Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best

Til tross for en midtlivsoppdatering så sent som i fjor, merkes det at Toyota Avensis har fått noen år på baken. Vi har kjørt den mot nye Mazda 6 og nye Skoda Octavia.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Trygge kjøreegenskaper, kvalitetsry, gode basiskvaliteter

- Aldrende motorer, sittestilling for lange personer, føles eldre enn de nyeste konkurrentene

Vi var godt fornøyd etter å ha kjørt "nye" Avensis i februar 2012. Vi skrev at den var et merkbart steg opp fra forgjengeren, og at oppdateringen både kunne ses og kjennes.

Halvannet år etter er visa en litt annen. Mye har skjedd på den tiden. Blant annet lanserte Mazda en helt ny 6 nå nylig, mens Skoda har tryllet fram et hav av innvendig plass i nye Octavia - som ligger en halv klasse under Toyota Avensis i utvendige mål.

Toyota Avensis er uansett et referansepunkt i mellomklassen for mange, og blant de mest solgte bilmodellene i Norge i en årrekke.

Kjøreegenskaper: 5

Selv om testbilen er "sportet opp" med 18-tommers hjul og sportslige dekk, er ikke Avensis valget for den som søker rask respons og reaksjonsvilje. Den veier blant annet 205 kilo mer enn Mazda 6 med toliters bensin motor, og føles litt tung.

Men basiskvalitetene er absolutt i orden. Til tross vekten feier den gjennom våre simulerte kritiske situasjoner (elgtest og slalåm) på en trygg og overbevisende måte. Og den klarer det faktisk i høyere fart enn både Skodaen og Mazdaen.

Ikke uventet er også Toyota-lettkjørtheten på plass.

Motor: 3

Tolitersdieselen på 124 hestekrefter i testbilen har gode og mindre gode egenskaper. Dessverre er det flest av de mindre gode. Toliteren føles ganske seig over hele registeret og har et noe gammelmodig lydbilde.

Toyota argumenter for at du får denne motorversjonen til omtrent samme pris som konkurrentenes 1,6-dieseler. Det er for så vidt riktig, men samtidig viser våre akselerasjonsmålinger at motoren ikke gir nevneverdig bedre ytelser enn hopen av 1,6-dieseler.

Forbruket er kanskje det mest positive med motoren, som nøyer seg med 0,52 l/mil i vår faste forbrukstest.

IKKE RASK: Toyota argumenter for at du får testbilens toliters diesel for samme pris som konkurrentenes 1,6-dieseler. Men så går den heller ikke fortere.

IKKE RASK: Toyota argumenter for at du får testbilens toliters diesel for samme pris som konkurrentenes 1,6-dieseler. Men så går den heller ikke fortere. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ytelser: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 11,8
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,4
  • 80-120 km/t, 3. gir: 9,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 14,1
  • Støy tomgang, dBA: 45,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,1
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,52

Som nevnt under motorfanen, gir ikke tolitersdieselen Avensis bedre ytelser enn hopen av mellomklassestasjonsvogner med 1,6-dieseler. I våre målinger går 0-100 km/t på 11,8 sekunder, 60-100 km/t på 6,9 skunder og 80-120 km/t på 9,4 sekunder.

En grunn til at ikke akselerasjonen er bedre enn snittet kan være at girutvekslingen er nokså høy. I praksis vil sjettegiret bli stående (altfor) mye til pynt for en lovlydig nordmann som ikke bor ved en motorvei, og også fjerde- og femtegiret har høy utveksling.

Eksteriør: 4

Da vi testet Avensis for halvannet år siden skrev vi følgende: Den "nye" Avensis ser klart friskere ut enn den "gamle", særlig når du ser dem ved siden av hverandre.

Den nye fronten får bilen til å se en tanke lavere og betydelig mer sulten ut. De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang.

Men mye har som sagt skjedd på den tiden. Med flere konkurrenter i helt ny drakt er det tydelig at Avensis har et par år på baken. Designet er likevel så nøytralt at vi ikke har noe spesielt å sette fingeren på. Som alltid er design et objektivt tema.

Interiør: 4

PÅKOSTET: Testbilen i utstyrsnivå ""Executive"" har det meste du ønsker deg i familiebil i dag og koster fra 351 700 kroner med toliters dieselmotor.

PÅKOSTET: Testbilen i utstyrsnivå ""Executive"" har det meste du ønsker deg i familiebil i dag og koster fra 351 700 kroner med toliters dieselmotor. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Test-Avensisen er av utstyrsserien Executive, som er den nest øverste. Det bidrar godt til at en litt påkostet og gjennomarbeidet følelse siger på (følelsen er ikke slik i billigere utgaver av Avensis).

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1998
  • Effekt, hk ved o/min: 124/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 310/1800
  • Egenvekt, kg: 1585
  • Tilhengervekt, kg: 1600/500
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 478/181/148
  • Bagasjerom, liter: 543-1609
  • Standard dekkdimensjon: 215/55-17W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,45
  • CO2-utslipp, g/km: 119
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,1
  • Toppfart, km/t: 200
  • Pris fra, kr: 351 700
  • Pris testbil, kr: 373 100

Her har du seter i alcantara/delskinn, og også armlenen er trukket i skinn. Doble, godt synlige sømmer går igjen både her og der. En dose hverdagsluksus, rett og slett. (Mer om utstyr i kapittelet "pris/utstyr".)

På instrumentskivene har Toyota gått fra oransjefarger til moderne rødt og hvitt.

De innvendige målene er som før. Avensis er gjennomsnittlig stor for bilklassen - litt trangere enn for eksempel Ford Mondeo.

I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene. Den tar tilbake noe av det tapte med smarte løsninger for oppbevaring av små ting under bagasjeromsgulvet, men vi hadde heller fortrukket mer dybde i hovedrommet. Nye Skoda Octavia er kanskje det beste eksempelet på godt utnyttet bagasjeromsplass til dags dato.

Forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider. Ryggekamera (standard for testbilen) hjelper - helt til det er dekket av snø som blir virvlet opp bak. Det skjer fort.

Komfort: 4

Da Avensis kom i ny drakt tidlig i 2012 ble det byttet dempere og fóringer, og montert kraftigere stabilisatorstag. Dette ga en mer voksen kjørefølelse og bidro til å gjøre Avensis mer komfortabel.

Hjulene på testbilen ødelegger litt av fjæringskomforten, så vi ville nok valgt 17-toms hjul dersom vi selv skulle kjøpt Avensis.

Av de tre bilene vi kjørte på test har Avensis høyest innvendig støynivå. Men differansen er ikke stor, og støynivået er langt fra plagsomt.

Lange folk vil savne en lavere sittestilling og bedre dybdejustering av rattet. Dette er et kjent Toyota-fenomen. Lengdejusteringen på setet er for så vidt god nok, men man blir fort lang i armene på grunn av den begrensede dybdejusteringen av rattet. Sidestøtten i forsetene kunne også vært noe bedre.

Sikkerhet: 5

EuroNCAPs siste kollisjonstest av Toyota Avensis er fra 2009, og dagens Avensis har samme struktur.

HELT GREI: Den innvendige plassen er helt ok for klassen - ikke størst, ikke minst. Her sjekkes benplassen i passasjersetet foran med bakovervendt barnesete i baksetet.

HELT GREI: Den innvendige plassen er helt ok for klassen - ikke størst, ikke minst. Her sjekkes benplassen i passasjersetet foran med bakovervendt barnesete i baksetet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

I denne testen får Avensis et godt resultat, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (noe som også er blitt normalen for nye biler). Så vel for voksnes sikkerhet, barns sikkerhet og sikkerhetssystemer ligger scoren på mellom 86 og 90 prosent.

Anmerkning får Avensis for svak beskyttelse av brystområdet ved sidekollisjon mot stolpe.

Avensis har komplett pakke med det som er blitt vanlig sikkerhetsutstyr i prisklassen (antiskrens, bremsekraftforsterker/-fordeler, aktive hodestøtter, sju kollisjonsputer), og kan dessuten fås med filskiftsvarsler og kollisjonsvernsystem.

Forbruk: 4

Da Toyota Avensis ble oppdatert i 2012 fikk den betydelig forbedrede tall for forbruk og utslipp. Det normerte CO2-utslippet gikk ned fra 141 til 119 g/km, og forbruket ned fra 0,56 til 0,45 l/mil.

Som vi har sett med flere biler før, gir ikke forbruksoptimeringen like klare forbedringer når vi kjører vår faste forbrukstestløype på 20 mil: 0,52 l/mil, som er et gjennomsnittlig resultat for biltypen.

Skoda Octavia stasjonsvogn brukte til sammenligning 0,51 l/mil. Og den hadde 150 dieselhester og firehjulsdrift.

Pris/utstyr: 4

Uten å være direkte billig, er Toyota Avensis fornuftig priset sett opp mot konkurrentene i mellomklassen. Sammenligner vi med den noe mindre Octavia, som har bedre innvendig plass, får den deng.

Billigste Avensis stasjonsvogn med 1,6-liters bensinmotor koster fra 279 900 kroner, mens rimeligste Octavia stasjonsvogn (1,2 bensinturbo) begynner på 235 900 kroner. Avensis med testbilens dieselmotor, som er den motoren vi ville valgt, koster fra 302 800 kroner.

BAGASJESJEKK: Vi lesset Avensis, Mazda 6 og Skoda Octavia med kofferter, sportsutstyr og en sykkel. Octavia rommet mes, Mazda nest mest og Avensis minst. Avensis er likevel en romslig bil.

BAGASJESJEKK: Vi lesset Avensis, Mazda 6 og Skoda Octavia med kofferter, sportsutstyr og en sykkel. Octavia rommet mes, Mazda nest mest og Avensis minst. Avensis er likevel en romslig bil. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Testbilen, som er toppmodell (Executive) og har det meste man kan ønske og trenge av utstyr, koster fra 351 700 kroner og totalt 373 100 kroner med ekstrautstyr.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

På litt typisk Toyota-vis gjør ikke Avensis seg bort på noen områder. Den er heller ikke best på noe. Den har solide grunnkvaliteter, men føles noe litt gammel etter å ha kjørt helt nye Mazda 6 og Skoda Octavia. Avensis er en staut, velprøvd og velfungerende familiebil.

Også har den dette udødelige Toyota-kvalitetsryet. Og med det følger også god annenhåndsverdi.

Les også:

God GTI - mye billigere

Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie

Skoda Octavia treffer midt i blinken

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 373100

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning