Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4

Toppversjonen av Skoda Superb har alt. Unntatt det lille ekstra.

DEKADENT: Mer beinplass enn Skoda Superb har i baksetet må du til langversjoner av luksuslimousiner for å finne. Baksetet er imidlertid ikke særlig bredt. FOTO: Petter Handeland
DEKADENT: Mer beinplass enn Skoda Superb har i baksetet må du til langversjoner av luksuslimousiner for å finne. Baksetet er imidlertid ikke særlig bredt. FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Skoda Superb har nylig gjennomgått en facelift, der en skarpere front og noe kvassere linjer bak er det mest synlige.

Vår testbil, en Superb med det lange etternavnet 2,0 TDI 170 hk 4x4 DSG Lauring & Klement stv., er per i dag den nest dyreste modellversjonen du kan få fra Skoda.

Kort oppsummert har testbilen på papiret alt en måtte begjære: Massevis av utstyr, fenomenalt mye plass, sterk motor, automatgir og firehjulsdrift.

Fra de typiske volummerkene har den få direkte konkurrenter med firehjulsdrift. Den kanskje hardeste konkurrenten er faktisk lillebror Octavia med 4x4, som nå har vokst seg ganske så stor. VW Passat 4Motion og Peugeot 508 RXH er andre alternativer, samt den nye Opel Insignia Country Tourer.

Ellers må du opp til de langt dyrere status-stasjonsvognene fra Mercedes, Audi og BMW for å få noenlunde tilsvarende plass i en firehjulsdrevet stasjonsvogn. Da må du ut med betydelig høyere summer.

Vi kjørte Superb i en rekke utgaver før midtlivsoppgraderingen den nå har fått. Generelt syntes vi at Superb relativt sett var best i de rimeligere versjonene. Spørsmålet er om faceliften har endret på det med en bil til over en halv million kroner.

Kjøreegenskaper: 4

Skoda Superb er 483 cm lang, og på sett og vis ser den enda større ut.

Bak rattet er opplevelsen annerledes. Foran deg har du en front av Golf-størrelse, ganske smal og kort.

Med Superb har Skoda lagt seg ganske midt på treet i kjørefølelse. Styringen er middels direkte. Understellet er fast over krappe ujevnheter, men uten å gi sportsfølelser hvis man tar i litt ekstra.

STOR: Skoda Superb er 483 cm lang og ser fra enkelte vinkler enda større ut. Også bakparten har fått kvassere trekk ved midtlivsoppgraderingen. FOTO: Petter Handeland
STOR: Skoda Superb er 483 cm lang og ser fra enkelte vinkler enda større ut. Også bakparten har fått kvassere trekk ved midtlivsoppgraderingen. FOTO: Petter Handeland

Kjørefølelsen er udramatisk og trygg, men ikke inspirerende. Den mangler kvikkheten og lettheten som lillebror Octavia har.

Firehjulsdriften er av den typen der bakhjulene får kraft når sensorsystemet registrerer hjulspinn. Denne gangen kjørte vi på tørr asfalt, og da er det i all hovedsak forhjulene som står for framdriften.

Fra vinterkjøring kjenner vi 4x4-systemet som godt når det gjelder å ta seg fram, men det mangler litt på kjøredynamikken som permanente systemer har.

Motor: 5

VW-konsernets toliters diesel med sekstrinns DSG girkasse har vært med oss en god stund, men har fortsatt egenskaper blant de beste.

Testbilen har den sterke 170-hestersversjonen med 350 Nm dreiemoment. Den har et i dieselsammenheng jevnt støybilde, men kan føles litt brå dersom automatkassen tar turen ned i lave gir. Et eksempel på det er når du kjører rolig inn mot et kryss, for så å gi gass når kysten er klar.

Ytelser: 5

SPESIELT: Skoda Superb har en kort front og en stor kupé- og bagasjedel. Noen synes det ser litt rart ut, men vi synes Superb har en viss konservativ eleganse i stasjonsvognutgaven. FOTO: Petter Handeland
SPESIELT: Skoda Superb har en kort front og en stor kupé- og bagasjedel. Noen synes det ser litt rart ut, men vi synes Superb har en viss konservativ eleganse i stasjonsvognutgaven. FOTO: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

170 hk og 350 Nm gir gode ytelser. Bestenotering for 60-100 km/t er 5,0 sekunder, og 80-120 km/t tar 6,8 sekunder.

TESTDATA Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv.

  • 0-100 km/t, sek.: 9,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,4
  • 60-100 km/t, 6. gir: 14,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,0
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,8
  • Støy tomgang, dBA: 48,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Tilsvarende tall for eksempelvis BMW 520d xDrive stv. med 163 hk er hhv. 5,6 og 7,7 sekunder. Den er også litt raskere enn VW Passat Alltrack med samme motor og gir. http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article790381.ece

Superb bør også kunne gjøre jobben som trekkvogn godt. Tillatt tilhengervekt er 2000 kg.

Eksteriør: 4

Skoda Superb har hovedlinjer vi vet ikke alle liker. Det er kombinasjonen av en kort frampart og en diger kupé- og bagasjedel som ikke faller helt i smak.

Vi synes likevel at stasjonsvogna har en viss konservativ eleganse. Det noe skarpere preget foran og bak har i våre øyne gjort den bitte litt barskere.

Interiør: 5

Testbilen er som nevnt av utstyrsserien Laurin & Klement (oppkalt etter Skoda-grunnleggerne), og den er svært innholdsrik. I tillegg har testbilen litt ekstrautstyr, og kan med all grunn kalles søkklastet med utstyr.

SMÅTRAUST: Dashbordet er ryddig og betjeningen logisk. Hvis man går rett fra splitter nye Octavia, så mangler det likevel litt på modernitet i utseende og betjening i Superb. Vi sliter med å finne en ideell sittestilling - vi sitter høyere enn vi ønsker og litt ""frampå"" i setet. FOTO: Petter Handeland
SMÅTRAUST: Dashbordet er ryddig og betjeningen logisk. Hvis man går rett fra splitter nye Octavia, så mangler det likevel litt på modernitet i utseende og betjening i Superb. Vi sliter med å finne en ideell sittestilling - vi sitter høyere enn vi ønsker og litt ""frampå"" i setet. FOTO: Petter Handeland

Skinnseter, masse komfortelektronikk og stort soltak er bare smakebiter.

TEKNISKE DATA Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv.

  • Motor, cm³: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 170/4200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1700-2500
  • Egenvekt, kg: 1656
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 483/182/151
  • Bagasjerom, liter: 633-1865
  • Standard dekkdimensjon: 205/50R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57
  • CO2-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,8
  • Toppfart, km/t: 218
  • Pris fra, kr: 450 800
  • Pris testbil, kr: 537 530

Hvis man kommer rett fra den nye Octavia, ser man likevel at interiøret mangler noe av den moderniteten Octavia har. Det handler om småting, som hvordan skjermen betjenes og hvordan de ulike tingene er plassert.

Superb-dashbordet har en grunnlayout med slektskap til Golf V, mens Octavia er av samme generasjon som Golf VII.

Superbs glansnummer er plassen. Beinplassen i baksetet er pur overflod. Her er det plass til tometersmenn bak tometersmenn, eller det mest plasskrevende man kan putte inn i en bil: Et bakvendt barnesete.

Baksetet er imidlertid ikke veldig bredt.

Også bagasjerommet er stort. Det er rektangulært og lett å pakke i. Det oppgitte volummålet på 633 liter er det omtrent bare Mercedes E-klasse som slår. Heller ikke bagasjerommet er veldig bredt - volumet skapes av lengde og høyde.

Her er bilene med mest bagasjeplass.

Komfort: 3

Sammen med kjøreegenskaper er komforten noe av det som røper at Superb i utgangspunktet er en volummodell - en folkebil som skal konkurrere på pris.

Vi synes det er en fornuftig oppskrift for Superb-modeller som skal kapre kunder som skal ha mest mulig for sine trehundre-og-litt-tusen kroner.

DEKADENT: Mer beinplass enn Skoda Superb har i baksetet må du til langversjoner av luksuslimousiner for å finne. Baksetet er imidlertid ikke særlig bredt. FOTO: Petter Handeland
DEKADENT: Mer beinplass enn Skoda Superb har i baksetet må du til langversjoner av luksuslimousiner for å finne. Baksetet er imidlertid ikke særlig bredt. FOTO: Petter Handeland

Men med 170-hester, 4x4 og automat er dette en bil som vil koste pluss/minus en halv million kroner. Da er det lov til å være i-landskravstor.

Og da kjenner vi at Skoda Superb 2,0 TDI 170 hk 4x4 DSG har nok med å prøve å oppnå et gjennomsnittlig komfortnivå for folkestasjonsvogner. Fjæringen mangler storbilsmidighet og lar dem om bord få kjenne vel mye av ujevnheter på dårlig vei.

Den mangler enkelt sagt roen en forventer at en stor stasjonsvogn til rundt 500.000 kroner skal formidle.

Med testbilens 18-tommershjul er det subjektivt vel mye hjulstøy på grov asfalt, selv om støymåleren ikke viser alarmerende antall desibel.

Vi sliter dessuten litt med sittestillingen. Den er høy, og vi føler trang til å jekke ned setet selv når det er i laveste posisjon. Det føles om vi sitter litt frampå setet, og langt fremme i bilen.

Sikkerhet: 5

Skoda Superb ble testet av EuroNCAP i 2009 med gode resultater.

Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 90 prosent score for beskyttelse av voksne, 81 prosent for beskyttelse av barn og 50 prosent for fotgjengerbeskyttelse.

Den får positiv omtale for en solid passasjercelle. Den beskytter fører og passasjer godt ved frontkollisjon, i tillegg scorer bilen høyt på begge sidekollisjonstestene.

Bare whiplashbeskyttelsen ved påkjørsel bakfra blir vurdert som marginal.

Også beskyttelse av barn på tre år og på 1,5 år får god karakter.

Pris/utstyr: 4

Billigste versjon med testbilens motor, automatkasse og firehjulsdrift koster 450.800 kroner. Topputstyrsversjonen kalt Laurin & Klement koster 27.000 kroner mer.

Testbilen har i tillegg ekstrautstyr som bringer totalen opp på 537.530 kroner.

Om pluss/minus en halv million er rimelig eller dyrt for denne bilen, kommer an på hva du vurderer den som. Sett i forhold til statusbiler som på papiret ikke byr på særlig mer, men som koster mye, mye mer, er Superb billig.

LETTLASTET: Bagasjerommet er langt, har god høyde og rektangulær form. Det gjør det enkelt å pakke feriebagasjen. FOTO: Petter Handeland
LETTLASTET: Bagasjerommet er langt, har god høyde og rektangulær form. Det gjør det enkelt å pakke feriebagasjen. FOTO: Petter Handeland

Samtidig har den en grunnleggende kjørefølelse og komfort som ikke er bedre enn i stasjonsvogner som er betydelig billigere. Slik sett har den problemer med å forsvare prisen, tross 4x4 og sterk motor.

Ikke minst ligger det et gjøkegg i eget reir: Den nye Octavia er mer moderne, har god plass og koster selv i aller mest påkostede utgave med 4x4, DSG og rask 1,8-liters bensinturbo rundt 90.000 kroner mindre. Med toliters diesel (uten automat) er prisforskjellen enda større.

Det gjør at Superb ikke kan få mer enn litt over middels på det feltet der Skoda normalt er som best.

Firehjulsdrevne stasjonsvogner holder seg generelt bra i pris.

Forbruk: 5

Skoda Superb 2,0 TDI 170 hk DSG 4x4 stv. er oppgitt til å bruke 0,57 l/mil ved blandet kjøring.

I praksis, i vår 20 mil lange testløype som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, bruker den 0,58 l/mil.

Det er et godt resultat for en stor stasjonsvogn med firehjulsdrift og automatgir.

Ofte bruker biler mer drivstoff enn det som er oppgitt. Bilfabrikkene blir anklaget for å bruke smutthull når de oppgir forbruket.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes Skoda Superb 2,0 TDI 170 hk 4x4 DSG stv. er litt ujevn når vi vurderer den kategori for kategori.

Den har utvilsomme kvaliteter: Plass, ytelser, et godt automatgir og mye utstyr er definitivt blant dem.

Grunnfølelsen i komfort og kjøreegenskaper gjør derimot at vi fortsatt oppfatter Superb på samme måte som før midtlivsoppgradingen:

KANSKJE IKKE: 18-tommershjul ser bra ut, men er trolig neppe det beste valget om du ferdes mye på ujevn vei. Fjæringskomfort er ikke Skoda Superbs beste side. FOTO: Petter Handeland
KANSKJE IKKE: 18-tommershjul ser bra ut, men er trolig neppe det beste valget om du ferdes mye på ujevn vei. Fjæringskomfort er ikke Skoda Superbs beste side. FOTO: Petter Handeland

De beste Superb-kjøpene finner du i de rimeligere versjonene, ikke i en utgave til en halv million kroner.

Les også:

Alle våre Skoda Superb-tester

Alle våre Skoda-tester

Alle våre biltester

Denne saken ble første gang publisert 01/10 2013, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også