Test: Suzuki SX4 S-Cross GLX 4x4 1,6 CVT 2013

Vi har testet nye SX4 S-Cross

Vi har testet nye SX4 S-Cross. Blant fordelene er god plass og bensin til under 300 000 kroner.

Suzuki SX4 S-Cross 1,6 CVT Allgrip test oktober 2013
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 CVT Allgrip test oktober 2013 Foto: FOTO: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Du har sikkert sett eller hørt reklame for nye Suzuki SX4 S-Cross allerede. Den er overalt om dagen. Både på TV, på radio og i forskjellige reklamebannere på internett. Og det er kanskje grunnen til at 700 nordmenn bestilte bilen før den kom til landet.

Nå er den uansett her, og vi har testet den. Har 700 nordmenn "kjøpt katta i sekken"?

Nei, det har de nok ikke. Suzuki SX4 S-Cross (fra nå av S-Cross) er en enkel, ærlig og helt ålreit bil, som ikke må forveksles med dagens SX4. S-Cross er større og har betydelig bedre innvendig plass.

Kjøreegenskaper: 4

Bensinmotor, firehjulsdrift og trinnløst automatgir er en populær kombinasjon sett med norske øyne. Med disse ingrediensene på plass er du nesten garantert en lettkjørt bil som takler vårt klima og til tider vanskelige kjøreforhold.

S-Cross er lettkjørt og har et fjæringsoppsett som går mer i retning av det komfortable enn det sportslige. Det er helt greit i en familiefrakter.

I våre kjøreøvelser (slalåm og elgtest) er S-Cross lett å manøvrere i lave hastigheter. I større hastigheter understyrer den ganske kraftig. Da griper antiskrenssystemet effektivt inn.

I bremsetesten, der vi bremser hardt fra 100 km/t til stillestående fem ganger, er vi ikke like imponert. Allerede etter to nedbremsinger lukter det svidd, og etter fem nedbremsinger velter det røyk ut fra bremsene, uten at bremselengden økte merkverdig.

Med et hjul mellom framsetene kan du velge mellom fire forskjellige kjøremodi i S-Cross. Auto, Sport, Snow og Lock. I Auto trekker S-Cross på forhjulene for å redusere forbruk og utslipp, mens Sport bedrer motorresponsen og strammer styringen for å gi en mer sportslig kjørefølelse. Forskjellen er merkbar, men forvent deg ikke at S-Cross blir sportslig av den grunn. Sportslig er den aldri.

Lock og Snow bruker du når du trenger bedre framkommelighet.

IKKE SPORTSLIG: Den norske importøren nevner sportslighet i sin markedsføring. Det skal du ikke bry deg opp. Selv ikke i Sport-modus. S-Cross er komfortabel og har ryddige kjøreegenskaper.
IKKE SPORTSLIG: Den norske importøren nevner sportslighet i sin markedsføring. Det skal du ikke bry deg opp. Selv ikke i Sport-modus. S-Cross er komfortabel og har ryddige kjøreegenskaper. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 3

Testdata

  • 0-100 km/t, sek: 11,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 13,2
  • 60-100 km/t, 6. gir: 15,3
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 17,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,8
  • Støy tomgang, dBA: 42,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,6

S-Cross kommer med to motoreralternativer; En diesel og en bensin, begge med 1,6-liters slagvolum og 120 hestekrefter. Testbilen hadde bensinmotor og trinnløs automatgirkasse.

Drivlinja er helt grei. De beste bensinmotorene i dag har ofte pustehjelp fra en turbo som gir et bredere register, bedre ytelser og lavere forbruk. Det har ikke S-Cross. Den har en helt tradisjonell sugemotor og trenger derfor litt turtall før den får opp dampen.

Den trinnløse girkassa gjør også en helt grei jobb. Den er komfortabel i jevn fart og i køkjøring, men kan oppleves ganske masete under akselerasjon - som andre slike girkasser. Vi opplever enkelte ganger at girkassa ikke helt klarer å bestemme hvilket turtallsleie den skal legge seg i. Det gir ujevn akselerasjon, som kan være ubehagelig i en forbikjøring eller under akselerasjon i et påkjøringsfelt.

Ytelser: 4

Om ikke drivlinja oppleves spesielt moderne, så skal den ha pluss i boka for ytelsene. Det trinnløse giret er effektivt, samtidig som den lave vekten (1265 kilo) er med på å bidra.

I våre målinger klarer vi 0-100 km/t på 11,2 sekunder. Mens 60-100 og 80-120 km/t går på 6,6 og 8,8 sekunder ved kickdown. Det er helt greie tall tatt motorkraft, størrelsen og det at bilen har firehjulsdrift i betraktning.

Akselerasjonstallene er midt i hopen av C-segment-biler med 1,6-liters bensin- eller dieselmotorer.

Eksteriør: 4

ENKEL OG OVERSIKTLIG: Førermiljøet er ryddig og brukervennligheten er meget god. Du vet med en gang hva knappene på rattet er til, og foruten klimaanlegget styres alt annet med den Garmin-baserte enheten i dashbordet.
ENKEL OG OVERSIKTLIG: Førermiljøet er ryddig og brukervennligheten er meget god. Du vet med en gang hva knappene på rattet er til, og foruten klimaanlegget styres alt annet med den Garmin-baserte enheten i dashbordet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Det er en positiv overraskelse å se S-Cross live for første gang. Den minner litt om Nissan Qashqai bakfra, men har ikke det samme robuste SUV-preget. Den er likevel en såkalt crossover, og kan best beskrives som en mellomting mellom en SUV og en stasjonsvogn.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1586
  • Effekt, hk ved o/min: 120/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 156/44000
  • Egenvekt, kg: 1265
  • Tilhengervekt, kg: 1200/400
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 430/177/158
  • Bagasjerom, liter: 430
  • Standard dekkdimensjon: 205/50R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 5,6
  • CO2-utslipp, g/km: 130
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 12.0
  • Toppfart, km/t: 175
  • Pris fra, kr: 279 900
  • Pris testbil, kr: 314 900

I motsetning til Qashqai er S-Cross mer stasjonsvogn enn SUV. En litt høyreist stasjonsvogn med offroadpynt i form av et sort plastbelte de nederste 20 centimeterne og i hjulbuene, og såkalte skliplater under fronten, hekken og langs kanalene.

Interiør: 5

Et ryddig og nøytralt førermiljø uten store designmessige krumspring venter oss på innsiden. Legg til god brukervennlighet og god oversikt fra førerplass, så er det enkelt å trives enten du er fører eller passasjer.

I likhet med andre billige biler er det en del hardplast i dørsider, dashbord og midtkonsoll. Plasten har til gjengjeld fin passform og brytes kledelig opp av plastelementer som ser ut som børstet aluminium.

Toppmodellen GLX har skinnseter som både ser fine ut og er gode å sitte i. Her sitter til og med lange personer godt.

Plassmessig er S-Cross på kompaktklassenivå, noe som i praksis betyr at en person på drøyt 180 centimeter har grei benplass i baksetet bak en like høy person i framsetet. Bilen er ganske smal innvendig, og egner seg derfor best til fire.

Bagasjerommet rommer crossover-solide 430 liter. Vi nevner at de beste kompaktklasse-stasjonsvognene rommer over 600 liter.

Komfort: 4

Gode seter og et ganske så snilt fjæringsoppsett gjør S-Cross til en komfortabel bil. Det er likevel enkelte ting som kunne vært løst bedre.

GODE YTELSER: Drivlinja i S-Cross er ikke blant de mest moderne på markedet, men den fungerer fint. Bilen er lettkjørt, har gode ytelser og går billig. Og da er vi fornøyd.
GODE YTELSER: Drivlinja i S-Cross er ikke blant de mest moderne på markedet, men den fungerer fint. Bilen er lettkjørt, har gode ytelser og går billig. Og da er vi fornøyd.

På dårlig vei klarer ikke S-Cross helt å skjule at den er en billig bil. Der det kommer mange brå ujevnheter på rad, klarer ikke fjæringen å svelge alle slagene, som igjen gjør at bilen blir litt urolig og vi noterer oss også noe lyd fra hjulopphenget. Stein og grus som sprutes opp i hjulhusene bak høres også ganske godt. Det innvendige støynivået er helt normalt for prisklassen; 71,1 desibel i 100 km/t.

Sikkerhet: 3

Suzuki S-Cross er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP og får derfor standardkarakter i denne kategorien.

S-Cross har nødvendig sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer, antiskrens og blokkeringsfrie bremser, men kan ikke vise til like høyt nivå av aktivt sikkerhetsutstyr (forebyggende sikkerhetsutstyr) som mange av konkurrentene.

Forbruk: 5

Om testbilen hadde tilbakelagt vår faste forbruksrunde på oppgitt forbruk (0,56 l/mil), ville den vært den aller gjerrigste bilen med firehjulsdrift og bensinmotor vi har testet. At den i tillegg har automatgir, ville vært kronen på verket. Les mer om gjerrige biler her.

Og S-Cross er ikke langt unna. Etter tjue mil på variert norsk vei lander vi på 0,60 l/mil. Det er topp tre over biler med bensinmotor og firehjulsdrift, kun slått på målstreken av to småbiler med bensin/4WD. Biler med mindre plass og dårligere ytelser. Et meget godt resultat.

SOM SNITTET: Bakseteplassen er som snittet i C-segmentet. Det betyr at to voksne sitter komfortabelt, men at det skorter litt i bredden om tre voksne skal inn.
SOM SNITTET: Bakseteplassen er som snittet i C-segmentet. Det betyr at to voksne sitter komfortabelt, men at det skorter litt i bredden om tre voksne skal inn. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ved bykjøring ligger forbruket mellom 0,6-0,7 l/mil.

Pris/utstyr: 5

Suzuki er kjent for å gi mye bil for pengene og S-Cross er ikke et unntak. Den selges kun med firehjulsdrift i Norge og koster fra 279 900 kroner med testbilens 1,6-bensinmotor. Da i GL utstyrsnivå. Testbilen, toppmodellen GLX med automat, koster fra 314 900 kroner.

Og du skal koste på deg GLX om du kjøper en S-Cross, for med denne pakken får du veldig mye utstyr for pengene. Vi nevner i fleng; panoramasoltak, skinnseter, ryggekamera, ryggesensor, multifunksjonskinnratt, mørke ruter, bixenon, automatisk nedblendbare speil, takrails, 17" aluminiumsfelger, midtarmlene foran/bak, LED kjørelys, cruise kontroll, nøkkelfritt system, tosone klima, radio/CD med bluetooth/USB og DAB+ med 7 høyttalere, navigasjon, dybdejustering av ratt, girhendler på rattet (automat), oppvarmede speil, svarte hjulbuelister, skliplate foran/sidene/ bak og varmeseter.

Med manuelt gir koster denne 299 900 kroner.

Til sammenligning: Skal du firehjulsdrift, bensinmotor og automat i Nissan Qashqai, må du opp på en toliters motor med 140 hestekrefter. Prisen i høyeste utstyrsnivå er da 387 900 kroner. Nøyer du deg med forhjulstrekk og manuelt gir, er prisen om lag lik som testbilen.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi lar oss ikke overraske over at den norske Suzuki-importøren opplever stor oppmerksomhet rundt nye S-Cross. Suzuki har laget en bil som passer godt til norske kjøreforhold. 700 nordmenn har på ingen måte kjøpt katta i sekken.

S-Cross er en enkel, men god bil, mange nordmenn kommer til å like. Ikke forvent deg kjøreegenskaper i toppklasse, markedets mest moderne drivlinjer, fremtidsrettet utstyr, eller et hav av aktive sikkerhetselementer. Det har den nemlig ikke.

430 LITER: Til crossover å være, er vi tilfreds med bagasjeromsvolumet. Ser vi mot kompaktklasse-stasjonsvognene, er plassen derimot snau. BIldet lyver litt: Platen i gulvet kan tas ut., og det gir 10 cm ekstra til rådighet.
430 LITER: Til crossover å være, er vi tilfreds med bagasjeromsvolumet. Ser vi mot kompaktklasse-stasjonsvognene, er plassen derimot snau. BIldet lyver litt: Platen i gulvet kan tas ut., og det gir 10 cm ekstra til rådighet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Velger du GLX med bensinmotor og automat får du en godt utstyrt bil med lavt bensinforbruk, ryddige kjøreegenskaper, god innvendig plass og et tilfredsstillende komfortnivå til en hyggelig pris.

Les også:

Dette blir billigste Porsche i Norge

Disse hybridbilene kommer snart

Med denne blir du garantert sett

Her sitter du høyt til en rimelig penge

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også