Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste

I standardversjon er Toyota Auris 1,4D-4D mer komfortabel enn i den sportslige Kuro S vi har testet tidligere. Det passer nok den jevne Auris-kunde godt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God totaløkonomi

+ Lavt forbruk

+ Tilstrekkelige plassforhold

+ Gode resultater i EuroNCAP (2006)

+ Akseptabel komfort

- Litt nummen styrefølelse

- Noe høy sittestilling

Det er først og fremst visuelle oppjusteringer i fronten, forbedret interiør, justeringer på motorutvalget og nye utstyrsversjoner som skiller 2010-versjonen av Auris fra forgjengerne. På den tekniske siden er det verd å merke seg ny grunnmodell på bensinsiden med 1,33 liter på 100 hk. For vår del merket vi best at Auris har fått ny seks-trinns girkasse og forbedret interiør.

Kjøreegenskaper: 4

Toyota Auris kjører slik man forventer av en forhjulsdreven mellomklassebil. På vinterføre slipper den først med forhjulene, og kommer med hekken i en liten skrens om du slipper gassen. På tørr vei er bilen med standardunderstell ikke like presis som den sportslige Kuro S vi har testet tidligere, men er bra nok for all normal kjøring.

Det er ryddig og greit, men sammen med en litt nummen styrefølelse gjør det at Auris ikke går inn blant toppene i klassen når det gjelder kjøreglede.

Motor: 4

Vi har lenge ment at Toyotas 1,4-liters diesel har vært en av de beste smådieselene på markedet. Og det er fortsatt en bra motor, men den har fått såpass mange år på baken at de aller nyeste dieselmotorene går noe penere og mindre hørbart enn denne.

På den annen side har motoren en fin og frisk ytelseskarakteristikk, med godt drag i mellomregisteret og en overraskende turtallsvilje. Det aller beste med drivlinjen er den nye sekstrinns girkassen. Ikke bare er den svært presis og lettsjaltet, men har også girutvekslinger som passer glimrende til motoren.

Ytelser: 4

Effekten på 90 hk er den samme som tidligere, men dreiemomentet er forbedret og ligger på 205 Nm mellom 1800-2800 o/m. Man skulle tro at den lille dieselen i Auris sliter i forhold til konkurrenter med 1,6-litere, men her spiller den tettstegete sekstrinns kassen en hovedrolle. Det betyr at Auris selv med den minste dieselmotoren føles tilstrekkelig motorisert og leverer litt over det man forventer ut fra motorstørrelse og effekt.

Det er bare marginale forskjeller i akselerasjon mellom Kuro S-versjonen og standardversjonen, så du taper ikke noe på fartsressursene ved å velge en normalversjon.

Eksteriør: 3

HØYREIST: Toyota Auris er en relativt høyreist bil, noe som kommer innvendig plass til gode.

HØYREIST: Toyota Auris er en relativt høyreist bil, noe som kommer innvendig plass til gode. Foto: Knut Arne Glesne

Utseendemessig er Toyota Auris omtrent slik man forventer av en oppgradert modell. Det er gjort noen små og til dels vellykkede grep for å modernisere bilen, spesielt i fronten. Standardversjonen ser ikke like morsom og sportslig ut som Kuro S, men det er neppe det mest sentrale for en som velger denne modellen.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1364

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/1800-2800

EGENVEKT, KG: 1280

TILHENGERVEKT, KG: 1000/450

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/151

BAGASJEROM, LITER: 350

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 12

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 226 000

Interiør: 4

Du får ingen store overraskelser innvendig i Toyota Auris. Her er det stort sett vanlig mellomklassemålestokk både på forsete-, baksete- og bagasjeplass. Det er gode plassforhold i baksetet og med et bagasjerom på 350 liter i normalposisjon har du grei plass for fire. Det mangler litt på at barnefamilien med "alt" skal få med seg hele feriebagasjen, og noen stasjonsvognsmodell av Auris finnes ikke.

Toyota har lyktes med å gjøre en fornuftig oppgradering av førermiljø og dashbord. Det sørger for ryddig betjening, oversiktlige instrumenter og tilfredsstillende materialkvalitet.

Komfort: 4

Vi hadde noen komfortinnvendinger i den sportslige Kuro S-versjonen, og fjæringskomforten er merkbart bedre i standardversjonen. Det skyldes litt mykere oppsett av fjæringen, samt litt høyere og smalere dekk. Dermed blir ikke bilen stump på små ujevnheter, og i tillegg blir støynivået i kupeen lavere fordi det blir mindre dekkstøy - spesielt merkbart opp til 60-70 km/t.

Sittestillingen i Auris er relativt høy, noe som gir bra oversikt, men også en litt rettere sitteposisjon enn alle liker. Setene gir tilstrekkelig støtte og med bra reguleringsmuligheter både for disse og rattet, er det lett å finne en god kjørestilling.

Sikkerhet: 5

Toyota Auris ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. Siden den gang har EuroNCAP endret noe på kollisjonstesten, slik at disse resultatene ikke er helt sammenlignbare med de nyeste testene.

OVERSIKTLIG: Auris-interiøret er oversiktlig og lett å bruke. Med ansiktsløftningen er det blitt finere enn før, men fortsatt ikke i klassetoppen.

OVERSIKTLIG: Auris-interiøret er oversiktlig og lett å bruke. Med ansiktsløftningen er det blitt finere enn før, men fortsatt ikke i klassetoppen. Foto: Knut Arne Glesne

I ny versjon har Auris det man forventer av sikkerhetsutstyr for denne klassen med blant annet syv kollisjonsputer og kollisjonspute for knær. Stabilitetskontrollen er som nevnt effektiv, og holder god kontroll på bilen også på glatt føre.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 14,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 19,7

STØY TOMGANG, dBA: 46,9

STØY 50 KM/T, dBA: 61,2

STØY 80 KM/T, dBA: 64,9

STØY 100 KM/T, dBA: 68,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,47

MISVISNING 50 KM/T: 47

MISVISNING 80 KM/T: 76

MISVISNING 100 KM/T: 95

Pris/utstyr: 5

Prisen for Auris starter på snaut 210 000,- for rimeligste bensinmotor med 100 hk. Dieselversjonen vi har kjørt starter på 226 300,-. Det er konkurransedyktig i forhold til de viktigste konkurrentene, også med tanke på utstyrsnivået i de ulike versjonene.

Toyotas sterkeste kort når det gjelder totaløkonomi er et tradisjonelt lavt verditap. Den siste tids uro rundt merkets tilbakekallingspolicy er neppe nok til å utfordre det over tid. I tillegg har Toyota fortsatt en sterk posisjon når det gjelder kundetilfredsstillelse nasjonale og internasjonale undersøkelser.

Miljø: 5

Optimal Drive kaller Toyota sitt miljøkonsept. For 1,4 D-4D motoren i Auris er det viktigste at den er blitt utstyrt med partikkelfilter og tilfredsstiller Euro4-normen for utslipp. Ifølge EU-normen skal denne Auris- versjonen ha et blandet forbruk på 0,45 l/mil. Det følger den også svært bra opp i vår faste forbruksrunde, der testforbruket ender på 0,47 liter pr. mil. Det plasserer Auris i den mer sparsomme delen av mellomklassen. I praksis er det bare VW Golf BlueMotion (0,45 l/mil) som har gått mer nøysomt i våre tester.

Les også:

Fornuftskonkurrenten: Test Opel Astra 1,7 CDTi

Klassemesteren: Test VW Golf BlueMotion

OPPGRADERT: Førermiljøet er oppgradert, men det byr fortsatt ikke på noen overraskelser.

OPPGRADERT: Førermiljøet er oppgradert, men det byr fortsatt ikke på noen overraskelser. Foto: Knut Arne Glesne

Mer moro: Test BMW 116d

Japansk utfordrer: 6000 km med Mazda 3

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Konklusjon: 4

Midlivsoppgraderingen av Toyota Auris har gjort en god mellomklassebil bedre og mer interessant. Likevel er det fortsatt en liten, men merkbar avstand opp til de aller beste i klassen. Det gjelder spesielt kjøreglede og engasjement, for i standardversjon har Auris en tilstrekklig grad av totalkomfort til å henge med de beste.

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning