Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter

Vi har testet den oppgraderte Aurisen.

Drammen 03032010 Toyoya Auris KURO S

Drammen 03032010 Toyoya Auris KURO S Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God totaløkonomi

+ Lavt forbruk

+ Fin girkasse

+ Tilstrekkelige plassforhold

+ Gode resultater i EuroNCAP (2006)

- Fjæringskomfort i Kuro S-Edition

- Noe høyt støynivå

- Litt nummen styrefølelse

Etter tre år på markedet har Toyota Auris fått en facelift for 2010. En av nyhetene er den sportslige utstyrspakken Kuro S-Edition, men Auris har også annet å by på.

Midlivsoppgraderinger, facelift eller ansiktsløftning. Kjært barn har mange navn, og dette er bilindustriens svar på midtlivskrisen for en modell som ikke er helt ny, men det samtidig ikke er regningssvarende å skifte ut. Som de diskrete og høflige menneskene vi er i Klikk Motor , faller vi selvsagt ikke for fristelsen å spørre om våre lesere kjenner seg igjen i en mer menneskelig tilnærming til problemstillingen. Det får være opp til samlivs-seksjonen å ta stilling til.

Men tilbake til Auris: Det er først og fremst visuelle oppjusteringer i fronten, forbedret interiør, justeringer på motorutvalget og nye utstyrsversjoner som skiller 2010-versjonen av Auris fra forgjengerne. På den tekniske siden er det verd å merke seg ny grunnmodell på bensinsiden med 1,33 liter på 100 hk. For vår del merket vi best at Auris har fått ny seks-trinns girkasse og forbedret interiør, men mer om det i vår test av den 90 hk sterke 4-D4-versjonen:

Kjøreegenskaper: 4

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,5

60-100 KM/T, 6. GIR: 18,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,1

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 19,7

80-120 KM/T, 7. GIR: 0,0

STØY TOMGANG, dBA: 49,0

STØY 50 KM/T, dBA: 62,5

STØY 80 KM/T, dBA: 65,8

STØY 100 KM/T, dBA: 68,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,50

MISVISNING 50 KM/T: 48

MISVISNING 80 KM/T: 77

MISVISNING 100 KM/T: 97

Vår Toyota Auris var en Kuro S-Edition, med bl.a. 17-tommers felger med 205/50-17 og sportsunderstell. Vi kjørte bilen på en blanding av vinterføre og tørre veier. På bar asfalt får du større presisjon og veigrep med dette oppsettet, mens bilen kjennes mer urolig på glatte og ruglete vinterveier.

Uansett kjører Auris slik man forventer av en forhjulsdreven mellomklassebil. På vinterføre slipper den først med forhjulene, og kommer med hekken i en liten skrens om du slipper gassen. Det tar ikke mange tiendelene før Toyotas stramme stabilitetskontroll griper inn akkompagnert av varselpiping. Det er ryddig og greit, men sammen med en litt nummen styrefølelse gjør det at Auris ikke går inn blant toppene i klassen når det gjelder kjøreglede.

Les også:

De kuleste bilene vi har kjørt

Kompaktbil for den kresne

Motor: 4

Drammen 03032010 Toyoya Auris KURO S

Drammen 03032010 Toyoya Auris KURO S Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi har lenge ment at Toyotas 1,4-liters diesel har vært en av de beste smådieselene på markedet. Og det er fortsatt en bra motor, men den har fått såpass mange år på baken at de aller nyeste dieselmotorene går noe penere og mindre hørbart enn denne.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1364

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/1800-2800

EGENVEKT, KG: 1355

TILHENGERVEKT, KG: 1000/450

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/151

BAGASJEROM, LITER: 350

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 236 000

PRIS TESTBIL, KR: 262 000

På den annen side har motoren en fin og frisk ytelseskarakteristikk, med godt drag i mellomregisteret og en overraskende turtallsvilje. Det aller beste med drivlinjen er den nye seks-trinns girkassen. Ikke bare er den svært presis og lettsjaltet, men har også girutvekslinger som passer glimrende til motoren.

Ytelser: 4

Effekten på 90 hk er den samme som tidligere, men dreiemomentet er forbedret og ligger på 205 Nm mellom 1800-2800 o/m. Man skulle tro at den lille dieselen i Auris sliter i forhold til konkurrenter med 1,6-litere, men her spiller den tettstegete seks-trinns kassen en hovedrolle:

Ser vi på våre tester fra 60-100 km/t i 3. gir, gjør Auris 1,4 D-4D denne spurten unna på 7,9 sekunder. VW Golf med 1,6-liter på 90 hk bruker 8,2, mens Opel Astra med 1,7-liter på 110 hk tar 7,7 sekunder. Ser vi på de samme bilene i 80-120 km/t i 4. gir, er forholdet 11,1, 12,3 og 10,7 sekunder.

Det betyr at Auris selv med den minste dieselmotoren føles tilstrekkelig motorisert og leverer litt over det man forventer ut fra motorstørrelse og effekt.

Les også: test av 20 stasjonsvogner

Eksteriør: 4

Utseendemessig er Toyota Auris omtrent slik man forventer av en oppgradert modell. Det er gjort noen små og til dels vellykkede grep for å modernisere bilen, spesielt i fronten. Kuro S-Edition har i tillegg en del sportslige visuelle virkemidler som gjør at den vekker oppsikt. Standardspørsmålet er "hvor mange hester har denne" og da har Toyota lykkes med oppfriskningen, selv om man selvfølgelig har lyst til å svare "190" i stedet for "90". Trøsten får være at Kuro-pakken også kan leveres med sprekere motorer på inntil 147 hk.

Interiør: 4

Du får ingen store overraskelser innvendig i Toyota Auris. Her er det stort sett vanlig mellomklasse-målestokk både på forsete-, baksete- og bagasjeplass. Det er gode plassforhold i baksetet og med et bagasjerom på 350 liter i normalposisjon har du grei plass for fire. Det mangler litt på at barnefamilien med "alt" skal få med seg hele feriebagasjen, og noen stasjonsvognsmodell av Auris finnes ikke.

Toyota har lykkes med å gjøre en fornuftig oppgradering av førermiljø og dashbord. Det sørger for ryddig betjening, oversiktelige instrumenter og tilfredsstillende materialkvalitet.

Komfort: 3

Toyota Auris

Toyota Auris

Med det sportslige understellsoppsettet og dekkvalget på 205/50-17 blir Auris en ganske stump opplevelse i Kuro S-Edition. Vi har ennå ikke kjørt en Auris med standard understell og dekk, men regner det som sannsynlig at den er smidigere på dårlig underlag og små ujevnheter.

Det skal nemlig være slett asfalt for at roen senker seg i Kuro-versjonen, noe som også gjelder støynivået. Det ligger noe over det vi har målt i konkurrentene Opel Astra og VW Golf. I 100 km/t ligger Auris på 69 dBA, mens testmålingene våre av Golf og Astra viser 67 og 66 dBA. Det er først og fremst dekkstøy som merkes, men også noe motorstøy trenger gjennom.

Sittestillingen i Auris er relativt høy, noe som gir bra oversikt, men også en litt rettere sittesposisjon enn alle liker. Setene gir tilstrekklig støtte og med bra reguleringsmuligheter både for disse og rattet, er det lett å finne en god kjørestilling.

Sikkerhet: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Toyota Auris ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. Siden den gang har EuroNCAP endret noe på kollisjonstesten, slik at disse resultatene ikke er helt sammenlignbare med de nyeste testene.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

I ny versjon har Auris det man forventer av sikkerhetsutstyr for denne klassen med blant annet syv kollisjonsputer og kollisjonspute for knær. Stabilitetskontrollen er som nevnt effektiv, og holder god kontroll på bilen også på glatt føre.

Pris/utstyr: 5

Prisen for Auris starter på snaut 210 000,- for rimeligste bensinmotor med 100 hk. Dieselversjonen vi har kjørt starter på 227 500,- og Kuro S-Edition kommer på drøyt 260 000 kroner. Det er konkurransedyktig i forhold til de viktigste konkurrentene, også med tanke på utstyrsnivået i de ulike versjonene.

Toyotas sterkeste kort når det gjelder totaløkonomi er et tradisjonelt lavt verditap. Den siste tids uro rundt merkets tilbakekallingspolicy er neppe nok til å utfordre det over tid. I tillegg har Toyota fortsatt en sterk posisjon når det gjelder kundetilfredsstillelse nasjonale og internasjonale undersøkelser.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Optimal Drive kaller Toyota sitt miljøkonsept. For 1,4 D-4D motoren i Auris er det viktigste at den er blitt utstyrt med partikkelfilter og tilfredsstiller Euro4-normen for utslipp. I følge EU-normen skal denne Auris- versjonen ha et blandet forbruk på 0,45 l/mil. Det følger den også bra opp i vår faste forbruksrunde, der testforbruket ender på nøyaktig 0,5 liter pr. mil. Det plasserer Auris i den mer sparsomme delen av mellomklassen. I praksis er det bare VW Golf BlueMotion (0,45 l/mil) som har gått mer nøysomt i våre tester.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 236000

Konklusjon

Konklusjon: 4

Midlivsoppgraderingen av Toyota Auris har gjort en god mellomklassebil bedre og mer interessant. Likevel er det fortsatt en liten, men merkbar avstand opp til de aller beste i klassen. Det gjelder spesielt kjøreglede og engasjement, men også på komfortsiden har Auris noen mangler som viser at ikke alle tidens tegn kan viskes ut av kosmetisk kirurgi.

Kuro-versjonen vi kjørte understreker også dette gjennom sportslig understells- og dekkvalg. Du vil nok ha mer glede av det dynamiske sportsutstyret i Kuro med de sterkere motoralternativene. Med 90 hk er sportsligheten mest knyttet til utseendet, og så vidt vi kan bedømme en av de vanlige utstyrspakkene et bedre valg for de fleste med dette motoralternativet.

Les også:

Bilkaldeneren for 2010

Endelig er den her, Audi Q7 V12 TDI

Bilnyheter det lukter svidd av

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning