Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Ifølge regjeringen. Men da får du en litt mer masete Avensis.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gunstig pris

+ Etter alt å dømme meget god kvalitet

+ Plass

+ Mer inkluderende å kjøre

- Bensin/CVT-kombinasjonen føles noe gammeldags

- Høyt forbruk

- Stiv på brå ujevnheter

Etter tre år med utgående modell er Avensis tilbake i ny drakt. I samme slengen oppgraderer Toyota den populære familiebilen under skallet. Resultatet er en mer moderne Avensis, en Avensis som er mer lik sine europeiske konkurrenter.

Kjøreegenskaper: 5

Toyota er ikke kjent for å lage biler med de mest spennende kjøreegnekspaene. Trygge kjøreegenskaper uten utpreget sportslighet har vært deres vei å gå. I nye Avensis er det jobbet en hel del på akkurat dette punktet. Styringen er mer presis, bilen krenger noe mindre og den føles mer direkte enn tidligere. Den er fortsatt ingen kjøremester, men har trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, og er lett å håndtere både i byen og på landeveien.

Som Toyotaer ellers har Avensis et velfungerende antiskrenssystem som ikke tillater noen form for skrens. I jakt på noe negativt, skal det sies at systemet griper vel hardt inn.

Motor: 4

Motorprogrammet for nye Avensis omfatter to dieselmotorer og to bensinmotorer. Diesel i form av en toliter på 124 hk eller en 2,2-liter på 150 eller 177 hk, og bensin i form av en 1,6-liters bensinmotor på 132 hk samt testbilens 1,8-liter på 147 hk med trinnløst automatgir.

Foruten litt grovere gange enn de beste bensinmotorene på markedet, er det ingenting feil med motoren. Den er som små bensinmotorer flest - litt late på bunn, men litt piggere opp gjennom turtallsregisteret.

Vi kan forstå at Toyota prøver seg med trinnløs automat til akkurat denne motoren. Ved pådrag legger den seg i turtallsleiet hvor effekten er best, så du slipper å gire ned på leting etter høyere turtall og mer effekt.

Er man typen som bruker gasspedalen aktivt og liker å komme seg raskt av gårde, kan girløsningen oppfattes noe masete. Kjører du derimot pent og lar dreiemomentet i motoren gjøre jobben, er det en tilsynelatende behagelig motor/girkombinasjon.

MER SPORTY: Toyota har byttet en del komponenter i understellet. Resultatet er en mer sporty Avensis enn tidligere.

MER SPORTY: Toyota har byttet en del komponenter i understellet. Resultatet er en mer sporty Avensis enn tidligere. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ytelser: 4

Testdata:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,3
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 16,9
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 18
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 39,6
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,5
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,74

Bensinmotorens mangel på kraft på lavt turtall gjenspeiler seg i våre akselerasjonsmålinger, der den er tregere enn den svakere og ikke minst billigere tolitersdieselen. På høyt turtall har pipa en annen lyd, for der er bensinmotoren vesentlig kvikkere. Men med slik kjørestil skyter også forbruket i været.

Toyota oppgir 0-100 km/t på 10,4 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Eksteriør: 5

Selv om dagens Avensis-modell ikke er mer enn tre år gammel, synes vi den trengte ansiktsløftet den nå har fått. Nye Avensis ser klart friskere ut enn den "gamle", særlig når du ser dem ved siden av hverandre.

Den nye fronten får bilen til å se en tanke lavere og betydelig mer sulten ut.

De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang.

Interiør: 4

Interiøret har heller ikke fått være i fred i nye Avensis. Det er heller ikke revolusjonerende ting som er gjort. Nytt ratt, nye farger på tall og nåler i instrumentpanelet, samt seter med noe bedre sidestøtte og nye fargekombinasjoner er stort sett det.

De innvendige målene er som før. Avensis er gjennomsnittlig stor for bilklassen - litt trangere enn for eksempel Ford Mondeo.

I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene. Den tar tilbake noe av det tapte med smarte løsninger for oppbevaring av små ting under bagasjeromsgulvet, men vi hadde heller fortrukket mer dybde i hovedrommet.

Forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider. Ryggekamera (standard for testbilen) hjelper - helt til det er dekket av snø som blir virvlet opp bak. Det skjer fort.

Komfort: 4

FEIL VERSJON: Dette bildet er fra en dyrere versjon, men gir en pekepinn på hvordan nye Avensis ser ut på innsiden. Kun enkelte materialvalg skiller denne fra testbilen.

FEIL VERSJON: Dette bildet er fra en dyrere versjon, men gir en pekepinn på hvordan nye Avensis ser ut på innsiden. Kun enkelte materialvalg skiller denne fra testbilen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Som nevnt under feltet «kjøreegenskaper», har Toyota lagt ned en del jobb i understellet. Nye dempere og fôringer samt kraftigere stabilisatorstag og skarpere styring, gjør den mer lik sine europeiske konkurrenter på veien.

BAKSETET: God komfort og plass, men forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider

BAKSETET: God komfort og plass, men forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Testbilen, som hadde vinterdekk i størrelse 215/60R17, opplevdes til dels stram over brå ujevnheter og dårlig underlag. På landeveien er den derimot langt fra ubehagelig stiv. Og vi tar med at Toyota har redusert innvendig støy.

Da vi hørte det ville komme ny Avensis var sittestilling for fører ett av punktene vi håpet Toyota ville legge litt ekstra innsats ned i. Med litt bedre justeringsmonn på dybdejusteringen av rattet, kunne folk med kroppslengde litt over snittet kommet langt nok bak til å få tilstrekkelig støtte under lårene - uten å bli "lang i armene".

Sikkerhet: 5

EuroNCAPs siste kollisjonstest av Toyota Avensis er fra 2009, og dagens Avensis har samme struktur.

I denne testen får Avensis et godt resultat, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (noe som også er blitt normalen for nye biler). Så vel for voksnes sikkerhet, barns sikkerhet og sikkerhetssystemer ligger scoren på mellom 86 og 90 prosent.

Anmerkning får Avensis for svak beskyttelse av brystområdet ved sidekollisjon mot stolpe.

Avensis har komplett pakke med det som er blitt vanlig sikkerhetsutstyr i prisklassen (antiskrens, bremsekraftforsterker/-fordeler, aktive hodestøtter, sju kollisjonsputer), og kan dessuten fås med filskiftsvarsler og kollisjonsvernsystem.

Pris/utstyr: 5

Av fire tilgjengelige utstyrsnivåer, Comfort, Advance, Executive og Premium, er testbilen på nest laveste trinn, men det betyr ikke at den er ribbet for utstyr. For Toyota Touch & Go (en multimediaenhet i dashbordet som inkluderer navigasjon, bluetooth, ryggekamera, kjørecomputer og kjøretøyinfo) er standard allerede i Advance utstyrsnivå.

GANSKE LIK: Bakfra er det kun detaljer som skiller nye Avensis fra utgående modell. Men det betyr ikke at den ser gammeldags ut.

GANSKE LIK: Bakfra er det kun detaljer som skiller nye Avensis fra utgående modell. Men det betyr ikke at den ser gammeldags ut. Foto: FOTO: Handeland, Petter

I tillegg er 16 toms aluminiumsfelger, cruisecontroll og regnsensor med i pakken, og velger man tilvalget In Business (10 000 kr) får man bi-xenon med led-teknologi, 17 toms felger og tonede ruter.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1798
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 147/6400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180/4000
  • EGENVEKT, KG: 1505
  • TILHENGERVEKT, KG: 1600/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 478/181/148
  • BAGASJEROM, LITER: 509
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 6,7
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 154
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4
  • TOPPFART, KM/T: 200
  • PRIS FRA, KR: 329 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 342 600

I tillegg til mye utstyr til en rimelig penge må også selve bilen sies å være hyggelig priset. Innstegsmodellen med 1,6-liters bensinmotor starter på 288 700 kroner, mens testbilen koster 329 900 kroner (Advance). Tolitersdieselen med 124 hk er 10 000 kroner rimeligere.

Miljø: 3

Naturlig nok bruker bensinmodellen mer enn dieselen vi testet sist. Dieselen nøyde seg med 0,45 l/mil ved blandet kjøring, mens testbilen er oppgitt til 0,66 l/mil og et CO2-utslipp på 153 gr/km.

I vår faste forbruksrunde må vi enda litt opp - opp til 0,74 l/mil. Det er i overkant sett i forhold til konkurrenter med tilsvarende ytelser. Dermed sliter vi med å anbefale bensin og ikke diesel.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Vi liker nye Avensis. Den har blitt mer spennende både innvendig og utvendig, mer underholdende å kjøre, hakket rimeligere og fått mer utstyr som standard. Toyota har med det løftet Avensis til å matche de beste konkurrentene i sitt prissjikt i mellomklassesegmentet.

Med bensinmotor og trinnløs automat gjør den seg ikke bort på noen områder, men vi liker bedre dieselmotorens kraft på lavt turtall. Bensinmotoren blir fort litt jagete i oppførselen, og du skal kjøre veldig pent for å komme ned mot oppgitt forbruk.

Les også:

Denne bilen har alt nordmenn ønsker seg

Dette er verdens raskeste kabriolet

Vi gir BMW-en toppkarakter

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 342600

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag