Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil

Likevel liker vi Toyota Auris Hybrid.

Vi liker hybridkonseptet som gir en behagelig følelse av ny teknologi.

Vi liker hybridkonseptet som gir en behagelig følelse av ny teknologi.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Lettkjørt

+ Lavt forbruk i by/nærkjøring

+ Trygge veiegenskaper

+ Harmonisk drivlinje

- Lite bagasjerom

- Høy egenvekt for klassen

- Liten total forbruksfordel

- Noe høy pris

Med Toyota Auris Hybrid flytter hybridteknologien fra den særegne Toyota Prius og over i folke- og kompaktklassebilen Auris. Det etterlater et inntrykk av en teknologi som miljømessig fungerer best under bestemte kjøreforhold, og ikke fullt så godt under andre. Men miljø er bare ett av vurderingskriteriene i våre tester, her vurderer vi hvordan Toyota Auris Hybrid klarer seg totalt sett i den tøffe kompaktklassen.

Her kan du lese alt om hvordan Toyota Auris Hybrid fungerer.

Kjøreegenskaper: 4

På tross av høyere egenvekt, kjennes ikke Toyota Auris Hybrid særlig annerledes enn eksempelvis den Toyota Auris 1,4D-4D vi har testet tidligere.

Vår Auris Hybrid var utstyrt med 215/14-17 dekk, noe som kjennes ut som en riktig kombinasjon på sommerhjul. Det betyr at du har god bitt i forhjulene, og at bilen tåler en unnamanøver uten tendenser til unoter. En litt mer presis styring hadde vi satt pris på, men for de aller fleste vi Toyota Auris Hybrid oppleves som lettkjørt og sikker.

Motor: 5

Fremdriftssystemet med det trinnløse automatgiret gjør at Toyota Auris Hybrid blir usedvanlig lettkjørt. Du tenker snart ikke over skiftet mellom bensin- eller elmotor, og kjenner deg ekstra miljøvennlig de gangene du glir lydløst av gårde på bare elmotoren i drift. Det skjer først og fremst ved snill gasspedalbruk og i bykjøringshastighet. Det hele spiller harmonisk og elegant på lag, og gir inntrykk av en moderne drivlinje som bare skjemmes av noe høyt lydnivå ved fullt gasspådrag.

Toyota Auris hybrid HSD

Toyota Auris hybrid HSD Foto: FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 5

Tekniske data: Toyota Auris Hybrid

  • MOTOR, CM3:1796
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:136
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 349
  • EGENVEKT, KG:1455
  • TILHENGERVEKT, KG: 0
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/151
  • BAGASJEROM, LITER: 279
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/45-17W
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,40
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 93
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,4
  • TOPPFART, KM/T: 180
  • PRIS FRA, KR: 258 400
  • PRIS TESTBIL, KR: 290 100

Når vi sammenligner testresultatene for Toyota Prius Hybrid med sammenlignbare modeller, som for eksempel Toyota Auris 1,4D-4D Kuro S synes vi hybriddrivverket gjør en god jobb. Vi målte 0-100 km/t på 10,9 sekunder, litt kjappere enn fabrikkstallene på 11,4 sekunder.

Grunnet en trinnløs girkasse får vi bare målt kickdown i mellomakselerasjon. Med 60-100 km/t på 6,2 sekunder og 80-120 km/t på 8,3 sekunder både er og kjennes Toyota Prius Hybrid velmotorisert ut.

Også VW Golf 1,6 TDI BMT med 7-trinns DSG-kasse er et godt eksempel på et effektivt girsystem som får mye ut av motoren.

Eksteriør: 4

I sin brillanthvite lakk og med små triks på eksteriørdetaljer, er Toyota Auris Hybrid blant de penere Aurismodellene. Riktignok er ikke Toyota Auris av de stiligste kompaktklassemodellene, med sitt noe høye og korte utseende. Dekkdimensjonen 215/45-17 hjelper på, men totalt sett finnes det stiligere kompaktklassebiler på markedet.

Interiør: 3

Du får ingen store overraskelser innvendig i Toyota Auris. Her er det stort sett vanlig mellomklassemålestokk i for- og baksete. Det er gode plassforhold i baksetet, men hybridens batteripakke stjeler en del bagasjeplass slik at volumet synker til småbilaktige 279 liter. Dermed mangler det mye på at barnefamilien skal få med seg hele feriebagasjen, og en takboks er vel neppe miljøløsning nummer 1. Toyota har lyktes med å gjøre en fornuftig oppgradering av førermiljø og dashbord. Det sørger for ryddig betjening, oversiktlige instrumenter og tilfredsstillende materialkvalitet.

Komfort: 4

Fjæringskomforten er tilstrekkelig i Toyota Auris Hybrid, med et greit kompromiss på hvordan den takler små og store ujevnheter. Sittestillingen i Auris er relativt høy, noe som gir bra oversikt, men også en litt rettere sitteposisjon enn alle liker. Setene gir tilstrekkelig støtte og med bra reguleringsmuligheter både for disse og rattet, er det lett å finne en god kjørestilling. Støymessig er ikke Auris blant de aller beste bilene i klassen, noe drøyt 71 dBA i 100 km/t beviser.

Sikkerhet: 5

Toyota Auris ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. Siden den gang har EuroNCAP endret noe på kollisjonstesten, slik at disse resultatene ikke er helt sammenlignbare med de nyeste testene.

Toyota Auris HSD er noe høy og kort, men kler den spesielle hvitfargen bra.

Toyota Auris HSD er noe høy og kort, men kler den spesielle hvitfargen bra. Foto: Handeland, Petter

I ny versjon har Auris det man forventer av sikkerhetsutstyr for denne klassen med blant annet syv kollisjonsputer og kollisjonspute for knær. Stabilitetskontrollen er som nevnt effektiv, og holder god kontroll på bilen også på glatt føre

Testdata: Toyota Auris Hybrid

  • 0-100 KM/T, SEK.: 10,9
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,2
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,3
  • STØY TOMGANG, dBA: 28,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 64,4
  • STØY 80 KM/T, dBA: 68,7
  • STØY 100 KM/T, dBA: 71,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,52
  • MISVISNING 50 KM/T: 46
  • MISVISNING 80 KM/T: 75
  • MISVISNING 100 KM/T: 92

Pris/utstyr: 4

Som Hybrid-modell kommer Auris i tre utstyrsutgaver på mellom ca. 260.000 til 290.000 kroner. Dermed legger den seg noe over den rimeligste dieselmodellen, som koster fra 236.000 til 262.000 kroner. Hvordan du skal klare å godtgjøre de ekstra kronene må komme som et resultat av at Auris Hybrid holder seg vesentlig bedre i verdi enn dieselversjonen. Den som lever får se, men vi har våre tvil. For øvrig er de tre utstyrspakkene etter vår oppfatning fornuftig sammensatt

Miljø: 5

Toyota Auris Hybrid føyer seg dessverre inn i rekken av en del papirtigre når det kommer til forbruk. Eksempelvis var heller ikke VW Golf Blue Motion i nærheten av sine optimistiske forbrukstall etter EU-normen.

I vognkortet står det at vår Toyota Auris Hybrid skal ha et normforbruk ved blandet kjøring på 0,40 l/mil og et CO2-utslipp på 93 g/km. I vår faste forbruksrunde klarte den 0,52 l/mil. Det er på nivå med Audi A3 1,2 TFSI som har en 105 hk bensinmotor, men litt svakere enn sammenlignbare dieselmotorer.

UVANLIG SYN: Det er et uvanlig syn i motorrommet på Toyota Auris HSD, men den er svært enkel å kjøre.

UVANLIG SYN: Det er et uvanlig syn i motorrommet på Toyota Auris HSD, men den er svært enkel å kjøre. Foto: Handeland, Petter

De Auris 1,4D-4D vi har forbruksmålt, har ligget på 0,47 l/mil i samme testrunde. Vi kjørte også en målesyklus med kjøring i by og tettbygd strøk. Her lå forbruket på 0,61 l/mil og viser at hybridteknikken har sine største fortrinn i lavere hastigheter med mye stopp og start. I vår testbil var forbruksmåleren vel optimistisk, og viste 0,04-0,06 l/mil mindre enn faktisk testforbruk. Kanskje både den og normforbruket hadde hatt behov for en liten slurk sannhetsserum?

Førermiljøet i Toyota Auris HSD holder god kompaktklassestandard.

Førermiljøet i Toyota Auris HSD holder god kompaktklassestandard. Foto: Handeland, Petter

Spesifikasjoner

Produsent Toyoya
Pris 258400

Konklusjon

Hybridversjonen rokker ikke ved det faktum at Toyota Auris er en god kompaktklassebil. Vi skal heller ikke underslå at vi liker hybridkonseptet og at det gir en behagelig følelse av ny teknologi hver gang vi ruller i gang med Auris Hybrid.

Like fullt kan vi heller ikke komme unna at bilen er omtrent på samme nivå som en sammenlignbar dieselbil, både når det gjelder ytelser og forbruk. Samtidig er den 24-28.000 kroner dyrere enn Auris 1,4D-4D og har et mindre bagasjerom.

I hovedsak er drivlinjens lettkjørthet og et hyggelig forbruk i by- og nærkjøring de viktigste reelle argumentene for å ende opp med en Toyota Auris Hybrid på parkeringsplassen.

Les også:

Slik var forrige generasjon Honda CR-V

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

De beste og verste bilene siden 1997

Slik blir nye Mazda 6

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Test: Toyota Auris
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag