo godt skussmål. Likevel er det verdt å nevne at Skoda og Volkswagen oppnådde fem av fem stjerner i kollisjonstester av Citigo og up!

EuroNCAP skriver blant annet at Aygo oppnår gode resultater i front- og sidekollisjon, men at de registrerte brystskader i sideveis kollisjon mot stolpe, såkalt pole-test.

Videre får Aygo godt skussmål for beskyttelse av barn i bilen, men det nevnes at airbagen på passasjersiden foran ikke kan deaktiveres slik at barnesetet kan plasseres der.

Aygo leveres med blokkeringsfrie bremser, opptil seks airbager, dekktrykksvarsler og stabilitetskontroll som standard.

Pris/utstyr: 2

Grunnen til at det selges få minibiler i Norge er enkel; prisen er for høy. Dette er enkle biler som burde koste langt mindre enn det de faktisk gjør, mye grunnet bilavgiftene til staten.

Det gjelder også Aygo, som ikke er billigst i klassen i utgangspunktet. Enkleste versjon Aygo har en startpris på 149 900 kroner, mens den godt utstyrte testbilen koster 188 400 kroner pluss ekstrautstyr og leveringsomkostninger, totalt 204 800 kroner.

Toyota Aygo test oktober 2014

Toyota Aygo test oktober 2014 Foto: FOTO: Petter Handeland

Det er mye for en liten og enkel bil. For å sette prisen i perspektiv, vil vi trekke inn noen eksempler på hva du kan få for rundt 200 000 kroner på det norske nybilmarkedet i dag:

Du får en godt utstyrt småbil, altså en størrelsesklasse opp, for rundt 200 000 kroner. Kanskje aller mest for pengene får du i småbilklassen, der du får biler med fint utstyr, gode motorer og bedre plass for rundt 200 000 kroner. Biler som Ford Fiesta og Skoda Fabia m.fl.. Storebror Toyota Yaris, starter til sammenligning på 170 000 kroner.

Et annet godt eksempel er Kia Soul Electric, en elektrisk B-segment SUV med rekkevidde på 21 mil, godt utstyrsnivå og sju års garanti til 199 900 kroner.

Forbruk: 4

Vi har sett mange eksempler på at minibiler ikke går spesielt billig i vår 20 mil lange forbrukstest. De små motorene må jobbe hardt for å holde farten oppe, og da går forbruket opp.

Aygo hadde et gjennomsnittsforbruk på 0,47 l/mil i vår forbrukstest, noe som er midt på treet i minibilsammenheng. Oppgitt forbruk er 0,42 l/mil.

Konklusjon: 4

Toyota Aygo test oktober 2014

Toyota Aygo test oktober 2014 Foto: Petter Handeland

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er mye positivt med nye Aygo, som er et godt steg opp fra forrige generasjon. Vi setter pris på de smidige kjøreegenskapene og den gode fjæringskomforten, og vi liker at Toyota viser at de kan lage morsomme biler med artig eksteriør- og interiørdesign med mulighet for individuell tilpassing.

Motor/girkasse-kombinasjonen er et minus. Vi liker ikke den automatiserte manuelle girkassen, og motoren er svak på lavt turtall og oppleves umoderne. Og med mindre du liker mye støy i kupeen, dropp soltak.

Prisen er Aygo og de andre minibilenes største ankepunkt. Du får rett og slett mye mer for pengene om du velger en småbil.

Les også:

Så enkelt får du DAB-radio i den gamle bilen

SUV-ene som gjør naboen grønn av misunnelse

Bilen har høy kvalitetsfølelse og er passe sportslig

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 204800

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning